Wat is er toch loos met mijn geluid? Niks, het klinkt erg lekker nu :-)

Gestart door hifiman, augustus 9, 2005, 12:49:35

Vorige topic - Volgende topic

kippekop

Kun je niet eerst gewoon 2x3 meter van dat koperdraad kopen, of zitten de aansluitingen echt zo ver van je speakers vandaan? Straks ligt het niet aan je draad en heb je dat geld voor niks uitgegeven. Of misschien even wat lenen van iemand?
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

hifiman

@Rody: Ja ik denk inderdaad dat je gelijk hebt. Toen ik de QED aansloot viel me met name het opener geluid op, waarschijnlijk had ik op dat moment alleen oor voor de positieve veranderingen.

@Kippekop: Als ik de kabel over de vloer leg heb ik nog steeds 2x 8m nodig, met als nadeel dat ik daar vervolgens niks meer aan heb. Alhoewel wacht eens even  ;D Mijn 2 rears speakers hebben nog het no-name goedkope zooi koperdraad. Van die 2x 8 meter kan ik dan 5 meter nog nuttig gebruiken. Blijft zonde van die 11 meter die ik dan overhou.

Afijn hoe dan ook als ik niks probeer dan weet ik niks. Ik ga hoe dan ook aktie ondernemen binnenkort (lees komend weekend) met hopelijk een bevredigend en niet te duur resultaat. 

hifiman

Citaat van: Garmt op augustus  9, 2005, 16:44:13
Ik vind het allemaal maar erg vreemd als natuurkundige: immers, een elektron heeft toch geen idee of deze zich door koper of zilver voortplant??
Sterker nog, een elektron kan zich zelfs in zilver en koper tegelijk (golftheorie van toepassing op deeltjes met kleine massa) bevinden  ;D

hillie

Zoals ik al zei, ik denk ook dat het "te hoog" te wijten is aan de zilver (verzilverde) kabels. Ik vind koper lekkerder klinken in hoog alswel laag op mijn DM603's.

Ik heb me ooit bijna laten verleiden door zilver en de kosten van de "dure" kabel. Je denkt dan "dat moet gewoon goed zijn". Ik heb geluk gehad dat ik twee gelijke stukken kabels mocht proberen. In het begin klonk het "goed en helder", maar na een paar dagen ga je storen aan het onrustige en te heldere karakter van de combinatie. Hiervan heb ik geleerd dat een kabel een systeem kan maken of breken ongeacht de prijs. Dit uitproberen heeft mij veel geld bespaard. Dit en in deze thread heb ik geleerd om op te passen met verzilverde kabels.

Bij een goedkope koperkabel kom je er al snelgenoeg achter of zilver de boosdoender is. Heb je geen simpele stroomkabel ergens liggen? Waarom leen je niet even de draden van de rearspeakers? Luister in Stereo. Mocht dit helpen dan kun je altijd nog een duurdere koperkabel kopen.

Ik heb een Pioneer DVD-868 en nu ook een Rotel 1050E DVD-speler thuis staan. De Rotel heb ik vergeleken met de Pioneer op een Rotel 1056 receiver. De verschillen zijn groot. De Rotel klinkt warm en de Pioneer klinkt helder en veel gedetailleerder. In de Pioneer zit meer hoog en voldoende maar minder diepe laag. De 1056 receiver klinkt warm en hierdoor klinkt de 1050E eigenlijk te warm en de DV-868 juist heel erg goed op deze receiver. Ik kan me zo voorstellen dat een zilverkabel op de Rotel set een uitkomst kan zijn om het hoog op te krikken. Beter is om de 1050E in te ruilen voor een Pioneer DV-868.

hifiman

Citaat van: hillie op augustus 10, 2005, 13:26:52
Waarom leen je niet even de draden van de rearspeakers? Luister in Stereo. Mocht dit helpen dan kun je altijd nog een duurdere koperkabel kopen.
Helaas te kort :P
Maar het is simpel, ik koop denk ik eerst gamma kabel (2,5 mm kwadraat geloof ik), dan kan ik voor een tientje (of 2) even uitproberen of het uberhaupt veel uitmaakt. Nee ik heb momenteel geen kabel liggen ook geen electriciteitskabel, maar de gamma is dichtbij dus dat is geen punt  :P

De opmerking die je maakt over zilver hoor ik (naar jou en Rody) van meer personen. Reden genoeg voor mij om een goede koperkabel  te gaan proberen!

DA BoSS

Citaat van: hillie op augustus 10, 2005, 13:26:52
Zoals ik al zei, ik denk ook dat het "te hoog" te wijten is aan de zilver (verzilverde) kabels.

ik betwist het niet, maar toch daag ik je uit om ook eens goed naar de stroomvoorziening van je cd-speler te kijken. Het onrustige beeld dat jij beschrijft.....  ::)
8)
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

Jimmy Conway

Mijn Piega P4XL luidsprekers klinken bij muziekweergave in combinatie met Rotel versterking
en IXOS verzilverde luidsprekerkabel ook te schel aan mijn oren.

Ik heb nu de Ixos kabel vervangen door WyreWizard Spellbinder kabel.
Wat een verschil zeg met de Ixos, het hele scherpe is eraf.

Ik ben nog steeds niet tevreden, maar dat ligt aan de Rotel versterking/bron.
Pas geluisterd met een AH! SuperTjoeb speler en PrimaLuna Prologue 2 versterker en
dit klonk stukken beter, wat dan ook de volgende upgrade gaat worden.

Deleted member

Mag ik trouwens vragen wat er gebeurt als de de baspoorten dichtmaakt? Demp je dan in dB's de bassen of zorg je er ook voor dat de bas minder diep gaat in Hz'en? Of wellicht een combinatie van beide?

Nog een opmerking: op dit moment heb ik een Cambridge Azur 640C CD speler en een Behringer DEQ 2496. In de Behringer is een DAC ingebouwd die niet eens slecht schijnt te zijn. Als ik de DAC van de Behringer gebruik dan is mijn hoog een stuk scheller of helderder (ben ik nog niet helemaal uit) dan wanneer ik de DAC in de Cambridge gebruik. De Cambridge vind ik mooier. Ik sluit het verschil in kabels tussen Behringer en Cambridge en voorversterker niet geheel uit maar het lijkt mij dus dat ook de DAC en dus CD speler zelf grote invloed kan hebben op de hoogweergave

hillie

Gebruik wel dezelfde kabels als je een vergelijk maakt!

Deleted member

Citaat van: hillie op augustus 10, 2005, 17:13:44
Gebruik wel dezelfde kabels als je een vergelijk maakt!

Dat ging in dit geval niet, de Behringer heeft XLR connectoren dus die heb ik balanced aangesloten op m'n pre, de Cambridge heeft alleen RCA en digitaal. Maar het verschil was groter dan dat ik met alleen een andere kabel zou kunnen horen.

Spacebass

Citaat van: Antoine op augustus 10, 2005, 17:00:26
Mag ik trouwens vragen wat er gebeurt als de de baspoorten dichtmaakt? Demp je dan in dB's de bassen of zorg je er ook voor dat de bas minder diep gaat in Hz'en? Of wellicht een combinatie van beide?
De bassrefex poorten zorgen ervoor dat je speakers wat dieper gaan in Hz 'en. Er wordt gebruik gemaakt van anders verloren gegane energie. Door de porten dicht te maken, gebruik je die extra energie niet meer. "Bassen" zijn immers een samenraapsel van meerdere frequentie's waar die van de bassreflex poort frequentie(s) dus ook bij horen. Met een RTA zou je in iedergeval nauwkeuriger kunnen bekijken wat het preciese effect daarvan in je ruimte is.

Deleted member

Ok, bedankt Spacebass. Ik zal eens meten wat het voor een verschil het bij mij maakt. Al is nu al duidelijk door te meten met zowel de dB meter als de Behringer met de ECM8000 dat ik problemen heb rond specifieke gebieden (vooral 38, 75, 96 en 117 Hz). Ik zal eens gaan kijken wat de invloed is op deze frequenties als ik de poorten dichtmaak al hoorde ik in eerste instantie eigenlijk geen verschillen.

Spacebass

Dat zou heel goed kunnen. Als je speakers zelf al vrij laag doorlopen en de basreflex poorten hun werk op een lagere/andere frequentie uitvoeren dan de door jou gemeten probleempunten, dan zou je met roze ruis, gemeten met de behringer, toch een soort van verzwakking moeten zien terugkomen op het display (in de laagste freuqentie's).

hifiman

Gisteravond even 2x 10m el cheapo koperkabel gehaald, totale kosten 20 euro. Maar ja je moet wat om uit te zoeken waar de oorzaak van een "probleem" ligt.  ;D
Morgen (dan is de vrouw aan het werk en ik niet) even uitproberen kijken wat het effect is op het hoog.

hifiman

En inderdaad, met de el cheapo kabel was net even het scherpe kantje van het hoog.
M.a.w. de QED SA blijkt geen goede match met mijn Paradigm speakers.

Ondertussen heb ik 4mm2 koperen kabel van Oehlbach gekocht uit dezelfde prijsklasse, dt is een beter e match met mijn spealers. Het scherpe kantje is nu van het hoog, daar staat weer tegenover dat de openheid van het geluid juist weer wat minder geworden is. Tsja elk voordeel heb zun nadeel  :P

Duurdere kabel zat er niet want ik had 50 meter nodig om alle speakers van kabel te voorzien  :o

In elk geval heb ik nu een geluid waar ik voorlopig weer even goed mee kan leven  :D

Groetjes,

Ronald

Arno P

Probeer de bank eens zo'n 50cm van de muur te houden...heb ik destijds ook een grotere verbetering bij waargenomen.

hifiman

Citaat van: Arno P op augustus 14, 2005, 11:05:29
Probeer de bank eens zo'n 50cm van de muur te houden...heb ik destijds ook een grotere verbetering bij waargenomen.

Klopt! Dat heb ik ook geprobeerd en dat bevalt goed. Alleen jammer dat het geen porum is  >:(

Arno P

Citaat van: tingtong5 op augustus 14, 2005, 11:13:07
Klopt! Dat heb ik ook geprobeerd en dat bevalt goed. Alleen jammer dat het geen porum is  >:(

Lekker de ogen dicht bij muziek luisteren en je ziet er niets meer van.. ;D...bij films...alleen naar de film kijken.. ^-^

hifiman

Citaat van: Arno P op augustus 14, 2005, 11:18:04
Lekker de ogen dicht bij muziek luisteren en je ziet er niets meer van.. ;D...bij films...alleen naar de film kijken.. ^-^
Dat is waar. Haha.  De vrouw vind het alleen onzin  ;D

R

Citaat van: tingtong5 op augustus 14, 2005, 11:21:07
Dat is waar. Haha.  De vrouw vind het alleen onzin  ;D

Hoezo??? weet je hoe makkelijk je er dan achter kan stofzuigen ;)

Arno P

zo begint het meestal....haar even het verschil laten horen bij schemer, kaarslicht en wijn... ;)

kippekop

Citaat van: tingtong5 op augustus 14, 2005, 11:02:06
En inderdaad, met de el cheapo kabel was net even het scherpe kantje van het hoog.
M.a.w. de QED SA blijkt geen goede match met mijn Paradigm speakers.

Ondertussen heb ik 4mm2 koperen kabel van Oehlbach gekocht uit dezelfde prijsklasse, dt is een beter e match met mijn spealers. Het scherpe kantje is nu van het hoog, daar staat weer tegenover dat de openheid van het geluid juist weer wat minder geworden is. Tsja elk voordeel heb zun nadeel  :P

Duurdere kabel zat er niet want ik had 50 meter nodig om alle speakers van kabel te voorzien  :o

In elk geval heb ik nu een geluid waar ik voorlopig weer even goed mee kan leven  :D

Groetjes,
Ronald

Tja, dit heeft toch zowieso wel vaak iets met elkaar te maken, als het geluid te forward/open is vallen de hoge klanken (soms) nog meer op.
Wel lekker dat je weer rustig kunt zitten voorlopig...
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

garmtz

Ik verwacht op korte termijn een update in dit topic...  ;)

hifiman

Citaat van: Garmt op augustus 19, 2005, 23:56:25
Ik verwacht op korte termijn een update in dit topic...  ;)
Dat klopt, maar mijn vrouw heeft mij dit weekend aardig volgeboekt als taxichauffeur dus nog even geduld  8)

hifiman

Afgelopen vrijdagavond heeft Garmt mij (n.a.v. dit topic) vereerd met een bezoek   :D

Het werd een gezellige avond waarin uiteraard met name stereo en alles wat daarmee te maken heeft als gepreksonderwerp centraal stond.  Naast gezellig beppen over kabels, speakers enz. richtte Garmt zich op "het verbeteren van mijn stereogeluid".
Maar goed, ik neem aan dat uitwijden over de gezelligheid voor jullie niet zo boeiend is dus richt ik mij even op het initiele doel van die avond.

Om te beginnen ging Garmt aan de slag met de opstelling van mijn luidsprekers. Garmt bevestigde eigenlijk wat ik zelf al dacht , namelijk dat ik eigenlijk weinig keus heb qua plaatsing van speakers en luisterplek als ik de huiskamer ook nog als huiskamer wil blijven laten fungeren  ;D M.a.w. van een dramatische indelingsverandering was eigenlijk bij voorbaat al geen sprake.

Dus ging Garmt aan de slag binnen de mogelijkheden die er waren. Als eerste werd er ge-experimenteerd met de toe-in van de speakers. Garmt kwam uiteindelijk tot een ideale opstelling waarbij assen van de speakers zich kruisten net voor of misschien net op de sweetspot. Ik had de speakers zelf minder toe-in gegeven maar dit bleek toch een betere opstelling die zich met name uitte in een beter stereobeeld.

Volgende stap was de speaker steeds een stukje naar voren te schuiven. Aangezien er tussen mijn speakers een dressoir staat was wel te verwachtten dat er hier winst te behalen viel. En inderdaad de luidsprekers 2/3 laminaat plank naar voren bleek een optimale plaatsing waarbij het geluid "losser" begon te klinken. Nog verder naar voren bleek geen of weinig verbetering meer te geven. Uiteindelijk ben ik teruggegaan naar 1/3 laminaatplank naar voren (tov de oude situatie) omdat anders er een onpraktische situatie (doorgang naar tuindeur) ontstond. In elk geval was deze (relatief kleine) verplaatsing van speaker toch net weer even een goed hoorbare verbetering!  :D

Vervolgens kwam Garmt met een verrassend verbeterpuntje waar ik zelf nooit opgekomen zou zijn en dat was het aandraaien van de imbusbouten waarmee de drivers van de speakers vastzitten. Per bout bleek er toch nog gauw een kwartslag aangedraaid te kunnen worden. Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik niet weet of dit nou echt een hoorbare verbetering heeft gegeven, maar ik kan me zo voorstellen dat het beter is en baat het niet dan schaadt het niet  ;D

Ook hebben we even gekeken naar de dichtgestopte achterste basreflex poort, Garmt's conclusie was dat het inderdaad beter klonk met de achterste poorten dichtgestopt en dus heb ik dat zo gelaten.

En toen kwam de spectaculaire klapper van die avond! Garmt had zijn Nordost Flatline Gold luidspreker kabel meegenomen en stelde voor die  aan te sluiten ipv mijn 4 mm oehlbach. Eerlijk gezegd had ik zoiets van "ok om hem een plezier te doen, maar ik betwijfel of ik het verschil ga horen". Wijselijk sprak ik deze gedachte niet hardop uit en dat is maar goed ook want O wat heb ik me daar in vergist!! Man wat een verbetering! Ik was echt overdonderd, ten eerste door de verbetering zelf, maar ten tweede omdat ik mij nooit kon voorstellen dat een andere kabel veel verschil kon geven. Pas door deze kabels te horen wist ik het, dit is de oplossing voor mij! Nu klonk het geluid eindelijk zoals ik verwachtte/hoopte dat het zou klinken met mijn studio 60 speakers (plus rest van de set natuurlijk). Bij het weer terugschakelen naar de oehlbach werd het pijnlijk duidelijk, het geluid klonk nu gewoon "smerig" en troebel. Nu besefte ik dat wat ik altijd gemist had in mijn geluid met deze kabel volledig werd opgelost.

Ik was blij en en geschokt tegelijkertijd. Ik had me voorgenomen om na het kopen van de oehlbach kabel voorlopig geen andere kabel meer te nemen, maar na dit gehoord te hebben wil ik gelijk van de oehlbach kabel af en een nordost kabel aanschaffen  :P En dat ga ik hoogstwaarschijnlijk in overleg met Garmt (vwb keuze van welk type) en mijn portemonnee ook doen.

Resultaat is dat ik op dit moment niet eens meer zin heb om naar mijn set te luisteren omdat ik nu besef hoe vertroebeld mijn geluid nu klinkt en hoe veel beter het kan door simpelweg (nou ja kost me wel dik een halve dag tijd) een kabel te vervangen  ::) Ach erg vind ik dat niet, ik ben vastbesloten om het geluid van Garmts nordost kabel hier voorgoed te krijgen  en liever nog vandaag dan morgen  ;D

Na deze openbaring kwam Garmt met nog wat tips. Zoals dempen van trillingen in je rack cq van je componenten. Hij tilde de cd speler op en zette deze weer neer en vroeg of ik verschil hoorde. Ik geloof dat ik inderdaad een lichte verbetering hoorde, maar de eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik het niet zeker wist. Maw als er verbetering was zal het subtiel geweest zijn, maar ik ga dit zeker nog eens nader onderzoeken!

Dan opperde Garmt nog het experimenteren met de fase van de netsnoeren (een voor een omdraaien en luisteren). Dat is er die avond niet meer van gekomen maar ook dat ga ik uitproberen. Ik wacht daar even mee tot ik andere bekabeling heb, omdat ik verwacht dat ik dan beter de (naar mij verwachting subtiele) verschillen kan horen.

Ook is vervanging van de cd speler ter sprake gekomen. Garmt denk inderdaad dat het aanschaffen van een Njoe Tjoeb cd speler voor mij een verbetering kan zijn. Ik denk zelf dat na het vervangen van de ls kabel de cd speler nog de zwakste schakel in de keten is. Die Njoe Tjoeb blijft voorlopig even bovenaan mijn verlanglijstje staan en ik ga hem zeker beluisteren, maar gezien de financiele middelen van dit moment  :-[ moet dat nog even wachten tot ergens volgend jaar ofzo.

Ik wil Garmt nogmaals hartelijk danken voor deze leerzame maar zeker ook gezellige avond  :D