Wat is er toch loos met mijn geluid? Niks, het klinkt erg lekker nu :-)

Gestart door hifiman, augustus 9, 2005, 12:49:35

Vorige topic - Volgende topic

Peerless Monster

Audio Research SP-11 of Audio Research SP-10 | ARC VT130SE, Classé CA-400 of PS Audio BHK 250 of AVM AMPs | PS Audio P10  | PS Audio Directstream  DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Michell of Dual CS510

hifiman

Citaat van: bmateijsen op oktober 21, 2005, 13:58:25
Je had je luidsprekers toch eens veel meer in de kamer geschoven?? En toen was het probleem eigenlijk niet meer aanwezig??
Nou bijna goed, het probleem is een stuk minder als ik zelf dichter naar de speakers schuif. Nog een bewijs dat het een akoustisch probleem is. Maar aangezien ik weinig keuze heb qua opstelling probeer ik het via dempen van basreflexpoorten "op te lossen". Of misschien met hier en daar een akoustische aanpassing maar ik weet alleen nog niet wat  ::)

Voor de leut nog maar even een plaatje van mijn front speakers.  :)

Mr.Blue

Ik volg dit draadje al een tijdje met veel belangstelling, omdat ik een vergelijkbaar probleem had. Had last van staande golven. Van alles geprobeerd, vele speaker verplaatsingen, dichtstoppen poorten, spikes, rubbers, dichtdraaien van de bas........................Met het verplaatsen van de bank ong. 2 meter van de muur en de vloerstaanders minstens 50 cm. vd muur was het goed, alleen was het geen leefbare woonkamer meer haha.
Mocht van m'n plaatselijk audio boer een paar bookshelfs proberen. Toen was het goed, mindere diepe bas, maar wel meer controle. Het probleem was (met leefbare woonkamer) opgelost. Mijn woonkamer bleek dus niet geschikt voor deze vloerstaanders.
Misschien kun je een paar bookshelfs proberen, gewoon luisteren of het helpt. Met een goede audio boer valt dan altijd wel wat te onderhandelen lijkt me.........succes
Marantz versterker en cd speler, Thorens TD160 mk2, Thiel cs 1.6 speakers.

bmateijsen

Citaat van: tingtong5 op oktober 21, 2005, 14:01:44
Nou bijna goed, het probleem is een stuk minder als ik zelf dichter naar de speakers schuif. Nog een bewijs dat het een akoustisch probleem is. Maar aangezien ik weinig keuze heb qua opstelling probeer ik het via dempen van basreflexpoorten "op te lossen". Of misschien met hier en daar een akoustische aanpassing maar ik weet alleen nog niet wat  ::)

Het blijft een Amerikaanse luidspreker natuurlijk en dat betekent in onze gemiddelde Nederlandse huiskamer 'plenty of bass'.. ik zou gewoon lekker experimenteren met de baspoorten..

hifiman

Tsja misschien (lees waarschijnlijk) heb je wel gelijk. En wie weet ga ik dat nog wel proberen. Op dit moment durf ik er even niet mee aan te komen thuis dat we weer naar andere speakers gaan kijken. Ben (niet verder vertellen) de komende 3/4 jaar nog aan het aflossen voor de spullen (niet alleen HT ook woningverbetering) die ik het afgelopen jaar heb gekocht  ::) Maar wie weet, ga ik er na die periode eens serieus over nadenken!

hifiman

Citaat van: bmateijsen op oktober 21, 2005, 14:05:53
Het blijft een Amerikaanse luidspreker natuurlijk en dat betekent in onze gemiddelde Nederlandse huiskamer 'plenty of bass'.. ik zou gewoon lekker experimenteren met de baspoorten..
Dat doe ik uiteraard eerst, want dat kost niets  ;D
Overigens heb ik door het dichtstoppen van 1 poort per speaker al een hele verbetering behaald.  :) Het is alleen nog net niet afdoende en daar ga ik dit weekend dus maar eens mee aan de slag mbv schapewol, luisteren en ook meten met een spectrumanalyzer.

Arno P

Citaat van: tingtong5 op oktober 21, 2005, 13:28:01
Het is vrij simpel hoor. Output wattage is simpelweg het vermogen wat de versterker kan leveren aan een luidspreker van een bepaalde impedantie, dat is gerelateerd aan (maar niet hetzelfde als) hoe hard de versterker kan met een bepaalde speaker.

Dempingsfactor is een verhoudingsgetal waarbij de inwendige weerstand van de eindversterker een rol speelt, evenals de weerstand van de luidsprekerkabel en de impedantie van de luidspreker. Al deze 3 factoren bepalen de dempingsfactor. Hoe lager de inwendige weerstand van de versterker is hoe hoger de dempingsfactor en hoe beter de controle. Controle in deze betekent controle over het ongecontroleerd nawapperen van een woofer na het spelen van een lage toon.

Simpeler kunnen we het niet maken, wel leuker  ;D

Vermogen en dempingsfactor hebben in principe niks met elkaar te maken.

Mocht je nu een luidspreker ontwerpen die vanzelf al goed gedempt is, dan hoeft de amp stukken minder in bedwang te houden en kom je goed weg met een mooie buizenamp  ;)

hifiman

Citaat van: Arno P op oktober 21, 2005, 14:11:08
Mocht je nu een luidspreker ontwerpen die vanzelf al goed gedempt is, dan hoeft de amp stukken minder in bedwang te houden en kom je goed weg met een mooie buizenamp  ;)
Ja zeg, maak mij effe lekker om nog meer geld uit te geven  ;D
Maar even serieus, ik denk dat er nu meer winst te halen valt in finetunen dan gelijk weer andere componenten kopen.

wil

Citaat van: tingtong5 op oktober 21, 2005, 13:45:54
Misschien leuk als iemand nog even mijn bewering bevestigd of ontkracht (met argumentatie graag).  ;D
Mijn Jip en Janneke versie:

Een versterker met veel vermogen kan bijv. 500 Watt leveren. Maar, kan hij ook 500 Watt leveren als je bijvoorbeeld een luidspreker er aan hangt die een heel lage weerstand heeft? Dan moet er heel veel stroom doorheen voor dat ding begint te bewegen. Als die weerstand dan ook nog eens varieert per toon (frequentie) dan moet de versterker dus een enorme voorraad stroom achter de hand hebben om acuut stroom te kunnen leveren als daar om gevraagd wordt.
Vandaar dat een 25W buizenversterker veel stabieler kan zijn dan een 100W versterker die alleen zoveel stroom kan leveren als de luidspreker heel braaf ten allen tijde om evenweinig stroom vraagt.

Bedoel je zoiets, Tingtong?

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

Arno P

Citaat van: tingtong5 op oktober 21, 2005, 14:12:30
Ja zeg, maak mij effe lekker om nog meer geld uit te geven  ;D
Maar even serieus, ik denk dat er nu meer winst te halen valt in finetunen dan gelijk weer andere componenten kopen.

Dempingsfaktor beter krijgen? -> filters eruit en amp tegen de luidspreker aanschroeven....LS aanlsuiten met errug dikke koperen stangen.....

Oftwel....zie actieve SUBS  ;)

hifiman

Citaat van: wil op oktober 21, 2005, 14:12:44
Mijn Jip en Janneke versie:

Een versterker met veel vermogen kan bijv. 500 Watt leveren. Maar, kan hij ook 500 Watt leveren als je bijvoorbeeld een luidspreker er aan hangt die een heel lage weerstand heeft? Dan moet er heel veel stroom doorheen voor dat ding begint te bewegen. Als die weerstand dan ook nog eens varieert per toon (frequentie) dan moet de versterker dus een enorme voorraad stroom achter de hand hebben om acuut stroom te kunnen leveren als daar om gevraagd wordt.
Vandaar dat een 25W buizenversterker veel stabieler kan zijn dan een 100W versterker die alleen zoveel stroom kan leveren als de luidspreker heel braaf ten allen tijde om evenweinig stroom vraagt.

Bedoel je zoiets, Tingtong?

wil
Precies, zoals ik al noemde, stroom is feitelijk belangrijker dan het vermogen. Overigens is stroom achter de hand hebben een wat ongelukkige term denk ik, maar het gaat erom dat de versterker niet "instort" als de belasting sterk daalt en gewon vrolijk stroom blijft leveren, stabiel is dus.

hifiman

Citaat van: Arno P op oktober 21, 2005, 14:15:10
Dempingsfaktor beter krijgen? -> filters eruit en amp tegen de luidspreker aanschroeven....LS aanlsuiten met errug dikke koperen stangen.....

Oftwel....zie actieve SUBS  ;)
Of de iets reeelere versie, eindversterker tussen de fronts zetten ipv aan het andere einde van de kamer zoals nu.
Helaas gaat dat weer niet omdat ik dan 15m interlinks nodig heb en dat levert weer allerlei nog ergere problemen op  :P

Mr.Blue

Citaat van: tingtong5 op oktober 21, 2005, 14:07:50
Tsja misschien (lees waarschijnlijk) heb je wel gelijk. En wie weet ga ik dat nog wel proberen. Op dit moment durf ik er even niet mee aan te komen thuis dat we weer naar andere speakers gaan kijken. Ben (niet verder vertellen) de komende 3/4 jaar nog aan het aflossen voor de spullen (niet alleen HT ook woningverbetering) die ik het afgelopen jaar heb gekocht  ::) Maar wie weet, ga ik er na die periode eens serieus over nadenken!

Ik weet niet hoelang je je speakers hebt en of je ze nieuw hebt gekocht. Ik had die van mij 7 maanden en mocht ze zo inruilen voor de bookshelfs (terwijl die ietsjes duurder waren ook nog), dikke service !!!!
Een goede audio zaak, wil altijd serieus meedenken, het gaat er hun toch om dat jij plezier beleeft aan muziek en geloof me je gaat het alleen maar meer horen.............
Marantz versterker en cd speler, Thorens TD160 mk2, Thiel cs 1.6 speakers.

Arno P

Citaat van: tingtong5 op oktober 21, 2005, 14:15:28
Precies, zoals ik al noemde, stroom is feitelijk belangrijker dan het vermogen. Overigens is stroom achter de hand hebben een wat ongelukkige term denk ik, maar het gaat erom dat de versterker niet "instort" als de belasting sterk daalt.

Stroom...vermogen....?....R constant (C) -> P= C. IxI -----> voldoende vermogen hebben dus...heb je ook voldoende stroom  ;)

hifiman

Citaat van: Mr.Blue op oktober 21, 2005, 14:17:46
Ik weet niet hoelang je je speakers hebt en of je ze nieuw hebt gekocht. Ik had die van mij 7 maanden en mocht ze zo inruilen voor de bookshelfs (terwijl die ietsjes duurder waren ook nog), dikke service !!!!
Een goede audio zaak, wil altijd serieus meedenken, het gaat er hun toch om dat jij plezier beleeft aan muziek en geloof me je gaat het alleen maar meer horen.............
Dat is inderdaad zeer goede service zeg! Ik heb de mijne bij RAF gekocht 7maanden geleden (hee dat kan geen toeval zijn haha). Weet niet of hun ook zo soepel zijn. Ik kan het domweg eens vragen natuurlijk..

Peerless Monster

Citeeren (niet verder vertellen) de komende 3/4 jaar nog aan het aflossen voor de spullen (niet alleen HT ook woningverbetering) die ik het afgelopen jaar heb gekocht   Maar wie weet, ga ik er na die periode eens serieus over nadenken!
Sjesus dat zou ik dus nooit doen. Apparatuur kopen op afbetaling.
Bij mij is alles van mij inclusief de auto en apparatuur... Alleen het huis is van de bank, maar dat is niet zo errug...
Ik zou me nooit in de schulden steken omdat ik per se een versterker moet.
Maar goed dat vind ik ;D
Audio Research SP-11 of Audio Research SP-10 | ARC VT130SE, Classé CA-400 of PS Audio BHK 250 of AVM AMPs | PS Audio P10  | PS Audio Directstream  DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Michell of Dual CS510

hifiman

Citaat van: Arno P op oktober 21, 2005, 14:18:27
Stroom...vermogen....?....R constant (C) -> P= C. IxI -----> voldoende vermogen hebben dus...heb je ook voldoende stroom  ;)

R constant? Kom op we hebben het hier over luidsprekers, ofwel een inductieve belasting, kortom frequentieafhankelijke impedantie. Maar goed jouw punt is dat vermogen direct gerelateerd is aan stroom. Dat is alleen maar waar bij een zuiver ohmse weerstand, bij een inductie belasting is de cosinus phi niet gelijk aan 1 en gaat die vlieger niet op! Maar dat wist je wel  ;D

hifiman

Citaat van: Peerless Monster op oktober 21, 2005, 14:22:07
Sjesus dat zou ik dus nooit doen. Apparatuur kopen op afbetaling.
Bij mij is alles van mij inclusief de auto en apparatuur... Alleen het huis is van de bank, maar dat is niet zo errug...
Ik zou me nooit in de schulden steken omdat ik per se een versterker moet.
Maar goed dat vind ik ;D
Je hebt feitelijk helemaal gelijk. Daarom wordt er ook niks meer gekocht tot alles nu betaald is.  :P
Misschien was het niet slim, maar feit is wel dat ik er nu alvast gedonder ehhh plezier van heb  >:D
Laten we in dit topic geen discussie starten over wel of niet lenen, bottom line is wat mij betreft dat lenen inderdaad niet de voorkeur heeft als het om de aanschaf van luxe artikelen gaat en dat ik me ook voorgenomen heb dat niet nog een keer zo te doen.

Peerless Monster

Neu het is niet de bedoeling om een discussie daarover te vormen.
Ik geef alleen mijn mening. ;D
(te) Vaak spingt het geld ook uit mijn broek omhoog om uitgegeven te gaan worden en dat vind ik al verkeerd, laat staan als ik zou gaan lenen daarvoor ...

Misschien dat als je je geld in de bank zijn zakken had gehouden dan had je dat gedonder inderdaad nu niet gehad ;).
Ik leef met je mee in ieder geval...

Arno P

Citaat van: tingtong5 op oktober 21, 2005, 14:23:28
R constant? Kom op we hebben het hier over luidsprekers, ofwel een inductieve belasting. Maar goed jouw punt is dat vermogen direct gerelateerd is aan stroom. Dat is alleen maar waar bij een zuiver ohmse weerstand, bij een inductie belasting is de cosinus phi niet gelijk aan 1 en gaat die vlieger niet op! Maar dat wist je wel  ;D

R even constant ter verduidelijking....maarrrrr als je alles magnetostaten zou hebben is R wel mooi constant...maarr...een magnetostaat sub bestaat helaas (nog) niet  ;D

Overigens....bij elke luidspreker is ook R constant...alleen Z niet... ;D (flauw he)...en nu verder  ;)

hifiman

Citaat van: Peerless Monster op oktober 21, 2005, 14:29:56
Misschien dat als je je geld in de bank zijn zakken had gehouden dan had je dat gedonder inderdaad nu niet gehad ;).
Ik leef met je mee in ieder geval...
Haha dat gedonder was uiteraard niet al te serieus bedoeld, problemen zijn er om opgelost te worden   :)

Peerless Monster

CiteerHaha dat gedonder was uiteraard niet al te serieus bedoeld, problemen zijn er om opgelost te worden

Uiteraard. Misschien helpt het door te brainstormen.
iederen roept wat en dan gaan we daarna wegstrepen...
Dus alle oplossingen bij elkaar zetten in een sheetje en dan gewoon gaan wegstrepen, wat voor jou niet haalbaar zal zijn.
Mijn oplossingen:

- Monitors aanschaffen
- Zilveren interlink
- Schapenkleed
- fronts naar voren zetten
- stroom filter
- betere powercord (wat gebruik je nu?)=

De bedoeling van Brainstormen is dat je relevante dingen moet zeggen uiteraard en elkaar niet moet aanvallen wat betreft oplossingen. Die worden in de volgende ronde gewoon weggestreept.

Idee?
Alleen zo komen we tot een concensus...

Arno P

Voordat het brain wordt gestormed  ;D....wellicht eerst nog eens even helder het resterende "probleem" cq uitdaging beschrijven?

Peerless Monster

Probleem moet door iedereen dan worden onderkent en men moet met dezelfde voorwaarden/eisen beginnen aan het oplossen van het probleem.
Doet iedereen dat?

Dus niet dat ik iemand dood schiet en dat iemand anders daar dan niet tegenkan (dat zijn bijvoorbeeld dezelfde voorwaarden hebben...)

Arno P

Citaat van: Peerless Monster op oktober 21, 2005, 14:48:38
Probleem moet door iedereen dan worden onderkent en men moet met dezelfde voorwaarden/eisen beginnen aan het oplossen van het probleem.
Doet iedereen dat?

Dus niet dat ik iemand dood schiet en dat iemand anders daar dan niet tegenkan (dat zijn bijvoorbeeld dezelfde voorwaarden hebben...)

Wellicht kan de probleemeigenaar zijn vermeende probleem nog eens helder afbakenen in een paar korte zinnen  ;)