Review(s) van de xXx speakers (Front der Fronts topic)

Gestart door garmtz, juli 29, 2005, 16:22:27

Vorige topic - Volgende topic

Audiofiel

Citaat van: reMC op november  7, 2005, 16:22:14
Ik heb ZO weinig tijd de laatste...tijd. Eigenlijk hoop(te) ik dat Patrick zijn verslagje zou posten zodat ik kan aanvullen/bekritiseren ;D

Lekker makkelijk. :-X

Misschien leuk als juist JIJ als eerste gaat posten, Remko. 8)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

reMC

Citaat van: Audiofiel op november  7, 2005, 16:40:37
Lekker makkelijk. :-X

Ja.

Citaat van: Audiofiel op november  7, 2005, 16:40:37
Misschien leuk als juist JIJ als eerste gaat posten, Remko. 8)

Dat doe ik heel vaak ;D Ga maar na :D

Maar ach, Patrick en ik waren het aardig eens geloof ik.

reMC

Echt even kort voor de nieuwsgierigen onder ons.

Vond het ten eerste heel erg leuk dat ik uitgenodigd werd. Samen met Patrick nota bene! Erik, je gaat me toch niet vertellen dat dat random zo is gekomen? ;D Naderhand vond ik het jammer dat we zo weinig hebben gepraat. Er was juist zoveel te bespreken... natuurlijkheid, klankkleuren, dac'jes etc.. Gelukkig werd dat feit gecompenseerd door muziek, VEEL muziek. Ik denk dat we zo'n zes uur achter elkaar onafgebroken muziek hebben geluisterd, heerlijk :D

Het systeem ziet er zoals eerder aangehaald inderdaad groot uit! Maar erg grappig om eens GEEN draden te zien. Niet bij de speakers, maar ook bij de apparatuur, de voorversterker en het loopwerk. De rest staat in een kast achter die muur. Over de afwerking van de speakers begin ik geen eens, gewoonweg prachtig. Het is al veel uitgebreider beschreven en daar laat ik het bij. Ik heb het liever over de klank van de apparatuur.

Het eerste wat mij opviel was een heel erg gemakkelijke sound. Van begin tot eind heb ik bijna niets echt vervelend gevonden. Als je daar gaat zitten overkomt de muziek je gewoon. In dat opzicht niet de gebruikelijke sound waarbij het geluid propvol detail zit maar tegelijkertijd vervelend analytisch is. Ik noem het liever genuanceerd. Je hoort dus ZEER veel op dit systeem maar je hoeft niet te zoeken én het is niet analytisch. Dat is wat mij betreft erg schaars. Ik luister zelf ook veel liever naar een muzikale set die detail tekort komt dan een set die alles laat horen maar die dingen niet laat uitklinken. Dat deed dit systeem van Erik namelijk wél! Ik vind het erg moeilijk om uit te leggen maar een piano, cello, triangel en zelfs een kickdrum... dat is live niet ineens stil! Dat heeft een bepaalde flow die afhankelijk van het instrument langzaam vervaagt, uitsterft. Dat deed dit systeem mooier dan vrijwel elke andere set die ik ken doet. MAAR bijna zonder te versmeren of onnatuurlijk na te klinken, in het speciaal in het hoog want dat is echt extreem snel! Hoe tegenstrijdig? Lees dan verder.

Er is wat mij betreft een verschil tussen uitklinken/uitsterven en na klinken. Hifi-apparatuur in zijn algemeen heeft voor mij geen zwarte achtergrond, is niet in een keer stil om je vervolgens te laten schrikken door een inzettend instrument. Het klinkt ongewenst na. Vaak dus niet dynamisch. Live muziek is wél (micro)dynamisch en dat is volgens mij: 1. Het vermogen om een instrument uit het NIETS te laten opkomen en te laten verdwijnen. 2. Een groot verschil in volume tussen de aanzet en het hardste wat dat instrument door die klap of wat dan ook kan laten horen. Een goed dynamisch systeem hoort volgens mij ook niet ineens te gaan schreeuwen als je het volume omhoog zet. Het moet dynamisch zijn (blijven) maar niet ineens veel spectaculairder. Erik's systeem heeft vrijwel al deze positieve eigenschappen. Het schreeuwde nooit op hoge volume's maar liet enorme contrasten tussen hard en zacht horen. En niet alleen bij een instrument! Nee, dat kon bij elk instrument anders zijn en dat is ENORM goed. Meestal lijkt het zo dat ze allemaal maar meedoen met het meest dynamisch klinkende instrument en raak je dus die specifieke klankkarakters kwijt. Complimenten hiervoor, echt bijzonder.

Was er dan niets mis met dit systeem? Op een paar dingen na was er niets 'mis'. Ik hoor het dan alsnog wel graag anders maar alles is compleet in balans. Niets vervelends. Dat ene ding dat ik bedoel is de fasereinheid. Het hoog is snel, erg snel maar het leek voor mij alsof het laag dat niet helemaal kon bijhouden. Ik analyseerde niet absoluut, dat doe ik bijna nooit meer maar dat merkte ik met mijn ogen dicht. Ik beeldde me dan een podium in en het klopte niet helemaal, het laag wordt iets uit verband getrokken en start later met muziek produceren. Ik vind de laagdefinitie van de Sonatine's (sorry, moet even vergelijken zodat je het wellicht wat beter begrijpt) geweldig, ben verwend wat dat betreft en als ik dan op het allerhoogste niveau moet beoordelen is Erik's systeem nog net iets te grijs en teveel hetzelfde voor mij. Maar ik weet nog zo net niet of dat door de speaker komt, denk het niet! Ik kijk eerder naar de Krell... Verder mag het voor mij wat ronder zijn. Heel soms (hoewel bijna nooit) had ik het idee naar apparatuur te luisteren omdat hoog en laag wel heel erg los van elkaar stonden maar dat was alleen met slechte opnames.

De vraag die ik bij het lezen van een recensie altijd stel is of de reviewer dat systeem of component wel of niet zou willen hebben. Hoe enthousiast is hij/zij? Dat doe ik nu ook voor mijzelf en bedenk dan dat dit voor mij een top drie weergave is...onder 47labs en Audio-Cube. Ik kan er niets aan doen maar vind het ook zo raar om niet te noemen. Ik ben gewoon verliefd op sound van beide partijen. Er is absoluut magie bij Erik (zelfs dat heb ik pas twee keer eerder meegemaakt...) maar op een iets ander manier dan ik zoek. De soundstage is bijvoorbeeld prachtig maar eigenlijk geef ik daar niet zo veel om, dat wisten jullie waarschijnlijk al.

Kortom, een mooi systeem dat mij wel zou kunnen laten genieten. In ieder geval meer dan bijna alles wat er te koop is en ik tot nu toe gehoord heb.

Erik van Voorst (in memoriam)

Bedankt voor de review (ook al ben je een beetje onder druk gezet ;D)

Voor het eerst ben ik het met je eens... :P

Ik kan mij zelfs wel iets voorstellen bij je "laag-ervaring"...

Wel moet ik stellen dat de totale snelheid/fase/pulsgedrag van het hele spectrum (dus ook het laag) steeds wat verbetert met de drive/dac modificaties....

Er staan op kort termijn (volgende week) nog 2 ingrijpende mods op stapel voor de dac..en pas dan zal ik bepalen hoe en wat....dan heb ik in ieder geval de bron evenals de xXx up-to-specs  8)...daarna is het tunen/tweaken wat meer "onderbouwd".

Trouwens net terug van de winkel en jawel HEBBES !!!!.....Ask a woman who knows...Natalie Cole  O0
Nu alleen nog Stanley Live At The Greek...moeilijk aan te komen zeg  >:(
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

voodooless

Citaat van: Erik van Voorst op november  8, 2005, 12:58:59Nu alleen nog Stanley Live At The Greek...moeilijk aan te komen zeg  >:(

Hoezo? Je hoeft er niet eens voor je huis uit. Surf gewoon ff bij nl.bol.com langs, heb je hem binnen 10 dagen in huis voor 7,99 :)

Zo te horen wel een lekkere CD btw, dank voor de tip!

reMC

Citaat van: Erik van Voorst op november  8, 2005, 12:58:59
Er staan op kort termijn (volgende week) nog 2 ingrijpende mods op stapel voor de dac..

Wat gaat er gebeuren? Ik kan trouwens amper info vinden over die dac, heb jij een linkje ofzo?

Ik heb hem zojuist besteld bij Bol...ik hou niet van bestellen..maar in dit geval....bedankt   ;)

Ik heb de Audionote Dac 3-T...

Ik zal mijn klok der klokken "bijwerken".
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

fgroen

CiteerWel moet ik stellen dat de totale snelheid/fase/pulsgedrag van het hele spectrum (dus ook het laag) steeds wat verbetert met de drive/dac modificaties....

Wat betreft dit item denk ik dat het wijselijk is om eens je hele systeem met één type eindversterker aan te sturen.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

garmtz

Citaat van: fgroen op november  8, 2005, 14:39:26
Wat betreft dit item denk ik dat het wijselijk is om eens je hele systeem met één type eindversterker aan te sturen.

Dat is zowiezo ook altijd mijn idee geweest van verstandig versterken...  :-X

reMC

Citaat van: garmtz op november  8, 2005, 14:44:20
Dat is zowiezo ook altijd mijn idee geweest van verstandig versterken...  :-X

Yep, je hoort het verschil gewoon en eerlijk, ik hoor een Krell op een laag en MIJ bevalt dat niet ;)

Tja ik heb nog steeds een afspraak lopen met Herman van Aitos...er schijnt over een paar maanden een grotere Aitos beschikbaar te komen...ik heb hem al een paar maanden geleden mijn interesse laten blijken...dus wie weet.... ;)

Ik heb tot nu toe nog niet veel ge-experimenteerd met het laag....ik zal eens voor de aardigheid een identiek setje Aitos uit mijn HT erop zetten...gewoon om even te kijken....wat het doet op 50Hz en lager.....
in ieder geval was de Krell behoorlijk sneller op het laag dan de AudioResearch...deze laatste was alleen mooier op het mid/hoog....maar daar gebruik ik hem niet voor.... ;)

Kijk het leuke van de Krell is dat hij bij duikende Ohmage lekker veel sap kan leveren...de Aitossen zijn dan uitgeblust....en een andere versterker op hoog/midden of hoog/midden/laag is voor mij geen optie...omdat
Aitos voor mij de mooiste manier van versterking is.... 8)

Enfin...luxe-probleem....het blijft een hobby.. ;D

Martin_M

Citaat van: reMC op november  8, 2005, 14:46:11
Yep, je hoort het verschil gewoon en eerlijk, ik hoor een Krell op een laag en MIJ bevalt dat niet ;)

Lekkere genuanceerde uitspraak :-\

Ik vind het knap dat je in een voor jouw onbekend systeem zo de schuld kan geven aan een versterker(merk) die toch bekend staat om z'n doorzichtige en vrij kleurloze laagweergave.

Bij ons bezoek heb ik Erik verteld dat ik de bassdrum van FearFactory in zijn set minder vond dat ik wel meer gehoord heb. En zeker in vergelijking met de kwaliteit van al het overige ;). Ik heb deze bassdrums meermalen erg accuraat en mooi plaatsbaar z'n werk horen doen. Ook wij thuis hadden met nagenoeg dezelfde versterker als Erik (die we toen nog op de fronts hadden) een ander soort bas.
Het kan dus wellicht ook aan de match liggen maar ook zeker ergens anders in de set.

Met z'n vorige Avalons was de laagweergave (volgens mij) zeker niet de hoogste prioriteit bij Erik. De xXx'en zullen ongetwijfeld een veel beter fundament kunnen weergeven maar laten daarbij ook eerder een 'zwakte' horen die voorheen niet opviel.

Het zou dus maar zo kunnen zijn dat wat experimenteren met bekabeling e.d. voor het laag voor verbetering kan zorgen. Een wat versmeerd of niet meekomend laag kan aan zoveel dingen liggen....

Ik ben heel benieuwd wat m'n KSA300s daar zou doen.

Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Sander Sassen

Garmtz et al,

CiteerWat betreft dit item denk ik dat het wijselijk is om eens je hele systeem met één type eindversterker aan te sturen.

Mee eens, anders had je net zo goed aktief kunnen gaan filteren en per driver een aparte versterker in kunnen zetten, liefst eigenlijk identieke, uiteraard heb je de aktieve filtersecties kwa fase en looptijden gematcht en zijn ze kwa opzet ook gematcht aan de karakteristieken van de drivers (bv. kwa hellingen en Q-factor).

Kortom, eigenlijk wil je één type eindversterker voor het complete systeem, evt. aangevuld met een aparte subwoofer met versterker voor sub-laag weergave. Ikzelf ben een groot voorstander van klasse-D na feitelijk alles als eens gebouwd te hebben, van SE tube tot klasse-A. Hypex heeft net de UcD700 modules uitgebracht, daarmee valt een versterker te bouwen, door iemand die weet waar hij mee bezig is dus geen knutselwerk met aan elkaar geknoopte kroonsteentjes e.d., die prima te vergelijken is met top-of-the-line versterkers van high-end fabrikanten.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

Martin...

Ik ben ook niet nerveus aan het worden hoor... ;D
Sowieso klinkt de Krell al beter dan de AudioResearch...

Tevens vond ik de modificatie van de dac/drive ook veel positiefs brengen op het laag...dus middels
drive/dac mods is er veel winst te behalen........ga ik eerst mee door.

...door experimenteren valt er (zo als gewoonlijk) meer uit te halen...alleen...stapje voor stapje... ;)

Veronderstel dat laag verbetert kan worden door de  dac/drive  
(vaak kan het laag veel beter dan met standaard cd-weergave)
dan gaat dat nu boven water komen.... :)

Ik pak nu eerst de bron aan........... ;)......dan de voorversterker............en dan de....en dan de.......tja  >:D

Er komt bij mij geen andere versterker op het hoog/midden dan Aitos....eventueeel een 2e Aitos set op het laag
en als de "problemen" zich gaande-weg oplossen...stel ik zeker niet mijn Krell ter discussie....
(krell der krells...ook nog een mod/mogelijkheid)....
We praten hier wel over 50 Hz en lager......dus het nut van EEN EN/OF DEZELFDE versterker is hier mijnsinziens minder cruxiaal...

Misschien ten overvloedde...maar ik blijf het scharen onder puntjes op de i.....(maar die komen er wel  >:D)...... ;D

Martin_M

Heel verstandig. Ik had dat idd al begrepen ja.

Ik vind het toch wel grappig dat je best wel snel na het bouwen van de speakers andere aspecten in de keten kritisch bent gaan bekijken.
Dat gebeurt toch vaak. Na een behoorlijke upgrade volgen er meer..... ;D
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Tja......in mijn enthousiasme introduceer ik steeds zelf weer de zwakste schakel .... ::)

Ik ben waarschijnlijk masochistisch...want ik vind het niet eens erg.....ik vind het wel spannend... >:D

Ruud-

Citaat van: Erik van Voorst op november  8, 2005, 15:37:36
Er komt bij mij geen andere versterker op het hoog/midden dan Aitos....eventueeel een 2e Aitos set op het laag
en als de "problemen" zich gaande-weg oplossen...stel ik zeker niet mijn Krell ter discussie....
We praten hier wel over 50 Hz en lager......dus het nut van EEN EN/OF DEZELFDE versterker is hier mijnsinziens minder cruxiaal...

Misschien ten overvloedde...maar ik blijf het scharen onder puntjes op de i.....(maar die komen er wel  >:D)...... ;D

Ik heb zelf ook een beetje lopen experimenteren met verschillende versterkers op het laag van mijn TDL's, waarbij de "poor man's Krell" overbleef n.l. de Aragon 8008ST, het was voor mij vrijwel de enige die de Aitos buizenblokjes(mid/hoog) bij konden benen qua snelheid.
Ook een Aitos 900 deed dat maar die zijn niet zomaar beschikbaar............. :(
Wie met andermans oren luistert...bedriegt zichzelf. C.D.speler:NorthStarDesign, v.v.: Counterpoint 1000, EV: Aragon 8008ST, speakers: KEF LS50,: Interlinks Sonore Reference Gold, speakerkabel: Vicol..

Ik sta op de 900 lijst...maar als ik eraan kan komen dan nog moet het een substantieel verschil opleveren naast de krell (op die 50 Hz en lager......!!!!!)......want de Aitos 900  kost bakken met geld....en als merk interesseert het mij niets...nada...noppes... ;)

reMC

Citaat van: Fineermannetje op november  8, 2005, 16:24:59
Laagdefinitie van de Sonatine's?? :-X en dat op het allerhoogste niveau??

Met alle respect dat is een heel mooie speaker ;D maar die geeft weinig weer onder de 50Hz.

Mwa, met dat laatste niet eens. Denk dat de roll-off bij 45/40hz begint of iets dergelijks dus dan is er zeker nog wat onder 50hz ;D. Verder is definitie iets anders dan diepte toch ;D Het heeft voor mij te maken met doortekening, klankleur, coherentie etc. Wel dikke kans dat de xXx's dieper gaan ja ;)

Audiofiel

Citaat van: Erik van Voorst op november  8, 2005, 15:37:36
Veronderstel dat laag verbetert kan worden door de  dac/drive  
(vaak kan het laag veel beter dan met standaard cd-weergave)
dan gaat dat nu boven water komen.... :)
Ik weet zeker dat ook je laag er beter van zal worden, de bron is na de speakers een hele belangrijke schakel. Dus dit lijkt mij een prima volgorde:
CiteerIk pak nu eerst de bron aan........... ;)......dan de voorversterker............en dan de....en dan de.......tja  >:D

CiteerEr komt bij mij geen andere versterker op het hoog/midden dan Aitos....eventueeel een 2e Aitos set op het laag
Helemaal mee eens. Onder de 50 Hz wordt het bijna schier onmogelijk om karakterverschillen waar te nemen tussen de twee gebruikte eindversterkers. Ik gebruik zelf ook de grote Classé eindversterker op de electrostaten en een Poor Man's Krell (Aragon 4004) op het laag. Die laatste doet alles onder de 100 Hz, actief aangestuurd. Ik kan nagenoeg geen karakterverschil waarnemen in vergelijking met een soortgelijke grote Classé op die basspeakers. Wel kan ik merken dat de Aragon veel dieper door kan drukken en in het diepe laag strakker en sneller is. Dus voor mij is die combinatie een win-win situatie. Ik kan me je reactie dus precies voorstellen. 8)

Ik denk wel dat het een leuk experiment is om eens een andere eindversterker te gebruiken op de 'bovenkant'. Je wilt zo graag niets anders dan Aitos er op aansluiten, dat ik bij een eventueel bezoekje gaarne een interessante snelle en transparante eindversterker kan meenemen voor een interessante vergelijkende luistertest die het waarschijnlijk heel prettig doet. Misschien niet zo mooi als de Aitos, of niet helemaal naar je smaak, maar wel heel erg dicht bij buizengeluid (met transistoren). ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Tuurlijk totaal geen probleem.....maar ik hou mijn bezoekjes nu wel even tegen.
Het waren er in korte tijd (te) veel.... ;)

Gisteren weer van alles gekocht voor de dac...dus ...ik zal klok der klokken bijwerken  >:D

Trouwens gisteren de eerste echte ongevraagde review van mijn vrouw gekregen:

.....tjee Erik die 1492 cd van Vangelis...herken ik bijna niet ...wat een prachtige details...en dat laag mooi angstig... ;D

...duidelijk een bezoeker die voorgoed mag blijven..... O0

Movievault

Oppassen je vrouw wordt analytisch ;D
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

Audiofiel

Citaat van: Erik van Voorst op november  9, 2005, 08:35:26
Tuurlijk totaal geen probleem.....maar ik hou mijn bezoekjes nu wel even tegen.
Het waren er in korte tijd (te) veel.... ;)

Ik heb het zelf ook veel te druk voor een ontspannen, rustige, luistersessie. Wat in het vat zit verzuurt niet. ;)

Rob_Dingen

Hoi

Ten eerste vind ik discussie over laag meestal zinlood omdag je in 90% van de tijd naar de ruimte luisterd en niet naar het laag daardoor kan het bijv komen dat reMC bij zijn speakers onder de 50Hz wel degelijk iets hoort omdat zijn kamer daar mischien iets toevoegt.
Het beste voorbeeld is de VAD show waar de meeste zijn geweest bijna elke kamer klonk het laag niet door de problemen in de ruimte zelf terwijl er voeldoende goede speakers tussen stonden.
Bij Erik kan ook het probleem in de actieve filtering zitten wat mischien nog niet optimaal is afgesteld en er kleine fase problemen zijn.
Ik denk ook dat het wat kort door de bocht is om de Krell voor onder de 50Hz de schuld te geven.

Rob

Opmerkelijk dat iedereen met goedbedoelde tips en trucs komt terwijl niemand zich verdiept in het feit dat Remco 2 verschillende concepten vergelijkt en daar voor hem de nr. 1 kiest.

Je praat hier over de Sonatina een schitterend gebouwde luidspreker waarbij gekozen is voor een concept met een open-baffle en een middelgrote woofer.
Een ingrijpend ander concept...lees totaal andere bouwwijze...haaks op mijn bouwwijze... ;D.

Deze speaker is in staat om vooral in mid/laag een mitrailleur vuur aan muziek op je borstkast af te vuren....levensecht...en op EEN SPECIFIEK gebied...ongeslagen nummer EEN.
Er kleven uiteraard ook veel nadelen aan dit concept en op een aantal gebieden is hij dan ook behoorlijk minder dan andere speakers (laat ik maar even zeggen....Mijn Mening ;))

IK kies voor een groot systeem met gesloten kast en probeer deze zodanig te bouwen dat hij met dit concept
op ELK GEBIED nummer TWEE kan worden...dat maakt (voor mij) de speaker op plaats nummer 1   ;D

Door mijn perfectionisme wil ik echt zeer ver gaan ...ook met dure/goede eindapparatuur..
.legio pro mods.....maar hier is wel voorzichtigheid en realisme geboden want ik krijg nooit het (midden/laag)geluid van de Sonatina... ;)