Klok der Klokken .....CD en DAC modificaties

Gestart door Erik van Voorst (in memoriam), september 28, 2005, 10:57:55

Vorige topic - Volgende topic

Sander Sassen

Erik,

CiteerPS
De I-kwadraat-S waar een aantal mails terug naar gerefereerd wordt is geen substantiele verbetering meer daar waar de XO clock/supply van Guido is ingezet...
dus SPDIF is hier genoeg...en moet je de verdere wezenlijke verbeteringen
elders gaan zoeken...

Dan ben je toch verkeerd geinformeerd. I2S is een databus die rechtstreeks vanuit het loopwerk wordt aangesloten op een (I2S compatible) DAC, dit werkt dus geheel anders dan SPDIF. Hiermee is de meest directe verbinding te maken tussen het loopwerk en de DAC, zonder clock-jitter. Dit betekent in de praktijk wel dat loopwerk en DAC zich in dezelfde kast bevinden, maar dit is beduidend beter dan data die gecodeerd over SPDIF wordt verstuurd en aan de andere kant van de kabel weer wordt gedecodeerd.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Hardware Analysis
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

garmtz

Met Sander eens. Er kan heel veel misgaan in het zendproces bij S/PDIF. Vooral het herleiden van de klok uit de stream is vaak een probleem, ook met een 'perfecte' klok/PLL/RAM buffer aan de ontvangende kant. Probleem is dat als er eenmaal jitter aanwezig is in het signaal, het heel moeilijk is om er compleet vanaf te komen. Een master/slave configuratie is dan een goed idee.

EDIT: Moet wel zeggen dat e.e.a. STERK afhangt van de implementatie. Het kan volgens mij best geheuren dat een master/slave opzet slechter is dan een S/PDIF opzet, maar 'all things being equal', moet I2S echt beter zijn dan S/PDIF.

DIY_Freak

Citaat van: Sander_Sassen op november 30, 2005, 13:37:59Dan ben je toch verkeerd geinformeerd. I2S is een databus die rechtstreeks vanuit het loopwerk wordt aangesloten op een (I2S compatible) DAC, dit werkt dus geheel anders dan SPDIF. Hiermee is de meest directe verbinding te maken tussen het loopwerk en de DAC, zonder clock-jitter. Dit betekent in de praktijk wel dat loopwerk en DAC zich in dezelfde kast bevinden, maar dit is beduidend beter dan data die gecodeerd over SPDIF wordt verstuurd en aan de andere kant van de kabel weer wordt gedecodeerd.
Ik vind je wel kehard Sander. Dit kun je toch niet maken?! Je vergalt het zo helemaal voor de highendige audiofielen die met losse componenten en peperdure digitale interlinks het Walhalla willen bereiken.

<grin and duck> ;D 8)
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move. --- Douglas Adams

Najaarsschoonmaak. High end units te koop. Zie WWW in profiel.

reMC

Citaat van: garmtz op november 30, 2005, 13:56:27
EDIT: Moet wel zeggen dat e.e.a. STERK afhangt van de implementatie. Het kan volgens mij best geheuren dat een master/slave opzet slechter is dan een S/PDIF opzet, maar 'all things being equal', moet I2S echt beter zijn dan S/PDIF.

Wat is een goede implentatie?

Erik van Voorst (in memoriam)

Ik ben niet zo gevoelig hoor.. ;D........je mag mailen wat je wilt (als je maar beleefd blijft :P)

Ik laat mij volledig informeren door Guido Tent en Peter Willenswaard.....ik zou mij slechtere kunnen bedenken.... ::)

Feit is dat deel 1 van de modificatie gehoormatig zeer geslaagd is......to understate.......en met de verbinding maken....carte blanche hadden.....en inderdaad ......geen vergelijk met de vorige situatie... :o.

Smaakt gewoon naar meer....dus nu deel 2 .....non-oversampling.... 8)

En als het aan mij ligt komen er veel delen.....maar wel 1 modificatie tegelijk...zodat ik het goed kan be-oordelen..

De Wadia en Audionote zijn ze beiden zeer bekend mee.....de laatste is zelfs hun specialiteit....wat ben ik toch een bofferd he.... ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Audiofiel

Citaat van: Erik van Voorst op november 30, 2005, 16:44:53
Ik ben niet zo gevoelig hoor.. ;D........je mag mailen wat je wilt (als je maar beleefd blijft :P)

Ik laat mij volledig informeren door Guido Tent en Peter Willenswaard.....ik zou mij slechtere kunnen bedenken.... ::)

In mijn loopwerk zit ook een Peter Willenswaard modificatie (met reclock). Toch is daar de AES/EBU uitgang toch echt nog wat beter dan de gereclockte coax uitgang. Dus in ieder geval in mijn loopwerk is het anders. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Kan het misschien zo zijn dat het niet altijd mogelijk is.... Wadia naar Audionote....???

Maandag zal ik in ieder geval het een en ander aan Peter weer voorleggen....er zal dan wel een reden voor zijn.... ;)

Het is in ieder geval zo ge-implementeerd dat (all things waarschijnlijk NOT being equal :P) de verschillen volgens Peter  " in mijn geval"  niet groot zijn.....

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Audiofiel

Citaat van: Erik van Voorst op november 30, 2005, 17:54:33
Kan het misschien zo zijn dat het niet altijd mogelijk is.... Wadia naar Audionote....???

Heel goed mogelijk dat het per loopwerk verschilt hoor, maar in het algemeen geldt voor de connectie digitaal naar de DAC de volgende volgorde (van slecht naar beter):
1. eiaj (toslink volgens sommigen)
2. spdif (coax)
3. AES/EBU
4. Exoten zoals ST optical en I2S

Uiteraard gaat dat wel uit van het feit dat alle vier een even goed signaal krijgen...
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Ja ik ben bekend met het theorie rijtje....maar praktijk is ook vaak verbazingwekkend.....anders... :o

Ik hoorde bv totaal geen verschil tussen toslink en coax toe ik mijn marantz cd 84 (of was het 83) als loopwerk aan de philips dac 960 hing.....jaren mee gedraaid en steeds veel geprobeerd....

Garmt ...vond de toslink zelfs beter klinken dan de coax op (de inmiddels mijn  8)) sony cd/dvd DVP-S7700.

In dat hele verhaal is theorie dus niet gelijk aan praktijk....Kunosi  beweert zelfs dat het hele jitterverhaal zwaar wordt overdreven en dat Timing een veel grotere boosdoener is......weer een ander zegt dat timing een onderdeel van jitter is...... ???

Met name in het " DIGITAL"...vind ik.....hoe meer ik lees......The Less I Know..... :-[

Een van de redenen dat ik het uitbesteed aan mensen die hun sporen al verdiend hebben.....

En nogmaals tot nu toe ben ik in een hoera-stemming.... ;D

Audiofiel

Citaat van: Erik van Voorst op november 30, 2005, 19:23:13
Ja ik ben bekend met het theorie rijtje....maar praktijk is ook vaak verbazingwekkend.....anders... :o

Ik hoorde bv totaal geen verschil tussen toslink en coax toe ik mijn marantz cd 84 (of was het 83) als loopwerk aan de philips dac 960 hing.....jaren mee gedraaid en steeds veel geprobeerd....

Garmt ...vond de toslink zelfs beter klinken dan de coax op (de inmiddels mijnĀ  8)) sony cd/dvd DVP-S7700.

In dat hele verhaal is theorie dus niet gelijk aan praktijk....

Dat zegt volgens mij neits over theorie ne praktijk, maar meer over de implementatie in een specifieke speler. Bovendien zou het best kunnen dat je pas bij steeds betere spelers grotere verschillen gaat horen tussen de verschillende aansluitingen.

Wat betreft het verschil SP/DIF (Sony Philips / Digital Inter Face) coax en AES/EBU balanced is het vrij simpel. De twee lijken digitaal heel sterk op elkaar, maar de laatste heeft naast het impedantieverschil (110 ohm versus 75 ohm) nog twee belangrijke verschillen. Het signaal is 10x zo sterk (5 volt in plaats van 0,5 volt) en invloeden van buitenaf worden door de gebalanceerde kabel in principe ge-elimineerd (differential).

reMC

Citaat van: Audiofiel op november 30, 2005, 19:47:51
Dat zegt volgens mij neits over theorie ne praktijk, maar meer over de implementatie in een specifieke speler. Bovendien zou het best kunnen dat je pas bij steeds betere spelers grotere verschillen gaat horen tussen de verschillende aansluitingen.

Wat betreft het verschil SP/DIF (Sony Philips / Digital Inter Face) coax en AES/EBU balanced is het vrij simpel. De twee lijken digitaal heel sterk op elkaar, maar de laatste heeft naast het impedantieverschil (110 ohm versus 75 ohm) nog twee belangrijke verschillen. Het signaal is 10x zo sterk (5 volt in plaats van 0,5 volt) en invloeden van buitenaf worden door de gebalanceerde kabel in principe ge-elimineerd (differential).

En nadelen van AES/EBU?

patrick_vdb

Hi,

Garmt ...vond de toslink zelfs beter klinken dan de coax op (de inmiddels mijnĀ  8)) sony cd/dvd DVP-S7700.

Vooral in situaties waarin sprake is van 'vervuiling' op bv het lichtnet kan toslink idd beter klinken dan de coaxverbinding (die door z'n electrische verbinding de vervuiling in staat stelt om van broncomponent naar andere componenten te 'hoppen')...

mvrg

Patrick

Zonder zo maar dom te willen disuseren.........maar ....

" implementatie in een specifieke speler".

....meer praktijk kun je
in het dagelijks leven niet hebben........ ;D (beetje flauw maar wel leuk :P)

Die Sony was/is trouwens beslist een goede speler...maar ook daar valt waarschijnlijk over te discuseren.....

Die audiohobby blijft moeilijk................of is het boeien..................het is maar hoe je in het leven staat..... ;D

Anyway....de praktijk bij mij thuis is dat de op 1 na beroerdste aansluiting fantastisch klinkt....op naar deel 2..... 8)

reMC

KunosiĀ  beweert zelfs dat het hele jitterverhaal zwaar wordt overdreven en dat Timing een veel grotere boosdoener is......

Waar lees je dit precies? Ik snap werkelijk ZEER weinig van dat artikel :(

Timing MOET toch een onderdeel van de jitter zijn? Hoe kan de timing f*cked op zijn als de jitter niet hoorbaar is? Of zegt hij niet dat het niet hoorbaar is?

Audiofiel

Citaat van: reMC op november 30, 2005, 19:49:05
En nadelen van AES/EBU?

Dezelfde als bij coax. ;) Alleen meer voordelen dan nadelen dus.

Audiofiel

Citaat van: patrick_vdb op november 30, 2005, 20:14:52
Vooral in situaties waarin sprake is van 'vervuiling' op bv het lichtnet kan toslink idd beter klinken dan de coaxverbinding (die door z'n electrische verbinding de vervuiling in staat stelt om van broncomponent naar andere componenten te 'hoppen')...

Inderdaad een situatie waarin optisch is te prefereren. In theorie is optisch ook best wel aardig: een galvanische ontkoppeling tussen bron en doel. ST optical (AT&T) heeft daarbij als voordeel dat het gebruik maakt van glasvezel (in plaats van plastic zoals toslink) en geschikt is voor lengtes groter dan 10 meter. ;)

patrick_vdb

Hi Arjen,

Citaat van: Audiofiel op november 30, 2005, 23:38:23
Inderdaad een situatie waarin optisch is te prefereren. In theorie is optisch ook best wel aardig: een galvanische ontkoppeling tussen bron en doel

Inderdaad, maar daarmee doet het wat mij betreft nog geen afbreuk aan jou theoretisch rijtje daar de oorzaak buiten de toslink-implementatie gezocht moet worden. In plaats van het gevolg te bestrijden kan men beter de oorzaak wegnemen ;D ;)

mvrg

Patrick

Audiofiel

Citaat van: patrick_vdb op december  1, 2005, 07:29:30
Inderdaad, maar daarmee doet het wat mij betreft nog geen afbreuk aan jou theoretisch rijtje daar de oorzaak buiten de toslink-implementatie gezocht moet worden. In plaats van het gevolg te bestrijden kan men beter de oorzaak wegnemen ;D ;)
Helemaal mee eens. Het paard staat het beste voor de wagen.

garmtz

Citaat van: reMC op november 30, 2005, 23:06:28
Waar lees je dit precies? Ik snap werkelijk ZEER weinig van dat artikel :(

Even nog een URL, dan probeer ik het te vertalen naar Jip & Janneke taal.

@ Jip... :P..uit het audio-cube artikeltje:

Whether it has a large or a small amount of jitter is not really an issue. The real problem is the constant fluctuation of the time axis caused by PLL. What is more important is the structure, including the time axis, of jitter, rather than the amount of it.

Of het nu een grote of een kleine hoeveelheid jitter heeft is niet echt het probleem. Het echte probleem is de constante fluctuatie
van de tijd-as veroorzaakt door de PLL. Belangrijker is de structuur, inclusief de tijd-as, van jitter,  dan de desbetreffende hoeveelheid.

Kjelt

Met name in het " DIGITAL"...vind ik.....hoe meer ik lees......The Less I Know..... :-[

Digitaal is gewoon een abstracte vorm van denken die niet bestaat. Alles is analoog en als je digitale schakelingen op een analoge manier bekijkt is het allemaal veel duidelijker (ik zeg niet makkelijker  ;) ).

Citaat van: Erik van Voorst op december  1, 2005, 08:55:34
Of het nu een grote of een kleine hoeveelheid jitter heeft is niet echt het probleem. Het echte probleem is de constante fluctuatie van de tijd-as veroorzaakt door de PLL.

Dan moet je ook geen PLL gebruiken, Meridian is goed op weg met hun 3 dubbele buffer maar ja het blijft allemaal hangen op het loopwerk.  Gewoon geen cd meer gebruiken, alleen nog digitale geheugens en deze strak in 1 behuizing uitlezen en naar je DAC toe klokken met dezelfde masterklok en je bent van een hele hoop ellende af. Alleen passen alle mensen die met hun installatie en oren het verschil kunnen horen op deze wereld in het stadion van FC Eindhoven.   :)

Tja...geen speld tussen te krijgen...Kjelt....maar ja...blijf je zitten met je zeer grote cd verzameling en daarnaast een kwalitatief goede download-mogelijkheid....mijn vrienden hebben nu al problemen op betaal-downloadsites.....en weer een probleem lang niet alles wordt er aangeboden.... :'(

Enfin...muziek-aanbod is weer een ander probleem (voor mij zou dat overigens wel zeer zwaar wegen) .

Soms vergeten we wel eens dat we bezig zijn met de puntjes op de  -i  te zetten.....pas in echte onvrede zou ik naar zo een mogelijkheid " toe-groeien"..... ;D

Vandaag vrij genomen met een stapel digitaal-leesvoer naast de stoel muziek luisteren....zodat ik maandag vragen kan stellen.... ;)

Kjelt

Citaat van: Erik van Voorst op december  2, 2005, 09:44:03
blijf je zitten met je zeer grote cd verzameling

Zoals ik het zie is de cd je bonnetje (dat je betaald hebt voor de muziek) en zorg je zelf voor de transfer van cd naar solid state memory (je mag een persoonlijke backup hebben). Als je een echte purist bent (en zeker wilt zijn dat alle 1'tjes en 0'tjes correct zijn overgezet) doe je dit tig keer en verifieer je het binair of de wav files gelijk zijn. Altijd leuk om te kijken op welke plek er verschillen zitten en dan maar luisteren wat de correcte versie is  ;)

Ik heb net mijn dac 3 weggebracht......

Er komt nu definitief een non-oversampling in...ik heb alle materialen al gezien...ook een kleine aanpassing aan de klok...
het digitale filter (uit mijn hoofd de DF1700 met schakeling komt te vervallen..). :)

Verder nog heel wat meer "mogelijkheden" gezien en besproken....zelfs nog een hele mooie (lees dure) ingrijpende modificatie waarbij in het analoge gedeelte geen elco meer voorkomt...alleen maar buizen... :o
Tot nu toe het mooiste wat Peter heeft verzonnen/gebouwd.

Sky....(je portemonaie)...is the limit....enfin het zijn in ieder geval geen dac5 prijzen... :P

..ik hou jullie op de hoogte....

Sander Sassen

I2S Erik, I2S, als je al die moeite neemt wil je niet beperkt worden door SPDIF!

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Hardware Analysis
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite