Wat is er toch loos met mijn geluid? Niks, het klinkt erg lekker nu :-)

Gestart door hifiman, augustus 9, 2005, 12:49:35

Vorige topic - Volgende topic

R

Citaat van: Garmt op augustus 23, 2005, 10:04:41
Je halveert dan de weerstand, maar het geluid zal er denk ik niet beter op worden, dat zal Audio Cube je ook wel vertellen denk ik.

Denk je dat ik tot 3,30 - 3,50 zou kunnen gaan met de 4708? om even te testen is wel weer kostbaar.

garmtz

Wilco zei geloof ik dat je niet veel langer moest gaan dan 2 m.

hifiman

Citaat van: Ruben op augustus 23, 2005, 11:34:15
Denk je dat ik tot 3,30 - 3,50 zou kunnen gaan met de 4708? om even te testen is wel weer kostbaar.
Wat is dat trouwens voor iets "raars" , dat een speaker kabel niet langer dan een paar meter kan zijn? Natuurlijk is korter altijd beter, maar max 3 meter is (in mijn ogen) absurd. Heeft die kabel zo'n hoge capactiteit dan ofzo?

FrankB

Citaat van: tingtong5 op augustus 23, 2005, 11:38:01
Wat is dat trouwens voor iets "raars" , dat een speaker kabel niet langer dan een paar meter kan zijn? Natuurlijk is korter altijd beter, maar max 3 meter is (in mijn ogen) absurd. Heeft die kabel zo'n hoge capactiteit dan ofzo?

De kabel is extreem dun. Ik kan me voorstellen dat je dan snel verlies gaat leiden ...
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

hifiman

Ok.  ::) Zal dan ook wel weer zijn voordelen hebben neem ik aan.. :P

R

Citaat van: tingtong5 op augustus 23, 2005, 11:45:41
Ok.  ::) Zal dan ook wel weer zijn voordelen hebben neem ik aan.. :P
Zeker weten..

Dit geeft een idee van de dikte ( euh dunte) ;)

oud_account_1

Misschien zijn >2 meter de effecten als radio-/tv-/storing-ontvanger wel teveel aanwezig?
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

R

Zullen we mijn kabel perikelen even in mijn topic verder doen ;)

kippekop

Citaat van: Ruben op augustus 22, 2005, 15:45:34
De 4708? goede keus.

Yep die, alleen is mij niks over de lengte verteld, heb ze wel via proprius bestelt bij hifi solutions in amsterdam die ze niet vast verkopen volgens mij (niks van gehoord tot nu toe). Ik hoop dat je me even laten weten als dit te lang is, want met 2 meter kan ik niks...ik wil echt minimaal drie meter de speaker hebben :)
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

R

Moet je even mijn eigen topic volgen. Als ik iets hoor, dan zal ik het posten.

hifiman

Uiteindelijk is de Tjoeb toch onderdeel van de oplossing geworden , ik heb hem namelijk aangeschaft. ;D
De voornaamste verbetering in geluid is bereikt door andere luidsprekerkabel te nemen, maar de Tjoeb was zeker "the icing on the cake"  :D

Nu nog een goed stekkerblok (is zojuist besteld).
En dan nog de interlinks onder de loep nemen, ik ga de Nordost Dreamcaster uitproberen.  8)

garmtz

hifiman

Tsja ik wil toch een lekker geluidje voor de herfst begint he  ;D

kippekop

Gefeli tingtong!!

Ik neig toch ook heel erg naar een hybride oplossing...zal waarschijnlijk de unison unico combinatie worden, maar weer eens nog verder doorsparen :P
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

Kjelt

Feli tingtong, dat was zeker weer een hoop pingping, maar wel mooi geluid!

hifiman

Dank jullie wel allemaal. Ja ach die pingping is inderdaad effe slikken, maar wil het nu even goed doen en dan is het weer even mooi geweest en kan ik tenminste met een lekker muziekje de winter doorkomen  ;D

Trasos

Weer iemand gelukkig met een product van AH!  ;D (zoals ik een Njoe Tjoeb `99 bezit)
Veel plezier ermee!

hifiman

Gisteren nog even verder ge-experimenteerd met het "dichtstoppen" van de basreflexpoorten van de speakers.

Het blijkt dat als ik de voorste poorten dichtstop in plaats van de achterste dat dit een veel beter resultaat geeft, ik vemoed dat de voorste en achterste poorten beiden op een andere resonantie-frequentie getuned zijn. Beide poorten dicht is niet mooi, te weinig laag, dat is op zich mooi want dat betekent dat ik kan tunen ergens tussen "te veel" en "te weinig" laag  :) Uiteindelijk heb ik nu de voorste poorten dichtgestopt met schuimrubber en in de achterste een stukjeschuim gelegd (dus niet dicht gestopt) om nog iets te dempen. Resultaat, nog steeds genoeg laag maar zonder dat irritante "doorrollen" bij de lagere frequenties  :D

garmtz

hifiman

Citaat van: garmtz op september 16, 2005, 11:42:31
Welke woofer komt waar uit met zijn poort?
??? Een poort is toch niet gekoppeld aan een woofer? Overigens zit er maar 1 woofer in  ;D

garmtz

Citaat van: tingtong5 op september 16, 2005, 11:45:03
??? Een poort is toch niet gekoppeld aan een woofer? Overigens zit er maar 1 woofer in  ;D

Volgens mij zit de midrange driver in een aparte behuizing, met poort aan de achterkant en heeft de onderste woofer zijn poort aan de voorzijde. Als dat zo is, was je de bas van de bovenste mid/bas aan het dempen. Nuttiger is denk ik alleen het laagste laag van de onderste woofer te dempen.

Het is een 2,5-weg systeem, dus beide drivers geven het zelfde frequentiebereik weer, uitgezonderd alles > 500 Hz, wat uit de onderste woofer wordt weggefilterd... De bovenste mid/woofer zal wel natuurlijk afrollen < 500 Hz.

hifiman

Citaat van: garmtz op september 16, 2005, 11:58:39
Volgens mij zit de midrange driver in een aparte behuizing, met poort aan de achterkant en heeft de onderste woofer zijn poort aan de voorzijde. Als dat zo is, was je de bas van de bovenste mid/bas aan het dempen. Nuttiger is denk ik alleen het laagste laag van de onderste woofer te dempen.
Daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben, al kunnen de 2 pijpen natuurlijk ook op andere frequenties getuned zijn (in het geval de midrange driver niet in een aparte behuizing zou zitten. Van wat ik hoorde (door het dempen hoor je wat je verzwakt) komen er inderdaad uit de voorste poort lagere tonen dan uit de achterste. Ik ben er blij mee want nu heb ik toch laag (ik hou best van een beetje bas) maar zonder het overdreven (veroorzaakt door akoestiek, plaatsing enz..) sublaag  :D

Citaat van: garmtz op september 16, 2005, 11:58:39
Het is een 2,5-weg systeem, dus beide drivers geven het zelfde frequentiebereik weer, uitgezonderd alles > 500 Hz, wat uit de onderste woofer wordt weggefilterd... De bovenste mid/woofer zal wel natuurlijk afrollen < 500 Hz.
Het is inderdaad een 2,5 weg systeem, echter daar wordt toch iets anders onder verstaan (in elk geval bij mijn studio 60's) dan wat jij hier beschrijft.

Uit de specs:
Crossover: 2nd-order electro-acoustic at 2.0 kHz, 2nd-order electro -acoustic at 500Hz (lower bass driver).

2,5 weg volgens paradigm betekent een 2 weg filter voor de tweeter en midrange driver en een apart filter voor de woofer.

Groetjes,

Ronald

garmtz

Citaat van: tingtong5 op september 16, 2005, 13:27:11
Daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben, al kunnen de 2 pijpen natuurlijk ook op andere frequenties getuned zijn (in het geval de midrange driver niet in een aparte behuizing zou zitten. Van wat ik hoorde (door het dempen hoor je wat je verzwakt) komen er inderdaad uit de voorste poort lagere tonen dan uit de achterste. Ik ben er blij mee want nu heb ik toch laag (ik hou best van een beetje bas) maar zonder het overdreven (veroorzaakt door akoestiek, plaatsing enz..) sublaag  :D

Precies! Mooi toch? :)

CiteerHet is inderdaad een 2,5 weg systeem, echter daar wordt toch iets anders onder verstaan (in elk geval bij mijn studio 60's) dan wat jij hier beschrijft.

Uit de specs:
Crossover: 2nd-order electro-acoustic at 2.0 kHz, 2nd-order electro -acoustic at 500Hz (lower bass driver).

2,5 weg volgens paradigm betekent een 2 weg filter voor de tweeter en midrange driver en een apart filter voor de woofer.

Oftewel: een 2e orde filter op je tweeter bij 2.0 kHz (logisch) en een 2e order affiltering van je lage woofer. Je midrange wordt blijkbaar full-range aangestuurd, parallel aan een gefilterde woofer.

2-weg filter voor de tweeter??  ???  2nd-order betekent niet twee-weg, maar tweede orde.

hifiman

Citaat van: garmtz op september 16, 2005, 13:42:27
2-weg filter voor de tweeter??  ???  2nd-order betekent niet twee-weg, maar tweede orde.
Ik kom niet uit een ei  >:D  :P Ik zei: "2 weg filter voor de tweeter en midrange driver"  :D

garmtz

Citaat van: tingtong5 op september 16, 2005, 13:55:58
Ik kom niet uit een ei  >:D  :P Ik zei: "2 weg filter voor de tweeter en midrange driver"  :D

:D  Maar is dat een laag-af voor de tweeter EN een hoog-af voor de midrange? Ik lees dat daar niet uit. Wel dat er nog een hoog-af is voor de woofer en een laag-af voor de tweeter...