Klok der Klokken .....CD en DAC modificaties

Gestart door Erik van Voorst (in memoriam), september 28, 2005, 10:57:55

Vorige topic - Volgende topic

garmtz

Citaat van: reMC op oktober 22, 2005, 15:14:11
Erik, ik vind 'm echt prachtig geworden! Heb je trouwens ook nog behoorlijk snel gedaan!

Als Erik eenmaal iets in zijn hoofd heeft...  ;D

Erik van Voorst (in memoriam)

Nou okay dan...ik verwacht toch niet dat het nog beter of anders gaat klinken....

Bij de eerste cd Bach Dubbelvioolconcert...begint de lol al meteen...
Ik kan deze cd dromen dus ALLES valt mij op....
Het is een Structurele geluidsverbetering...je hoeft nergens op te letten...het overkomt je allemaal meteen....ondanks dat je zo gespannen als een snaar bevend zit te luisteren...is het evident wat hier gebeurd...

Cd na Cd begin je euforisch te roepen ...kom maar op met die draaitafels....dit is wat meneer Philips beloofde 25 jaar geleden....

Die jongens zoals Guido. Marc, Bas, Wilco, Cees....hebben het echt bij het digitaal juiste eind...

Het bezorgd je bijvoorbeeld een toename in dynamiek van hier tot overmorgen..het leuke hiervan is dat het over het hele frequentie gebied gaat...dus niet..een condensatortje veranderen voor ietsje meer resolutie....

Nee hier praat je weer over resolutie/dynamiek over het HELE gebied.. 8)

Had ik het al over glans gehad..alles krijgt een glans mee..zo een soort glans wat je bij echte instrumenten hoort... :P

Garmt haal fff 1000 euris van de bank en ...be surprised....ik ben benieuwd als je
je mooie draaitafel na de drive/dac modificatie aanzet.....dit is iets dat moet je gehoord hebben!!!

Echt overal bakken meer lucht omheen...het hele geluidsbeeld is doorspekt van een soort energie...tussen de instrumenten...

Wat bijvoorbeeld een bewijs van je " objectieve" waarneming kan zijn....ik kan mijn actieve laagfiltering nu van 50Hz 18dB naar 50Hz 12 dB zetten.....hoe bedoel je een verbeterde weergave over het hele gebied.....wow... het laag is dus strakker geworden en kan nu (nog) beter integreren met de C95......O0...

Alle verbetering zou los aan te wijzen zijn maar je kunt hier het best spreken van een totale weergave ...tja...van een andere " analoge"  orde..... ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Audiofiel

Citaat van: Erik van Voorst op oktober 22, 2005, 15:24:12
Cd na Cd begin je euforisch te roepen ...kom maar op met die draaitafels....dit is wat meneer Philips beloofde 25 jaar geleden....

Heel herkenbaar verhaal, Erik. Voor mij was de beleving naar een zwaar gemodificeerde Parasound 1000 loopwerk met reclock en een dito 2000 DAC ook de invulling van die Philips belofte. En ik dacht dat het daarmee wel ongeveer op zijn best was, toen ik overstapte naar een ander loopwerk, de snaaraangedreven 2000. Ook toen euforie: meer lucht, meer zwart, meer rust en toch meer dynamiek. En waarom nog platen als je CD-speler analoog klinkt?

CiteerDie jongens zoals Guido. Marc, Bas, Wilco, Cees....hebben het echt bij het digitaal juiste eind...
Aan dat rijtje mag je Louis ook wel toevoegen.

CiteerWat bijvoorbeeld een bewijs van je " objectieve" waarneming kan zijn....ik kan mijn actieve laagfiltering nu van 50Hz 18dB naar 50Hz 12 dB zetten.....hoe bedoel je een verbeterde weergave over het hele gebied.....wow... het laag is dus strakker geworden en kan nu (nog) beter integreren met de C95......O0...
Interessant. Is het puur dat 'strakker' geworden laag wat jou voorheen de 18 dB stand liet gebruiken? Wel gaaf dat je dat kunt 'testen' met die fraaie Bryston.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

....ik zal behoorlijk wat namen vergeten...ook een Rudo en Peter enz enz enz

Dat laag dat versmeerde bij extreme levels het middengebied een beetje dus ging ik van de ideale filtering van 50 Hz/12dB naar 50Hz/18dB...let wel het gaat hier om discotheek-levels... >:D

Het (sub)laag zal dus toch enigszins wat  "wollig"  uit de cd speler hebben moeten komen want voor de rest is er niets veranderd.....dit is weer een bewijs dat het zo moeilijk is met filtering of tweaken...je blijft je afvragen...wat is de schuld van wat !!!!!!

Nu kan ik bv. Freeek van G. Michael van de cd Patience (prachtige cd !!!!) oorverdovend draaien....je krijgt je ultieme kick nu van hoog tot laag nergens versmering zelfs niet als je met 50 Hz van 18db naar 12 dB gaat... :o

Om Garmt weer eens te citeren tijdens zijn bezoek aan mij...
....een  "extreme PA system"  als het nodig is...8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

cd na cd na cd na cd....

Gatver...moet straks op visite...2 deuren verder....misschien kan ik hem een tikkie harder zetten.... ::)...................... >:D ;D >:D

Joep

Citaat van: Erik van Voorst op oktober 22, 2005, 18:52:29
cd na cd na cd na cd....

Gatver...moet straks op visite...2 deuren verder....misschien kan ik hem een tikkie harder zetten.... ::)...................... >:D ;D >:D

Errrg mooi gedaan, Erik! Mon compliments! :)

Is deze foto er nu 1 in het rijtje optisch bedrog? Het lijkt wel of alles scheef loopt?

Vertel die buren maar snel dat je weer wat nieuws hebt, dan zit je gelijk weer thuis!

Knus! ;)

Ja nu ik er geconcentreerd naar kijk....word ik inderdaad scheel...geen reclame....gelukkig staat alles behalve mijn dig. camera waterpas.....ook mijn loopwerk staat mooi waterpas...schijnt uit te maken...maar ik heb het voor het " nette"  gedaan... ;D

Toch maar even een nieuwe geschoten van recht ervoor en op nagenoeg dezelfde hoogte...scheelt veel ;)

oud_account_1

Het ziet er weer heel gaaf uit.
Je moet zo ondertussen toch dicht in de buurt komen van wat er uit het medium te halen valt ;)
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

Joep

Citaat van: Erik van Voorst op oktober 22, 2005, 20:48:35
Toch maar even een nieuwe geschoten van recht ervoor en op nagenoeg dezelfde hoogte...scheelt veel ;)

Je draait er je hand ook niet voor om he, Erik! ;D

Alsof je voor dit forum leeft! Super!

Dat is onmogelijk om zo te toetsen...ik hoor nu weliswaar veel meer ...maar nu is ook de DAC aangepast...dus dan zou je weer puur loopwerk naast loopwerk moeten zetten.....ga zo maar door....

Het is ontegenzeglijk wel zo dat de Wilco met de Shiragaki mij die ruggeduw gegeven heeft om te gaan modden.....

Ik heb nu bloed geproeft ...en wacht mijn kans weer af (volgend jaar aan de beurt)
om al het mogelijke te laten doe aan drive en dac.....

Guido krijgt dan carte blanche om elke chip individueel te voeden met een shunt.....te zorgen voor buis gelijkrichting....andere uitgangsbuizen met aangepaste voeten.....uitgangstrafo:s....condensators  ga zo maar door....een echte serieuze aanval op de platenspeler....

Ik ben er nu rotsvast van overtuigd dat de dagen van de pick-up geteld zijn... >:D

garmtz

Citaat van: Erik van Voorst op oktober 23, 2005, 01:17:19
Ik ben er nu rotsvast van overtuigd dat de dagen van de pick-up geteld zijn... >:D

ik denk dat de meeste draaitafels wel zenuwachtig worden ja... Had ik ook al met de gemodificeerde Shigaraki DAC+loopwerk trouwens. Ik hoorde een 'analoge' weergave...

Kjelt

Allereerst gefeliciteerd Erik, altijd leuk om iemand bezig te zien met zijn oude spullen en deze op te voeren tot het hoogst mogelijke in plaats van weer iets nieuws uit de winkel te halen.  :)

Dat is onmogelijk om zo te toetsen

Ik denk dat de Meranti zijpanelen de doorslag hebben gegeven Erik, je praat over je Wadia als je kindje en uit sociaal onderzoek is gebleken dat als je een normaal persoon een kasteel en bedienden geeft hij zich als een vorst kan gedragen, nu is de Wadia al niet doorsnee dus als je hem een bontmantel geeft  ;)

ROFL  ;D

Het was toch echt....Form Follows Function....de zijkanten lieten weinig ruimte tot dempen dus ga je naar de buitenkant toe....
Wadia had de naam gebouwd te zijn als een tank....nu is hij gebouwd als een tank  ;)

Let wel als er iemand toevallig op visite komt met een drive die gewoon beter klinkt ongeacht het merk.....dan is de beer weer net zo makkelijk los...maar voor nu is het
genieten....

Dreamtheater/Mahler/Krall/Barber/Lofgren/Cassidy/Ferrell/Young/Bach/Mozart/
Schubert/Amos/Anderson/Madonna/Biber/Beethoven/Rutter/Wilson/Michael......

Het gaat er allemaal in......gewoon alsof je een naald laat zakken.... :o

advr

Super gaaf Eric,

Dan zal ik als analoog aanhanger toch eens op bezoek "moeten" komen om te luisteren of je echt gelijk heb en ik mijn fully loaded LP12 het raam uit kan gooien... :P :P

zal vast mijn agenda pakken  ;D ;D ;D

(effe serieus, ik zou het echt willen horen Eric, maar er zijn natuurlijk zoveel forumleden die langs willen komen :o :o)

Ad.
SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

Tja ik moet mij nu een tijdje rustig houden er zijn erg veel mensen langs geweest.......
Is gewoon beter voor mijn relatie... :P

De modificatie is een enorme stap voorwaarts naar de draaitafel...dit heeft ook in het 3D beeld gevolgen...een van de tracks van Bjork (titel vergeten) van de cd Homogenic dan komt het geluid zelfs NAAST je staan... :o

Ik weet NU al dat ik volgend jaar voor deel 2 ga....al die uitdraaitjes over mogelijke mods heb ik opgeslagen.

Dit geeft gewoon veel meer kick dan een nieuw apparaat kopen....en dan twijfel ik sterk of je dat op dit niveau kunt kopen...(even de 50.000 Euro plus apparaten daargelaten)

Misschien leuk als andere forumleden dit topic nu oppakken als ze ook aan het modificeren slaan....

Zo een klokmodificatie is echt een must voor de muziekliefhebber....vergeet sacd
en speel je 25 jaar opgebouwde cd-collectie weer als nieuw af......
Sta je op het punt om sacd te kopen ...luister dan eerst eens naar de resolutie van de cd onder optimale omstandigheden......je zult verbaasd zijn wat er aan info op deze ouderwetse zilverling staat... >:D

advr

heel begrijpelijk allemaal, al die vreemde vogels in huis.. wie weet ooit.. ;D

zelf sta ik op het punt mijn Graaf GM50B van andere condensatoren en diverse weerstanden te laten voorzien. in een later stadium is ook de bedoeling mijn Unison cd speler onder hander te laten nemen. :D

mijn vorige cd speler had ook al een Truchord klok met aparte voeding. dat was een erg grote stap voorwaarts.  8)

ik volg al die upgrades zeker.

Ad.

SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

Martin_M

Citaat van: Erik van Voorst op oktober 26, 2005, 08:47:57
Tja ik moet mij nu een tijdje rustig houden er zijn erg veel mensen langs geweest.......
Is gewoon beter voor mijn relatie... :P

Welke relatie? Die met Aafje of die met je set :P >:D

Perfect dat de modificatie zo positief is uitgevallen. Ik moet zeggen dat ik ook nog geen negatieve verhalen heb gehoord over de Tentlabs clock-modificatie. Louter positieve verhalen (hier ook).
Maar je moet altijd oppassen met 'beloven'. Smaak komt dan ook nog om de hoek kijken ;)

Veel luisterplezier!
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Het is volgens mij niet helemaal waar voor wat betreft smaak....

Ik herken mijn eigen geluid gewoon wel weer terug alleen....meer res/high/low/mid/dynamiek/3D...

Omdat met deze modificatie eigenlijk meer aandacht is besteed aan minder Jitter...dus fouten eruithalen/vermijden dmv..klok/voeding/demping/ontkoppeling......vind ik het geen smaakkwestie... ;)

Martin_M

Citaat van: Erik van Voorst op oktober 26, 2005, 13:09:04
Omdat met deze modificatie eigenlijk meer aandacht is besteed aan minder Jitter...dus fouten eruithalen/vermijden dmv..klok/voeding/demping/ontkoppeling......vind ik het geen smaakkwestie... ;)

Mee eens, maar heel soms kan extra jitter in een wat duffe installatie of opname wat 'levendigheid' meegeven. Hoewel minder perfect kan dit voor sommigen positief uitvallen.
Maar normaal gesproken is hier idd geen sprake van.
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Tja ik weet wat je bedoeld...sommige spelers hebben een 5-tal "Jitterstanden"
om te tunen.... :o

Zoals beloofd hierbij de uiteenzetting van Guido voor wat betreft de modificatie...
ook leuke links erbij....

Hoi Erik,

Fijn dat het zo bevalt, dat gedoe met die klokken :-)

Wat ik heb gedaan aan de loopwerk kant staat min of meer hier:

http://www.hifi.nl/recensies.php?id=1970

Rene heeft er destijds hele verhelderende tekeningen bijgemaakt

Aan de DAC zijde

De Yamaha input receiver reconstrueert de clock uit de SPDIF datastroom. Bij die reconstructie krijg je een klok met juiste frequentie, doch veel jitter (kortstondige afwijkingen). Toevoegen van een 2e PLL circuit met lage jitter TentLabs VCXO (genaamd XO DAC) verlaagt die jitter tot zeer lage waarden (typisch 10ps). Met die nieuwe klok wordt nu het digitale filter aangestuurd, en, meest belangrijk, de DAC chips (Burr Brown PCM63K) worden eveneens uit XO DAC geklokt. Het resultaat is minder distorsie. Dit openbaart zich op allerlei vlakken, zoals je al gemerkt hebt.

Uiteraard voeden we alle modules met een eigen netvoeding en filternetwerk. Deze filtermethode is de-adopteerd uit de buizentechniek, en maar zeer mondjesmaat toegepast in halfgeleiders.....

Goede kennis Giorgio heeft een uitstekend verhaal geschreven met uitleg (hij gaat ook mijn klok nog testen) over jitter. Ook de moeite

http://www.tnt-audio.com/clinica/diginterf1_e.html

Momenteel ben ik alles aan het uitzoeken over DAC buisgelijkrichting en
DRIVE/DAC shuntvoedingen.....

Wat Guido op digitaal gebied is dat is Peter Willemswaard op analoog gebied
dus die heb ik ook benaderd......

Het liefst bouw ik zelf de gelijkrichting op als echte DIY en laat ik Peter de rest doen...

Ik hoor iedereen denken zo snel alweer....tja...avond na avond val ik weer in diezelfde verrassing... :o...............dat smaakt gewoon naar NOG meer.... 8)

To be continued.... :P

Even bijwerken...

Ik bouw eerst even een behuizing voor mijn buisgelijkrichting ...
Tevens is dit de behuizing waar de 220 Volt via het eigen netfilter en eigen groep binnenkomt.
Dan krijgt deze nog even een eigen filter(tje) voordat hij 1. Wordt doorgelust via de speakon naar een 2e reeds bestaande behuizing van de trafo's (gloeistroom/analoog en digitaal) en 2. Waar de trafo voor de buisgelijkrichting zijn tweede gefilterde spanning ontvangt.

Teflon board (Xenos-Snijplank) en filtertje.  ;D