Pjotr`s Aurel Bryan audiosetje...

Gestart door Pjotr27, september 27, 2005, 09:41:40

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

vanzomereng

Citaat van: chansig op juli 31, 2023, 11:47:44Allemaal open deuren...ik weet het.
Klopt Hans, forum staat hier vol mee (waarvan veel van ondergetekende  ??? )

By the way, zit je nog in de Drome, Col de Rousset al beklommen vanuit de zuidkant?
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

chansig

Paar jaar terug al gedaan toen we in Die zaten. Leuke klim.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Mediator

#2677
Citaat van: Tabcam op juli 31, 2023, 11:51:17Kan je wat meer over de klank vertellen?

+1

Bijzonder ontwerp zo'n fieldcoil. Geen magneet maar een stroom die magnetisme verzorgd.

Voor wie er nog nooit van gehoord heeft: https://www.phantom-audio.com/field-coil-speakers-field-coil-drivers/

Pjotr27

Citaat van: Mediator op juli 31, 2023, 14:40:50+1

Bijzonder ontwerp zo'n fieldcoil. Geen magneet maar een stroom die magnetisme verzorgd.

Voor wie er nog nooit van gehoord heeft: https://www.phantom-audio.com/field-coil-speakers-field-coil-drivers/

De versterker is gemaakt door Pinda13 [Carl], de luidsprekers ben ik ooit zelf achter gekomen omdat ik de Indonesische bouwer goed ken. Wat doet fieldcoil: heel dynamisch, echtheid van instrumenten en vooral messcherp gesneden stemmen. Heel veel detail en snelheid. Nadeel, kostbaar om te maken en je hebt altijd een voeding nodig.
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Pinda13

#2679
Citaat van: Mediator op juli 31, 2023, 09:44:06Heel mooi pinda13 en zo te lezen weet je de goede prioriteiten te stellen. Je componenten kennen, de boel een beetje tunen en inzetten op geen hifi sound maar realisme.

Citaat van: vanzomereng op juli 31, 2023, 10:11:04Heel mooi gezegd en velen zullen hier denken, leuke tekst voor op een tegel.  M.i.z. nietszeggende on-liners en net zo onbruikbare als de uitspraken "neutrale weergave".  ;)
Het komt m.i.z. allemaal toch echt alleen op de beleving van de luisteraars aan en dit is zeer persoonlijk en dus subjectief.

Neemt niet weg dat Pina13 goed weet waar die mee bezig is en wellicht over een set beschikt, die de sterren v/d hemel speelt  :bigsmile:

Haha leuk om te lezen en och ik denk dat de waarheid zit in: teveel tijd over in covid tijd.. Ik heb er bizar veel tijd in zitten in deze amp. Ik ben nogal precies en niet snel tevreden. Dan is het wanneer je in China zit een leuke bijkomstigheid dat er veel onderdelen voorradig zijn en dit gecombineerd met een bepaalde smaak/voorkeur van onderdelen er wat moois uit komt zetten. Zo heb ik 2a3 monos gemaakt voor mijzelf, en later deze 2a3 geïntegreerde en 300b geïntegreerde.  Uiteraard eerst begonnen met wat hulp van een goede vriend: maar testen van onderdelen doet een hoop en nog interessant ook. Zodoende ben ik dit ook uit gaan uitvergroten om dit toe te passen in mijn Nos dacs.. Pure hobby, en er trots op zijn.
" no loss of fine detail "

Pinda13

#2680
Sowieso fantastisch om te lezen dat het goed uitpakt. Dat is altijd nog maar de vraag, zoveel smaken, zoveel verschillende speakers en setups. Daarin probeer je wel een mooie middenweg te vinden, maar is niet altijd makkelijk. Iets meer upfront, of iets meer laid-back..  Daarin ook keuzes maken en evt als het echt minder aansluit bij de smaak: kan er altijd nog wat aan gedaan worden. Dat is ook het leuke van zelfbouw natuurlijk.
" no loss of fine detail "

Pjotr27

Sinds vandaag is mijn nieuwe voeding spelend. Met een EQ1 buis (net kerstverlichting). Verder een andere dac op visite..zo langzaam aan is het af. Ik was vanmorgen bij Pinda13, die speelt ook nu met Aurel Bryan. Zo prachtig.... Komende maand ga ik eens nadenken om de luidsprekers van Aurel Bryan te gaan verkopen in Europa. En dan met name de fieldcoil versies....
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Pjotr27

En een paar fotos van o.a. voeding en dac
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

brt

Wow, ziet er goed uit man!

Wat ik me afvraag: wat is de functie van een buis in een voeding? Dat kom je niet veel tegen.  Geeft dat een meerwaarde?
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Mediator

Een buizen voeding. Voor je fieldcoils? Ik herinner me Oswald Mills Audio die de voeding voor hun draaitafel moesten ontwerpen. Een draaitafel van 300.000 euro. Uiteindelijk klonk een buizen voeding voor hen het best. Dit is echt old school buizen opzet. Ik ben helemaal fan van zoiets.

Pjotr27

Ik had ooit gehoord dat een buizenvoeding heel mooi zou zijn voor fieldcoil. Anderen zeggen juist weer niet, beter mosfet met een choke. Mijn oude set fieldcoil heeft een voeding met vooral veel transformators, deze set fieldcoil heb ik gehoord met intussen drie soorten voeding. Tot nu toe wint de buis. Enige echte nadeel, de buizen zijn wel heel fel en geven licht als in een 40 watt lamp. Maar technisch kan ik de voordelen niet uitleggen. Maar mocht je het willen horen, ik woon in zuid Drenthe, dus kom vooral een keer luisteren.
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Pjotr27

Zo, de set lijkt aardig af, dus we gaan binnenkort maar eens flink wat spullen verkopen. Mijn 47 loopwerk/dac staat inmiddels te koop hierop HTforum. Er volgt nog wel wat meer...
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Pjotr27

#2687
De dac die op visite is gaat niet meer weg. Met oude 6HC8 Nanjing buisjes en een WE274B voedingsbuis. De drie trafos zijn Japanse occ gegoten in hars. De interne dac is de oude Philips TDA1540 (2*). Het maakt mijn set echt af. De dac is gemaakt door Pinda13 van het forum die er nog een aantal gaat maken voor liefhebbers.
Er is maar 1 groot probleem, het is moeilijk om te stoppen met luisteren....
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Pjotr27

Citaat van: Tabcam op juli 31, 2023, 11:51:17Kan je wat meer over de klank vertellen?

Vanavond ga je het horen.... ;)
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

mmuetst

#2689
Ik zie dat de luisterruimte qua houtwerk mooi aansluit op je houten buizenversterkers/DAC/luidsprekers ;)
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Pjotr27

Dank je, ik ben erg van hout in luisterruimte, maar ook apparatuur mag best houten kast hebben. Vroeger maakte men niet voor niets vaak houten zijpanelen aan hifi-apparatuur.
Het was een oude schuur/garage die ik het afgelopen jaar zelf helemaal geïsoleerd en verbouwd heb. Erg fijn omdat ik zelfs in de nacht muziek kan luisteren...
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Xander32

Wat een weelde 👍🏻, geniet ervan 🎶

Citaat van: Pjotr27 op augustus 30, 2023, 17:36:43Dank je, ik ben erg van hout in luisterruimte, maar ook apparatuur mag best houten kast hebben. Vroeger maakte men niet voor niets vaak houten zijpanelen aan hifi-apparatuur.
Het was een oude schuur/garage die ik het afgelopen jaar zelf helemaal geïsoleerd en verbouwd heb. Erg fijn omdat ik zelfs in de nacht muziek kan luisteren...
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Mediator


Pjotr27

Voor mezelf kan ik alleen maar zeggen dat het leuk was om Tabcam in het echt te ontmoeten. Wat hij van de set vond, mag hij zelf zeggen. In ieder geval past de set echt heel goed bij mijn muzieksmaak..
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Tabcam

Ben gisteravond bij Pjotr wezen luisteren in zijn aparte luisterruimte. Ik werd hartelijk ontvangen door Pjotr alsmede erg enthousiast door de dwergteckel Coco, de schrijfwijze kan anders zijn :angel:. Er staat een erg mooie espressomachine maar ik vroeg om thee :wacko: en na gezellig praten o.a. over die mooie koffiemachine :coffee:, zijn we gaan luisteren.

De luisterruinte is een mooi omgebouwde garage die een stuk beter gedempt is als mijn eigen huiskamer. De Aural Bryan's zien er groter uit dan verwacht met een deels open achterkant. Dan staan er buizenvoedingen voor de field coils, een buizendac en een 3W buizenversterker.

Vooraf de kanttekening dat ik in een voor mij nieuwe ruimte heb geluisterd, we alleen vanaf CD hebben gespeeld dus voor mij niet erg bekend werk hebben gespeeld en het altijd lastig is te vergelijken zonder het volume exact te weten. Wel heb ik een app om de dBs te meten maar hoe nauwkeurig die is ....

De eerste indruk is dat het tonaal helemaal klopt, veel dynamiek en gemakkelijk speelt. Pjotr speelt vanaf CD en streamt niet wat vergelijken lastiger maakt. Hij speelt vooral veel akoestisch werk waar ik echt alle kanten op spring in mijn muziekkeuze.

De ruimte is zeker niet perfect, een beetje asymmetrisch, maar het klinkt mooi en met veel detail. De meeste opnames blijven tussen de luidsprekers wat bij mij thuis ook zo is. Wel had Pjotr een paar heel mooi opgenomen Japanse CD's die wel erg ruimtelijk waren. Helaas niet eenvoudig te streamen alhoewel Youtube meer heeft dan Tidal.

De grootste verschillen zitten in een stukje warmte en wat ik rust in het geluidsbeeld noem met drukke gecomprimeerde muziek. Dat laatste is niet echt storend maar hoor ik wel een beetje. Ik denk dat het door de buizenversterker komt die een vleugje volheid en warmte meegeeft bij de akoestische opnames maar dat het bij overgecomprimeerde pop net teveel kan zijn.

De andere kant daarvan is dat het hoog nog net wat meer sprankelt als bij mij thuis. De bekkens lijken net iets meer te 'sizzelen' wat ook heel goed een buizenversterker vs transistorversterker kan zijn. Percussie klinkt ook heerlijk met een goed idee van vellen, rimshots, metaligheid, e.d.

Ik vind de Aural Bryans wel een paar slagen beter dan de Lii Audio Crystal 10 die ik eerder in mijn systeem had. Het mooie van een breedbander is dat je zowel punt als fasecoherentie hebt. Het enige is dat ik heel af en toe het 'hoorneffect' hoor. Dat hoorde ik maar op een paar momenten dus in mijn beleving geen probleem.

Ook op lager niveau klinkt alles erg in balans en nog steeds levendig. Kortom, een erg fijne set om naar te luisteren. Qua filosofie hebben we veel raakvlakken en ik vond het een erg gezellig en luisterwaardig bezoek. Tip voor iedereen die komt luisteren is om eigen CDs mee te nemen!  Dank voor je gastvrijheid en je bent van harte welkom voor een tegenbezoek. Hoop dat je dan niet vergeet die zeldzame Japanse CDs mee te nemen
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

CZ79

Leuk verslag!

Welke muziek is er beluisterd?
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

mmuetst

In de foto die @Tabcam heeft geplaatst zie ik dit apparaat (dac?) niet terug?

Verwarrend...
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Tabcam

#2697
Citaat van: mmuetst op augustus 31, 2023, 22:25:51In de foto die @Tabcam heeft geplaatst zie ik dit apparaat (dac?) niet terug?

Verwarrend...
Dat is één van de buizenvoedingen van de field coils. Staat wel benoemd in het verslag, zou je bij reductie kunnen hebben ontcijferd ;D. Oh ja, je ziet wel het licht achter de luidsprekers.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

mmuetst

Citaat van: Tabcam op augustus 31, 2023, 22:28:58Dat is één van de buizenvoedingen van de field coils. Staat wel benoemd in het verslag, zou je bij reductie kunnen hebben ontcijferd ;D. Oh ja, je ziet wel het licht achter de luidsprekers.
Ah, zo, maar zie ze niet op je foto.
Staan ze achter de luidsprekers?
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

mmuetst

@Pjotr27 weet je trouwens hoe gevoelig je luidsprekers zijn? dB/meter ?
Geniet van Audio, maar betaal met mate.