Tjoeb versus Marantz cd6000 shoot-out

Gestart door wil, september 2, 2005, 09:09:57

Vorige topic - Volgende topic

bmateijsen

wil

Gisterenmiddag is Bjorn langsgeweest om de Tjoeb Reference te komen brengen. Na hem op de aux-uitgang aangesloten te hebben en de versterker op de source-direct stand te hebben gezet kreeg ik van Bjorn na 3.42 sec de opdracht om toch even de stekker om te draaien opdat ie toen beter klonk  :D. Kortom, bij de shoot-out moeten we daar ook op gaan letten: de stekker moet met de minste lekspanning in het stopcontact  ;).

Dat brengt me wel weer op een oude discussie. Marantz receivers hebben een zgn. source-direct stand. Volgens de manual wordt hiermee een heleboel omzeild en heb je de meest schone (lege?) signaal-route. Maar hoe zit het met de conversie? Wordt het analoge signaal in de source-direct stand ook helemaal analoog gehouden of vindt er toch weer omzetting plaats van analoog naar digitaal en weer terug? Als dat nu niet zo is wat is dan het fundamentele verschil met de 6.1 input (afgezien van de overige surround/LFE kanalen in de laatste).

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

Audiotwin

Citaat van: wil op september 30, 2005, 09:04:14
Gisterenmiddag is Bjorn langsgeweest om de Tjoeb Reference te komen brengen. Na hem op de aux-uitgang aangesloten te hebben en de versterker op de source-direct stand te hebben gezet kreeg ik van Bjorn na 3.42 sec de opdracht om toch even de stekker om te draaien opdat ie toen beter klonk  :D. Kortom, bij de shoot-out moeten we daar ook op gaan letten: de stekker moet met de minste lekspanning in het stopcontact  ;).

wil

Op de stekker van de Tjoeb zit een wit stipje,dit is de fase.Ik neem mijn VdH spannings checker wel mee om de lekspanning te testen.De Tjoeb maakt gebruik van randaarde en zit bij mij dan ook op een randaardestopcontact.

Ar
Tevredenheid!!!

wil

Dat wordt dan gelijk een probleem. Mijn stroom is ongeaard  :P

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
Panasonic TH42PV60

garmtz

Citaat van: wil op september 30, 2005, 09:52:05

Is niet zo'n probleem hoor...

wil

Citaat van: garmtz op september 30, 2005, 09:55:04
Is niet zo'n probleem hoor...
Goh, zou Bjorn dan zo snel hebben gezien dat het een ongeaarde groep was waardoor hij gelijk al wist dat je gewoon op het gehoor de stekker moest verdraaien? Nee, het is idd niet zo'n probleem, we kiezen gewoon de stand met het stipje op de fase en dan maar hopen dat er een stipje op de Reference staat.

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
Panasonic TH42PV60

bmateijsen

Citaat van: wil op september 30, 2005, 09:57:31
Goh, zou Bjorn dan zo snel hebben gezien dat het een ongeaarde groep was waardoor hij gelijk al wist dat je gewoon op het gehoor de stekker moest verdraaien?

Niet gezien.... maar ik vond hem na de stekker omgedraaid te hebben wel beter ;)

Audiotwin

Citaat van: wil op september 30, 2005, 09:52:05

wil

Dat maakt niet zoveel uit ;)

Ar
Tevredenheid!!!

wil

Vandaag hebben we de Tjoeb proef gehouden met forumleden Ar en Audiofiel. Tjoeb proef? Daar kom ik later op terug. Als eerste even mijn wens.

Mijn set die begonnen is met een Marantz-receiver (SR5300) en B&W "instap-fronts" (603S3) klonk te warm en liet te weinig detail horen. Het hoog was maar ver weg en bedekt door een dikke sluier. De oplossingen om dit te bedompte hoog op krikken was een andere eindversterker en een meer gedetailleerde digitale interlink tussen cd-speler en (Marantz) voorversterker.
Inmiddels merk ik toch een beperkte emotie, klankrijkdom en betrokkenheid in het geheel. Als dat muzikaliteit heet, noemen we dat zo. Ik wil meer muziek!!  :D

Mijn gedachte was om mijn cd-speler, een Marantz cd6000 ki op te waarderen met een Tjoeb buizenuitgang waardoor de warmte en vooral muzikaliteit tot zijn recht komen zoals ik dat wil. Een heel mooie kast met dito componenten, gecombineerd met een buizenuitgang. Best of both worlds? Dat lijkt me wel (wat) ;).

Bekabeling - wat maakt het uit?
Aangezien er een elektriciteit geleidende verbinding tussen cd-speler en voorversterker moet zijn was de start van deze shoot-out de hamvraag: welke interlinks laten de verschillende optionele "toeters-en-bellen" in mijn cd-speler horen zodat de bovengenoemde wensen vervuld worden. Daarvoor heeft Bjorn een Reference Tjoeb ter beschikking gesteld en Ar een Super Tjoeb met Siemens buizen. Het belangrijkste verschil tussen die twee Tjoebs is de TjoUpsampler.
Om dit te bekabelen zijn de volgende interlinks getest:

• AH! interlink
  • Twisted Pair The Foundation
  • Madrigal HPC
  • Van den Hul The Source
De nieuwprijzen van deze interlinks liggen rond de €75,- met uitzondering van de HPC die (destijds) zo'n €250,- kostte.

Zo gezegd zo gedaan.

Nadat Audiofiel met zijn Madrigal HPC en een stapel cd's gearriveerd was hebben we onder het genot van een heuse Limburgse vlaai (gisteren vers van de bekker uit Voerendaal gehaald) even zitten babbelen over van alles en nog wat op het forum (kabels en zo :P) en hebben we bedacht hoe we gingen testen.
De cd-spelers werden aangesloten via de source-direct aux-ingang van de Marantz op de voorzijde van het toestel. Misschien dat de 6.1 ingang nóg beter was maar dat maakt voor de vergelijking niks uit. Aanvankelijk zouden we eerst de spelers met elkaar vergelijken en pas daarna de beste interlink zoeken, maar we besloten snel om dit om te draaien. De cd6000 ki diende als referentie (;D).

De kabelproef
Als eerste werd de AH! aangesloten en beluisterd op muziek van Katie Melua (Crawing up a hill). Mijn eerste indruk was een heel onrustig laag dat zelfs voor irriterende resonanties zorgde. Ik was bevreesd voor de rest van de shootout. Als de AH! interlink, die bij Bjorn prima klonk, in deze setup al zo wollig en ongecontroleerd klonk, wat moet dat dan met de "warmere" buizenklanken van de Tjoebs? Dan de Twisted Pair interlink tussen de cd6000 ki en de SR5300. Hmm, dat klonk al veel beter. Geen wollig laag en al helemaal geen trillende kopjes en schoteltjes maar ik mistte nu wel het detail en de snelheid die ik eindelijk gevonden had in mijn set tot nu toe. Vervolgens werd de HPC aangesloten. Katie Melua klonk fijn J, rustig, helder maar met emotie en gevoel. Instrumenten zoals een trompet klonken fel maar precies zo zoals een felle trompet moet klinken. Tenslotten werd de Van den Hul getest. Het verschil met de HPC was voor mij een kwestie van smaak. Het laag was ronder en dus minder strak. Het midden en hoog verschilden weinig en was voor mij ook een prima interlink, zeker voor het geld. Ook voor Ar en Audiofiel was de HPC de winnaar en zou verder gebruikt worden.

De Tjoeb proef
Als eerste werd de testklassieker Time after time van Tuck&Patti beluisterd op de cd6000 op een iets hoger volume dan ik meestal doe: mooi, gewoon mooi en lekker te beluisteren. Daarna de Super Tjoeb met de Siemens buizen. De klank was wat voller, ietsie warmer maar toch vol detail. Ja, je kan zeggen dat deze muzikaler is  :). Dan de Reference Tjoeb met de upsampler. Huh? De vollere klank was er wel, maar het midden was rommeliger, net alsof er ruis door de muziek gemixed was. Het laag was minder strak, of dat minder mooi was weet ik niet. Maar oh, dat rommelige van de stem van Patti! Dat heeft ze helemaal niet!  :o
Gosh, dan nog een keer cd6000 beluisterd en het gewone, prettige geluid was weer terug. De Super Tjoeb was absoluut de fijnste.

Na twee dames gehoord te hebben besloot ik voor een lastig muziekstuk zonder vocalen: Acela van het Harmen Fraanje Quartet (op sacd: Sonatala). Dit muziekstuk bevat heel snelle tempowisselingen en kent enorme klankverschillen: bekkens/hihat, piano, contrabas. Hier eerst weer de cd6000: goed, gedetailleerd en lekker fel met een brede stage die ver buiten de fronts reikt. De Super Tjoeb maakte alles ronder en gaf ook meer diepte in de klankkleur waardoor met name de piano je meer 'pakte'. Wederom was de Reference Tjoeb geen verbetering maar werd de piano er niet beter op. Het uitsterven van klanken bevatte meer gruis. Misschien lag het aan de match! We hebben even de AH! interlink gebruikt voor de Reference ipv de HPC Madrigal. Door het rondere karakter was het gruis inderdaad weg, maar de strakke bas en vooral ook "tierelantijntjes" waren ook minder. Da's geen succes dus.

Vervolgens wilde ik het nummer Time after time door Cassandra Wilson aan Audiofiel laten horen. Even dacht hij dat ik de verkeerde track had gekozen, maar nadat de stem ingezet was herkene hij het gelijk. Wel heel anders! En volgens Audiofiel duidelijk door Patti geïnspireerd, dat mag... ;). Hier gebeurde iets geks. Waar ik eerst de Super Tjoeb het elke keer vond winnen van de cd6000 ki was dit nu niet het geval. Cassandra Wilson zingt traag, en vol loom gevoel. Dat is voor de buizen cd-speler te veel van het goede. De cd6000 ki houdt dit toch beter op de rails en maakt er geen dikke stroop van. Verschillen tussen de Reference en Super Tjoeb waren hier amper waarneembaar.
Lekker is dat, moet je voor té trage muziek een andere cd-speler gebruiken dan voor normale tot snelle muziek  :-\. Not for me...

Het belangrijkste verschil tussen de Super Tjoeb en de cd6000 ki was te horen bij het vrolijke liedje Falling van Francien van Tuinen (Muzyka). Francien van Tuinen heeft een heel heldere, frisse stem die soms wat koeltjes aandoet. De Super Tjoeb liet haar meer gevoel tonen en ontblootte wel een vollere klank. Het zat er dus wel in, het was geen klankleuring! De Reference Tjoeb is hier niet meer getest.

Tussentijdse conclusie
De cd6000 ki kan heel aardig meekomen met de beide Tjoebs. Bedenk dat de beide Tjoebs gebaseerd zijn op spelers die een vijfde (!) van de prijs kosten van de cd6000 ki. Dat betekent dat AH! wel heel veel goed gemaakt heeft (of de cd6000 ki is overpriced ;D) door hun buizenuitgang, de AH! ringkernvoeding en evt. de upsampler. De Super Tjoeb klonk op mijn set echter beter dan de Reference Tjoeb.

Na meer muziekjes te hebben beluisterd was het tijd voor wat snellers: Madonna met American Pie. Een vrolijk nummer met iets overdaad aan laag maar met veel ruimtelijke werking. De cd6000 ki zette dit vol enthousiasme neer en ik was verrast dit nummer zo te horen. Ik kende het alleen van de radio en was verbaasd dat dit nummer zo goed kon klinken. Normaal hoor ik dit alleen als de kinderen het op MTV, TMF, The Box enz. op hebben staan. In de Super Tjoeb klonk dit nummer ook lekker vrolijk en enthousiast, maar net even iets smoother. Beslist een vooruitgang, maar niet enorm.

DACs
Tenslotte hebben we de cd6000 ki analoog met de HPC Madrigal tegelijkertijd digitaal aangesloten met de Apogee Wyde Eye. Zo konden we de horen hoe de cd6000 ki klinkt zoals we het deze shootout horen tov. de situatie zoals ik hem doorgaans hoor. Immers, ik heb standaard de cd-speler aangesloten met de dig. coax aansluiting.

Aiiiii!! Pijnlijk!  :o

De cd6000 ki mag eigenlijk nooit meer digitaal worden aangesloten. De analoge uitgang is, mits er een goede, neutrale interlink aan hangt zo veel beter. Zó veel dat ik een rekensommetje maakte die als uitkomst had dat het bekabelen van deze speler met een echt fatsoenlijke interlink hem nagenoeg de muzikaliteit, emotie, betrokkenheid kan geven die ik de laatste tijd zo mistte.
Dát is dus voor mij de oplossing geworden: een mooie (!!) interlink op de analoge in/uitgang.
Misschien dat een buizenuitgang daar nog iets verder aan kan bijdragen. Maar de klankverbetering van Apogee naar HPC is 80-90%. Of die overige 10-20% bereikt kan worden door een Tjoeb buizenuitgang is met de cd6000 ki nog maar de vraag. Je gaat dan mogelijk sleutelen aan goede componenten (van de ki-versie) en die vervangen door goede AH! componenten. Of de cd6000 ki daar netto beter van gaat worden is beslist niet zeker. Wel moet geconcludeerd worden dat de Super Tjoeb met Siemens buizen gewoon een heel goede speler is. Zo goed, dat een goedkoop budgetspelertje net even beter wordt dan het toenmalige topmodel van die serie.

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
Panasonic TH42PV60

Moony

Leuk verslag om te lezen!
Ik heb wel eens eerder gelezen dat jij je cd speler digitaal had aangesloten op de receiver en ik heb dat eerlijk gezegd nooit begrepen.
Hier op het forum wordt altijd gezegd dat in de meeste gevallen de interne dac van een cd speler beter is dan die van een receiver dus dat moet jij ongetwijfeld ook ooit hebben gelezen.
Was dat eigenwijsheid of toch onwetendheid?  ;D

Mocht je van de Apogee af willen.....ik ben ernstig op zoek; scheelt mij een bestelling bij MI7.

beunky

Leuk verslag wil!
Heb je al eens over een Soundevolution-modificatie gedacht?
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

Audiofiel

Na een extreem lange file op de A2 van Vinkeveen tot en met Utrecht ben ik ook weer thuis van de shootout bij Wil. Een interessante test met 3 cd-spelers, 3 luisteraars en 3 paar voeten op de grond. De uitslag was ook voor mij verrassend, ik had vooraf eigenlijk verwacht dat de Reference Tjoeb het fraaist zou gaan klinken. Maar 'the proof of the pudding is in the eating' zoals de Engelsen zeggen.

Het verhaal van Wil geeft heel goed de strekking weer van de ervaringen die ik ook heb. Ik zal dus voornamelijk de verschillen met het duidelijke verhaal geven.

Ook ik vond de Super Tjoeb van Ad (met als extra de betere buizen die ook in de Reference zitten) het beste klinken. Deze had een warm, rond ietwat upfront middengebied waarbij veel lucht rond de stemmen en instrumenten was waar te nemen. Bij de Reference-versie verdween het muzikale middengebied voor een meer laid-back maar tevens incoherent midden. Het hoog was detailrijker, maar neigde weer meer tot scherpte dan de Super: "Mag het volume wat zachter?". Het laag vond ik wel beter (strakker) bij de Reference dan de Super, maar bij de standaard 6000ki klonk dat nog weer beter. De speler van Wil vond ik sowieso het meest neutraal, de (nieuw praktisch even dure) Super was minder neutraal want warm, maar wel op een aangename manier.

Gezien het feit dat het verschil in kwaliteit tussen de eigen speler van Wil en de Super Tjoeb niet eens zo heel groot is maar vooral ànders, lijkt mij een advies vrij simpel. Het experiment met de betere interlinks geeft aan wat Wil eigenlijk zocht: meer muzikaliteit. Met een kabel als de HPC kan dat met de huidige speler. Tel uit je winst! Met een modificatie naar het niveau van Super Tjoeb alleen zou Wil er immers nog niet zijn; ook dan is een andere interlink nodig. Mettertijd kan bij een nieuwe aanval van upgrade-koorts altijd nog een modificatie kunnen plaatsvinden. Maar gezien de muzikale (klank) voorkeur van Wil, denk ik dat buizen daarbij misschien niet de meest logische keuze zijn. Er zijn echter nog veel meer modificaties mogelijk, zoals die van ArtSpeak, van Willensraay, Tent, Soundeveolution, etc. etc.

Ook Ar heeft het verschil tussen de Super en de Reference goed beluistert. Voor hem was er ook geen meerwaarde, eerder een kleine achteruitgang in klank. Conclusie van de avond is dan ook eigenlijk dat er een hoop geld bespaard kan worden door dit duo.

Citaat van: wil op oktober  2, 2005, 21:19:28
De nieuwprijzen van deze interlinks liggen rond de €75,- met uitzondering van de HPC die (destijds) zo'n €250,- kostte.

De nieuwprijs van de HPC lag 10 jaar geleden voor een stereoset op 500 gulden, ofwel 225 euro. De lengtes (van alle interlinks) zoals wij getest hebben waren ongeveer 75 cm, dus dan kwam je op ongeveer 190 euro. De AH-kabel is volgens de prijslijst trouwens ook 95 euro.

Citeer
Tenslotte hebben we de cd6000 ki analoog met de HPC Madrigal tegelijkertijd digitaal aangesloten met de Apogee Wyde Eye. Zo konden we de horen hoe de cd6000 ki klinkt zoals we het deze shootout horen tov. de situatie zoals ik hem doorgaans hoor. Immers, ik heb standaard de cd-speler aangesloten met de dig. coax aansluiting.

Aiiiii!! Pijnlijk!  :o
Ja, dit verschil was met een paar noten al heel erg duidelijk. De DAC in de CD-speler is VEEL beter dan die in de receiver. Inderdaad: nooit meer digitaal aansluiten op de receiver. Gebruik die Apogee Wide Eye maar lekker voor je DVD-speler. Gaat die ook meteen beter klinken. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

provia_f

Citaat van: wil op oktober  2, 2005, 21:19:28
    • Van den Hul The Second

Is de vdH the second zo goedkoop tegenwoordig? Ik betaalde er een jaar of 8 geleden nog ruim 400 gulden voor (80cm)!
    Epson TW-3200, Panasonic DMP-BDT500, Sony TA-FA70ES, B&W Matrix 804

Audiotwin

Citaat van: provia_f op oktober  3, 2005, 08:14:10

Is de vdH the second zo goedkoop tegenwoordig? Ik betaalde er een jaar of 8 geleden nog ruim 400 gulden voor (80cm)!
    Het ging om "The source" van V/dHull dus niet om de Second wat inderdaad een duurdere kabel is.

Ar[/list]
    Tevredenheid!!!

wil

Citaat van: Moony op oktober  2, 2005, 21:42:50
    Leuk verslag om te lezen!
    Ik heb wel eens eerder gelezen dat jij je cd speler digitaal had aangesloten op de receiver en ik heb dat eerlijk gezegd nooit begrepen.
    Hier op het forum wordt altijd gezegd dat in de meeste gevallen de interne dac van een cd speler beter is dan die van een receiver dus dat moet jij ongetwijfeld ook ooit hebben gelezen.
    Was dat eigenwijsheid of toch onwetendheid?  ;D

Mocht je van de Apogee af willen.....ik ben ernstig op zoek; scheelt mij een bestelling bij MI7.
    Voor een deel eigenwijsheid ;D, niet onwetendheid. Ik heb eerder wel eens de dac van de cd-speler getest door hem aan te sluiten met een Van den Hul D102III kabel. Dat gaf weliswaar verbetering, maar heel gering. Daarom had ik besloten ooit eens uitgebreider te gaan kijken naar een analoge kabel. Omdat het idee van een buizenmodificatie in mij op kwam moest er sowieso een analoge kabel aan. Die hebben we nu getest. Let wel: voor mij was nu alleen de Madrigal HPC écht goed van de vier geteste. Waarschijnlijk dat de VdH D102III simpelweg niet dát liet horen wat de speler kan, en dan sta je dus op het verkeerde been. Vandaar mijn verbazing tot gisteren over de dac-discussies. Geen onwetendheid, maar zelfs enige frustratie: hoe kan de dac van een goede cd-speler nu hetzelfde klinken als die van een receivertje. Niet dus...
    Voorlopig zal ik de Apogee beslist houden. Zoals Audiofiel al zegt gaat de Apogee dan naar de dvd-speler, qua staging is de Apogee gewoon héél goed. Dus gewoon bestellen bij M17. Ik heb ook al zitten denken aan een tweede Apogee om ze als analoge kabel te gaan gebruiken. Maar als eerst luisteren, daarna kopen. Dat heb ik nu wel geleerd ;).

Citaat van: beunky op oktober  2, 2005, 22:53:18
    Leuk verslag wil!
    Heb je al eens over een Soundevolution-modificatie gedacht?
    Tot nu toe nog niet aan gedacht. We hebben het gisteren wel even over andere moidificaties gehad maar daar moet ik me eerst uitgebreider in gaan verdiepen. Bovendien moet het dan ook een doel hebben. Het huidige doel is nu een goede interlink, dat staat helemaal vast. Als ik daarna nog iets wil moet ik eerst het gevoel hebben dat het beter kan/moet, anders laat ik helemaal niks modden ;D. Wat goed is moet je goed laten ;).

Citaat van: provia_f op oktober  3, 2005, 08:14:10
    Klopt, mijn foutje. Het was the Source. Ik heb het aangepast.

wil

Pathos Logos
    Lector CDP-603
    Marantz DV7600
    Sonus Faber Cremona M
    Panasonic TH42PV60

Audiotwin

Ik kan me erg vinden in de verslagen van Wil en Audiofiel over deze leerzame schoot-out.De verschillen in de kabels waren voor ons alledrie duidelijk waarneembaar waarbij de Madrigal HPC duidelijk de winnaar was gevolgd door de Twisted pairs en V/dH en als laatste verassend de Ah! kabel.De Marantz 6000KI blijkt een goede cd-speler te zijn,de Super-Tjoeb met E288CC buisjes klinkt wat warmer en heeft een mooi midden daartegen is de 6000KI strakker in het laag en wat meer detail.Persoonlijk vondt ik de Super-Tjoeb het muzikaalste klinken op de voet gevolgd door de 6000KI.De reference-Tjoeb met up-sampler viel mij tegen,het werd mij snel te schel.

Voor zo'n shoot-out heb je toch een beetje een vooroordeel maar de werkelijkheid na het beluisteren is toch is heel anders wat voor mij en Wil toch duidelijkheid heeft gegeven welke upgrade's voor ons een verbetering geven en dat is nou precies het mooie van shoot-outs,zelf luisteren en niet blindelings afgaan op mooie recensie's.Ik denk dat Wil erg tevreden kan zijn met zijn Marantz6000KI na een kabel upgrade.Ikzelf ben ook erg tevreden met mijn Tjoeb,tevreden gezichten dus  :D

Ar

Tevredenheid!!!

wil

En wat erg leuk is: zet drie spelers naast elkaar en laat 1 persoon de aansluiting verwisselen, de anderen mogen dan raden welke het is nadat ze eerst aan de sound van de drie gewend zijn geraakt. Misschien was dat wel het meest overtuigende. Audiofiel en Ar moesten een enkele keer zelfs opstaan om te kijken of de speler die aangesloten was NIET die speler was waarvan ze dachten dat het was. Ze geloofden me gewoon niet, of eigenlijk, ze wilden hun oren niet geloven  ;D.

Enne, Ar zijn conclusie klopt wel hoor ;) Zijn Super-bijnaUltra Tjoeb is echt heel mooi. Inderdaad muzikaler waarbij het iets geringere detail en iets minder snelle tov de cd6000ki geen gemis is. Dat is een kwestie van smaak. Mijn smaak? Ik weet het niet. De muzikale winst door de HPC was een ENORM verschil, de muzikale toevoeging (ook meer rust!) van de Super-bijnaUltra Tjoeb was een onmiskenbaar verschil, maar ik weet niet of dat de prijs rechtvaardigd en of het überhaupt mogelijk is met een cd6000.

wil

Pathos Logos
    Lector CDP-603
    Marantz DV7600
    Sonus Faber Cremona M
    Panasonic TH42PV60

Audiofiel

Citaat van: wil op oktober  3, 2005, 10:05:19
    En wat erg leuk is: zet drie spelers naast elkaar en laat 1 persoon de aansluiting verwisselen, de anderen mogen dan raden welke het is nadat ze eerst aan de sound van de drie gewend zijn geraakt. Misschien was dat wel het meest overtuigende. Audiofiel en Ar moesten een enkele keer zelfs opstaan om te kijken of de speler die aangesloten was NIET die speler was waarvan ze dachten dat het was. Ze geloofden me gewoon niet, of eigenlijk, ze wilden hun oren niet geloven  ;D.

Moet je er even bij vertellen welke twee speler dat waren die door elkaar werden gehaald. Een en ander heeft ook te maken met het verschil wat we ook tussen verschillende muziekstukken hoorden. Nummer 1 en 2 van de lijst wisselden wel eens van plaats. ;)
    Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

wil

Citaat van: Audiofiel op oktober  3, 2005, 10:12:00
    Moet je er even bij vertellen welke twee speler dat waren die door elkaar werden gehaald. Een en ander heeft ook te maken met het verschil wat we ook tussen verschillende muziekstukken hoorden. Nummer 1 en 2 van de lijst wisselden wel eens van plaats. ;)
    Eh, help me even... ik weet niet meer welke twee spelers jullie unaniem verkeerd geraden hadden. Wel vond ik over het algemeen dat de SuperTjoeb muzikaler en prettiger was dan de cd6000ki, behalve met het zéér trage nummer van Cassandra Wilson, Time after Time. Daarbij werd de Tjoeb voor mij te stroperig.

wil

Pathos Logos
    Lector CDP-603
    Marantz DV7600
    Sonus Faber Cremona M
    Panasonic TH42PV60

Audiofiel

Citaat van: wil op oktober  3, 2005, 10:40:15
    Eh, help me even... ik weet niet meer welke twee spelers jullie unaniem verkeerd geraden hadden.

Citaat van: Audiofiel op oktober  3, 2005, 10:12:00
    Nummer 1 en 2 van de lijst wisselden wel eens van plaats. ;)

hifiman

I am deeply shocked over jullie constatering mbt de upsampler van de Tjoeb  :P
    Ik heb zelf een semi-ultra-tjoeb (alleen de betere opamps nog niet, maar die zijn besteld) en was in principe voornemens om volgende zomer de upsampler erbij te kopen. Elke review over de tjoeb beweerd dat de upsampler de Tjoeb in een klasse hoger zet, maar als ik jullie moet geloven is het niet veel soeps.

Afijn ik weet nu wel zeker dat ik eerst een keer in eindhoven de Tjoeb met en zonder upsampler met elkaar ga vergelijken (luisteren dus) en hem zeker niet blindelings zal anschaffen.

Toch raar dat jullie ervaring zo is als die is  ???  :o
    In elk geval bedankt voor het delen van jullie ervaringen!!

Groetjes,

Ronald

Audiofiel

Citaat van: tingtong5 op oktober  3, 2005, 15:42:14
    Elke review over de tjoeb beweerd dat de upsampler de Tjoeb in een klasse hoger zet, maar als ik jullie moet geloven is het niet veel soeps.

Ik begreep van Ar juist dat er wisselende reviews zijn over de upsampler, dat was voor hem juist een reden om het eerst eens aan de tand te willen voelen. En niet veel soeps is wel erg zwart/wit. De speler wordt er geen slechte speler van, alleen vonden wij alledrie dat het de mindere speler van het drietal was (en wel de duurste!).

wil

Niet veel soeps is inderdaad veel te kort door de bocht. Ik houd het er op dat het niet werkte op mijn set, ik ervaarde een rommelig midden, beetje gruis-achtig. Het midhoog tot hoog was voor mij té zijig waardoor bijv. dat leuke trompetje in het nummer van Katie Melua totaal niet meer uit de verf kwam. Maar nogmaals, op mijn set was dat zo.

Ga inderdaad eerst eens een speler met upsampler luisteren op jouw set. Misschien wordt alles er heel mooi rond en fijn van. En ja, wij vonden de ervaring ook raar zoals ie was, maar het was toch echt zo  :P.

wil

Pathos Logos
    Lector CDP-603
    Marantz DV7600
    Sonus Faber Cremona M
    Panasonic TH42PV60

Audiotwin

Citaat van: tingtong5 op oktober  3, 2005, 15:42:14Elke review over de tjoeb beweerd dat de upsampler de Tjoeb in een klasse hoger zet, maar als ik jullie moet geloven is het niet veel soeps.

Groetjes,

Ronald

Niet veel soeps vindt ik overdreven,het ligt ook aan je smaak en set.Over wel of niet up-sampling is al veel geschreven bij diverse merken,de één vindt het wel een verbetering,de ander niet.Zelf beluisteren is gewoon het beste en het liefst met je eigen set-up,geloof je eigen oren!

Groet,

Ar
    Tevredenheid!!!

hifiman

Wat ik bedoelde te zeggen is dat als een produkt met een upgrade (de upsampler) slechter wordt bevonden dan hetzelfde produkt zonder de upgrade dan valt dat bij mij onder de categorie niet veel soeps  ;D

Maar inderdaad, het kan een kwestie van smaak zijn en wie weet is de conclusie in een andere set wel anders.

Ben in elk geval nog steeds erg benieuwd, maar tegelijk ook voorzichtig nu mbt de upsampler voor de Tjoeb.

Volgend jaar ga ik eens rustig luisteren, deze week eerst maar eens de opampjes erin  :D