Klok der Klokken .....CD en DAC modificaties

Gestart door Erik van Voorst (in memoriam), september 28, 2005, 10:57:55

Vorige topic - Volgende topic

Joep

advr

Citaat van: Audioloog op december 20, 2006, 11:41:49
Gekraak en tikken  ???  >:D

da's een kwestie van goed schoonmaken.  ;D

maar het zal best goed gaan klinken de nieuwe converter van Eric :o 8)
SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

Shorty

Leuk, Erik! Dat wordt een zinvolle besteding van de Kerstdagen...  ;D

(En dan te bedenken dat PvW óók SACD-spelers modificeert!  :o)

VrGr,

Bart J.

highend-leap

ja, die nieuwe DAC van Eric klinkt prima.
Het mooie van deze DAC is dat het een gelijkwaardig medium is geworden naast het analoge.
Er is geen irritatie meer bij het digitale, voorheen kon men de wenkbrauwen weleens fronsen van, mmmmm
dat kan toch beter, neen niet bij deze DAC, deze PvWDAC "loopt" zoals bij het analoge.
Nu mijn PvWDAC I2S is de vraag niet meer toepassing of het analoge beter is dan het digitale, ik geniet van beide.
Met I2S staat mijn digitale op een dergelijk nivo dat het gelijkwaardig is aan het analoge.
En toch als ik een vergelijk maak met b.v. Diana Krall op CD of LP, ja dan geef mij het Analoge maar.
Kan ook niet anders daar ik ook de PvWPhonotrap heb.

fons

Erik van Voorst (in memoriam)

Tja ik ben me natuurlijk wel bewust gaan toeleggen op digitaal...ik denk dat als je je bewust gaat toeleggen op Analoog ...eigenlijk tot in het extreem...dan zal het uiteindelijk een soort race worden van...wie gaat er extremer om met zijn medium.... >:D

Garmt...wat je je erbij moet voorstellen..tja........een complete verbetering...alles klinkt mooier...het hele spectrum....ook meer 3D....het knalt weer snelller...zelfs meer laag.....er is gewoon weer behoorlijk meer informatie uit de cd gehaald....info die ik overigens tot voorkort absoluut niet miste....maar NU nooit meer kwijt wil..... :o

Die cdtjes...zijn zo verkeerd nog niet....we halen dus gewoon nog steeds niet het onderste uit de kan ...
het staat er echt allemaal op...... ;)

En als men eens wist hoeveel info er klaarblijkelijk op een gewone cd staat dan grijp je vanzelf echt niet zo snel naar het weer volgende medium de sacd....... 8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

reMC

Citaat van: Erik van Voorst op december 20, 2006, 15:58:02
er is gewoon weer behoorlijk meer informatie uit de cd gehaald....info die ik overigens tot voorkort absoluut niet miste....maar NU nooit meer kwijt wil..... :o

Echt... die ervaring heb ik ook steeds weer. Je (of: ik) begrijpt wel dat er live meer te horen is, maar niet dat dat ook op een cd staat. Als je dat eenmaal gehoord hebt, wil je inderdaad niet meer terug. Dat is ook het verradelijke van het meekrijgen van alle upgrades op mijn set die voorlopig onbetaalbaar zijn...vanaf het moment dat ik het gehoord heb, wil ik er naar toe...want dan vind ik dat het er bij hoort...bij een muzikale weergave 8)

Ik wil GRAAG weer een keer komen luisteren als je de dac ingespeeld en wel hebt... :D

Citaat van: Proprius op december 20, 2006, 10:10:08
Hehe, hij ziet het licht hoor!  :D

Net als Garmt heb ik ook gehoord wat CD kan tegenover LP (alhoewel die toch kleine dingen blijft hebben die een CD nooit krijgt).

MAW: Door mij zul je niet aangevallen worden!! (Niet dat ik niet langs wil komen om te luisteren) ;) :D

Dat licht zag ik al in 1981...alleen Philips zag het nog niet........ ;D
...
Ik ben dus al doodleuk...25 jaar een mooi cd geluid aan het najagen.....

Terwijl ik dit type trompettert Wynton Marsalis mij Life Like doof....geweldig .....wat een extreme power kunnen die tweeters en mid aan.... 8)

Remco het komt er wel weer eens een keertje van..... ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

highend-leap

Tja ik ben me natuurlijk wel bewust gaan toeleggen op digitaal...ik denk dat als je je bewust gaat toeleggen op Analoog ...eigenlijk tot in het extreem...dan zal het uiteindelijk een soort race worden van...wie gaat er extremer om met zijn medium.... >:D

Erik,
Het is geen wet van meten en persen,

morgen meer

fons

Nee weet ik maar in de Quest naar AudioWalhalla heb je nu eindelijk de keuze ga je digitaal of ga je analoog.... :)

Je begrijpt dus nu ook beter mijn vreugde met zo een grote cd-collectie....vanaf 1981

Wat ook nog een leuke bijkomstigheid is....de huidige dac die zo waanzinnig klinkt is in het digitale domein niet zo geperfectioneerd als mijn dac....derhalve zal bij terugkomst er WEER een schep bovenop zitten aldus Peter.....

Ik maak me daar nog niet eens druk om...ik wil gewoon DIT GELUID......net zo erg als een kind een lolly... >:D

highend-leap

Erik,
Als je slim bent, laat Peter dan meteen een I2S loopwerk maken en jouw DAC I2S.
Dat is pas echt Audio-Walhalla

fons,
p.s
zojuist de kerst LP van Diana Krall binnen, wordt genieten met kerst

Citaat van: highend-leap op december 21, 2006, 14:38:09
Erik,
Als je slim bent, laat Peter dan meteen een I2S loopwerk maken en jouw DAC I2S.
Dat is pas echt Audio-Walhalla

fons,
p.s
zojuist de kerst LP van Diana Krall binnen, wordt genieten met kerst

Ik ben slim...maar jij hebt de topic niet (helemaal) gelezen... ;)

Flauw...de Wadia geeft dit niet uit  :D

Daarnaast maakte Peter de opmerking dat het veschil in dit specifieke geval wel meevalt....ik geloof hem
meteen want ten eerste...mijn digitale kennis is zeer beperkt......en ten tweede er overkwam mij toen ook een enorme tevredenheid na het
beluisteren van mijn eerste cd.... :)

Ik doe trouwens AL mijn modificaties in stappen met vele maanden ertussen zodat ik mijn nieuwe/betere geluid weer helemaal " eigen " ben.
Heb ik ook steeds weer een pretje... 8)

highend-leap

krijg je spijt van, I2S zal blijven knagen aan jouw Audio-Walhalla.
je weet wel, die lolly.
Die I2S lolly is voor jouw abstract maar voor mij elke dag fysiek aanwezig.
Skippen met de modi's en ga voor I2S, je weet niet wat je mist.
De klok zit in de DAC, loopwerk wordt slaaf, nogmaals je weet niet wat je mist.

fons

Del member

Citaat van: highend-leap op december 21, 2006, 19:40:18
krijg je spijt van, I2S zal blijven knagen aan jouw Audio-Walhalla.
je weet wel, die lolly.
Die I2S lolly is voor jouw abstract maar voor mij elke dag fysiek aanwezig.
Skippen met de modi's en ga voor I2S, je weet niet wat je mist.
De klok zit in de DAC, loopwerk wordt slaaf, nogmaals je weet niet wat je mist.

fons

Heb gelijkaardige architectuur gehoord met de tentlabs speler en als ik nog eens upgrade dan komt deze er wellicht ipv m'n huidige speler.
Voor 2500EUR listprijs gewoon een koopje. Veel analoger kan je een cd speler wellicht niet meer maken kwa sound.

Ik kon me aan niks ergeren zelfs met slechts CDR's ter test van een paar jaar oud (veel jitter normaal) terwijl ik me normaal meestal wel aan veel CD's kan ergeren  :D

Nee hoor knagen cq twijfelen heb ik nooit last van...;)

Ik heb voor mezelf een vrij omlijnd modificatieplan...eerst de dac naar een hoger plan tillen...
Loopwerk wel of geen Wadia komt ooit ook wel aan de beurt

Gewoon een stappenplan.... :D

Sander Sassen

Erik,

Dank voor de 'Christmas Songs van Diana Krall' tip, zojuist de hele CD beluisterd nadat hij vanochtend hier bezorgd was, heerlijk! Zit nu 'Look of Love' van Trijntje Oosterhuis te luisteren, ook gelijk meebesteld, is ook absoluut geen verkeerde CD.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

advr

ben ik blij dat ik Diana vorig jaar al gekocht had... 8)
SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

Tjonge ...jonge...jonge

Ja sorry ik moet het even kwijt.../tig cd´s verder zit ik nu naar...The Naked Truth van Earring te luisteren
De cd is opgenomen in cafe de Kroon...Perfect...

Ik hoor met name die prachtige Taylor guitars van Hay en Kooymans....gesponsorred door Casa Benelly

Werkelijk levensecht....nog nooit zo gehoord...prachtige akoestische muziek...een aanrader

Die gitaren staan in mijn geheugen gegrifd in die tijd kwam ik vaak bij CasaBenelly ..lees Ben en Elly dus...om op die gitaren te spelen.
Een leuk voorval is dat ik op 2 verschillende Taylor 911 Shallow Body heb gespeeld...toen ik mijn besluit had genomen en op een middag langskwam om op de duidelijk mooiere van de 2 weer een middagje te spelen en mogelijk te kopen was George Kooymans mij te snel af...
Hij was langs geweest en hem meegenomen ....de boef... ;D

Voordat de kenner mij gaat vertellen dat als je op een instrument speelt dat je hem volkomen anders ervaart dat dat je hem hoort...ik ging altijd langs met mijn broer...ook gitarist... ;)

Ik vertel niet graag dat mijn systeem mooi klinkt...maar ik moest mij even losbreken van deze solistische hobby Audio

Shorty

CiteerIk vertel niet graag dat mijn systeem mooi klinkt.

::)

;)

VrGr,

Bart J.

phy

hoi Erik
een tevreden man  ;)
wanneer krijg je de dac?
Robert

Begin Januari komt Peter eerst naar mijn speakers luisteren ...dan geef ik hem gelijk mee.... :D
Het leuke van deze mooie leen dac is natuurlijk dat ik niet ongeduldig hoef te zijn.....

@Shorty
Is inderdaad een beetje een kromme zin...moet natuurlijk lezen....ik vertel niet graag ZELF dat het mooi klinkt...

Shorty

Erik, er is niemand hier die zó enthousiast schrijft over de verbeteringen die hij zegt te horen als jij! Vandaar mijn ongelovige reactie.... ;D

VrGr,

Bart J.

Ja....eigenlijk heb je wel gelijk.....je wil het graag delen......mijn reviewtjes gewoon met een korreltje zout nemen hoor... :-[.

Trouwens een paar dagen geleden iemand doodziek met die leendac gemaakt....ik kwam met mijn vrouw op visite...belde hij of hij hem mocht luisteren dus of ik hem even mee wilde nemen.....ik wist dat hij een goede Meridian dac had en dito loopwerk.....
Eenmaal aangesloten was het binnen een seconde beslist...okay op zich te verwachten en niet erg...totdat ik naar huis moest en hem afkoppelde...het leek wel of de Meridian stuk was.... :o 

Ik denk dat hij omgaat....hij had die aparte blik in zijn ogen.... ;D

highend-leap

Citaat van: Shorty op december 24, 2006, 19:11:53
Erik, er is niemand hier die zó enthousiast schrijft over de verbeteringen die hij zegt te horen als jij! Vandaar mijn ongelovige reactie.... ;D

VrGr,

Bart J.

BART,
ja, emotie = muzen

niets menselijk is mij vreemd
dergelijk gedrag is mij bekend, mea culpa, mea maxima culpa.
Erik heeft het kwartje zien vallen en als ik Erik zo lees, fantastisch, het is voor mij een dejavu,
Het reperterend vermogen is alom vertegenwoordigd.
M.a.w. ik kan het een en ander plaatsen, ik ben daar geweest.

Erik, als ik je een nederig advies mag geven, ga voor I2S en vergeet je stappenplan, het
voortschrijdend gemiddelde haalt je in en dat blijft knagen...

fons

Sander Sassen

Beste Fons,

In onderstaande url geef ik je al 't advies om niet steeds met adviezen uit de hoek te komen die niet van toepassing zijn of gewoon ronduit stoelen op een verkeerd begrip van de materie.

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=53668.msg801407#msg801407

In het geval van Erik is I2S geen optie, simpelweg omdat zijn loopwerk met een geheel ander communicatie protocol werkt. Om daar mbv. glue logic I2S van te gaan maken is waarschijnlijk nog erger dan de kwaal. De beste optie die hij heeft is eenvoudig de CD-speler als slave te gebruiken, dwz. de klok van de DAC naar buiten uitvoeren en daarmee het loopwerk van een kloksignaal te voorzien. Dit gaat uiteraard alleen wanneer de klok frequentie van beide apparaten gelijk is, of er gedeeld kan worden door 2/4/8/etc. om hieruit een geschikt kloksignaal te distilleren.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite