review SMART-III (betaalbare) projector calibratie tool

Gestart door hifiman, december 30, 2004, 15:53:47

Vorige topic - Volgende topic

hifiman

Hoi allemaal,

Inleiding
Bij deze een korte review over mijn ervaringen met SMART-III. Misschien is "review" niet helemaal het juiste woord daar ik geen ervaring heb met de andere pakketen en ook niet kan beoordelen in hoeverre SMART accuraat is. Maar dat mag de pret niet drukken, aangezien ik de enige lijk te zijn op dit forum die SMART in huis heeft wil ik jullie laten delen in mijn ervaringen ermee.

Wat is SMART-III
SMART-III bestaat uit de volgende onderdelen:
1. Een excel spreadsheet. Dit is feitelijk dus de SMART software. Het in huis hebben van Microsoft Excel is dus een requirement!
2. De lichtmeter. Zie foto hieronder.
3. Een houten blokje om de sensor van de meter op een tripod te kunnen mounten. Het hebben van een tripod is dus feitelijk ook een requirement.
4. Drie filters (R, G en B) om op de sensor te kunnen plaatsen.
5. Witte diffusor
6. uitgebreide SMART handleiding

hifiman

De opstelling
Zie foto's hieronder.
De sensor is los te halen van de meter, middels 2 bananenstekkers op de sensor (die geen elektrische functie hebben) is de sensor via het houten blokje op de tripod te mounten.
De sensor wordt zo geplaats dat deze in de lichtbaan van de projector staat.

De blikjes die ik heb gebruikt om de tripod iets op te hogen zijn thaise kokosmelk blikjes  ;D

hifiman

User settings instellen
Alvorens met SMART aan de gang te gaan zul je eerst de user settings correct moeten instellen mbv AVIA of (zoals ik gebruik) Peter Finzel. Het gaat dan met name om brightness en contrast, maar het is ook aan te bevelen nu scherpte en kleurverzadiging goed in te stellen.

Target Lux Calculator
De target lux calculator (zie foto hieronder) is erg handig. Je kunt dan zonder een hele SMART run te hoeven doorlopen (hetgeen snel een kwartier of meer kost) toch snel de greyscale goed krijgen.

Dit doe je door bij bijvoorbeeld IRE 90 een kleur te meten, deze in te voeren in de target lux calculator en dan vertelt deze je de twee waarden voor de overige twee kleuren. Je stelt dan de gain bij van deze twee kleuren tot je deze waarden bereikt hebt.

Dan doe je iets soortgelijks op IRE 10 maar ipv de gain stel je dan de bias bij.
Deze procedure herhaal je 2 of 3 keer en dan zit je waarschijnlijk al aardig in de buurt van een correcte kleurbalans.

Tevens kan het aantal lumens berekend worden, zie foto. Dit doe je overigens met de meegeleverde witte diffusor kap. (dus geen R,G of B filter).

Opvallend is dat ik op een waarde van rond de 100 lumens uitkom, wat wel heel erg laag is, ik heb hier helaas geen verklaring voor  ???

hifiman

Dan nu het echte werk
Nu is het dan tijd voor een aantal SMART runs, na elke run kijk je naar de grafieken en de aanbevelingen die SMART je geeft en stel je de gain en bias waarden op je projector bij en doe je een volgende run. Dit herhaal je net zolang tot je tevreden bent. Overigens ben ik nog niet helemaal tevreden maar het is puur een kwestie van tijdgebrek tot nu toe dat ik de calibratie nog niet helemaal naar tevredenheid heb kunnen afronden. Overigens is het resultaat nu al stukken beter dan het was voor calibratie  :D

hifiman

Color Analysis
Zie foto hieronder. In het color analasys zie je nu de resultaten van een bepaalde run, hier dus van run 3, omdat ik bij run 4 heb lopen klooien en het resultaat slechter was dan bij run 3. Helaas was het na run 4 bedtijd en run 5 (6,7,8 ?) moet dus binnenkort nog gaan plaatsvinden  8)

Zoals je ziet is de greyscale al vrij aardig en ik denk dat ik niet mag klagen na deze eerste calibratie poging. Het resultaat is er ook naar, als ik een aantal mij bekende dvd's bekijk dan zien deze er opeens een stuk beter uit  :)

Wat ik zo snel niet kan verklaren is de contrastwaarde van de kleur rood, deze in ongeveer de helft van de waarde van de andere 2 kleuren. Of zou dat komen door de meetwaarde van rood bij IRE 0 ? Overigens mat ik bij IRE 0 zulke lage waarden dat ik er van uitga dat mijn meting bij IRE 0 onbetrouwbaar is. Daarom denk ik ook dat ik niet teveel waarde moet hechten aan de contrast ratio volgens SMART. Op het oog ziet het contrast er goed uit, sterker nog alles lijkt nu veel meer 3D dan voorheen  ;D

hifiman

Gamma
Zie wederom foto hieronder.
Tsja wat moet ik hierover zeggen. Mijn eerste indruk is dat de Gamma curve voor geen meter klopt en dat de gamma waarde bij elke IRE waarde nogal schommelt. Navraag bij Rob van Dingen leverde op dat dit zo slecht nog niet is.

Ik hoop hier nog wat verbetering in te behalen, maar weet eigenlijk niet hoe dat moet, zonder gelijk de hele greyscale weer overhoop te gooien.

hifiman

Conclusie
Mijn conclusie is dat SMART een nuttige tool is, die mijns inziens zijn geld waard is.
Ik heb het plaatje van mijn projector al tijdens de eerste poging (die overigens wel 4 uur geduurd heeft) al stukken kunnen verbeteren. Greyscale vlak krijgen met SMART is niet moeilijk, het kost WEL veel tijd, maar goed daar staat dan weer tegenover dat dit de enige (voor mij) betaalbare tool is waarmee je dit uberhaupt kunt doen.

Ik ben nog niet uitgecalibreerd en ik zal ook nog wat meer ervaring op moeten doen met SMART, maar ik kan je nu al zeggen: een aanrader!

Als er vragen of opmerkingen zijn dan hoor ik het wel  ;D Calibreer tips zijn ook welkom  ;D

blackball147

en hoeveel kost deze 'betaalbare' projector callibratie tool ?

hifiman

279,95 US dollar.
Kwam nog 16 euro aan BTW enzo bij.

Groetjes,

Ronald

Bart_M

Erg leuk speelgoed. :)
Je zou hem eigenlijk eens naast een dure set moeten houden om eens een calibratie te doen.

hifiman

Ik zal de heren Frank en Rob eens uitnodigen om bij mij langs te komen met hun speelgoed  ;D

daburnd

Interessant. Zoiets wil ik opzich ook nog wel eens aanschaffen. Heb al een keer voor een spider gekeken, maar deze leken mij toch wat te duur en niet altijd even handig gezien de verschillende modellen.

Waar kan je dit apparaatje bestellen trouwens?

hifiman

Ik weet niet of het ok is om hier een url te gaan noemen, maar google eens op "enhancedht" en "smart" en vind je het vast wel  :D

Ik verbaas me een beetje over de desinteresse (op een paar uitzonderingen na) op dit forum voor dit onderwerp. Ik zou verwachten dat 90% van de projector bezitters het super interessant zouden vinden. Ik wel in elk geval  ;D

Groetjes,

Ronald

jaco

Voor dat bedrag kan ik ook een paar keer een ISF calibrateur laten komen voor een ISF Greyscale..

Tevens zijn de meeste CRT's die bij Rob wegomen ook netjes gecalibreerd, althans die van mij heeft hij bij mij thuis gedaan.

Jaco
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable

Savart

Interessant is het zeker, maar in hoeverre nadert het een volledige ISF-calibratie, zoals
verricht door Frank of Rob? Dat is nog veel interessanter.

The Foundation

Citaat van: jaco op december 31, 2004, 11:44:39
Voor dat bedrag kan ik ook een paar keer een ISF calibrateur laten komen voor een ISF Greyscale..

Tevens zijn de meeste CRT's die bij Rob wegomen ook netjes gecalibreerd, althans die van mij heeft hij bij mij thuis gedaan.

Jaco

inderdaad , maar het beste is de calibratie te doen of te vervolledigen bij u thuis .

Rob_Dingen

Hoi

Citaat van: Hypoliet op december 31, 2004, 13:07:18
Interessant is het zeker, maar in hoeverre nadert het een volledige ISF-calibratie, zoals
verricht door Frank of Rob? Dat is nog veel interessanter.
Als het apparaat echt goed is zou de kwaliteit van de calibratie hetzelfde moeten zijn.
Asl het apparaat iets minder is zul je nog geen verschil zien ;D
Niemand kan een paar 100 graden verschil zien.

Rob

hifiman

Inderdaad voor dat geld kun je het ook 4x laten doen. Persoonlijk vind ik het altijd erg prettig als ik voor dat soort zaken niet afhankelijk ben van anderen. Daarnaast vind ik het ook veel leuker om het zelf te kunnen. Blijkbaar denkt niet iedereen er zo over en dat kan ik me eigenlijk ook wel weer goed voorstellen. Zelf mijn verwarmingsketel afstellen bijvoorbeeld zou ik weer niet boeiend vinden..

Ik ben van mening dat SMART niet onderdoet voor een ISF calibratie door Rob of door Frank (ik heb het over de mogelijkheden van de tool, natuurlijk heb ik niet de ervaring van een Rob of een Frank). Wel is het veel meer gedoe, maar als je dat als hobby ziet hoeft dat geen probleem te zijn.

Groetjes,

Ronald

hifiman

Gisteren riep mijn vrouw tijdens het film kijken (de eerste sinds de SMART calibratie) gelijk dat het beeld zo mooi was. Het viel haar echt op. Dat is mooi want zij weet niet eens dat ik een calibratie gedaan heb! Dwz ze heeft me wel even bezig gezien (voor ze lekker ging slapen) maar had geen flauw benul van waar ik mee bezig was.

Beter bewijs dat er een duidelijke verbetering is kan je niet hebben toch  ;D

Groetjes,

Ronald

blackball147

Citaat van: tingtong5 op december 31, 2004, 14:17:00
Gisteren riep mijn vrouw tijdens het film kijken (de eerste sinds de SMART calibratie) gelijk dat het beeld zo mooi was. Het viel haar echt op

af en toe roept ( echt roepen, ja ) mijn vrouw ook eens dat ik zo mooi ben, meestal na een deftige scheerbeurt ( ook een soort callibratie ? )  ;D  ;D  ;D

The Foundation

Citaat van: blackball147 op december 31, 2004, 14:22:44
af en toe roept ( echt roepen, ja ) mijn vrouw ook eens dat ik zo mooi ben, meestal na een deftige scheerbeurt ( ook een soort callibratie ? )  ;D  ;D  ;D

ik zal mijn scherm eens scheren...

hifiman

Citaat van: blackball147 op december 31, 2004, 14:22:44

Misschien heeft haar bril een calibratie nodig  ;D

blackball147

Citaat van: tingtong5 op december 31, 2004, 14:48:03
Misschien heeft haar bril een calibratie nodig  ;D

ik denk eerder de mijne zodat ik beter kan horen.....

zuidwester

Leuk review!
Het lijkt me zelf ook leuk om dmv zo'n tool mijn hobby wat te verbreden

zoals ook al eerder genoemd
Eigenlijk zou het heel interessant zijn om dit apparaat direct te vergelijken naast de apparatuur van de "big boys" om zo achter de eventuele beperkingen van deze budget oplossing te komen...

Peter
ontferm U over ons

NeonKnight

Tingtong,

Het lijkt me een erg interessante investering. Aangezien ik regelmatig bezig ben met het afstellen van de projector (ook al is dat vaak niet eens echt nodig), vind ik het wel de moeite en het geld waard. Zojuist besteld, dus ik ben zeer benieuwd  :P

Mvrgr,
Koen.
Meridian 565 z3 | Classé CAV-75 | Eichmann six interlinks | Monitor audio in-wall en in-ceiling speakers