Wat is er toch loos met mijn geluid? Niks, het klinkt erg lekker nu :-)

Gestart door hifiman, augustus 9, 2005, 12:49:35

Vorige topic - Volgende topic

Arno P

Mr.Blue

Citaat van: tingtong5 op oktober 29, 2005, 09:37:01
Tsja even kort maar krachtig, gisteren nog eens ge-experimenteerd. Bank 20 cm (is voldoende!) naar voren en probleem verdwijnt totaal. Pure staande golven dus, niks mis met die speakers volgens mij. Helaas is de bank (die normaal al 10 cm van de muur staat) 30 cm van de muur geen porum.
Hoe herkenbaar weer allemaal............ :)
Had zelf de salontafel weggehaald en zou dan een sidetable achter de bank zetten....het kon, maar ben nu toch blijer met de ander speakers. ;)
Marantz versterker en cd speler, Thorens TD160 mk2, Thiel cs 1.6 speakers.

hifiman

De bank zonder beren is de luisterbank. Deze staat nu op deze foto 40 cm van de muur (ideale situatie op het gehoor). Zoals je ziet staat de 2 zitter nu voor de 3 zitter. Staat niet echt super. En nee de 3 zitter kan niet verschoven worden want die staat al strak net niet voor de tuindeur.

Overigens heb ik net even als compromis 20 cm geprobeerd en dat bevalt mij zowel akoustisch als optisch best goed! Even kijken zo wat de vrouw ervan vind. Klinkt in elk geval al stukken beter en niet meer zo overheersend  :D

hifiman

Overigens ben ik het met Peter eens dat de opnamen van Celine Dion over het algemeen juist erg goed klinken. En een voorbeeld van de door mij bedoelde lage bassen:

De cd "A new day has come" van Celine Dion, track 16 vanaf ongeveer 2:10.

Groetjes,

Ronald

Arno P

en als je de 2 banken van plaats verwisseld zodat de berenbank korter is en de luisterbank 3-zits naar voor kan?

hifiman

Citaat van: Arno P op oktober 29, 2005, 11:08:22
en als je de 2 banken van plaats verwisseld zodat de berenbank korter is en de luisterbank 3-zits naar voor kan?
Dat heb ik al eens gedaan, maar de vrouw vond ut helaas helemaal geen succes  ::)

Net een hele cd geluisterd met flink bas, klonk lekker zo, voorlopig blijft de bank dus even 20 cm van de muur staan. De vrouw had het niet eens door tot op heden  ;D

Even iets prutsen met hout dat de bank niet per ongeluk weer dichter bij de muur geschoven kan worden.

VlisChris

Gewoon vastschroeven in je vloer joh ;) ;D
Maar mooi dat je nu wellicht een goede oplossing gevonden hebt voor je probleem 8)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Arno P

Citaat van: Christiaan Sauer op oktober 29, 2005, 12:28:42
Gewoon vastschroeven in je vloer joh ;) ;D
Maar mooi dat je nu wellicht een goede oplossing gevonden hebt voor je probleem 8)

Montagekit...die bruine van bison... ;)...plukje onder elke poot

Mr.Blue

Zet spikes onder de poten van je bank, voor een betere koppeling met de vloer  ;D
Marantz versterker en cd speler, Thorens TD160 mk2, Thiel cs 1.6 speakers.

PS

Jongens, dit gaat allemaal veel te veel opvallen. En dat wordt het ruzie. Werkt ook maar 1 keer; gaten in de vloer, stukken van de poten en dat hout aan de achterkant zal wel niet aan de arbo richtlijnen voldoen.
Nee, gewoon, elektrisch elastiek en nadat iemand de bank weer naar achteren hebt geschoven, druk jij langzaam maar zeker op de remote.

Een linkje naar dat spul kan ik zo snel niet vinden.
Canon SX50 LCOS
DualHTPC (+ Holo3dII) + XFX 6600GT + TheaterTek + Skystar1 CI SAT-HDTV + MyTheatre,
High-end audioPC + RME-Fireface800 + Foobar2000
2x SVS PB12-Plus + DSP1124P/DEQ2496 + REQWizard, Infinity R90, B&W DM6 XantoS 3000 plus een stereotoren.

VlisChris

Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

PS

Canon SX50 LCOS
DualHTPC (+ Holo3dII) + XFX 6600GT + TheaterTek + Skystar1 CI SAT-HDTV + MyTheatre,
2x SVS PB12-Plus + DSP1124P/DEQ2496 + REQWizard, Infinity R90, B&W DM6 XantoS 3000 plus een stereotoren.

PS

http://www.floodland.nl/trein/info/elektro_4.htm

Ok. Eens kijken. 11cm = 3,5mm. Dus 1,10m = 35 cm. Uhhm, dan heb je een stukje van 94,2857142852 nodig (let op de decimalen, want die staande golf is zeeeer smalbandig weetjewel). Middels bovenstaande handleiding (zie link) moet je wel een ombouwsetje voor de bank kunnen maken.

En lekker warm bij de voetjes natuurlijk.
Nee, dit gaat wel werken.
Canon SX50 LCOS

hifiman

hifiman

Na meerdere cd's luisteren kom ik nu tot de conclusie (nu d bak dus wat verder naar voren staat) dat ik de bassen wat aan de mager kant vind. Ik heb dus de stukken schuimrubber weer uit de basreflexpoorten gehaald. Met als gevolg dat sommige bassen (celine dion...) nu weer erg overheersen maar het met de meeste cd's nu wel lekkerder klinkt.

Tsja het blijf lastig een goed compromis te vinden  ;D

DA BoSS

Waarom alles eruit halen  ???
Waarom niet de hoeveelheid schuim steeds halveren totdat je het optimale effect hebt?
:)
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

hifiman

Citaat van: DA BoSS op november  2, 2005, 10:24:36
Waarom alles eruit halen  ???
Waarom niet de hoeveelheid schuim steeds halveren totdat je het optimale effect hebt?
:)
Dat is een goede opmerking en ook precies wat ik van plan was, al is het daar nog even niet van gekomen (vervelend dat 40 uur werken per week  :P ).

Aan de andere kant weet ik nu al wat het resultaat zal zijn: goed klinkende normale bassen -> overdreven klinkend sublaag en
goed klinkend sublaag -> te weinig normale bassen. Met normale bassen bedoel ik de bassen die voorkomen op de meeste cd's (including DJ Tiesto en consorten). Met sublaag bedoel ik het sublaag wat maar soms voorkomt (Celine Dion bijv).

Maar afijn uiteraard ga ik wel proberen tot een zo goed mogelijk compromis te komen. Zaterdag ga ik eerst een plank oid achter de bank leggen zodat deze "gefixeerd" wordt op die 20 cm van de muur afstand. Als ik dat niet doe dan kan de bank per ongeluk weer steeds verder naar de muur toe schuiven.

Overigens was de vrouw er toch snel achter dat de bank van de muur af geschoven was, maar ze lijkt het geaccepteerd te hebben  :D

wil

Citaat van: tingtong5 op november  2, 2005, 10:19:22
Na meerdere cd's luisteren kom ik nu tot de conclusie (nu d bak dus wat verder naar voren staat) dat ik de bassen wat aan de mager kant vind. Ik heb dus de stukken schuimrubber weer uit de basreflexpoorten gehaald. Met als gevolg dat sommige bassen (celine dion...) nu weer erg overheersen maar het met de meeste cd's nu wel lekkerder klinkt.

Tsja het blijf lastig een goed compromis te vinden  ;D
Hihi, ik heb die schuimdoppen ook ooit in die poorten gehad. Toch na een maandje weer eruit gehaald. Probeer anders eens met fibrephyll. Dat is van dat spul waar kussentjes en voeringen van jassen mee gevuld worden. Dat is een stuk minder 'dicht' dan schuimrubber.

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

hifiman

Overigens heb ik laatst nog een klein experiment gedaan (dat heeft even niks met lage tonen te maken meer met de hoge) door een 2 persoons dekbed op de grond voor de speakers te leggen. Dit om te kijken of de aanschaf van nog een kleed een hoorbaar effect zou hebben op het geluid.

Tegen mijn verwachting in kom ik echter geen verschillen horen met of zonder dekbed op de grond. Ik kan dit eigenlijk haast niet geloven dus ik ga deze test nog een keer herhalen met de vrouw erbij (2 horen meer dan 1 en dan kan 1 luisteren terwijl de ander het dekbed neerlegt of weghaalt).

hifiman

Citaat van: wil op november  2, 2005, 10:44:10
Hihi, ik heb die schuimdoppen ook ooit in die poorten gehad. Toch na een maandje weer eruit gehaald. Probeer anders eens met fibrephyll. Dat is van dat spul waar kussentjes en voeringen van jassen mee gevuld worden. Dat is een stuk minder 'dicht' dan schuimrubber.

wil
Staat inderdaad al in de planning om een kussen op te offeren en de poorten daarmee (gedeeltelijk) op te vullen.
Komende zaterdag ga ik hier mee aan de slag.

wil

Citaat van: tingtong5 op november  2, 2005, 10:46:09
Staat inderdaad al in de planning om een kussen op te offeren en de poorten daarmee (gedeeltelijk) op te vullen.
Komende zaterdag ga ik hier mee aan de slag.
Fibrephyll wordt gewoon in elke bouwmarkt of knutselwinkel verkocht per meter. Dan hoef je geen kussen kapot te knippen om er vervolgens achter te komen dat er veren in zitten ;D

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

garmtz

Citaat van: tingtong5 op november  2, 2005, 10:44:36
Tegen mijn verwachting in kom ik echter geen verschillen horen met of zonder dekbed op de grond. Ik kan dit eigenlijk haast niet geloven dus ik ga deze test nog een keer herhalen met de vrouw erbij (2 horen meer dan 1 en dan kan 1 luisteren terwijl de ander het dekbed neerlegt of weghaalt).

Een kleed of iets zachts tussen de luisteraar en de speakers heeft vooral zin als je ook echt LAST hebt van reflecties van de vloer. Ik heb dat in mijn kamer wel, omdat de speakers zo ver af staan van de luisteraar. Bij jou komen de eerste orde reflecties vanaf de vloer zo direct na het directe geluid, dat een dekbed weinig verschil zal uitmaken. Voor de bas zal het in ieder geval geen enkel vreschil maken.

Geert (gvc)

Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

hifiman

hifiman

Citaat van: wil op november  2, 2005, 10:48:05
Fibrephyll wordt gewoon in elke bouwmarkt of knutselwinkel verkocht per meter. Dan hoef je geen kussen kapot te knippen om er vervolgens achter te komen dat er veren in zitten ;D

wil
Bedankt voor de tip en ach de kussens die ik heb waren ook maar een tientje, net zo duur als zo een zak dempingsmateriaal  ;D