Klok der Klokken .....CD en DAC modificaties

Gestart door Erik van Voorst (in memoriam), september 28, 2005, 10:57:55

Vorige topic - Volgende topic

Kjelt

Ik volg dit onderwerp ook met grote interesse. Ik vind het wel aardig om te zien dat er 24 jaar na lancering van de cd nog steeds modificaties en verbeteringen worden bedacht en dat er nog steeds "ontevreden" mensen zijn. De reden dat de cd een optisch plaatje is met alle ellende van dien is dat er 20 jaar geleden geen alternatief was voor 700MB aan digitale audio. Vandaag de dag kost een solid state geheugenkaartje van 512MB (genoeg voor 80% van alle cd's en zeker als je alleen de goede nummers neemt  ;) ) nog slechts 15 euro en dit wordt nog minder. Het wordt dus tijd om de cd te vervangen door de moderne variant die in ieder geval wat minder timingsproblemen en fouten heeft, als er daarnaast gekozen wordt voor een minder jitter gevoelige digitale interface zijn we van een hele hoop problemen af (maar inderdaad helaas nog niet van allemaal).

Er zijn ook al chips die analoog geluid kunnen opnemen en weergeven met behulp van nano-capacitors met een gegarandeerde retention time van 15 jaar. Een techniek waarbij we dus alle digitale ellende kunnen vergeten en weer een "analoge" bron hebben. Deze chips zijn echter nog te klein om vooralsnog als vervanger van een cd te kunnen dienen.

Verder als reactie op eenieder die "life" muziek als de referentie neemt: dat ideaal zul je volgens mij met twee luidsprekers dus werkelijk nooit kunnen halen, alleen benaderen. Je zou dan voor ieder muziekinstrument een aparte speaker moeten hebben en een aparte versterker en apart geluidsspoor en daarna zul je ook de ruimte moeten benaderen waarin het concert werd gegeven, kortom voor de meeste muziek dus onhaalbaar.

Als laatste: vergeet vooral niet te genieten van wat je wel hebt in plaats van wat je niet hebt.  :)

FrankB

Mooi verhaal Kjelt, alleen is het nu net de hobby om zo dicht mogelijk die werkelijkheid te benaderen en sommigen gaan daar verder in dan anderen. Lof voor Erik en al zijn projecten. Ik zou het graag eens willen horen, volgens mij komt Erik het dichtst bij de werkelijkheid namelijk  8)
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Erik van Voorst (in memoriam)

Kjelt...

Ik geniet al zo een 10 jaar van dezelfde cd-speler en dac ondanks dat het geen pick-up niveau is......

Als er morgen een goed vast geheugen met een gebruikersvriendelijkheid en een audiofiel concept op de markt komt ...dus ook al mijn muziek bereikbaar enz enz
loop ik dezelfde dag nog naar de winkel...mij maakt het niet uit welk medium mij
de kick bezorgd...zolang het maar niet al te kwetsbaar is en gebruikersvriendelijk  ;)

Omdat ik nog steeds verwacht dat dit nog wel even kan gaan duren kies ik voor
een cd/dac upgrade....dit vloeit niet voort uit ontevredenheid...maar meer uit
een kick om nog mooier "analoog" geluid te bereiken...met toch het gemak van de cd-speler. 8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Baardmans

Citaat van: Kjelt op oktober  9, 2005, 21:24:44
Het wordt dus tijd om de cd te vervangen door de moderne variant die in ieder geval wat minder timingsproblemen en fouten heeft, als er daarnaast gekozen wordt voor een minder jitter gevoelige digitale interface zijn we van een hele hoop problemen af (maar inderdaad helaas nog niet van allemaal).

Dit lijkt een eind in de richting te komen: http://www.tnt-audio.com/sorgenti/zero-one_e.html

Shorty

Nu de heren het toch over jitter en klokken hebben: Trichord levert tegenwoordig de Never Connected clock power supplies, een voedingsmodule voor een klok, die de voordelen van een batterij zou koppelen aan het gemak van een gebufferde netvoeding....

Nóg een variabele!  :P ;D

VrGr,

Bart J.

Martin_M

Ik verwacht dat Erik ook wel de XO-supply van Tentlabs erbij neemt.
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Martin

Inderdaad ik geloof zelfs 2 stuks (cd en dac)...ben veel aan het inlezen...maar dat digitaal is wel een erg moeilijke materie...gewoon verbazingwekkend dat er uiteindelijk uberhaupt nog een geluid uitkomt wat nog een beetje op het origineel lijkt... :P
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Shorty

Met die XO-supply zal ongetwijfeld weinig mis zijn. Maar wie pretendeert een Klok der Klokken te willen gaan bouwen moet zich uiteraard ten minste even op de hoogte stellen van de alternatieven, nietwaar?  ;)
Meer info staat op de website van Never Connected, waarop ook een pdf'je met een (deels enthousiaste) recensie van Martin Colloms staat. Over de werking van de modules staat daar onder meer:
CiteerNC technology provides an auxiliary reservoir for
PSU circuits. This reservoir is only connected
directly to the mains for a fraction of the 50 Hz cycle;
this period is called the conduction angle. It lasts
three to four thousandths of a second, perhaps 1% of
a half-cycle. Comparators assess the state of this
reservoir and the conduction times, and direct a
control signal to a FET switch, which disconnects it
from the player part. Consequently, the mains is not
connected during the noisy conduction period. At all
other times energy stored in this reservoir capacitor
is available for transfer to the mains supply and its
own reservoir on a more gentle Iow-noise 'top up'
basis. Thus the interface between the rectifier bridge
and the mains supply, and the rectifier bridge/mains
input, means the player is 'never connected' to the
mains and its unwanted noise. The supposition is
that it is this noise which potentially degrades sound
quality and is the target for alternative suppressors
and filters. Reasonable proof of this is given by the
demonstrable change in performance.

VrGr,

Bart J.

Hardstikke bedankt Shorty...ga ik lezen....of ik het begrijp is een tweede...

Als je er niet zoveel van begrijpt komt gelijk vertrouwen om de hoek kijken ( en logisch verstand)
en dan komen automatisch een Guido, Bas en Wilco bovendrijven... :)

Wadia heeft vandaag gereageerd, beetje flauw van ze:

Mr. van Voorst,

Thank you for supporting Wadia.

Unfortunately I am unable to supply you with a schematic for the Wadia 22. For proprietary reasons we only supply schematics and service manuals to our Wadia authorized service providers.

I hope you understand our stance the reasons behind our policy. If you have any questions about the Wadia 22 or any of our other Wadia digital components I will do my best to answer them.

Thanks,

Keith Richardson
Wadia
1556 Woodland Drive
Saline, MI 48176
734-786-9611 x101

Dus jammer maar helaas, en dat terwijl ik van al mijn apparaten schema's heb kunnen krijgen/kopen
zelfs van Audionote  dacs die ik toch echt hoger aansla dan Wadia dacs  :(

Enfin...daar kom ik met hulp echt wel zonder schema uit... >:D

Kjelt

Hoi Eric,
de toverzin in deze is: "schema erbij anders gaat de koop niet door"

Zeker bij dure high-end apparatuur is dan opeens wel iets mogelijk, vaag kopietje o.i.d.

Helaas heb je daar nuniets meer aan maar wel wat voor de volgende aanschaf  ;)

Ga ik zeker aan denken...mocht de Wadia of de Dac toch nog het veld ruimen.... :)

Okay wat gaat er maandag gebeuren:

Allereerst een xo-clock in het loopwerk met een eigen power supply zie deze 2 foto's

En voor de Audionote DAC 3 ...een XODAC met een eigen powersupply :

Kjelt

Hoi Eric,

als je wilt, vraag dan eens aan Guido of ie de oscillatoren rechtstreeks op de print soldeert en niet in een voetje, scheelt weer een ietsje pietsje  ;)

Consider it done...!!!! 8)

Meteen het antwoord op de vraag ervoor... ;D

Hierbij een fotootje van de beruchte deksel.
Op de 2e foto zie je de haakse slijper al " dreigend" liggen

Ik ga de kap verbouwen tot een ...Easy Access .... >:D
Zeg maar een soort  "Pimp my Drive".

Tevens krijgt dit project natuurlijk weer een filmnaam....
Ditmaal met een knipoog naar de Sony ES serie.......de Wadia E.T.  8)

bryan vd B

SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

Even slikken en....GAAANNNNN...... ;D
Onderste omgevouwen randen zijn er nu afgeslepen.

Gelijk ook even 2 wangen gemaakt om de resonerende zijkanten te " doden ".
Ik kies massief meranti ..is mooi ingetogen...net als de wadia.

Morgen breng ik hem met de dac3 weg.......

bryan vd B

hi,

waar zijn je oordoppen en veiliheidsbril ::) ;).

ben benieuwt wat het resultaat gaat worden, maar dat zal zoals we nu gewend zijn van jouw wel goed komen.
Heb je tussen al dat klussen door wel tijd om te genieten :P ;D ;)

Bryan
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

Vandaag van 12 tot half 6 heerlijk geluisterd met Triode Dick en Jan Deckers..... ;)

veiligheidsbril daar zie ik moeilijk door...het is een precies werkje en je mag niet van het lijntje afschieten....

Arno P

Citaat van: Erik van Voorst op oktober 16, 2005, 18:19:09
Vandaag van 12 tot half 6 heerlijk geluisterd met Triode Dick en Jan Deckers..... ;)

veiligheidsbril daar zie ik moeilijk door...het is een precies werkje en je mag niet van het lijntje afschieten....

Maar oordoppen....zodat je straks ook nog kunt horen wat je gemaakt hebt?  ^-^

Robert - Jan

CiteerEven slikken en....GAAANNNNN......

Jeeetje, je heb het echt gedaan  :o

Het is zoals de Yanks zeggen: "No guts - No glory". Gezien jouw andere projecten zal ook dit wel weer iets moois opleveren.  8)
If they don't know wine is finer, let them boil water!