Klok der Klokken .....CD en DAC modificaties

Gestart door Erik van Voorst (in memoriam), september 28, 2005, 10:57:55

Vorige topic - Volgende topic

Erik van Voorst (in memoriam)

Ik gebruik een HSS gatzaag voor de doorvoer te maken.
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Al met al een kleurrijk spektakel....
Omdat de dozen in de werkkast komen...werk ik ze niet verder af met hout o.i.d.
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Vandaag alles bedraad...en de lege doos is gereed voor modificatie deel 2.

Trouwens een " speciaal"  220V snoer gevonden van mijn vroegere eerste Aitos..dus er gelijk aangeknoopt.
Schijnt geselecteerd te zijn op snelheid.. ::)

Na afknippen had ik ook nog een metertje voor mijn Krell over dus omgeruild tegen een standaard snoertje...
Heb ik vanavond weer wat te luisteren als ..."Kabel-Semi-Believer"  ;D

PS
Kroonsteentje is natuurlijk ff voor de veiligheid...daar komt de trafo straks aan... ;)

SpeedyAndré

Kijk je wel ff naar de relatie aderdikte en de stroomvraag van de KSA50 met dat 'snelle' netsnoer  ::)
Als het 0,75mm2 is zou ik er niet aan beginnen  :-\

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, 2x Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, 3x Xtc + NBS Statement III + Dragonfly, Straightwire Virtuoso bi-wire en XLR,
Onkyo Tx-RZ50, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Panasonic DMR-UBS80, Shield tv 4K, HDfury Vertex 2 + VRROOM, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5 + VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-XW7000,  Harmony Elite, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S + UHD8000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3. Pc met MadVR, Decklink quad, 12Gbs SAS + 2x 14TB

Off-Eigen-Topic... >:D

Ja,  Andre het is inderdaad niet veel hoor die aderdikte plm. 1 mm..ook al is het snoertje maar plm. 80 cm...ik zie dat ook liever dikker......

Ik heb voor de gein ook eens van een stukje extra dikke wasmachine snoer 4 maal 2.5 mm2 een snoertje gemaakt.

Heb ik een eigen shoot-outje vanavond.. ;D

De winnaar gaat dan ooit eens tegen bv...een mainstream vdHul o.i.d.

Edit
Ik had er zin in...

Nog een contendertje gemaakt......met een restje MonsterCable...verschrikkelijke mooie dikke aders met lekker veel koper
en bijzonder getwist....eigenlijk een bi-wire cable...maar ook machtig ge-isoleerd.......dus ik ga ervoor
trouwens mooie naam:....Monster Mseries M75 Multiple Bandwith Precision Wound Speaker Cable.... 8)

Romano

SpeedyAndré

Ik wil niet zeuren, maar de doorslagspanning (isolatie) van de Monster speakerkabel is wellicht niet zo hoog als bij netsnoeren  ::)

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, 2x Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, 3x Xtc + NBS Statement III + Dragonfly, Straightwire Virtuoso bi-wire en XLR,
Onkyo Tx-RZ50, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Panasonic DMR-UBS80, Shield tv 4K, HDfury Vertex 2 + VRROOM, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5 + VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-XW7000,  Harmony Elite, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S + UHD8000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3. Pc met MadVR, Decklink quad, 12Gbs SAS + 2x 14TB

Bart_M

Dat is natuurlijk niet zeuren...hoe test je dat.. ???
Overigens bemerk ik wel een subtiele verbetering...
Maar wat een hele prettig verschil is ...mijn Krell maakt geen trafo-lawaai meer
hij is ineens muisstil... :o

PS
De isolatielagen van de aders zijn behoorlijk "dik".

advr

Citaat van: Erik van Voorst op november 14, 2005, 08:31:17
Dat is natuurlijk niet zeuren...hoe test je dat.. ???
Overigens bemerk ik wel een subtiele verbetering...
Maar wat een hele prettig verschil is ...mijn Krell maakt geen trafo-lawaai meer

en dat door een ander netsnoer. merkwaardig 8) 8)
SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

Net bij toeval een electrical engineer aan de lijn gehad dus maar meteen even gevraagd.
Hij schoot in de lach en zei dat het wel goed zat...een "doorslag" ga je pas aan denken
bij 600 Volt en hoger...

Weer wat geleerd... ;)

garmtz

Doorslagspanning van twee geleiders in lucht op 1 mm afstand is zo'n 10.000 V.

patrick_vdb

Hi Garmt,

Ik had altijd gedacht dat vanaf 10 kilovolt de doorslagspanning pas hoor- en zichtbaar begint te worden, maar dat het daadwerkelijke doorslagpunt idd veel lager ligt, zoals Erik al aangaf.

mvrg

Patrick

SpeedyAndré

Je kan niet voorzichtig genoeg zijn, in dit geval zal het wel meevallen door de dikke isolatie.
Heb je niet toevallig het netsnoer omgepoold aangesloten t.o.v. het andere netsnoer  ???

André  8)

advr

Citaat van: Erik van Voorst op november 14, 2005, 08:31:17

even serieus, kan iemand mij verklaren waarom een trafo muisstil wordt van een ander netsnoer. dan wil dat ook eens proberen bij mijn Graaf, ingangstrafo hoor je ook (heb er verder geen last van) die zou ik ook wel eens stil willen hebben :P

ad.
SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

Jullie kennen me...ik wilde perse erachter komen wat er nu precies gebeurd was...
Dus ik heb de stekker omgedraaid....met en zonder netfilter gespeeld (zonder netfilter harder geluid)
Aarde losgegooid en daarna weer vastgemaakt...

Neen het eindresultaat was gewoon dat het Monster Powercord zorgde voor een muisstille Krell...let wel
ik heb het hier steeds over een mechanisch trafogeluid in de versterker.......

Wel een detail is dat er voorheen een dun standaard 2 meter snoertje tussen zat wat oprold was ingekort...
en de stekker lichtjes warm aanvoelde....
(Ik hoor speedy andre al huiveren.....maar dat " verwaarlozen " heeft meer te maken met dat ik voor de rest van de audio-apparatuur al 24 uur bezig ben  ;D)

Gehoormatig geeft dit hele circus maar een,---denk ik ---- subtiele verbetering...(het speciale snoer zit nu zelfs aan het actieve Bryston filter)

PS
Sorry Erik voor dit geweldige off-topic :P

advr

ik heb het ook over de mechanishe trilling.  :D
bij mij hangt er een forse netsnoer aan, maar ook met andere, met en zonder filter enz. blijft ie mechanisch brommen. maar het is wel een buizenbak, waarschijnlijk toch een hele andere belasting van de ingangstrafo :(

heb er verder geen last van.

wel leuk dat het bij jouw wel werkt. ;D

(sorry voor de off topic Erik ;D ;D)

Ad.

SpeedyAndré

Een opgerold snoer gedraagt zich als een spoel, dat je daardoor bijwerkingen krijgt als een brommende trafo verbaast mij niet echt :)
Het veld van deze spoel zorgt dat de 230V sinus die de versterker in gaat niet 'mooi' is maar bijv. met spiegels, waardoor de trafo het moeilijk krijgt.
De warme stekker duidt op vermogensverlies of slecht contact, wees blij dat je daar nu van af bent  ;D
Een eindversterker en zeker een Krell moet m.i. ongelimiteerd voeding hebben, dus hoe dikker het netsnoer, hoe beter en netfilters kun je beter niet gebruiken.
De draaiing of twist in het Monster snoer is gunstig om storing van buitenaf (HF instraling) te verminderen en het netsnoer straalt zelf ook een kleiner veld uit naar andere kabels ;)
Erik herinnert zich vast nog wel hoe mijn Aragons bij Garmt opeens gingen klinken met de XTC netsnoeren eraan  :D

André  8)

Ja ik moet toegeven dat het bij jou veel uitmaakte...

Dat monster powercordje laat ik nu zitten...

Netfilter zorgt in dit verband niet voor dynamiek-compressie...hij is nl. 1.5 kVa en alleen voor de Krell
De koperen OFC spoel is formaat schoenendoos..en is net te tillen  8)

SpeedyAndré

Ok, je hebt filters en je hebt serieuze filters :):)

André  8)

Het is alweer een tijdje stil maar achter de schermen wordt er een hoop gelezen en van alles besteld.

Om een tipje van de sluier op te lichten wordt er eerst gelijkgericht met een TungSol JTL6X4WA.
Dit is het mooiste gelijkrichtbuisje wat je heden ten dage kunt krijgen en zit zelfs niet eens in "mijn"  huidige referentie de Zanden DAC
(daar zit de Raytheon 6X4 in)

Om even te relativeren....de 6x4 klinken allemaal anders (RCA-Mullard-Tungsol-Raytheon-Sylvania-GE)....zelfs bij gelijkrichting !!!...dus ik neem aan dat Zanden gehoormatig zijn beste buisje neemt... ;D

Ook Zanden gebruikt hem, net als ik, voor het buisje 6922...met dit verschil dat ik per kanaal een 6922 heb waarbij Zanden 1 gemeenschappelijk buisje gebruikt.

Als uitgangscondensatoren worden de zeker niet slechte standaard Jenssen alu in olie vervangen door de AudioNote Copper in Oil, dit is zo een beetje de mooiste uitgangscondensator (in de configuratie van de AudioNote DAC ;)) welke gehoormatig te bedenken valt.

Verder worden de Shuntvoedingen om elke chip van een eigen 5 Volt voeding te voorzien nog ontwikkeld, waarbij
de 5-Volt "positieve" shunts al klaar zijn.

Enfin de planning is vanaf nu nog zo een 6 weken en dan wordt alles in een keer ingebouwd.

En een prachtcondensator...met nu eens niet een plastic mantel maar tevens " koper"  8)

HansenKnight

CiteerAls uitgangscondensatoren worden de zeker niet slechte standaard Jensen alu in olie vervangen door de AudioNote Copper in Oil, dit is zo een beetje de mooiste uitgangscondensator (in de configuratie van de AudioNote DAC ) welke gehoormatig te bedenken valt.

Deze condensatoren worden "in opdracht" gewoon door Jensen vervaardigd 8)

Noot: AudioNote is al jaren een grote afnemer van Jensen condensatoren. Sinds een tijdje laat AudioNote z'n eigen condensatoren op specificaties maken door Jensen. Als gevolg daarvan heeft AudioNote uitverkoop van de oude lijn Jensen condensatoren

Er zijn overigens nog beduidend mooier klinkende condensatoren verkrijgbaar ;)

Overigens een erg leuk project waar je mee bezig bent, petje af hoor! Succes met de bouw, en ik ben er van overtuigt dat het iets moois opleverd.

Met een muzikale groet,

Countamati

Leuk om te lezen.
Bedankt voor je input  :)

Misschien was ik een beetje te trots over mijn nieuwe aanwinst. :P

Wel is het nu inderdaad een "zeer betaalbare condensator"  geworden...waaruit je kunt opmaken dat ze "vroeger" simpelweg veel te duur betaald werden.

Mogelijk dat de Zilver in Olie van Audionote mooier klinkt maar de euro's welke je moet neertellen zijn niet van deze wereld......en dat geld ook voor de " roll your own" van Kondo.... ;)

Ik heb veel geld over voor een mooi geluid...maar dat zg. magische zilver met bijbehorende goudprijs (al snel 500 Euro per stuk)....is out of my league...en mogelijk weer te besteden aan een ingrijpendere verbetering.....

De grootste klapper maak je mijnsinziens door een " standaard" goede condensator te vervangen door een olie condensator....daarna kun je nog te keer gaan voor de puntjes op de I met papier/alu/koper/zilver/goud .......maar goed dat is weer een ander verhaal ... ;)