Klok der Klokken .....CD en DAC modificaties

Gestart door Erik van Voorst (in memoriam), september 28, 2005, 10:57:55

Vorige topic - Volgende topic

Erik van Voorst (in memoriam)

Merken blijft voor velen een gevoelige issue....volgens mij is dat het eerste wat je moet vergeten als het geluid je echt interesseert.
Eigenlijk zou je met een schroevendraaier de winkel in moeten ......en openschroeven.....dat vertelt soms veel meer wat je eventueel te wachten staat.

Ik heb geleerd (the hard way) om NIETS te onderschatten en ALLES ten dienste te stellen van het geluid..... nee maak dat...de Muziek.. ;D.

Het maakt mij niet uit om ook de topnamen te (laten) modificeren ook al zie je dat zeer weinig gebeuren.......trouwens 1 van de redenen waarom veel mindere namen die WEL gemod zijn vaak beter klinken dan de gevestigde orde..... >:D.

Helaas als de topnamen een gemodde special gaan uitbrengen zijn het ineens astronomische bedragen....50.000 Euro...voor een Audionote DAC 5  i.p.v. een DAC 1.....doe normaal  >:(

Gelukkig zijn er dan mensen zoals Bas/Peter/Guido/Cees en iedereen die ik vergeet...die de handschoen oppakken en de muziekliefhebber in staat stellen om dat digitale walhalla voor "minder" in huis te halen....

DIY viert echt hoogtij momenteel en gelukkig....
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

garmtz

Citaat van: Erik van Voorst op december  6, 2005, 08:52:29
50.000 Euro...voor een Audionote DAC 5  i.p.v. een DAC 1.....doe normaal  >:(

De DAC5 is ook echt serieus overpriced. Komt door de zakelijke knobbel van Peter Qvortrop of hoe die vent ook precies heet.

Audiofiel

Citaat van: garmtz op december  6, 2005, 08:58:33
De DAC5 is ook echt serieus overpriced. Komt door de zakelijke knobbel van Peter Qvortrop of hoe die vent ook precies heet.

;D ;D Zijn achternaam lijkt alsof hij met zijn hoofd op het toetsenbord in slaap is gevallen. :-X
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

garmtz

Citaat van: Audiofiel op december  6, 2005, 09:15:17
;D ;D Zijn achternaam lijkt alsof hij met zijn hoofd op het toetsenbord in slaap is gevallen. :-X
:D :D :D :D

Shorty

Sander,

In de korte tijd dat je op dit forum post heb je al een aantal keren wild om je heen geslagen: importeur zus en zo is een oplichter, evenals dit of dat versterkermerk. Dat doe je zelf, vind je, véél beter. Tsja.... dan moet je niet verbaasd zijn als er vraagtekens bij je gedrag worden gesteld. Beetje genant om dan meteen mij  frustraties in de schoenen te schuiven.
Dat je zelf overtuigd bent van de voortreffelijkheid van !2S zal mij verder worst wezen, maar om nu meteen weer te beginnen een (overigens twee jaar oude) techniek weg te honen is niet echt een staaltje briljante hardware-analyse. Jammer dat die strekking je ontging.

"Onderzoek alles, en behoud het goede."

VrGr,

Bart J.

Sander Sassen

Beste Bart,

En weer op de man spelen, je bent een beetje hardleers denk ik? Waar beweer ik precies alles beter te kunnen? Was het maar waar, de werkelijkheid is dat ook ik elke dag weer bijleer. Daarnaast sla ik niet wild om me heen, maar geef me mening onomwonden, waarmee ik duidelijk aangeef waar de schoen wringt. We zijn hier allemaal in staat tot een volwassen discussie neem ik aan, dan mag ik best wel eens de fluwelen handschoenen uitdoen en zeggen waar het op staat. Zoals blijkt uit de discussie waar jij op doelt (Velodyne) komen we dan pas tot een interessante discussie waarbij ook Bjorn en Garmtz het achterste van hun tong laten zien.

Aangezien jij op de man blijft spelen neem ik aan dat een dergelijke discussie niet jouw ding is, omdat je kennelijk niet in staat bent een post goed te lezen of concreet op de ingebrachte argumenten een reply te geven. Je reply in deze thread geeft dit weer duidelijk aan; je speelt weer op de man en niet op de argumenten. Ik stel dan ook voor dat je je niet meer in dergelijke discussies mengt.

Overigens heb je de smiley gemist die achter mijn eerste reply stond, daarmee geef ik duidelijk aan dat deze ietwat schertsend bedoeld is. Neemt niet weg dat een fabrikant die op z'n website gouden bergen beloofd zonder enige mate van onderbouwing het verdient om eens flink onderuit gehaald te worden. Ik ben technisch geschoold en benader alles dan ook vanuit die optiek, en daarmee zijn claims zonder onderbouwing niks anders dan fabeltjes.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Hardware Analysis
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

Ik hoop dat we het hierbij nu kunnen laten... ;)

In ieder geval zal mijn aansluiting 100 procent SPDIF worden...en als ik de experts mag geloven (mensen die dag en nacht met dakkies bezig zijn) dan schijnt het niet altijd tot een SUPER-verbetering te leiden...en deze mensen hebben echt al veel gehoord....dus ik heb hoop... :P

Ook ik heb vaak moeite met alle waanzinnige theorieen over hoe het zou moeten en alle perfecte verhalen over slechts 1 ultieme manier om het digitaal toch klinkend te krijgen.......ik ben eigenlijk gevoeliger voor de praktijkwaarneming...en dan het liefst luisteren naar zoveel mogelijk gebruikers....en er een lijn in proberen te ontdekken
(terwijl ik dit neertyp...denk ik....is eigenlijk net zo moeilijk....hahahahaha.. ;D)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Sander Sassen

Erik,

Mee eens, overigens is de beste technologie is zonder een goede uitvoering in de praktijk gedoemd te mislukken, terwijl een mindere technologie maar tot in de details geperfectioneerd zeer goed kan presteren. In dit geval is het meettechnisch allemaal achter de komma werk en daarmee sterk afhankelijk van de uiteindelijke interpretatie. Ik twijfel dan ook niet dat Guido en consorten een duidelijke verbetering voor elkaar zullen krijgen met de door jouw gekozen apparatuur.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Hardware Analysis
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

Markaudio

Erik, wanneer gaat je DAC eigenlijk onder het mes?

Mvg
Everybody's running, but half of them ain't looking.

If something works perfectly fine, take it apart and find out why!

Tja...ik heb hem gisteren gebracht en ze wisten dat ik elke dag wel zo een 2 a 3 uurtjes muziek luister....

Ze hebben daarom een vervangende dac meegegeven...ipv zich onder druk te laten zetten...hahahahaha :P

Eerst doet Guido zijn digitale gedeelte ik dacht deze week of zo en daarna Peter het analoge gedeelte...maar dat kan nog even duren...hij heeft het erg druk.....

Ook ik moet nog "even" beslissen hoeveel ik precies laat doen...eigenlijk het liefst in stapjes...

Maar een blik in zijn werkplaatsje om te zien wat de mogelijkheden zijn...en ik ben weer verloren...... :-\

Helaas heb ik besloten dat ik het TE moeilijk vind om zelf te doen....(hebben ook veel meetapparatuur en veel meer kennis)...anders had je elke dag wel een fotootje gezien.... ;D

Markaudio

Hahaha, en hoe is de tussentijdse DAC? Geeft deze al iets weer van hoe die van jou gaat worden of is die onvergelijkbaar?

Markaudio

Aha, gelezen. Sorry voor de onoplettendheid. Werd een beetje afgeleid door dat geharrewar van een paar mensen. Maar dat is leuk. Kan je een direct vergelijk uitvoeren tussen "jouw" kleine stapjes en de full works uitvoering.

SpeedyAndré

Citaat van: Fineermannetje op december  6, 2005, 12:02:31
Als ik het zo teruglees, heb ik misschien iets te fel gereageerd op de reactie van andré. Ik deelde niet zijn visie uit dat bericht.

Mijn excuses hiervoor, gelukkig zijn we allemaal tevreden met wat we hebben en hoe dat muziek maakt.

Groetjes,

Dennis

Dat je mijn visie niet deelt is me wel duidelijk geworden  ::) ;D
Je mening een beetje genuanceerd brengen kan nooit kwaad, maar goed, zand (silicon) erover ;)

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, 2x Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, 3x Xtc + NBS Statement III + Dragonfly, Straightwire Virtuoso bi-wire en XLR,
Onkyo Tx-RZ50, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Panasonic DMR-UBS80, Shield tv 4K, HDfury Vertex 2 + VRROOM, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5 + VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-XW7000,  Harmony Elite, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S + UHD8000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3. Pc met MadVR, Decklink quad, 12Gbs SAS + 2x 14TB

bryan vd B

Citaat van: Audiofiel op december  6, 2005, 07:05:12
Ik kan me jouw reactie heel goed voorstellen, want zo wordt ook al snel gereageerd op mijn Parasound CDB-2000 loopwerk DAC-2000 combinatie. "Wat kan zo'n Para nu weergeven, die telt toch niet echt mee met de high end merken?" Totdat men het hoort spelen.

Die reactie komt me heel bekend voor :-\

Bryan
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

ruud2

Citaat van: Erik van Voorst op december  6, 2005, 15:49:50

Eerst doet Guido zijn digitale gedeelte ik dacht deze week of zo en daarna Peter het analoge gedeelte...maar dat kan nog even duren...hij heeft het erg druk.....

Een paar uurtjes hiervan ben ik de veroorzaker hiervan.
Ik had Guido z'n mening gevraagd over het updaten van of de philips 963 VM  of m'n bijna 25 jaar(!) oude revox .
De philips zat echt aan z'n top qua ruimtelijke en diepte afbeelding.
een modificatie hiervoor had dan ook weinig zin.
Bleef de revox over , of de aanschaf van een hoogwaardig ander merk ( wadia?)
Prijstechnisch gezien is dan een modificatie wel uit te proberen , gaat het niet goed of is het minder dan verwacht doet het niet zo zeer.
Het tegendeel is waar ,door de mooie gestructureerde en solide opbouw van de revox was deze goed te updaten en het resultaat is gewoon verbluffend!!
Het geheel heeft weer een grote sprong voorwaarts gemaakt.
klok en klokbesturing en voeding zijn aangepakt, oude elco's vervangen enz.
en het geluid...alles zoals ik me hiervan had voorgesteld, kortom zeer enthousiast over deze modificatie!
later plaats ik nog wel een foto van het inwendige.

Ruud.
Niets is moeilijk voor degene die het zelf niet hoeft te doen....

ruud2

inwendig van een 25 jaar oude revox, met een weergave waar menig hoogwaardig nieuwprodukt van schrikt! :o
Niets is moeilijk voor degene die het zelf niet hoeft te doen....

Leuk !!!!!

Maar nu maak ik even geen reclame meer....want het is nu mijn beurt.... ;D

Okay er komt weer een beetje schot in de zaak.

Vandaag met Peter besproken wat er besteld gaat worden...(levertijd plm. 3 weken (kerst))...en wat hij gaat doen.

Een hoogspanningsgelijkrichting wordt er gemaakt bestaande uit een hele mooie trafo en dito smoorspoel en buisje. Het gehele analoge board wordt zilverbedraad... 8)

Leuk detail is dat het zodanig is opgebouwd dat ik bij de volgende modificatie...een prachtig buizen-bezet analoog board waar geen electrolyten meer nodig zijn
(werkelijk een genot om te zien  :o!!!) .....alles zo kan laten aansluiten zonder  "weggegooid geld ". ;)

Ook wordt nu het digitale filter verwijderd en nog wat aanpassingen gedaan om tot een mooie non-oversampling te komen.

SpeedyAndré

Nog even en je blijkt genoeg te hebben aan een laserled en een buisje  ;D

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, 2x Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, 3x Xtc + NBS Statement III + Dragonfly, Straightwire Virtuoso bi-wire en XLR,
Onkyo Tx-RZ50, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Panasonic DMR-UBS80, Shield tv 4K, HDfury Vertex 2 + VRROOM, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5 + VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-XW7000,  Harmony Elite, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S + UHD8000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3. Pc met MadVR, Decklink quad, 12Gbs SAS + 2x 14TB

???
Het digitale filter is 1 chippie, uit mijn hoofd de DF1700...wat inderdaad weggaat....

Erbij komt  zoals eerder genoemd "de rest" ....... in weer een aparte doos

Tot nu toe zijn de mooiste dacs...diegene welke het meest "gevuld"  is of uit meerdere dozen bestaat  ;)

Eindelijk weer iets te melden.... ;)

Gisteren werd ik gebeld dat de non-oversampling modificatie gelukt is  8) en dat men nu bezig is met de buizenvoeding.

Tevens wordt er nu een schakelaar ingebouwd welke de transistoren onder spanning laat en de buizen uitschakelt indien ik de Dac uit zet.

Ik was gewend om de Dac 3 altijd aan te laten en de slijtage voor lief te nemen...(eens in de 3 jaar de 6922 vervangen  :-\)...maar met de nieuwe configuratie is dat niet meer wenselijk...te veel buizen/te veel slijtage.

Enfin als  "Glassworshipper"  ben ik altijd gewend geweest om het eerste kwartiertje/half uurtje niet al te serieus te luisteren.. ;D

FrankB

Klinkt goed Erik! Het lijkt me dat je erg benieuwd bent naar het eindresultaat :)

Citaat van: Erik van Voorst op februari 10, 2006, 09:20:57
Enfin als  "Glassworshipper"  ben ik altijd gewend geweest om het eerste kwartiertje/half uurtje niet al te serieus te luisteren.. ;D

Of natuurlijk aanzetten, flesje wijn opentrekken en rustig inschenken en even laten acclimatiseren en dan is dat kwartiertje/half uurtje ook zo voorbij ;D
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

LAATSTE NIEUWS     LAATSTE NIEUWS       LAATSTE NIEUWS   
Krijg net een belletje dat de Dac 3 klaar is !!!!!
Morgen ophalen !!!

8)  8)  8)  8)  8)  8)

advr

SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A