Wat is er toch loos met mijn geluid? Niks, het klinkt erg lekker nu :-)

Gestart door hifiman, augustus 9, 2005, 12:49:35

Vorige topic - Volgende topic

Peerless Monster

Er is in principe geen eigenaar.
Iemand die het probleem voor kiezen krijgt is verantwoordelijk voor het probleem ;).
In dit geval is iedereen dat op dit forum die dit probleem heeft gezien...

Maar goed we wachten op degene die het probleem moet omschrijven alvoren naar de brainstorm ronde te kunnen gaan ;).
Audio Research SP-11 of Audio Research SP-10 | ARC VT130SE, Classé CA-400 of PS Audio BHK 250 of AVM AMPs | PS Audio P10  | PS Audio Directstream  DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Michell of Dual CS510

hifiman

Hahaha wat krijgen we nou, ik sta helemaal verbaasd, we gaan opeens voor de projectmatige aanpak  O0

Ok ik zal de doelstelling formuleren:
Het doel is om de basweergave op orde te krijgen.

Randvoorwaarden daarbij zijn:
- het mag niet veel kosten (waaruit je kunt afleiden dat componenten vervangen even geen optie is)
- de huiskamer moet een huiskamer blijven, helaas betekent dit ook dat er niet echt geschoven kan worden met de huidige plaatsing van speakers en luisterplek.

Wat schort er aan de basweergave?
De bas dreunt door, een ander forum lid (die het gehoord heeft) omschreeft het pakkend als "de bas rolt door". Dit geldt alleen voor de lagere tonen en is zo goed als zeker een gevolg van kamerakoustiek/plaatsing. Metingen bevestigen dit namelijk, zie plaatje (voeg ik zo toe).

Door de voorste basreflexpoort (mijn speakers hebben zowel voor als achter een poort) dicht te stoppen met schuimrubber is het probleem al grotendeels opgelost. Echter er is nog steeds teveel bas, dit valt nu alleen nog op met bepaalde cd's waar blijkbaar precies dat stukje laag in voorkomt dat het probleemgebied vormt.

Beetje helder zo?

Arno P

Bon! Da's een probleem  ;)

Was het probleem meetbaar? (geheugen even opfrissen)

hifiman

Citaat van: Arno P op oktober 21, 2005, 15:00:55
Bon! Da's een probleem  ;)

Was het probleem meetbaar? (geheugen even opfrissen)
Haha de eerlijkheid doet mij gebieden hier nog wat over te zeggen inderdaad. Bovenstaand plaatje is een meting waarbij je zou zeggen, ja het probleem is duidelijk zichtbaar, flinke boost in het laag. Toch is er iets raars, als ik namelijk beide basreflextpoorten helemaal dichtstopte was de bas hoorbaar minder geworden (zelfs TE weinig) terwijl er aan de gemeten grafiek weinig veranderde (tot mijn verbazing).

Daarom ga ik dit weekend opnieuw meten, ditmaal met SpectraLab. Los van de meting kan ik natuurlijk gehoormatig proberen met het dempen van de baspoorten tot een bruikbaar compromis te komen.

Arno P

Peerless Monster

Geweldig zo.
Projectmatig werkt altijd het beste.
Moeten we wel over hetzelfde blijven praten, dus het is een kwestie van afspraken maken met elkaar, zodat we over hetzelfde blijven praten.
We weten nu wat controle is ;D.

Onderkent iedereen het probleem? Moeilijk als je het zelf niet hebt gehoord, maar ik denk dat het duidelijk is met de omschrijving dat de bassen door blijven " rollen ".
Audio Research SP-11 of Audio Research SP-10 | ARC VT130SE, Classé CA-400 of PS Audio BHK 250 of AVM AMPs | PS Audio P10  | PS Audio Directstream  DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Michell of Dual CS510

Mr.Blue

Hmmm, het gaat toch niet om wat je meet, maar om wat je hoort.
Nogmaals volgens mij heb je last van staande golven, basgolven die terug komen vanaf je achter muur . Wanneer je vanuit zittende positie naar voren beweegt wordt het wsch al beter. Dus da's de goedkoopste oplossing, bank naar voren, maar da's net als bij mij dus geen optie bij jou. Dan dus minder bas generen, zodat het op de luisterplek goed is. En wanneer poorten dempen, bas zachter, speaker op spikes met tegel en rubber eronder, verder uitelkaar zetten, verder van de muur en uit de hoek allemaal niet meer helpt (haha, heb het allemaal geprobeerd), blijft over het aanpassen van de akoestiek dmv diffuseres/ bastraps (vond ik zelf geen optie ivm kosten), of andere speakers (bij jou geen optie zeg je, toch zou ik je willen adviseren eea met je speaker verkoper op te nemen).
Het blijft lastig,.............succes.
Marantz versterker en cd speler, Thorens TD160 mk2, Thiel cs 1.6 speakers.

Peerless Monster

Arno P

hifiman

Citaat van: Mr.Blue op oktober 21, 2005, 15:17:41
of andere speakers (bij jou geen optie zeg je, toch zou ik je willen adviseren eea met je speaker verkoper op te nemen).
Ok laat ik dat alvast wat anders verwoorden, het is een mogelijke optie maar pas als ik geen andere oplossing meer zie en dan alleen als de verkoper meewerkt (lees het geen vermogen kost om van speakers te veranderen).

garmtz

hifiman

Citaat van: Arno P op oktober 21, 2005, 15:06:29
Op welke afstand is de meting gedaan?
Op de luisterplek, en dat is 3,60 meter van de speakers vandaan.

hifiman

Citaat van: Peerless Monster op oktober 21, 2005, 15:17:20

Onderkent iedereen het probleem? Moeilijk als je het zelf niet hebt gehoord, maar ik denk dat het duidelijk is met de omschrijving dat de bassen door blijven " rollen ".
Tsja dat blijft lastig ja, het omschrijven van hoe iets klinkt  :-\

hifiman

Citaat van: garmtz op oktober 21, 2005, 15:46:45
Mr. Blue heeft wel gelijk met zijn staande golven verhaal... ;)
Toch heb ik met baspoort dichtstoppen al aardig wat gewonnen. Maar uiteraard los je het probleem er niet "echt" mee op.
Misschien eens kijken of ik kosteloos mijn Paradigms kan inruilen voor Wilson & Benesch monitors bij BB&G  >:D

bmateijsen

Citaat van: tingtong5 op oktober 21, 2005, 15:55:58
Toch heb ik met baspoort dichtstoppen al aardig wat gewonnen. Maar uiteraard los je het probleem er niet "echt" mee op.
Misschien eens kijken of ik kosteloos mijn Paradigms kan inruilen voor Wilson & Bensch monitors bij BB&G  >:D

Dat kan kostenloos... ;) alleen wel bijbetalen voor het verschil natuurlijk ;)

hifiman

Citaat van: bmateijsen op oktober 21, 2005, 15:58:40
Dat kan kostenloos... ;) alleen wel bijbetalen voor het verschil natuurlijk ;)
Hoor ik daar het begin van een goede deal  ;)
Haha nee hoor even niet vrees ik. Wie weet in de toekomst...

Martin_M

Ik heb deze thread maar sporadisch meegelezen maar ik zie op de eerste pagina op de foto's dat je een rack gebruikt met glazen platen en de apparatuur op de originele pootjes.

Vorig weekend was ik bij Beunky die ook een soortgelijk basprobleem had/heeft. Ook hier speelt de ruimte een grote rol. Maar het was wonderbaarlijk hoe een relatief goedkope tweak dit probleem al bijna tackelde.
Ik had masterbase-achtige voetjes meegenomen welke we onder zijn cd/dvd-speler hadden geplaatst. Dit scheelde al een hele hoop. De bas kan hierdoor meer open en gelaagd worden waardoor de boel (onder invloed van de kamer) minder volloopt.

Wellicht zou je ook eens kunnen experimenteren met dempers (vibrapods enzo) onder de apparatuur. Of wat glasplaten vervangen door mdf. Nee heb je...........

Misschien is dit al aan de orde geweest maar ik had even niet de puf om 13 pagina's door te worstelen :-\

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

hifiman

Bedankt voor de tip Martin! Mijn cd speler staat reeds op Tjoeb Sjoes. Maar alhoewel dit zeker een goed punt is denk ik in mijn situatie niet de oplossing van het probleem (staande golven)  is.

Martin_M

Citaat van: tingtong5 op oktober 21, 2005, 16:05:36
Bedankt voor de tip Martin! Mijn cd speler staat reeds op Tjoeb Sjoes. Maar alhoewel dit zeker een goed punt is denk ik in mijn situatie niet de oplossing van het probleem (staande golven)  is.

Nee, niet de oplossing. Maar aan de andere kant is het natuurlijk wel zo dat hoe dikker en compacter de bas is bij de bron hoe meer last je ervan hebt bij nodes (staande golven) op de luisterplek.
Er bestaat een kans dat als je de bas (erg) goed kan krijgen bij de apparatuur (dus ook pre en eindversterking), die nodes minder hinderlijk worden.

Dit was bij Beunky nl. wel het geval. Aan de kamer was niets veranderd en het basprobleem was toch behoorlijk opgelost.
Helaas wil dit niet zeggen dat daar de een oplossing bij jou ook ligt. Het blijft proberen met deze hobby.

Peerless Monster

Ik geloof dat ik die thread van Pantera reeds had aangehaald... ;D

Martin_M

Citaat van: Peerless Monster op oktober 21, 2005, 16:14:27
Ik geloof dat ik die thread van Pantera reeds had aangehaald... ;D

Haha, ik zie het :-[ Maar da's alweer twee pagina's terug. Populaire draad dit  ;).

Arno P

Citaat van: tingtong5 op oktober 21, 2005, 15:52:56
Op de luisterplek, en dat is 3,60 meter van de speakers vandaan.

Met een uitgemiddeld signaal? Indien ja....misschien eens met een nasty sinus proberen om de kamer mooi mee te kunnen meten...

Ook de speaker eens zelf proberen te meten (2..3cm van de woofer af meten)

Arno P

Zijn er nog opties om de andere speakerlevels iets op te krikken (dempingsweerstanden filter verlagen oid)?

Deleted member

Ik heb met andere speakers toch echt geen basprobleem meer nu, terwijl ze bakken meer bas kunnen produceren. Ik zou de speakers zelf dus ook niet geheel uitsluiten en dus ook daar even in de buurt meten en kijken hoe vlak de curve is.

NielsLu

Citaat van: Peerless Monster op oktober 21, 2005, 15:17:20
Geweldig zo.
Projectmatig werkt altijd het beste.
Moeten we wel over hetzelfde blijven praten, dus het is een kwestie van afspraken maken met elkaar, zodat we over hetzelfde blijven praten.
We weten nu wat controle is ;D.

Geweldig!!! Beetje autoriteit hier..  ;D ;D ;D

Is het niet mogelijk om je filters te laten doormeten en hier en daar enige aanpassingen te laten doen? Hmm.. misschien doe je dit niet zo snel bij zulke nieuwe speakers, maar het zou het proberen misschien wel waard zijn.

Groet,
Niels
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Marantz CD 52  *  Apple TV 4K  *  Tannoy Revolution XT8F  *  Tannoy Revolution Signature DC6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears)  *  Tannoy Arena (Atmos height)  *  diy tv meubel / SVS SB 3000 Clone met SVS Sledge STA1000D amp