Wat is er toch loos met mijn geluid? Niks, het klinkt erg lekker nu :-)

Gestart door hifiman, augustus 9, 2005, 12:49:35

Vorige topic - Volgende topic

hifiman

Die info kan je er inderdaad niet uithalen  :P Ik heb nog even gezocht op de paradigm site, maar helaas is er geen extra info te vinden over de crossover  :-X

hifiman

Dan bij deze DEEL II van de serie "watr is er toch loos met mijn geluid"  :P

Ik ben nog steeds niet happy met het geluid, zo dat is eruit  ;D

Heb ik dan een nieuw probleem? Nee dat niet echt. Het is meer het effect dat als de ene bottleneck opgelost is je de volgende gaat horen. Vandaar ook DEEL II, want het is een vervolg op het voorgaande en zeker geen herhaling ervan.

Ok wat zijn dan de issues waar ik nu nog mee zit?  Het zijn er twee.

De eerste heb ik al eerder genoemd, namelijk een doorrollende bas. Is dat probleem terug dan? Nee dat niet, het is al stukken verbeterd, maar na een tijd luisteren is de conclusie dat dit nog steeds een verbeterpunt is. Sterker nog ik kan me nog steeds ergeren aan de bas (ook al is het probleem minder erg dan voorheen).

Het tweede (en dit heb ik nog niet eerder genoemd) is een soort van resonantie issue. Met resonantie bedoel ik niet dat er een kopje staat te trillen ofzo, maar bij hogere volumes is het net of er dingen in de huiskamer het geluid beginnen te kleuren. Ik voel op zo'n moment bijvoorbeeld de salontafel meetrillen (als ik met mijn voeten op de tafel leun).

Hieronder zal ik deze 2 "problemen" verder onder de loep nemen.

garmtz

De rollende bas krijg je nooit van zijn leven weg zonder de plaats van de speakers EN de plaats van de luisteraar te veranderen. Een evt. work-around is speakers gebruiken met weinig laag, zodat het probleem minder optreed.

En tweede probleem is simpel: salontafel eruit, klinkt zowieso beter!

hifiman

Ok eerst het basprobleem dan. Wat heb ik reeds gedaan wat een positieve invloed had op dit probleem:
- speakers op spikes gezet
- andere luidsprekerkabel
- voorste basreflexpoort dichtgestopt met schuimrubber

De speaker heeft dus zowel voor als achter een basreflexpoort. Ik heb ge-experimenteerd met deze dichtstoppen.
Conclusie was dat voorste dichtstoppen beter klinkt als achterste dichtstoppen. De voorste heb ik vervolgens dichtgestopt gelaten.

Dan is er nog steeds "teveel" sub-bas aanwezig in het geluid.
Als ik de achterste poort ook dichtstop dan is er te weinig sub-bas en klinkt het "saai".

Ik heb dus ge-experimenteerd met het gedeeltelijk dichtstoppen van de achterste poort, dat leverde de ene keer teveel en de andere keer te weinig bas op. Wat het extra lastig maakt is dat het per cd nogal verschilt of ik de bas "te" vind of juist "te weinig".

Afijn meten is weten dus ik heb om te beginnen een meting gedaan met voorste poort dicht en achterste open. zie plaatje hieronder.

Je ziet dus dat er inderdaad teveel sublaag aanwezig is.

Van het weekend ga ik metingen doen en dan de achterste poort weer gedeeltelijk dichtstoppen zodat ik op basis van metingen een goed compromis hoop te bereiken.

Wordt vervolgd...

hifiman

Citaat van: garmtz op september 29, 2005, 10:20:21
De rollende bas krijg je nooit van zijn leven weg zonder de plaats van de speakers EN de plaats van de luisteraar te veranderen. Een evt. work-around is speakers gebruiken met weinig laag, zodat het probleem minder optreed.

Ik begrijp wat je zegt Garmt en dat geloof ik ook. Maar het feit dat ik middels gedeeltelijk dichtstoppen de bas kan regelen tussen te weinig en te veel betekent (lijkt mij) dat ik in elk geval een goed "compromis" zou moeten kunnen vinden. Dat het nooit ideaal wordt in de huidige opstelling is helder.

En basreflexpoorten dichtstoppen is toch wezenlijk niet veel anders dan speakers met weinig laag gebruiken?

hifiman

Ik vrees dat ik er dan ook uit moet  :'(  ;D Maar als ik het goed begrijp komt dit bekend voor dus! ?

bmateijsen

Citaat van: tingtong5 op september 29, 2005, 10:34:31
Ik begrijp wat je zegt Garmt en dat geloof ik ook. Maar het feit dat ik middels gedeeltelijk dichtstoppen de bas kan regelen tussen te weinig en te veel betekent (lijkt mij) dat ik in elk geval een goed "compromis" zou moeten kunnen vinden. Dat het nooit ideaal wordt in de huidige opstelling is helder.

Je veranderd het karakter en technische samenstelling van de luidspreker. Je zal echt moeten kijken of daar geen nadelige effecten aan zitten!

hifiman

Citaat van: bmateijsen op september 29, 2005, 11:13:49
Je veranderd het karakter en technische samenstelling van de luidspreker. Je zal echt moeten kijken of daar geen nadelige effecten aan zitten!
Geloof me de voordelen wegen op tegen de nadelen!  ;D Neemt niet weg dat ik mezelf die vraag ook gesteld heb.
Het enige wat basreflexpijpen doen mijns inziens is geluidsenergie (die in tegenfase is met die van de woofer) weer in fase de kast uitsturen. Het tegenhouden daarvan lijkt mij geen invloed op andere (wel op de hoeveelheid en samenstelling van het laag natuurlijk) eigenschappen van de speaker hebben. Tenzij je beide poorten dichtstopt want dan wijzigt de druk in de behuizing van de luidspreker en daarmee het karakter van de woofer zelf.

Overigens hangen beide basreplexpoorten in dezelfde ruimte in de kast (geen dicht schot ertussen ofzo).

Correct me if I'm wrong!

garmtz

Vaak vind ik het geluid net wat minder luchtig met de poorten dicht, maar het scheelt enorm per speaker wat beter klinkt. Het wisselfilter en de kast zijn afgesteld op bass-reflex, dus als je de poort blokkeert, zul je zeker de parameters van de luidspreker veranderen (o.a. ook impedantieverloop en faseverloop). Ook de afval in het laag verandert van 24 db/octaaf naar 12 db/octaaf en de resonantie-piek van de poort die ervoor moet zorgen dat het laag dieper doorloopt is er niet meer. Al met al aardig wat veranderingen...

Maargoed, als het beter klinkt, is het beter!

Dat van die salon-tafel: reflecties van de salontafel ruineren je stereobeeld en ze zitten vaak fragiel in elkaar, waardoor ze gaan werken als trilobject (kasten en servies ook).

hifiman

Citaat van: garmtz op september 29, 2005, 11:23:18
Dat van die salon-tafel: reflecties van de salontafel ruineren je stereobeeld en ze zitten vaak fragiel in elkaar, waardoor ze gaan werken als trilobject (kasten en servies ook).
Hee hee, ik heb een hele degelijke salontafel van de kwantum hoor  ;D
Tsja het is simpel eigenlijk, zal eens experimenten met het compleet verwijderen van de salontafel!! Kijken of dat het is wat ik meen te horen.  :D

hifiman

Citaat van: garmtz op september 29, 2005, 11:23:18
Vaak vind ik het geluid net wat minder luchtig met de poorten dicht, maar het scheelt enorm per speaker wat beter klinkt. Het wisselfilter en de kast zijn afgesteld op bass-reflex, dus als je de poort blokkeert, zul je zeker de parameters van de luidspreker veranderen (o.a. ook impedantieverloop en faseverloop). Ook de afval in het laag verandert van 24 db/octaaf naar 12 db/octaaf en de resonantie-piek van de poort die ervoor moet zorgen dat het laag dieper doorloopt is er niet meer. Al met al aardig wat veranderingen...
Even om misverstanden te voorkomen, ik ben niet van plan beide poorten helemaal dicht te stoppen. Eentje dicht en de andere een stukje schuim erin leggen (dus niet blokkeren) is het plan.

Faseverloop (van het laag dan) ga ik gelijk in mee. Impedantieverloop als er nog lucht in en uit kan (dus de druk nauwelijks veranderd in de kast) kan ik me moeilijk voorstellen  ???

In elk geval klinkt het al stukken beter met 1 poort dicht (heb je zelf bij mij gehoord Garmt  en ook bevestigd  :D ). Tsja misschien had ik andere speakers moeten kiezen maar daar is het nu te laat voor. Ik was niet van plan (ook geen middelen) om op korte termijn andere aan te schaffen.   :-\ Dus ik probeer er zo het beste van te maken zeg maar.

garmtz

Citaat van: tingtong5 op september 29, 2005, 11:42:31
Even om misverstanden te voorkomen, ik ben niet van plan beide poorten helemaal dicht te stoppen. Eentje dicht en de andere een stukje schuim erin leggen (dus niet blokkeren) is het plan.

Ik gaf aan met 'poorten' dat ik de algemene situatie bedoelde, niet jouw specifieke 2 poorten.

CiteerFaseverloop (van het laag dan) ga ik gelijk in mee. Impedantieverloop als er nog lucht in en uit kan (dus de druk nauwelijks veranderd in de kast) kan ik me moeilijk voorstellen  ???

Bij bass-reflex speakers heb je rond de resonantiefrequentie van de poort altijd een verhoging van de impedantie. Dit omdat door de resonantiefrequentie de weerstand van de kastmassa opeens sterk afneemt en de woofer minder weerstand voelt en het systeem dus ook anders meet. Stap je de poort dicht met schuim, gaat de kast zich voldoende gedragen als een gesloten kast.

CiteerIn elk geval klinkt het al stukken beter met 1 poort dicht (heb je zelf bij mij gehoord Garmt  en ook bevestigd  :D ).

Ik ben het niet vergeten hoor...  ::) ;D

CiteerTsja misschien had ik andere speakers moeten kiezen maar daar is het nu te laat voor. Ik was niet van plan (ook geen middelen) om op korte termijn andere aan te schaffen.   :-\ Dus ik probeer er zo het beste van te maken zeg maar.

Nogmaals, ik zeg niet dat je gelijk moet doen wat ik zeg, ik geef gewoon de theoretische oplossingen aan, misschien ook interessant voor anderen om van te leren...  ;D  Ik weet al dat de speakers niet de deur uit gaan... ;)

hillie

Ehm, mag ik interruperen?

Ik heb lang geleden soortgelijke problemen ervaren met mijn Sony QS systeem. Ik werd gek van de gevoeligheid van instellingen en speakeropstelling. De oplossing was de Pioneer AX10 met MCACC. Dit was een hele verbetering. Je kunt de speakers hard zetten en je kunt elkaar nog verstaan. De ruimte verstommelt niet door de bass. De Advanced MCACC gaat nog een stap verder en voert een 3D calibratie uit die rekening houd met reflecties.

Wellicht is het interessant om eens een Pioneer AX2/4/5/10 met Advanced MCACC thuis uit te proberen. Na deze ervaring breng je hem gewoon weer terug. Wellicht kom je dan veel meer te weten.

Gerald

hifiman

Citaat van: garmtz op september 29, 2005, 11:53:04
Ik gaf aan met 'poorten' dat ik de algemene situatie bedoelde, niet jouw specifieke 2 poorten.
A ok  ;D

Bij bass-reflex speakers heb je rond de resonantiefrequentie van de poort altijd een verhoging van de impedantie. Dit omdat door de resonantiefrequentie de weerstand van de kastmassa opeens sterk afneemt en de woofer minder weerstand voelt en het systeem dus ook anders meet. Stap je de poort dicht met schuim, gaat de kast zich voldoende gedragen als een gesloten kast.
Ok, klinkt aannemelijk Garmt, ik was gemakshalve een vergeten dat er rond de resonantiefrequentie van de poort een andere
situatie is dan eronder of boven  :-[

Ik ben het niet vergeten hoor...  ::) ;D
:D

Nogmaals, ik zeg niet dat je gelijk moet doen wat ik zeg, ik geef gewoon de theoretische oplossingen aan, misschien ook interessant voor anderen om van te leren...  ;D  Ik weet al dat de speakers niet de deur uit gaan... ;)
Ik vermoedde al zoiets  8) En natuurlijk is speakers veranderen inderdaad een van de opties.

hifiman

Citaat van: hillie op september 29, 2005, 12:36:53
Ehm, mag ik interruperen?

Ik heb lang geleden soortgelijke problemen ervaren met mijn Sony QS systeem. Ik werd gek van de gevoeligheid van instellingen en speakeropstelling. De oplossing was de Pioneer AX10 met MCACC. Dit was een hele verbetering. Je kunt de speakers hard zetten en je kunt elkaar nog verstaan. De ruimte verstommelt niet door de bass. De Advanced MCACC gaat nog een stap verder en voert een 3D calibratie uit die rekening houd met reflecties.

Wellicht is het interessant om eens een Pioneer AX2/4/5/10 met Advanced MCACC thuis uit te proberen. Na deze ervaring breng je hem gewoon weer terug. Wellicht kom je dan veel meer te weten.

Gerald

Ik ga zo eerst maar eens op het net opzoeken wat voor beest het is waar je het over hebt!  :P
Zowiezo erg aardig van je dat aanbod!

hifiman

Daar was ik al een beetje bang voor, jij hebt het over een AV reciever terwijl het hier een stereo setup betreft  ;D

hillie

Citaat van: tingtong5 op september 29, 2005, 13:16:06
Daar was ik al een beetje bang voor, jij hebt het over een AV reciever terwijl het hier een stereo setup betreft  ;D

Tja, dat zit tegen. Je kunt de AV receiver gebruiken voor stereo en als preprocessor op je eigen stereo versterker.

Ik was benieuwd hoe zo'n MCACC voor jou situatie zou uitpakken.

hifiman

Citaat van: hillie op september 29, 2005, 13:38:07
Tja, dat zit tegen. Je kunt de AV receiver gebruiken voor stereo en als preprocessor op je eigen stereo versterker.

Ik was benieuwd hoe zo'n MCACC voor jou situatie zou uitpakken.
Dat klopt, echter dat wil ik liever niet. Ik ga het eerst eens proberen met stukken schuim  ;D

Allure

Citaat van: tingtong5 op augustus 21, 2005, 10:39:00
Schaam, schaam, ik was nog even een persoon vergeten te noemen mbt deze vrijdagavond en dat is mijn vrouw  :-X

Niet gehinderd door enige technische kennis (wat soms ook een voordeel is zoals ik heb gemerkt) weet zei feilloos te vertellen of een verandering een verbetering is of niet. Ook weet ze dat best goed te verwoorden.

Daarnaast ben ik erg blij dat ze er bij was want ze heeft nu het verschil met andere ls kabel gehoord  ;D Ik vrees dat als ze er niet bij was geweest het een stuk moeilijker was geweest haar te overtuigen van het nut van weer een ander stukkie duur koperdraad  ;D

Haha, je moet het vrouwtje altijd tevreden houden nietwaar?  ;)

Maar serieus: als je niet kunt kiezen tussen 2 componenten (of het nou kabels, versterkers of spelers zijn), laat je vrouw kiezen! Vrouwen kijken namelijk niet naar toeters en bellen, luisteren niet naar marketing- en verkoopflauwekul, maar beoordelen gewoon op kwaliteit. Mijn ervaring is dat ze dan meestal binnen een paar minuten de juiste keuze maken!
The Sun Is The Same In A Relative Way, But You're Older

Allure

Wat zou het effect zijn als je en salontafel van riet neemt, in plaats van hout, glas of een combinatie daarvan?
The Sun Is The Same In A Relative Way, But You're Older

hifiman

Vroeg ik mij ook al af, maar ik ga eerst eens kijken wat uberhaupt het verschil is (in geluid) tussen wel of geen tafel  ;D

hifiman

Even snel wat metingen gedaan (terwijl de vrouw even boven was). Hopelijk kan ik vanavond wat uitgebreider meten en testen.

Zie plaatje hieronder.

Heb even van 30 tot 1000 Hz gemeten (sweep). Ik weet wel dat tot 200 Hz afdoende is om te meten, maar ik zie graag even het amplitudeverloop tot een stuk boven het "laag".

Eerst even een aantal metingen gedaan om te kijken of de resultaten reproduceerbaar waren en dat was gelukkig het geval, elke keer exact dezelfde grafiek.

Toen aan de slag gegaan met basboort dichtstoppen.
Frappant is dat na dichtstoppen van de achterste basreflexpoort het heel anders (met muziek bedoel ik, want met die sweep hoor ik dat verschil niet)  klonk maar dat dat in de meting nauwelijks terug te zien was.

hifiman

Tussendoor nog even een kleine "tweak" gedaan.
Een pluche beer als bas-trap in een hoek  8)

Arno P

Stop de reflexopeningen eens dicht en meet dan bij verschillende plaatsingen van de luidsprekers de curve...

hifiman