Welke stereo versterker heb je?

Gestart door Peerless Monster, augustus 25, 2005, 13:53:42

Vorige topic - Volgende topic

Sjaudio

Citaat van: Ruben op november  5, 2006, 18:47:12
2 x 100 watt. Wel 32 Ampere piekvermogen. Genoeg aan boord dus.. ;)

32 ampere? Sorry maar dit snap ik even niet.

Hoe wil jij een piek van 32A behalen met een voeding van 2 x 100 watt?

Is dat gemeten op 12v of iets dergelijks?

Barrrrry

Citaat van: Sjaudio op november  6, 2006, 23:28:00
32 ampere? Sorry maar dit snap ik even niet.

Hoe wil jij een piek van 32A behalen met een voeding van 2 x 100 watt?

Is dat gemeten op 12v of iets dergelijks?

Jep :)

Peerless Monster

Citaat van: BarLo op november  6, 2006, 23:32:05
Jep :)

Transformator is daar een kenmerk van...
Het voltage daalt. Het amperage stijgt (zonder al te veel verlies...).
Zo werkt ook het principe van overdracht via de electriciteitsmasten.
Vanuit de centrale worden in de electriciteits/transformatorhuisjes de hoge stroom die is opgewekt omgezet door een transformator in een hoog voltage.
Dan heb je minste verlies in electrische energie door weerstand tijdens de kilometers lange transport...
Gekomen bij huis wordt de hoog voltage weer omgezet naar 16 ampere en 220 volt (of whatever, maar even om het te vermakkelijken). Pas in het apparaat zelf heb je de minst voltage nodig en daar zorgt weer een transformator ervoor dat je een laag voltage krijgt en een relatief hoog amperage...
Audio Research SP-11 of Classé SSP-75 | ARC VT130SE, Rotel RHB-10 Audio GD Master 3  | PS Audio P10  | PS Audio Directstream DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Technics SP-10

Sjaudio

Wilde ik gewoon even weten, ik zit toevallig in een msn gesprek wat me langzaam mijnenver me strot uit hangt.

Hij beweerd:

- Als je PA speakers op een Hifi versterkers zet en deze intensief gebruikt dat de versterker op ten duur kapot gaat.
- Dat hifi apparatuur in het algemeen niet intensief gebruikt kan worden omdat het anders kapot gaat.
- Dat als je een feestje geeft met een high end set, dat hij kapot gaat en hij het belachelijk vind als je daar geen garantie op krijgt.
- Zet er een mengtafel aan en laat er een DJ een avondje mee draaien geheid dat het kapot gaat.
- HIFI is een moment opname en geen continuiteit.
- Je kunt niet's met hifi, je kunt geen Tiesto in concert 2 uur lang bedienen, alleen thuis.
- Elke keer gaat hij PA met hifi vergelijken, en probeert dan te beweren dat ik een verband leg tussen de twee.

Het komt er dus op neer, hifi kan niet intensief gebruikt worden omdat het anders kapot gaat. PA kan net zo goed klinken en nageboots worden als echte high-end dmv processors en dergelijke, juist ja. Dat is de kunst met high end dat het met een simpele versterker al kan!
De marge qua intensiviteit ligt voor PA veel hoger dan bij hifi, logisch als jij twee redelijk moeilijke speakers moet aansturen zal de hifi versterker flink moeten werken en dus intensief gebruikt worden, zonder dat het kapot gaat. Maar nee hoor, deze meneer vind dat hifi geen intensiviteit heeft.

Wilde dit even met jullie delen, voelt toch goed om hier me "kwakje" even achter te laten.
Als dit niet gepast is prima, modje dan maar?  :)

;)

tiptop

;D ;D ;D

Wat een onzin.
Dat is er weer een die vanuit de DJ-wereld komt ofzo en nog nooit een echte goede thuisset heeft ervaren.
Alleen die goedkope massameuk.
En alleen overtigd is van zijn eign ervaringen dan.

Wat mij opvalt als ik PA hoor (mijn ervaring is beperkt tot concerten en dicotheken), is dat het vooral alleen maar hard kan en muzikaal een ramp is.
Inderdaad alleen geschikt voor rock en House etc....

Dat soort types moet je lekker hun mening laten houden en niet verder op in gaan.
lekker met ons verder chatten over apparatuur die wel (muzikale) waarde heeft. ;)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Audiofiel

Citaat van: tiptop op november  7, 2006, 08:42:15
Wat een onzin.
Dat is er weer een die vanuit de DJ-wereld komt ofzo en nog nooit een echte goede thuisset heeft ervaren.
Alleen die goedkope massameuk.

Mee eens.

CiteerWat mij opvalt als ik PA hoor (mijn ervaring is beperkt tot concerten en dicotheken), is dat het vooral alleen maar hard kan en muzikaal een ramp is.

Oneens. In feite net zo'n kortzichtige mening over PA als de PA-man een mening over HiFi had. >:D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

tiptop

Citaat van: Audiofiel op november  7, 2006, 08:49:19
Mee eens.

Oneens. In feite net zo'n kortzichtige mening over PA als de PA-man een mening over HiFi had. >:D

Dat weet ik wel.  ::)
Daarom zet ik er ook bij wat mij beperkte ervaring is en zal ik ook mij verder niet uitten over PA.
Er zal ongetwijfeld goed spul op de markt zijn, alleen jammer dat ik het nooit tegen kom. Het kan natuurlijk ook nog zijn dat de geluidstechnicus (en/of DJ) de boel gewoon verkracht en de apparatuur niet optimaal gebruikt. In de gevallen die ik gehoord heb dus ;)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Barrrrry

Citaat van: Sjaudio op november  6, 2006, 23:57:17
Wilde ik gewoon even weten, ik zit toevallig in een msn gesprek wat me langzaam mijnenver me strot uit hangt.

Verwijs hem dan even door naar dit topic ;)

Citeer- Als je PA speakers op een Hifi versterkers zet en deze intensief gebruikt dat de versterker op ten duur kapot gaat.

Het enige verschil voor versterkers tussen PA en HiFi speakers is dat PA speakers meestal een hoger rendament hebben dan HiFi speakers. Zelfs impedantie dippen komen in veel mindere maten voor bij PA speakers omdat de filters meestal simpeler zijn opgebouwd dan bij HiFi speakers en omdat PA speakers eerder afvallen in de lage regionen (echt professionele PA uitgezonderd).

Citeer- Dat hifi apparatuur in het algemeen niet intensief gebruikt kan worden omdat het anders kapot gaat.

Dit is regelrechte onzin! Een PA versterker kun je een langere tijd maximaal belasten omdat de koeling meestal forser is.

Citeer- Dat als je een feestje geeft met een high end set, dat hij kapot gaat en hij het belachelijk vind als je daar geen garantie op krijgt.

Met een high end systeem kun je ook hard draaien, maar daar is 'ie niet voor ontworpen. Apparatuur gaat pas kapot als je het verkeerd gebruikt en PA apparatuur kan vaak beter tegen 'clipping', dus ergens heeft hij een punt.

CiteerPA kan net zo goed klinken en nageboots worden als echte high-end dmv processors en dergelijke, juist ja. Dat is de kunst met high end dat het met een simpele versterker al kan!

''High end'' is slechts een benoeming voor hoogwaardige apparatuur en heeft verder niks met Hifi te maken. High end is voor een ieder ook totaal anders; de een vind zijn Technics amp high end, de ander zijn Krell.. De term ''high end'' is dus geen certificaat o.i.d om apparatuur in een bepaald segment in te delen.

Groetjes,
Barry

Sjaudio

Buiten dat, ik vond de vergelijking gewoon niks.

Een PA versterker zal net zo "intensief" moeten werken als deze op grote PA boxen staat te spelen, dan een hifi versterker die zijn best doet om een stel moeilijke aanstuurbare speakers sap te geven. De bewering dat hifi niet intensief gebruikt kan worden vind ik daarom kant & klare onzin.

Ik heb hiervoor een redelijk grote drive in show gehad, iedereen snapt dat er bij PA hogere vermogens een rol spelen. Logisch want je speakers moeten ook meer vermogen hebben ( ondanks het hoge rendement ). Dat neemt niet weg dat een hifi versterker net zo goed intensief inzetbaar kan zijn.

En om direct te zeggen dat PA massa-meuk is vind ik ook geen terrechte opmerking, PA kan ook donder's goed klinken, alleen hebben deze speakers gewoon meer processing en vermogen nodig. Tegenwoordig worden die PA versterkers erg mooi gemaakt. Het punt is inderdaad dat veel bedrijven en drive in show's hun PA set verre van optimaal benutten, omdat ze simpelweg geen gebruik maken van processing en genoeg vermogen.

Barrrrry

Citaat van: Sjaudio op november  7, 2006, 16:10:11
Buiten dat, ik vond de vergelijking gewoon niks.

HiFi en PA kun je qua klank best vergelijken hoor, maar dan speel je wel op heel hoog niveau.

CiteerIk heb hiervoor een redelijk grote drive in show gehad, iedereen snapt dat er bij PA hogere vermogens een rol spelen. Logisch want je speakers moeten ook meer vermogen hebben ( ondanks het hoge rendement ). Dat neemt niet weg dat een hifi versterker net zo goed intensief inzetbaar kan zijn.

Rendament bepaalt hoeveel stroom je nodig hebt om op een bepaald volume te draaien. Impedantiedipjes tellen daar ook in mee, maar die komen eerder voor in de HiFi dan in de PA. Dus jouw stelling volg ik niet helemaal.

Groetjes,
Barry

Sjaudio

PA-speakers heb nou eenmaal meer vermogen nodig om beter te kunnen functioneren.

Mijn PA-zelfbouw speakers speelden ook op erg hoog nivo, toch vind ik het niet te vergelijken.

Barrrrry

Citaat van: Sjaudio op november  7, 2006, 17:10:10
PA-speakers heb nou eenmaal meer vermogen nodig om beter te kunnen functioneren.

Leg uit ;)

CiteerMijn PA-zelfbouw speakers speelden ook op erg hoog nivo, toch vind ik het niet te vergelijken.

Over het algemeen vind ik de hoogwaardige PA woofers veel aantrekkelijker dan dure HiFi woofers. Vervorming is gewoon veel minder aanwezig bij PA drivers omdat je amper Xmax ''verbruikt'' , daar je een groter conusoppervlak hebt bij PA. Er zijn echt PRACHTIGE PA sets die menig HiFi setje weg spelen. Neem bijvoorbeeld een kijkje naar de zelfbouwspeakers van Jag (ex mod van GoT-AV), die gebruikt PA drivers voor een HiFi set. De laagkasten hebben 2x 18'' dipool en de hoogkasten hebben een Visaton hoorn tweeter, de TL16H.

Hier een overzicht:

Close up van het 19" rack met Yamaha RX-v1400 receiver, Yamaha CDX-596 cd speler, Sony SRP-f300 DSP en drie Crest versterkers uit de Vs serie.

De opstelling vond ik persoonlijk mooier in zijn oude kamer, toen had hij de ruimte voor deze apparatuur en stond alles dus wat beter opgesteld. Dit is zonder enige twijfel de mooiste set die ik ooit op het internet ben tegengekomen! Echt superveel respect, ik doe het hem niet na!! ;) 

Groetjes,
Barry

Sjaudio

Tja het is ook een beetje waar je van houdt he, ik was zulke rack's ook gewend, maar geloof me dat gaat ook vervelen.
Ik zeg ook nergens dat PA niet goed kan klinken, ik verdedig het zelfs hier en daar, maar de vergelijking met hifi vind ik gewoon niks. En die crest eindtrappen ben ik ook niet zo kapot van ( zijn zeer oude bakken ).

Over het vermogen, het is toch logisch dat een PA-speaker van 1000 watt rms meer vermogen nodig heeft als een Hifi zuil van 100 watt rms? Het ligt gewoon voornamelijk aan de speaker, ik had op mijn PA set ongeveer 1300 watt rms per bass en 600 watt rms per top nodig om uberhaupt een mooi geluid te krijgen. Dit haal je bij lange niet bij "normale hifi" in de betaalbare klasse, net zoals mijn PA set betaalbaar en in een normale klasse verkeerde. Ze maken niet voor niks PA-eindtrappen.

Dit gaat eigenlijk weer nergens over en gaat veel te offtopic.

Barrrrry

Citaat van: Sjaudio op november  7, 2006, 21:55:47
Tja het is ook een beetje waar je van houdt he, ik was zulke rack's ook gewend, maar geloof me dat gaat ook vervelen.

Het gaat er niet om of het wel of niet gaat vervelen, het gaat erom of het goed werkt.

CiteerIk zeg ook nergens dat PA niet goed kan klinken, ik verdedig het zelfs hier en daar, maar de vergelijking met hifi vind ik gewoon niks. En die crest eindtrappen ben ik ook niet zo kapot van ( zijn zeer oude bakken ).

Bryston, Krell, Accouphase, etc. hebben vroeger ook topversterkers gemaakt. Dat we nu in 2006 leven zegt niet dat oude versterkers niet goed meer zijn.

CiteerOver het vermogen, het is toch logisch dat een PA-speaker van 1000 watt rms meer vermogen nodig heeft als een Hifi zuil van 100 watt rms? Het ligt gewoon voornamelijk aan de speaker, ik had op mijn PA set ongeveer 1300 watt rms per bass en 600 watt rms per top nodig om uberhaupt een mooi geluid te krijgen. Dit haal je bij lange niet bij "normale hifi" in de betaalbare klasse, net zoals mijn PA set betaalbaar en in een normale klasse verkeerde. Ze maken niet voor niks PA-eindtrappen.

Alleen in de laagste regionen hebben PA speakers meer vermogen nodig, maar dat trek je toch omhoog met een DSP. Dan krijg je dus gewoon de nadelen van PA tegen Hifi; Hifi klinkt minder realistisch in het laag en PA heeft meer prik nodig in het laag. Beiden gevallen zijn geen ramp, toch? :)

CiteerDit gaat eigenlijk weer nergens over en gaat veel te offtopic.

Het gaat wel degelijk ergens over, namelijk PA v.s HiFi. Maar ik ben het met je eens, het hoort niet in dit topic thuis. Maar vergelijk het met caraudio, je hebt SQ installs, SPL installs, maar ook SQ-SPL(?) installs :)

Groetjes,
Barry

Raphie

We moeten tevens niet vergeten dat PA is voor "Public Adress" die moeten dus grote ruimtes, of openlucht adresseren.
SPL en DBs zijn daar veel belangrijker dan absolute geluidskwaliteit.

De gemiddelde Hifi set voldoet prima als die een huiskamer/luisterruimte/slaapkamer kan vullen
JBL PRX Power!

Sjaudio

Ik doelde ook niet op de kwaliteit van de crest, dit is zeker goed. Ik vind de versterkers in het algemeen gewoon niks, ik zou het niet aanschaffen in ieder geval.

Geloof me, dit krik je niet even op met een dsp. Die kasten willen echt sap zien anders wordt het niks, krijg je versterkers die clippen en speakers die niet lekker uit de voeten komen.

Voor degene die willen weten wat voor set ik had ( even voor de fun :-X:)

Zelfbouw speakerset ( Hybride subs 18 inch ciare & 12/1 inch tops Rcf & B&c )

Ram-Audio versterkerrackje ( 2 x eindtrap + Eq en Cross )

Raphie

en dat is zelfs net leuk voor een klein tuinfeestje, maar zelfs daar krijg je geen sporthal/veld mee vol
JBL PRX Power!

Sjaudio

Citaat van: Raphie op november  7, 2006, 22:30:39
en dat is zelfs net leuk voor een klein tuinfeestje, maar zelfs daar krijg je geen sporthal/veld mee vol

Laten we het houden op 300 man binnen en 200 buiten, dan houdt het inderdaad vrij snel op. Maar deze kasten zijn extreem goed, met name de tops. Heb eigenlijk geen betere gehoord die meer richting de hifi ging. De bassen hebben een enorm hoog rendement, 103 db @ 1 w 1 m per stuk op ongeveer 45 hz. Met een centerstack ( koppeling van de hoorn ) krijg je ongeveer 105 db @ 1 w 1 m alleen dan op 42 hz. Het ziet er niet spectaculair uit, maar vergis je niet.

Deleted member

Wat dachten jullie van een apart PA topic?  :P

Sjaudio

Citaat van: Antoine op november  7, 2006, 22:36:27
Wat dachten jullie van een apart PA topic?  :P

Nee, dit ging gewoon even offtopic. Dit alles dankzij een zeer irritant msn gesprek waar het nivo van de andere kant te vergelijken viel met een gemodificeerd philips loopwerk met getunede baspoorten.

Barrrrry

Citaat van: Sjaudio op november  7, 2006, 22:41:48
Nee, dit ging gewoon even offtopic. Dit alles dankzij een zeer irritant msn gesprek waar het nivo van de andere kant te vergelijken viel met een gemodificeerd philips loopwerk met getunede baspoorten.

LOL ;D

Maar flinke set hoor!

molle

Een Lyngdorf SDAI 2175 8)
STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Yeti Acoustics Standard Plus Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter - Yeti Acoustics The Wizard XLR - Yeti Acoustics LAN Reference

Stefan S.

molle

STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Yeti Acoustics Standard Plus Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter - Yeti Acoustics The Wizard XLR - Yeti Acoustics LAN Reference

tiptop