Wat is er toch loos met mijn geluid? Niks, het klinkt erg lekker nu :-)

Gestart door hifiman, augustus 9, 2005, 12:49:35

Vorige topic - Volgende topic

nomat

jij hebt een resonantie probleem in jouw kamer
kun je op drie manieren oplossen

1. koop andere speakers met minder bas rond de 30-40 Hz
2. nogmaals experimenteren met plaatsing vd speakers en luisterplaats
3. de subwoofer een beetje uit fase laten spelen

succes
Harman/Kardon HK970 + TU970 + HD970 + DVD22 + Canton Ergo RCL (zonder RC module)

hifiman

Citaat van: nomat op oktober  2, 2005, 00:11:14
jij hebt een resonantie probleem in jouw kamer
kun je op drie manieren oplossen

1. koop andere speakers met minder bas rond de 30-40 Hz
2. nogmaals experimenteren met plaatsing vd speakers en luisterplaats
3. de subwoofer een beetje uit fase laten spelen

succes

Je hebt helemaal gelijk, dwz als je het woord resonantie vervangd door staande golf (hetgeen heel iets anders is).

ad 1. Had wellicht de meest ideale oplossing geweest als ik daar rekening mee had gehouden bij aanschaf van mijn speakers. voorlopig gaan de huidige speakers echter niet weg (met name een financiele reden).

ad 2. Helaas weinig mogelijkheden vanwege vorm en grootte van de kamer.

ad 3. Ik speel stereo zonder sub, maar op zich een origineel idee.

Groetjes,

Ronald

hifiman

Afgelopen weekend heb ik ge-experimenteerd met de salontafel weghalen. Ik hoorde geen enkel verschil en ook zonder salontafel hoorde ik bij hoge volumes dezelfde kleuring van het geluid door resonantie. Ik vermoed dat het veroorzaakt wordt door het dressoir wat tussen de speakers staat. Bij normale speel volumes is het gelukkig geen issue.

hifiman

Verder heb ik flink lopen meten, maar zoals ik al eerder noemde kon ik tot mijn verbazing weinig verschil zien in de gemeten curven met of zonder dichtgestopte basreflexpoorten. Terwijl dit wel een groot hoorbaar verschil geeft.

Uiteindelijk dus op gehoor verder ge-experimenteerd en tot een ik mag wel zeggen heel bevredigend compromis gekomen. Daarmee is dit probleem ook de wereld uit.  :D

Ik blijf het wel heel raar vinden dat dit met meten amper te zien is. Hier een en daar een dB'tje of 2 meer of minder maar de vorm van de curve bleef exact gelijk. Iemand hier een verklaring voor toevallig  ???

wil

Nou is mijn ervaring met Tjoeb spelers niet meer dan één middag, maar als we het hebben over resonanties kan ik hier wel aan toevoegen dat de AH! interlink op een Tjoeb (maar ook op een buisloze Marantz) een heel ongecontroleerd laag geeft in mijn set. Andere interlinks gaven dit probleem niet.
Tis maar een ervaring...

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

hifiman

Daarom heb ik ook een wyrewizard interlink  ;D

wil

Citaat van: tingtong5 op oktober  3, 2005, 16:19:45
Daarom heb ik ook een wyrewizard interlink  ;D
Ja, en? ;D

Ik wil alleen maar zeggen dat een interlink hier een rol in kan spelen. Ik heb geen ervaring met de wyrewizard  :-[

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
Panasonic TH42PV60

hifiman

Tsja en ik zag geen verband met een interlink en resonantie  ::)
Maar toch bedankt voor de info!!  :D

wil

Citaat van: tingtong5 op oktober  3, 2005, 17:12:06
Tsja en ik zag geen verband met een interlink en resonantie  ::)
Maar toch bedankt voor de info!!  :D
Zie Tjoeb shootout ;)

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
Panasonic TH42PV60

hifiman

Citaat van: wil op oktober  3, 2005, 18:10:40
Zie Tjoeb shootout ;)

wil
Hoi Wil,

Heb ik uiteraard gelezen en van genoten  :D
Maar resonantie is een eigenschap van de kamer en niet van de apparatuur..

wil

Citaat van: tingtong5 op oktober  3, 2005, 18:15:21
Hoi Wil,

Heb ik uiteraard gelezen en van genoten  :D
Maar resonantie is een eigenschap van de kamer en niet van de apparatuur..
klopt, maar met de ene interlink was het er wel en met de andere niet ;D Tis maar wat je met bruut geweld die kamer in gooit ;)

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
Panasonic TH42PV60

Peerless Monster

Citeerklopt, maar met de ene interlink was het er wel en met de andere niet  Tis maar wat je met bruut geweld die kamer in gooit

Hahaha...

Ik denk dat die Rothwells veel hoog tegenhouden.
Ik heb ze ook gehad en om bijvoorbeeld ruis weg te nemen zijn ze uitermate geschikt. Echt een hele verbetering die dingen.
Je betaald er grof aan, maar je set wordt veel minder nerveus (nu heb ik ze niet meer, aangezien mijn set nu niet meer nerveus is ;) ) en er wordt meer rust gecreeerd. Wat me wel opviel destijds, was dat de bas prominent aanwezig is. Maar dat dus komen omdat het midden en hoog wat gefilterd werd...

Probeer ook de speakers eens verder van de wand te zetten. Dat scheelt dag en n8...
Audio Research SP-11 of Audio Research SP-10 | ARC VT130SE, Classé CA-400 of PS Audio BHK 250 of AVM AMPs | PS Audio P10  | PS Audio Directstream  DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Michell of Dual CS510

hifiman

Citaat van: Peerless Monster op oktober  3, 2005, 18:27:27
Ik denk dat die Rothwells veel hoog tegenhouden.
Die Rothwells bevatten alleen weerstandsverzwakkings netwerkje. Als het goed is wordt er dus absoluut niet gefilterd, alleen verzwakt  :o

Peerless Monster

CiteerDie Rothwells bevatten alleen weerstandsverzwakkings netwerkje. Als het goed is wordt er dus absoluut niet gefilterd, alleen verzwakt 

Sorry een weerstand is ook een filter...
Audio Research SP-11 of Audio Research SP-10 | ARC VT130SE, Classé CA-400 of PS Audio BHK 250 of AVM AMPs | PS Audio P10  | PS Audio Directstream  DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Michell of Dual CS510

kippekop

Tingtong, algemeen vraagje: zit er nou ook een basreflexpoort naar achteren toe op deze speakers?
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

Peerless Monster

CiteerDie Rothwells bevatten alleen weerstandsverzwakkings netwerkje. Als het goed is wordt er dus absoluut niet gefilterd, alleen verzwakt 

Heb je het al wel geprobeerd?
Ik denk dat het ook helpt om de speakers naar voren te plaatsen. De linker staat ook helemaal in de hoek... (toch?)

hifiman

Citaat van: Peerless Monster op oktober  3, 2005, 19:23:45
Sorry een weerstand is ook een filter...
Sorry, een weerstand is geen filter. Onderbouwing: een weerstand heeft alleen een zuiver ohmse impedantie , geen inductie en geen capaciteit (ok in de praktijk altijd iets, maar verwaarloosbaar als je het over audio frequenties filteren hebt).

Neemt niet weg dat een slechte weerstand bijvoorbeeld thermische ruis kan introduceren. Rothwell heeft goede (ik zeg niet perfecte) weerstanden gebruikt.

hifiman

Citaat van: kippekop op oktober  3, 2005, 20:44:36
Tingtong, algemeen vraagje: zit er nou ook een basreflexpoort naar achteren toe op deze speakers?
De Paradigm studio 60 heeft zowel voor als achter een basreflexpoort.  8)

hifiman

Citaat van: Peerless Monster op oktober  3, 2005, 20:46:49
Heb je het al wel geprobeerd?
Ik denk dat het ook helpt om de speakers naar voren te plaatsen. De linker staat ook helemaal in de hoek... (toch?)
Ja, ik hoor persoonlijk geen enkel verschil..
Speakers staan inderdaad niet ideaal, helemaal in de hoek is ook wat overdreven gesteld, maar het zou beter kunnen inderdaad, helaas laat de vorm en indeling van de huiskamer geen andere opstelling toe. Geloof me anders had ik vanmiddag nog vrij genomen en de huiskamer verbouwd  ;D Bedankt voor de tip natuurlijk  :)

)p(

Citaat van: tingtong5 op oktober  3, 2005, 15:33:52
Afgelopen weekend heb ik ge-experimenteerd met de salontafel weghalen. Ik hoorde geen enkel verschil en ook zonder salontafel hoorde ik bij hoge volumes dezelfde kleuring van het geluid door resonantie. Ik vermoed dat het veroorzaakt wordt door het dressoir wat tussen de speakers staat. Bij normale speel volumes is het gelukkig geen issue.

Dat had heel goed zo kunnen zijnen. Heb ik eens bij een kennis meegemaakt. Lekker opvullen van binnen met boeken deed wonderen voor zijn set :) Overigens hoor je dat effect zelfs in concertgebouw in Amsterdam erg goed, maar dan van het podium. Dat doet ook lekker mee in luide passages :D

peter

hifiman

Citaat van: vpv op oktober  4, 2005, 08:33:07
Dat had heel goed zo kunnen zijnen. Heb ik eens bij een kennis meegemaakt. Lekker opvullen van binnen met boeken deed wonderen voor zijn set :) Overigens hoor je dat effect zelfs in concertgebouw in Amsterdam erg goed, maar dan van het podium. Dat doet ook lekker mee in luide passages :D
In een volgend leven zal ik dan toch maar een huis met een zolder kopen (aparte ruimte).  ;D

hifiman

Mijn OPA627PA opampjes voor de Tjoeb liggen op het postkantoor op me te wachten. Die zitten er vanavond nog in dus  :D

Ik ben benieuwd of er een duidelijk hoorbaar verschil zal zijn  O0 In elk geval mag ik mijn Tjoeb dan echt een Ultra Tjoeb noemen  :D

Audiotwin

Citaat van: tingtong5 op oktober  4, 2005, 09:20:25
Mijn OPA627PA opampjes voor de Tjoeb liggen op het postkantoor op me te wachten. Die zitten er vanavond nog in dus  :D

Ik ben benieuwd of er een duidelijk hoorbaar verschil zal zijn  O0 In elk geval mag ik mijn Tjoeb dan echt een Ultra Tjoeb noemen  :D

Ben benieuwd naar je bevindingen,de upsampler viel mij persoonlijk tegen maar mischien is dit ook wel wat voor mij.

Ar
Tevredenheid!!!

hifiman

Plus dat dit (opamps) een stuk goedkoper is. Ik laat mijn bevindingen uiteraard weten!

Peerless Monster

CiteerSorry, een weerstand is geen filter. Onderbouwing: een weerstand heeft alleen een zuiver ohmse impedantie , geen inductie en geen capaciteit (ok in de praktijk altijd iets, maar verwaarloosbaar als je het over audio frequenties filteren hebt).

Neemt niet weg dat een slechte weerstand bijvoorbeeld thermische ruis kan introduceren. Rothwell heeft goede (ik zeg niet perfecte) weerstanden gebruikt.

Het was niet helemaal de bedoeling om de discussie aan te gaan, maar een weerstand is nooit perfect. Idd wat je zegt.
Een weerstand heeft wel een eigen inductie omdat het bestaat uit draad waar stroom doorheengaat: inductie...
Aangezien geluid door 1 componentje heengaat wat niet helemaal perfect is, heeft dit verstrekkende gevolgen voor het totale geluidsbeeld. Dus een filtering zit er dus altijd op, aangezien de weerstand niet perfect is. Schijnbaar is dit juist niet verwaarloosbaar als je signaaltje wat er doorheen gaat extrapoleert naar wat het uiteindelijk wordt.
Ik ervaar het zelf... ;D

Maar goed het probleem is nog niet opgelost. Heb je gedacht om (ik heb niet de hele thread gelezen hoor ;) ) een zwaar vloerkleed te leggen (ik geloof het liefste wol, ik heb het ook en werkt ontzettend goed) ipv boeken te plaatsen? Eventueel is zelfs verstandig om bastraps te plaatsen (Thingman verkoopt ze en adviseert ook) of misschien zelfs het aankopen van een nieuwe versterker en/of speakers...
Misschien is het in jouw geval beter om bijvoorbeeld monitoren te plaatsen ipv zuilen...