Klok der Klokken .....CD en DAC modificaties

Gestart door Erik van Voorst (in memoriam), september 28, 2005, 10:57:55

Vorige topic - Volgende topic

Erik van Voorst (in memoriam)

Vandaag opgehaald... ;D

Helaas moet ik nu op visite.... :P

Het zou 3 dagen duren voordat alles optimaal is...wel ik kan je vertellen dat na een paar uur...het eerste nummertje erin ging op "serious listening level"

.........................niet meer normaal...................... O0

Ik hoef geen muzikaal geheugen te raadplegen.....hier staan Tuck en Patti op de cd Chocolate moments met het nummer..." Rejoice "  echt LIVE UIT HUN DAK TE GAAN...

Ogen dicht en genieten....terwijl je vrouw al in de auto zit..... ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

reMC

Super Erik...

We (ik) willen natuurlijk inside-info zien O0

Hoi Remco ...my only fan left... ;D

Hierbij een fotootje waar hij nu een beetje op lijkt zij het over 2 dozen
(eind dit jaar de laatste stap...eerst even bijkomen van de kosten)

www.audiomagic.nl....vertelt wat er gedaan is aan mijn dac....beter dan wat ik kan uitleggen....

Vanavond weer geluisterd.... >:D

Het is nu echt...." Bye Bye Black Pizza "....................lang leve de cd !!!!!!!

Wonderwel is het echt mogelijk om cd analoog te laten klinken met behoud van de
" betere " cd eigenschappen....bv..wat een geweldige bekkens....wat een involvement....wat een strak laag....wat een stemmen...ik had echt niet gedacht dat het nog een keer schokkend mooier kon klinken (zonder naast mijn schoenen te lopen)... :-[................ 8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

reMC

Citaat van: Erik van Voorst op februari 12, 2006, 22:09:22
Het is nu echt...." Bye Bye Black Pizza "....................lang leve de cd !!!!!!!

Dat werd tijd :D

Wat een bak zeg, daar is mijn 5 bij 6 cm printje niets bij ;D

R

Citaat van: reMC op februari 12, 2006, 22:12:03
Wat een bak zeg, daar is mijn 5 bij 6 cm printje niets bij ;D

Nee, idd en die van erik doet het tenminste ;)

Erik, ziet er weer top uit. Je weet het zo te lezen steeds te overtreffen, dat moet zeker lekker klinken.

advr

Citaat van: Erik van Voorst op februari 12, 2006, 22:09:22

Gefeliciteerd Eric met je "nieuwe" aanwinst!

Wat je al niet moet doen om die Black Pizza te verslaan ;D ;D

Gisteren nog heerlijk Pizza gegeten en geluisterd en ik ga toch overstag om een nieuw naaldje te kopen om die pizza's lekkerder te maken ;D

Genieten maar weer ;D
SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

ruud2

Niets is moeilijk voor degene die het zelf niet hoeft te doen....

garmtz

...en mooier...en mooier...hier zit de wereld op te wachten ....gewoon 16 bitjes en tovenarij in je huiskamer....

Jullie hebben uiteraard niets aan deze subjectieve info....maar ik MOET het kwijt een cd kan gewoon echt Waanzinnig klinken....

Wat heb ik weer een lol dat ik voor "relatief" kleine keramische woofers heb gekozen....de snelheid hadden ze al ....maar met de nieuwe dac lijkt het wel
"lachgas-aandrijving"....met als voorbeeld de track Die Another Day van Madonna komen er echt perfect omlijnde klappen de huiskamer ingeslingerd...dat je elke keer denkt.....het moet niet gekker worden....gewoon gebundelde energie uit het niets en dan ook nog aan te wijzen bv. half metertje naar links en een metertje boven de vloer....8)

Moest ik fff kwijt...  :-X

advr

Citaat van: Erik van Voorst op februari 13, 2006, 22:23:43

Moest ik fff kwijt...  :-X

Zoiets moet je gewoon kwijt, machtig weer te lezen dat je weer meer geniet van je set, daar gaat toch eigenlijk allemaal om.. ;D
SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

Martin_M

Citaat van: Erik van Voorst op februari 13, 2006, 22:23:43
.....het moet niet gekker worden....gewoon gebundelde energie uit het niets en dan ook nog aan te wijzen bv. half metertje naar links en een metertje boven de vloer....8)
En dan te bedenken dat er op hififorum.nl net een topic loopt dat het echt niet mogelijk is hoogte weer te geven met twee speakers ;D 8)

Klinkt allemaal goed Erik. Je beschrijft hier juist hetgeen wij elders wat beter hadden gehoord en juist erg belangrijk vinden (zoals ik toen al zei). Ben erg benieuwd nu. We willen straks best wel weer eens op de koffie komen hoor ;)

M&M
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

beunky

Citaat van: Martin_M op februari 14, 2006, 07:41:12
We willen straks best wel weer eens op de koffie komen hoor ;)

Je bent niet de enige ;) :P
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

Uitnodigen...tja...dat zal er dit jaar best wel weer eens van komen..
.....maar momenteel gebruik ik mijn werkplaats EN mijn woonkamer voor een "nieuw project".....bouwen van een keuken en mijn vrouw geeft een hele nieuwe definitie aan het woordje "maatwerk" ;D

...(uiteraard wel bouwen onder het genot van muziek :P)

de vuilnisman

Ben benieuwd naar de keuken, komt er dan ook een fotoverslag van? Keuken der keukens  ;D

SpeedyAndré

Het fenomeen 'plaatsing in de hoogte' is mij bekend en daar heb ik geen kapitale apparatuur voor nodig, maar slechts mijn lieve simpele setje  ^-^
Overigens komt het lang niet op al mijn cd's voor, de opnametechniek speelt m.i. zeker een rol, o.a. Chesky en Geffen krijgen dit voor elkaar ;)
Ik ben trouwens ook wel benieuwd naar de 'wereld van verschil' tussen mijn setje en die van Erik :)
Wat ik al weet is dat mijn eindbakken geen super oplossend vermogen hebben, maar daar staat hun heerlijke brute kracht tegenover  8)

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, 2x Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, 3x Xtc + NBS Statement III + Dragonfly, Straightwire Virtuoso bi-wire en XLR,
Onkyo Tx-RZ50, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Panasonic DMR-UBS80, Shield tv 4K, HDfury Vertex 2 + VRROOM, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5 + VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-XW7000,  Harmony Elite, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S + UHD8000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3. Pc met MadVR, Decklink quad, 12Gbs SAS + 2x 14TB

Ik ben nu zo een -tig cd's verder..klassiek/jazz/pop...

Ik kan met een gerust hart vertellen dat het enigszins euforische verhaal van de klokmod nu weer opnieuw kan beginnen... :o

Het blijft een 2e prijzige ingreep maar de structurele verschillen zijn enorm...termen zoals vloeiender/dieper/breder/directer...en tonnen meer RESOLUTIE....maken dit het geld waard (voor mij)

In vergelijk met de laatste modificatie is hij op alle bovengenoemde punten weer behoorlijk beter...
(waar eindigd dit ???) zelfs mijn vrouw maakt af en toe een ongevraagde opmerking over de verschillen  :o
er zijn voor haar ook talloze cd's die ze uit ten treure kent... ;D

Ik heb bij deze modificatie tevens meteen de voorbereiding laten doen voor ...."de laatste stap" en dat is in het analoge gedeelte met nog wat buizen werken en uitgangscaps opwaarderen......dan is hij daarna echt te scharen onder de term....the latest greatest... 8)

Neen voor mij geen Dac 5 of Zanden......deze gehypte prijzen brengen geen glimlach om me mond..
(of nu juist wel  :P)

Ik raad iedere cd-draaier zulke modificaties aan...zeker als je die super drive/dac's te kostbaar en te onbereikbaar vind (net als ik) .....je proeft voor relatief weinig geld in ieder geval wat deze grote jongens met het medium kunnen doen.... O0

tiptop

Citaat van: Erik van Voorst op februari 22, 2006, 15:52:25
Ik ben nu zo een -tig cd's verder..klassiek/jazz/pop...

Ik kan met een gerust hart vertellen dat het enigszins euforische verhaal van de klokmod nu weer opnieuw kan beginnen... :o

Het blijft een 2e prijzige ingreep maar de structurele verschillen zijn enorm...termen zoals vloeiender/dieper/breder/directer...en tonnen meer RESOLUTIE....maken dit het geld waard (voor mij)

In vergelijk met de laatste modificatie is hij op alle bovengenoemde punten weer behoorlijk beter...
(waar eindigd dit ???) zelfs mijn vrouw maakt af en toe een ongevraagde opmerking over de verschillen  :o
er zijn voor haar ook talloze cd's die ze uit ten treure kent... ;D

Ik heb bij deze modificatie tevens meteen de voorbereiding laten doen voor ...."de laatste stap" en dat is in het analoge gedeelte met nog wat buizen werken en uitgangscaps opwaarderen......dan is hij daarna echt te scharen onder de term....the latest greatest... 8)

Neen voor mij geen Dac 5 of Zanden......deze gehypte prijzen brengen geen glimlach om me mond..
(of nu juist wel  :P)

Ik raad iedere cd-draaier zulke modificaties aan...zeker als je die super drive/dac's te kostbaar en te onbereikbaar vind (net als ik) .....je proeft voor relatief weinig geld in ieder geval wat deze grote jongens met het medium kunnen doen.... O0

Hoi Erik,

Ik heb gisteren mijn DAC-zero naar de audiofabriek gebracht voor modificatie. :D
Ben erg benieuwd naar de verbeteringen.
Er komen WBT Nextgen (Ag) chassisdelen op, Goud/zilver in olie condensatoren van Mundorf in en nog wat kleine condensatoren worden verbeterd.
En natuurlijk een AHP-zekering.
Ik heb foto's van "voor"gemaakt. Straks foto's van "na".
Ik hoop dan dat het me lukt om ze hier op het forum te plaatsen.

Als het resultaat voor mij net zo spectaculair wordt als voor jou staat mij nog wat te wachten. ;)
(Dan breng ik ook mijn al eerder gemodificeerde AN Kit4 e.v. voor een 2e beurt.)

Groeten,
Fabian.
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

...ik heb me net even losgerukt van het luisteren...maar schroom niet om je bevindingen erop te zetten...altijd leuk om zulke
waanzinnige ervaringen te delen... 8)

tiptop

Citaat van: Erik van Voorst op februari 22, 2006, 20:47:11
...ik heb me net even losgerukt van het luisteren...maar schroom niet om je bevindingen erop te zetten...altijd leuk om zulke
waanzinnige ervaringen te delen... 8)
Zal ik zeker doen Erik.
Ik zit nu al de hele avond achter de computer omdat ik nu niet echt kan luistern. Alleen via de DVD-speler van Marquant. Dat is leuk voor de achtergrond. Hopen dat ze snel klaar zijn.

Ik ga straks nog wel even een plaatje draaien. Dat kan gelukkig nog wel. (alleen de collectie is beperkt.)

Geniet ze nog.
Fabian
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

TubeKees

Ik kan Erik alleen maar gelijk geven .... Ook mijn Dacje is nu inmiddels tot rust gekomen. En wat er uit komt heb ik nog nooit uit een andere Dac gehoord. En idd: hoogte is wel degelijk waarneembaar  :P

Jongens, geloof mij of niet maar ik hou mij nog in.... >:D

Zit vandaag weer te luisteren (this lucky bastard has a day off ;D)...

Hoogte waarneembaar....... :P....als ik een goede jazz-cd draai dan " hoor " je
gewoon de realistische hoogte van alle instrumenten....

Als ik de Chesky test-cd draai (ik hou niet van test-cd's maar kon het niet laten)
dan heb je een paar testtracks met geluid wat verticaal in stapjes stijgt zowel recht omhoog alswel in een boog naar de andere speaker...

Deze test kwam nooit goed tot zijn recht...met mijn Avalon Eclipse en de ongemodde dac/drive ....nu met de xXx en de dac/drive.......PERFECT..... gewoon als het ware een meetinstrument geworden....8).

advr

Citaat van: Fineermannetje op februari 24, 2006, 10:54:28
Ongelooflijk wat er allemaal mogelijk is met geluidsreproductie. O0
Dan valt mijn setje toch echt in het niet :'( ;D

helaas dat niet iedereen dit niveau kan halen.  :o :o

maar ik geniet gelukkig niet minder om mijn "maar" 2 dimensionale weergave met soms een vleugje hoogte. ::)

tiptop

Ach, de emotie kan ook op "kleinere"setjes bereikt worden.

Maar als je het kan betalen is zo'n betere (helaas ook vaak duurdere) set wel heel erg fijn ;)

DIY_Freak

Citaat van: tiptop op februari 24, 2006, 19:26:16
Ach, de emotie kan ook op "kleinere"setjes bereikt worden.
Ik kan me nog herinneren dat ik eens met kippenvel in de zon op een strand lag luisterend naar een stukje Mozart door een ontzettend kleine mono transitor radio'tje. Neemt niet weg dat een 'echte' stereo wel zo prettig is ;)
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move. --- Douglas Adams

Najaarsschoonmaak. High end units te koop. Zie WWW in profiel.

tiptop

Hoi,

Mijn DAC-zero is een week geleden weer terug gekomen.  :D
Eerst inspelen een aantal dagen dacht ik nog voor het luisteren.
Niet gedaan natuurlijk.  ;)
Dat viel in de eerste instantie toch tegen. Snel weer rationeel denken.
Er zittten nu veel nieuwe onderdelen in die toch even moeten settelen.
Een paar uur later klinkt de potentie al een beetje door.
Stemmen klinken met wat meer body, het hoog en midden krijgen meer detail. Alles klinkt alleen nog wat iel en koel.

Na 3 dagen zet ik een CD-tje op dat ik goed ken, Ella Fitzgerald with Count Basie and his orchestra.
Onmiddelijk Valt me de druk in het laag op. Tegelijkertijd hoor je de bas en cello en de drum apart klinken.
Alle instrumenten hebben een eigen ruimte gekregen.
Na langer luisteren merk ik iets op wat overal weer terugkomt. Of ik nu Jazz, reggae, pop of klassiek draai....De energie die de muziek omvat.
Het geheel klinkt homogeen en op de juiste plek en er is ogenschijnlijk een onuitputtelijk bron van energie. Uithalen zijn echte uithalen en wanneer het orkest in zet met al zijn instrumenten blijft het hele geluidsbeeld niet alleen in tact, maar elk instrument krijgt zijn eigen portie dynamiek toebedeelt. Niks moet het laten om de ander voorrang te geven. Trompetten klinken schel zo als ze moeten zijn en de stem blijft helder en zacht. ook de zachter klinkende instrumenten worden in hun waarde gelaten.
De muziek lijkt echt in de kamer te staan.
Ook de subwoofer blijkt nu een echte aanwinst. Voorheen rommelde het altijd wat en kwam de combinatie met de frontspeakers niet echt uit de verf met muziek. Nu is het een geheel en waar ik eerst dacht aan een slechte interactie met mijn kamer, heb ik alleen bij erg luid spelen in geringe mate last van bepaalde frequenties die buiten proportie zijn.

Ik denk dat ik voor deze set redelijk  het maximaal haalbare heb bereikt. Nog beter kan natuurlijk wel, maar een grotere en beter afgestemde luisterruimte zal meer goed doen dan een apparaat vervangen.

Vooral ook de Plasma TV tussen de luidsprekers vandaan halen (verder naar achteren) zal zeker qua stage ook kunnen schelen, alleen heb ik daar nu geen ruimte voor.
Een verhuizing zit er dit jaar zeker in dus dat zal mijn volgende upgrade worden, behoudens nog een kleine aanpassing in het digitale circuit van de DAC en een paar in mijn eindversterker.

Ik hoop dat de foto nu geplaatst is (van voor de upgrade).
Van de week heb ik als het goed is een foto van erna die ik hier ook zal plaatsten.

groeten,
Fabian