Wat is er toch loos met mijn geluid? Niks, het klinkt erg lekker nu :-)

Gestart door hifiman, augustus 9, 2005, 12:49:35

Vorige topic - Volgende topic

hifiman

hifiman

Nog wat info. Ik heb dus laminaat op de vloer liggen, muren en plafond zijn van beton. Onder het laminaat ligt een vrij dikke ondervloer van 8 mm.

DA BoSS

oei, geen vloerkleedje aanwezig ???
Garmt zal je vast kunnen helpen met accoustiek  ;D
bv je muren, kunnen die het geluid iets 'diffuseren'/dempen ?(bv wandkleed/schilderijtjes oid)
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

Rody

Citaat van: tingtong5 op augustus  9, 2005, 14:26:52
Ik hoop het niet want ik heb voor 225 euro QED SA kabel aan mun fronts zitten  ;D
Wat mij bijstaat van het moment dat ik de QED SA had aangesloten is dat het geluidsbeeld gelijk veel opener werd en dat ervaarde ik als een verbetering. Hoe heb jij dat toen trouwens opgelost Rody, andere kabel genomen?

Bij mij werd het hoog echt scherp en vermoeiend. Ik heb toen gewoon weer mijn koperen Oehlbach kabel eraan gehangen :)

hifiman

Citaat van: Rody op augustus  9, 2005, 14:40:01
Bij mij werd het hoog echt scherp en vermoeiend. Ik heb toen gewoon weer mijn koperen Oehlbach kabel eraan gehangen :)
Joh  :-\ Tsja wie weet speelt hetzelfde euvel bij mij.. (we hebben overigens beide paradigm speakers uit een andere serie).
Het vervelende met dit soort dingen is dat het zo lastig uitproberen is , ik bedoel je kan toch moeilijk even voor vele honderden euros aan kabel kopen om er zo achter te komen welke goed bevalt  :P

hifiman

Citaat van: DA BoSS op augustus  9, 2005, 14:39:58
oei, geen vloerkleedje aanwezig ???
Toch wel tussen de luisterplek en de speakers staat een salontafel, de salontafel staat op een kleed.
Ik heb Garmt reeds een pm gestuurd  8)

garmtz

Wat ik zo kan zien, is de huiskamer niet overdreven keihard ofzo. Misschien valt er iets te verbeteren met andere kabels en wat andere kleine modificaties hier en daar (schuiven etc.). Helaas heb ik even geen Njoe Tjoeb bij de hand... Het zal daar echter ook niet aan liggen denk ik.

R

Waar zitten de bas poorten van die speakers. Als ik de foto's zo zie, lijken ze vrij opgesloten te staan. Zo te zien is er niet zo veel ruimte om de speakers wat meer lucht te geven, klopt dat?

hifiman

Citaat van: Garmt op augustus  9, 2005, 14:51:22
Wat ik zo kan zien, is de huiskamer niet overdreven keihard ofzo. Misschien valt er iets te verbeteren met andere kabels en wat andere kleine modificaties hier en daar (schuiven etc.). Helaas heb ik even geen Njoe Tjoeb bij de hand... Het zal daar echter ook niet aan liggen denk ik.
Ok, de Tjoeb is dus wellicht wel een upgrade maar  hoogstwaarschijnlijk niet de oplossing voor hetgeen waar ik over klaag.
Het zou inderdaad het mooiste zijn als jullie langs willen komen zodat je kunt horen wat er loos is en aanbevelingen kunt doen. Gaarne zou ik via pm dan vooraf even vernemen wat het financiele plaatje is.

Groetjes,

Ronald

hifiman

Citaat van: Ruben op augustus  9, 2005, 14:53:15
Waar zitten de bas poorten van die speakers. Als ik de foto's zo zie, lijken ze vrij opgesloten te staan. Zo te zien is er niet zo veel ruimte om de speakers wat meer lucht te geven, klopt dat?

De studio 60 heeft een basreflex poort aan de voorkant EN eentje aan de achterkant. De speakers staan ruim 20 cm van de achterwand, volgens de paradigm manual zou dat ok moeten zijn.

hifiman

Citaat van: Ruben op augustus  9, 2005, 14:53:15

Valt me mee dat er nog niemand is geweest die zegt dat dat Leen  Bakker dressoir er tussenuit moet  :P
Helaas is dat geen optie want dan lig ik in echtscheiding  ;D

hillie

CiteerBij mij werd het hoog echt scherp en vermoeiend. Ik heb toen gewoon weer mijn koperen Oehlbach kabel eraan gehangen

Joh   Tsja wie weet speelt hetzelfde euvel bij mij.. (we hebben overigens beide paradigm speakers uit een andere serie).
Het vervelende met dit soort dingen is dat het zo lastig uitproberen is , ik bedoel je kan toch moeilijk even voor vele honderden euros aan kabel kopen om er zo achter te komen welke goed bevalt 

Neem desnoods wat goedkopere koperkabels van een euro per meter. Hieraan kun je al ontdekken of het zilver bijt en koper het probleem oplost. Je kunt altijd later een duurdere  koperkabel aanschaffen als je met zekerheid kunt zeggen dat zilver niet zo'n goed idee is.

De front speakers staan wel 20 cm van de muur (wat ik weinig vind), maar de speaker is omringt door hoeken van de kast en muur. Wat gebeurd er als je de front speakers net met de achterkant gelijk stelt aan de voorkant van de kast. Dan komen de speakers wat overdreven de kamer in, maar wat is het effect? Heb je geen schuimpjes bij de speakers gekregen om de achterste basspoort te dempen?

Die spikes zorgen ervoor dat je kast niet mee gaat trillen met de speaker via de vloer. Het kleinste oppervlakte van de spikes is van belang, niet de oppervlakte van de munten. De munten houden het krassen tegen op de vloer.

garmtz

Ik vind het wel kort door de bocht om te zeggen dat zilver meer hoog heeft of harder klinkt dan koper. Blijft een hardnekkig misverstand... De beste zilverkabels hebben een zijiger hoog dan koperkabels en klinken 'vrijer'.

Rody

Citaat van: Garmt op augustus  9, 2005, 16:00:15
Ik vind het wel kort door de bocht om te zeggen dat zilver meer hoog heeft of harder klinkt dan koper. Blijft een hardnekkig misverstand... De beste zilverkabels hebben een zijiger hoog dan koperkabels en klinken 'vrijer'.

Of het aan het feit ligt dat die QED's zilver zijn of niet, het kan heel goed zijn dat de QED's het hoog te schel maken.
Bij mij was dat het geval, dus het beste kun je misschien eerst even een paar verschilllende kabels proberen.
Hoeft niet duur te zijn, en je hoeft niet gelijk alle kabels te vervangen  ;)

beunky

Citaat van: Garmt op augustus  9, 2005, 16:00:15

Maar dat is puur zilver, niet verzilverd ;)
Mijn ervaring:
koper -> prima
zilver -> prima
verzilverd koper -> scherp hoog, 'grainy' hoog
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

hillie

CiteerIk vind het wel kort door de bocht om te zeggen dat zilver meer hoog heeft of harder klinkt dan koper. Blijft een hardnekkig misverstand... De beste zilverkabels hebben een zijiger hoog dan koperkabels en klinken 'vrijer'.

Ervaring leert mij anders. Ik heb zilver (dure van Hull kabel, ik dacht puur zilver) geprobeerd en het was geen success in het hoog. Zilver klonk te hard (bi-wired aangesloten). Koper (goedkope merkloze kabel) klonk rustiger in het hoog. Het contrast tussen zilver en koper was groot. Maar goed, de ene zilverkabel hoeft de andere nog niet te zijn. Over deze factor kan ik niet goed oordelen.

Ik heb mijn speakers bi-wired aangesloten met MonsterCable koperkabel, wat ten goede komt in het hoog ipv uni-wired.

beunky

Citaat van: hillie op augustus  9, 2005, 16:15:44
Ervaring leert mij anders. Ik heb zilver (dure van Hull kabel, ik dacht puur zilver) geprobeerd en het was geen success in het hoog. Zilver klonk te hard (bi-wired aangesloten). Koper (goedkope merkloze kabel) klonk rustiger in het hoog. Het contrast tussen zilver en koper was groot. Maar goed, de ene zilverkabel hoeft de andere nog niet te zijn. Over deze factor kan ik niet goed oordelen.

Ik heb mijn speakers bi-wired aangesloten met MonsterCable koperkabel, wat ten goede komt in het hoog ipv uni-wired.

Van Den Hul is alleen maar verzilverd, niet puur zilver...
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

R

Veel nordosten zijn ook verzilverd, maar om die nou meteen grainy of korrelig te noemen. Daar ben ik het niet mee eens.

hillie

CiteerVan Den Hul is alleen maar verzilverd, niet puur zilver...

Zou best een verklaring kunnen zijn. Ik had de kabel gelukkig ter leen om het uit te proberen. De kabel was kostbaar, maar de prijs weet ik niet meer.

garmtz

Van den Hul is verzilverd koper... En Nordost ook, maar scherp is het niet (op sommige modellen na, vooral Solar Wind en Red Dawn interlinks zijn aardig pittig)...

garmtz

Schijnt er ook wel van af te hangen HOE de verzilvering is gedaan en hoe dik de laag is. Men zegt dat door potentiaalverschillen tussen de materialen er een grenslaag kan optreden tussen de materialen, wat het geluid beïnvloedt. Verder is een theorie dat omdat zilver beter geleidt dan koper en door skin-effect het hoog voornamelijk aan de buitenkant zich voortbeweegt, er een versterking van het hoog optreedt. Verder praat men ook over looptijdverschillen door zilver en koper, maar daar geloof ik echt niks van.

Ik vind het allemaal maar erg vreemd als natuurkundige: immers, een elektron heeft toch geen idee of deze zich door koper of zilver voortplant?? Wat ik me wel voor kan stellen is dat door een betere geleiding er ook sprake is van een betere controle over het signaal door de verzendende bron (danwel bron als CD-speler, danwel versterker).

DA BoSS

een zilver-legering is toch een mix van zilver en koper, en geen verzilverde koperdraad ???
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

R

wie heeft het over een legering. Veelal worden koperen kabels voorzien van een laagje zilver eromheen.

DA BoSS

nou ja....ehhh.... :-X in ieder geval zijn mijn chord kabels een zilver-legering....
daardoor word de geleiding van het materiaal gewoon veranderd...

edit: Garmt--> I stand corrected <-- 
;D

garmtz

Citaat van: DA BoSS op augustus  9, 2005, 16:52:15
nou ja....ehhh.... :-X in ieder geval zijn mijn chord kabels een zilver-legering....
daardoor word de geleiding van het materiaal gewoon veranderd...

Welke zijn dat?