Klok der Klokken .....CD en DAC modificaties

Gestart door Erik van Voorst (in memoriam), september 28, 2005, 10:57:55

Vorige topic - Volgende topic

Shorty

CiteerNoot: AudioNote is al jaren een grote afnemer van Jensen condensatoren. Sinds een tijdje laat AudioNote z'n eigen condensatoren op specificaties maken door Jensen. Als gevolg daarvan heeft AudioNote uitverkoop van de oude lijn Jensen condensatoren

Wat nu AudioNote heet heeft geen enkele band met het originele Japanse bedrijf. Een Engelse werknemer (Peter Qvortrop) heeft eenvoudigweg de naam AudioNote laten registreren als zijn eigendom ( :-X ), en oprichter en ontwerper Kondo San had het nakijken. Die brengt zijn apparatuur nu op de markt onder de naam Kondo, en dát is dus in wezen de "echte AudioNote". Het bedrijf dat nu AudioNote heet is in feite een lege huls. Vandaar dus dat ze zich tot Jensen hebben moeten wenden.
Ik ben trouwens benieuwd of die Qvortrop ook nog eens de Kondo-ontwerpen eenvoudigweg door Jensen laat kopiëren... :P  >:( . Hoe dan ook, een vieze smaak hou ik wel aan deze manier van zakendoen over...

VrGr,

Bart J.

Erik van Voorst (in memoriam)

Inderdaad...daar waar mogelijk...moet zo iemand gemeden worden...want hij heeft een slechte naam opgebouwd in de audio-business  ;)

Mij gaat het enkel om een goede condensator...en omdat de Audionote DAC's wereldwijd gemodificeerd wordt door een flinke schare "oude" Audionote aanhangers komt er een succesvolle capacitor bovendrijven in die configuratie  ;) en dat is ook degene die ik erin zet.... ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

tiptop

Citaat van: Shorty op november 21, 2005, 16:00:42
Wat nu AudioNote heet heeft geen enkele band met het originele Japanse bedrijf. Een Engelse werknemer (Peter Qvortrop) heeft eenvoudigweg de naam AudioNote laten registreren als zijn eigendom ( :-X ), en oprichter en ontwerper Kondo San had het nakijken. Die brengt zijn apparatuur nu op de markt onder de naam Kondo, en dát is dus in wezen de "echte AudioNote". Het bedrijf dat nu AudioNote heet is in feite een lege huls. Vandaar dus dat ze zich tot Jensen hebben moeten wenden.
Ik ben trouwens benieuwd of die Qvortrop ook nog eens de Kondo-ontwerpen eenvoudigweg door Jensen laat kopiëren... :P  >:( . Hoe dan ook, een vieze smaak hou ik wel aan deze manier van zakendoen over...

VrGr,

Bart J.

Hoi Bart,
je hebt helemaal gelijk hoor, maar een kleine aanvulling.
Peter Qvortup was niet zomaar een werknemer maar de engelse importeur van Audio Note UK. Tijdens zijn importeursschap heeft hij in samenwerking met Kondo San zelf ook veel Audio Note-modellen ontworpen. Voornamelijk voor de europese markt.
Deze modellen waren de zogenaamde "goedkopere modellen" van Audio Note hier.
Tot aan het niveau van  P4 eindversterkers toe was het allemaal engels (Qvortrups) (wel in samenwerking met Japan) ontwerp. Pas de modellen boven dit prijsniveau waren de echte japanse modellen van Kondo San.
Die wilde namelijk geen concessies doen aan de ontwerpen en Qvortrup wilde meer betaalbare modellen voor de europese markt.
Wel een smerige streek van hem om de naam Audio Note op zijn naam te zetten in Europa (en nog wat werelddelen).
bv. de De nieuwe Ongaku en Gaku-on (enz.) modellen zijn van zijn hand, maar de oudere modellen die van Kondo San.

Gr.
Fabian
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Om in te haken op een mail van DIY en Remco....

In reactie op DIY dat hij stelt dat er GEEN fase-verdraaingen kunnen optreden in een drive....

Ik had begrepen dat bv. zelfs condensatoren/electrolyten  in een drive nog een fase probleem konden veroorzaken...wie weet hier meer over te vertellen.  :-\
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

reMC

Citaat van: Erik van Voorst op november 28, 2005, 13:07:32
Om in te haken op een mail van DIY en Remco....

In reactie op DIY dat hij stelt dat er GEEN fase-verdraaingen kunnen optreden in een drive....

Ik had begrepen dat bv. zelfs condensatoren/electrolyten  in een drive nog een fase probleem konden veroorzaken...wie weet hier meer over te vertellen.  :-\

Yep, dat dacht ik ook. DIY, verklaar het ons ;D

.....ik zal er even a.u.b. achterzetten voor Remco....klinkt leuker... ;)i

reMC

Citaat van: Erik van Voorst op november 28, 2005, 13:11:50
.....ik zal er even a.u.b. achterzetten voor Remco....klinkt leuker... ;)i

Dat staat al in mijn smile ;)

DIY_Freak

Citaat van: reMC op november 28, 2005, 13:09:05
Yep, dat dacht ik ook. DIY, verklaar het ons ;D
Jij bent snel... ik was net klaar met knippen en plakken uit het Front der fronts topic. Niet meer nodig ;)

Er kan in een loopwerk geen fasedraaiing ontstaan omdat we het over het digitale domein hebben. Er is geen mechacnisme die ervoor kan zorgen dat over het hele freq bereik genomen de fase een x aantal graden draait. Het 'enige' wat daar 'mis' kan gaan is het ontstaan van jitter bij het uitlezen en doorgeven, maar dat is een afwijking van en geheel andere aard en grootte dan fasedraaiingen.

Zodra je het gaat hebben over fasedraaiingen als gevolg van een cndensator, dan hebben we het over het analoge domein, dus de DA converter. Als je daar na de omzetting een condensator in het signaalpad zet, creeer je een hoogdoorlaatfilter, met de bijbehorende fasedraaiing. Normaal gesproken ligt het kantelpunt van dat soort 'filters' (meestal alleen bedoelt om DC buiten/binnen de deur te houden, maar er wordt ook met laagdoorlaatfilters gewerkt na de DA conversie, echter vaak weer te hoog om er echt last van de hebben) zo laag, dat de fasedraaiing zich ook heel laag in freq afspeelt (<20Hz). Dat gebied ligt onder het bereik van nagenoeg alle speakers (maar niet onmogelijk voor de liefhebbers van klapperende broekspijpen) en daarbij ook nog onder het bereik van het meeste muziekmateriaal dat gespeeld wordt.

In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move. --- Douglas Adams

Najaarsschoonmaak. High end units te koop. Zie WWW in profiel.

Fase is dus geen tijd-afwijking.

Ik vraag dit omdat een van de grootste problemen bij loopwerken
het begrip  "op tijd" is....

reMC

Citaat van: Erik van Voorst op november 28, 2005, 13:41:47

Ja, ik dacht juist altijd dat dit met fase-fouten te maken had. Fase/tijd wordt ook bijna altijd door elkaar gebruikt terwijl hetzelfde bedoelt wordt...

DIY_Freak

Citaat van: Erik van Voorst op november 28, 2005, 13:41:47

Fasedraaiing is wel een (freq afhankelijke) afwijking in de tijd. Kennelijk heb ik iets niet goed uitgelegd. Waar zit de kink in de kabel?
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move. --- Douglas Adams

garmtz

Digitaal is geen analoog... Selectief in het digitale domein fase verschuiven is een onmogelijkheid. het kan echter best zijn dat het jitterspectrum het subjectieve effect geeft van een faseverschuiving?? Maar theoretisch heeft dit geen enkele basis.

Okay het woord fase ....wordt dus verkeerd gebruikt ....

Te pas en te onpas wordt er nl. tijdversmering als fase-fouten uitgelegd door reviewers.....terwijl ze bedoelen dat een van de grootste boosdoeners uit het
jitterverhaal .....de tijd.........is.

Het op tijd aankomen van de 0 en de 1.....bij de dac.
Drive/Dac-bouwers geven nogal wat onderdelen (mechanisch/electronisch)
de schuld van versmering in  het "Time-domain".

garmtz

In het geval van jitter is het puur een timing-fout... Uiteindelijk is fase altijd uit te leggen als tijd, omdat het in graden aangeeft hoe de tijdas is verschoven t.o.v. t=0. Alleen bij jitter is de tijdas discreet, dus is het moeilijk praten over faseverschillen. Omdat er alleen een 1 of een 0 is.

DIY_Freak

Citaat van: Erik van Voorst op november 28, 2005, 15:10:00
Okay het woord fase ....wordt dus verkeerd gebruikt ....

Te pas en te onpas wordt er nl. tijdversmering als fase-fouten uitgelegd door reviewers.....terwijl ze bedoelen dat een van de grootste boosdoeners uit het
jitterverhaal .....de tijd.........is.
Dat hoort bij het beroep van reviewer :P Met alle respect voor de enkelingen die wel weten waar ze mee bezig zijn... de meeste voldoen aan de kwalificatie "they don't know Jack about audio"  :-X ;)

Introducing Non-PLL clock
     We can still hear the characteristics of each different transport even after lowering the jitter sensitivity to a minimum by non-oversampling. This is an incomplete section of today's digital audio format. The fundamental advantage of being digital, that its quality does not depend on the conveying form, falls completely short here. That is because we have to create the time axis from the incoming data by PLL at the receiving end. This is a flow inevitable to the current DAI format which requires word-synchronization. It is often misunderstood as if the time axis is digital, instead of analog, because it receives discrete value after sampling, but actually, it is completely analog. When the time axis is distorted, the analog wave form is distorted with it.

Niet de minste...leuk 47Lab verhaaltje van Kusunoki.....schaar ik onder de toppers....praat trouwens wel constant over fase in het digitale domein.....zal wel een soort  "gedoogd" zijn....om iets uit te leggen aan ons leken... ;D.

reMC

Citaat van: Erik van Voorst op november 29, 2005, 18:33:55
Introducing Non-PLL clock
     We can still hear the characteristics of each different transport even after lowering the jitter sensitivity to a minimum by non-oversampling. This is an incomplete section of today's digital audio format. The fundamental advantage of being digital, that its quality does not depend on the conveying form, falls completely short here. That is because we have to create the time axis from the incoming data by PLL at the receiving end. This is a flow inevitable to the current DAI format which requires word-synchronization. It is often misunderstood as if the time axis is digital, instead of analog, because it receives discrete value after sampling, but actually, it is completely analog. When the time axis is distorted, the analog wave form is distorted with it.

Niet de minste...leuk 47Lab verhaaltje van Kusunoki.....schaar ik onder de toppers....praat trouwens wel constant over fase in het digitale domein.....zal wel een soort  "gedoogd" zijn....om iets uit te leggen aan ons leken... ;D.

Mja, artikel ken ik uit mijn hoofd...

De woorden dan, ik begrijp lang niet alles ;D

garmtz

Wat Kusunoki zegt klopt wel, maar als de tijdas niet constant is, resulteert dit niet in vergelijkbare fasefouten in het analoge domein. Die twee parameters zijn gewoon niet gecorreleerd. Jitter veroorzaakt ' sidebands', hoogfrequente extra informatie die optelt bij het bestaande signaal. Het is een beetje vaag wat jitter nou precies veroorzaakt in het analoge domein, maar je kunt ze niet letterlijk vergelijken i.i.g.

Wat ik in ieder geval wel weet is dat ik voor non-oversampling wil gaan...maar dat is een ander verhaal...
Tijd voor een werkbespreking....is op zich wel een grappige aansluiting op de recente clock-modificatie....

Dan zit er in ieder geval structuur in de modificaties....

Ik wil dus geen digitaal filter meer en ouderwetse 16 bitjes.......good enough for me.... :P

Sander Sassen

Erik,

Wat jij nodig hebt is een CD-Pro2M transport waar je via I2S allerlei D/A convertors aan kan knopen om direct te kunnen vergelijken, via SPDIF etc. komt er altijd jitter om de hoek kijken, alleen dan kan je goed vergelijken zonder allerlei andere bijkomstigheden. Maakt het er alleen niet makkelijker op als je bv. een Wolfson WM8740 eraan wilt knopen, maar een TDA1543 no-oversampling is drie draden en een 6-volt accu, dat moet toch niet moeilijk zijn na je vorige projecten.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Hardware Analysis
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

reMC

Citaat van: Sander_Sassen op november 29, 2005, 22:02:15
maar een TDA1543 no-oversampling is drie draden en een 6-volt accu, dat moet toch niet moeilijk zijn na je vorige projecten.

Even wachten nog, Erik ;D

Ga je de dac's van Cees proberen? Of zelfs gewoon de standaard 47? Of beter: bouw er zelf een :)

....to be continued....

(voor de " nog steeds"  twijfelaars...het gaat beslagen ten ijs gebeuren... 8))

reMC

Citaat van: Erik van Voorst op november 29, 2005, 22:32:35
....to be continued....

(voor de " nog steeds"  twijfelaars...het gaat beslagen ten ijs gebeuren... 8))

Komaaan... vertel! (Aub ;))

ruud2

Erik heeft me weer   ;) enthousiast gemaakt , m'n "oude" cd speler ligt op dit moment op de operatietafel voor wat nieuwe ingewanden , met een beloofd hoog eindresultaat.
Ik wacht in spanning af , gisteren zou ie eigenlijk uit de narcose zijn gekomen ...  :P
Niets is moeilijk voor degene die het zelf niet hoeft te doen....

Ik heb ook net met de dokter gesproken..... :P

Maandag gaat mijn Audionote Dac3-T  op de operatie-tafel en wordt er
over non-oversamping modificaties gesproken.....

Wel leuk ik krijg een reeds gemodde dac 3 weer mee terug voor ...the time being..... 8)

PS
De I-kwadraat-S waar een aantal mails terug naar gerefereerd wordt is geen substantiele verbetering meer daar waar de XO clock/supply van Guido is ingezet...
dus SPDIF is hier genoeg...en moet je de verdere wezenlijke verbeteringen
elders gaan zoeken... ;)