Review(s) van de xXx speakers (Front der Fronts topic)

Gestart door garmtz, juli 29, 2005, 16:22:27

Vorige topic - Volgende topic

R

Erik van Voorst (in memoriam)

Titels hebben elkaar gekruisd...inmiddels op de hoogte...ik zal wel een Bjork-liefhebber worden...
.........ik draai Rachelle keer op keer... 8)

Als je helemaal klaar bent spreken we af.... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

garmtz

Bjork heerst, heb al haar CD's, op die laatste soundtrack na...

Rachell Ferrell...  :-X

Wat we gedraaid hebben Homogenic van Bjork...is dat Homogenic Live  ???
Als je nog voor morgen antwoord ...dan kan ik hem in mijn pauze kopen.... ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Vandaag Homogenic en Selma Songs gekocht.. (vanavond luisteren) GAAAFFFF  8)

Van het week-end komen 2 aardige gasten van de Audio Club Velsen...een van hen neemt een zelfbouw Atma-Sphere M-60 MK II mee...
(zelfs beter dan het origineel)...... :o

Ben benieuwd of dat misschien aanleiding geeft tot een nieuw project... :P

Audiofiel

Citaat van: Erik van Voorst op september 14, 2005, 13:00:03
Ben benieuwd of dat misschien aanleiding geeft tot een nieuw project... :P

Yes! Yes! Yes! Het bewijs is daar. Erik voelt weer de drang voor een nieuw project. ;D O0
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

)p(

Citaat van: Audiofiel op september 14, 2005, 13:03:47
Yes! Yes! Yes! Het bewijs is daar. Erik voelt weer de drang voor een nieuw project. ;D O0

Eindelijk is de waarheid weer boven tafel  >:D  ;D

peter

MickeyMan

Ik maak snel een topic 'monoblocks der monoblocks' aan...  :)
Heart: Denon 3805 (Silver)
Source: Denon 2200 (Silver)
Source: Project Debut III (White)
Destination: Pioneer DVR-530H-S Fronts: TMA Premium 905 Center: TMA Premium 900c Surr: TMA Premium 901

Citaat van: MickeyMan op september 14, 2005, 16:34:47
Ik maak snel een topic 'monoblocks der monoblocks' aan...  :)

Het is nog in een prematuur stadium hoor...ook al vind ik OTL de ultieme versterker (voor hoog/midden)
vandaar mijn Aitos  ;) dan is het nog zo dat in de regel een OTL met meer buizen (zelfs met iets minder watts) minder klinkt...trek bv maar eens 2 buizen uit de Atma....geheid dat hij beter gaat klinken...enfin...mogelijk is de configuratie (levert meer stroom) een nog mooiere match met de xXx.

Blijft een luxe probleem  8)

Hierbij een review van Roland:

Via mijn homepage kwam Erik met mij in contact. Dit kwam omdat Erik via Google naar OTL versterkers aan het zoeken was en mijn "Orchestra" OTL versterkers tegen kwam. Dit maakte Erik nieuwsgierig en zodoende kwamen we tot een afspraak en ben ik in met mijn OTL's naar Erik gereden.
Voor meer informatie over de OTL's verwijs ik naar http://home.planet.nl/~rneervoo
In het kort zal ik mijn beleving over de weergave van de set van Erik beschrijven. Inhoudelijk over de set  van Erik beschrijf ik niet, want daar is al genoeg over geschreven. Ik ben bewust puur naar  muziek gaan luisteren en heb de techniek bewust buiten beschouwing gelaten. Na wat bekende cd's beluisterd te hebben, ook om aan de set en akoestiek gewend te raken, viel mij de volgende zaken op. Het klinkt allemaal heel gemakkelijk en groots. Wat mij vooral opviel, was dat stemweergave heel natuurlijk en echt overkwam. Dana Krall staat werkelijk in de huiskamer te zingen. Ook piano klinkt erg goed. Wat toch een erg moeilijk muziekinstrument is voor de meeste luidsprekers. Vooral het mid en hoog weergave vind ik een sterk punt van de xXx en is werkelijk heel fraai! Bij het draaien van symfonie no.4 van Gustav Mahler, maar ook bij het koorwerk uit het Requiem van Rutter viel mij wel op dat de plaatsing meer in de breedte dan in de diepte neergezet wordt. De sound-stage wordt als het ware elliptisch neergezet Maar dat hoeft natuurlijk niet aan de luidsprekers te liggen. De xXx luidsprekers zijn werkelijk van zéér hoge kwaliteitsniveau in zowel afwerking alsmede de geluidsweergave. de luidsprekers staan behoorlijk ver uit elkaar en de plaatsing wordt natuurlijk bepaalt door de gehele set en akoestiek. Wat Erik zelf ook al aangaf, is dat hij weinig vermogensreserve heeft met de Aitos OTL versterkers en dat net niet op live sterkte gespeeld kan worden. Daarom heb ik op verzoek van Erik mijn "Orchestra" OTL versterkers meegenomen. Ik was zelf ook reuze benieuwd wat mijn versterkers doen op een andere top set. Na het ombouwen en geploeter in de trapkast, ging mijn versterkers de confrontatie aan met de Aitos versterkers. In eerste instantie leek het aardig op dezelfde kwaliteitsniveau te spelen en deed het van elkaar niet veel onder. Alleen nu kon er wel op oorlogssterkte gespeeld worden! Mijn versterkers gaven geen krimp. Het is altijd afwachten of e.e.a. wel match met elkaar. de "Orchestra" heeft wat dat betreft meer autoriteit over de xXx luidsprekers dan de Aitos. Mijn versterkers hebben een klasse a vermogen van 30 watt en kunnen aan 8 ohm belasting maximaal 60 watt afgeven. Ik twijfel dan ook aan de opgegeven vermogen van 80 watt door Aitos. Wat klank betreft zijn ze aardig aan elkaar gewaagd. Het zijn beide OTL's, wat resulteert in een open en vrije weergave. Er is een kleine verschil in karakter te bespeuren. De Aitos lijkt iets verfijnder te klinken maar lijkt ook de stemmen en b.v. een solo instrument zoals een viool of cello iets kleiner neer te zetten.
Ik ben weer een ervaring rijker geworden. Ik denk dat mijn eigen luidsprekers "the Voice" aan een upgrade toe zijn. Wellicht dat ik de Scan-Speak ga vervangen voor een Thiel unit. Ik ben zeer onder de indruk van de weergave eigenschap van deze units Maar ja het is niet even een kwestie van alleen een luidspreker unit vervangen. Ook zal ik dan weer de scheidingsfilter moeten aanpassen. Dat wordt dus weer een complete re-design van mijn luidsprekers Hahahaha. Het houdt ook nooit op hé! Het lijkt wel of je eigen huis aan het verbouwen ben, dat komt ook nooit af..
Langs deze weg wil ik Erik en Aafje hartelijk danken voor de fantastische luistermiddag en de gastvrijheid. Paul (mijn audio maat) en ik, hebben genoten en tijdens de terugreis  er nog veel over nagepraat.

Roland

Leuk dat je die moeite nam Roland....je hebt me hierdoor weer "aangescherpt"...we blijven kontakt houden  8)

@
Dennis
Ik vind Selma Songs niet zo....moet ook wennen aan die andere met name het nummer PLUTO. >:D

Als je een groot geluid wil, moet je ook een GROOT systeem bouwen.....en dat is buiten veel moeite/geld ook
vaak een WAFFER....
:o

Je wil het niet geloven maar ik doe 5 minuten geleden een waanzinnige ontdekking !!!!!!
:o :o :o :o :o :o

Klinkt een beetje decadent maar ik heb 1 van mijn andere Aitos sets 800Ren  ...om te onderzoeken....gewoon eens aan mijn xXx-en aangesloten.

Deze Aitos set heeft een iets andere buizenbezetting....je raad het misschien al...

Ik kan ineens loeihard en onvervormd weergeven.... :o

Dit is dit jaar al de 2e keer dat ik met verbijstering een cd op zet.......

Ik zit te springen op mijn stoel terwijl ik dit intyp...

De vervorming was zo rigoreus aanwezig bij loeihard uitsturen dat het met deze nieuwe set-up uitgesloten
is dat het inbeelding is......

Ik heb nu ...the best of both world.....detail en kracht.... 8)

Moet ik nu weer iedereen opnieuw gaan uitnodigen... :P

Mauclau

Citaat van: Erik van Voorst op september 24, 2005, 16:02:14

Moet ik nu weer iedereen opnieuw gaan uitnodigen... :P

Erik,
doe dat nou niet  ;D je kan zoveel mensen nog een plezier doen..............(lees : NODIG ME UIT. IK WIL, IK WIL, IK WIL, vertel ik iedereen wel dat je gelijk hebt) 8) 8) 8)

Trouwens, de laatste tijd wordt er veel over muziek keuze gesproken. Een CD (of band, net hoe je het wil noemen) mis ik.
Met het risico om neergesabeld te worden over mijn keuze gok ik het er toch op.
Dat is namelijk YELLO (en met name een nummer als "the race"). Dit nummer wordt veel in de car-hifi gebruikt (als referentie!)
Prachtige up tempo nummers, met een breed scala aan (veelal electronische) instrumenten en een snoeistrakke bass.

Ach, misschien wist je het al................in dat geval................hoef ik m zelf niet mee te nemen  ;D ;D

Nog veel luister en geniet pleziet met je super set!

gr. Maurice

Ja het is werkelijk nu ongelooflijk....

Het nummer Jimmy van Diana Krall van de cd Stepping out...Volledig instrumentaal met piano
kan ik nu ZO HARD draaien dat het een live piano is.....

Ik liet zelfs Aafje (mijn vrouw) dezelfde noten aanslaan op mijn eigen piano.....GEEN VERSCHIL  :o

Dit heb ik werkelijk nergens anders gehoord...

Sorry dat ik zo te keer ga over mijn eigen kindjes.... :P

patrick_vdb

Hi Erik,

Citaat van: Erik van Voorst op september 24, 2005, 16:50:28
Sorry dat ik zo te keer ga over mijn eigen kindjes.... :P

Het is je vergeven :D

Als ik het zo lees is het maar goed geweest dat ik onze eerdere afspraak heb moeten verzetten, steeds meer en meer pas je nog 'veranderingen' toe met positieve uitwerking. Remko en ik krijgen dadelijk de set in optima forma te horen 8)

Zal snel een datum gaan prikken...

mvrg

Patrick

rnacoustics

Hoi Erik,

Leuk om te horen zeg! :)
Ben je door mijn bezoek met m'n OTL's toch weer aan het experimenteren geslagen zeg.
Toch vreemd dat er zo veel verschil izit tussen de Aitos versterker sets.
Je zou haast denken dat er wat aan markeerde aan de andere Aitos versterkers. Versleten buizen??

Audiofiel

Citaat van: patrick_vdb op september 24, 2005, 17:18:30
Als ik het zo lees is het maar goed geweest dat ik onze eerdere afspraak heb moeten verzetten, steeds meer en meer pas je nog 'veranderingen' toe met positieve uitwerking. Remko en ik krijgen dadelijk de set in optima forma te horen 8)

Precies waarom ik blij ben ook pas 'later' te komen. Het kan alleen maar beter gaan klinken na langdurig 'inspelen'.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Tja....dat experimenteren heb ik aan jou te danken....  ;D  ;D

Ik heb een beetje uitleg gegeven op het front der front topic..... :)

Mijn moeilijkste live cd's ...LIVE gedraaid (buren waren wandelen >:D)......geen krimp..... 8)

Ruud-

Citaat van: Erik van Voorst op september 24, 2005, 16:02:14
Klinkt een beetje decadent maar ik heb 1 van mijn andere Aitos sets 800Ren  ...om te onderzoeken....gewoon eens aan mijn xXx-en aangesloten.

Deze Aitos set heeft een iets andere buizenbezetting....je raad het misschien al...

Erik, zijn al jouw Aitos setjes 800Renewed? Ik weet dat in ieder geval de 800Ren. versie ook wat modificatie"s heeft tegenover de "gewone" 800.
Tijdje geleden werd er een setje 800's aangeboden op hifi.nl die een voor mij vreemde buisbezetting hadden dus geen PL509 of PL519, ik ben vergeten welke buis erbij zat. Misschien is dat setje bij jou belandt?
Wie met andermans oren luistert...bedriegt zichzelf. C.D.speler:NorthStarDesign, v.v.: Counterpoint 1000, EV: Aragon 8008ST, speakers: KEF LS50,: Interlinks Sonore Reference Gold, speakerkabel: Vicol..

Nee dat setje ken ik ....ik heb meteen gebeld en aan aan die kerel gevraagd hoe dat in godsnaam mogelijk is om daar KT's in te stoppen. :o

Hij bood zijn excuus aan en zei dat hij er geen verstand van had maar ze op het net had gezet om een vriend te helpen....hij zou het meteen veranderen......wat een ^&*().... >:(...dat heeft Aitos echt nodig zo een promotor...!!!! >:D

Nee de PL509 is gewoon een andere buis en niet geschikt als equivalent van de PL519 in een Aitos bakje....althans niet als je hem een wat zwaardere belasting geeft....ik kan mij voorstellen in andere schakeling okay...maar niet in de Aitos schakeling... ;)

Alle 3 de sets van mij zijn Renewed.

Jan Deckers

Hallo Eric en andere forummers,

wel gisteren was het dan zover dat de wereldreis van 2 "wijzen uit het oosten" naar Den Haag en omstreken werd gemaakt. Vooral die omstreken zijn gezien. Het lijkt wel of zowel de NS als de wegenbouwers er alles aan deden om ons de doortocht te belemmeren...maar wij kwamen, zagen en......luisterden en luisterden en na een gezonde boterham met pindakaas luisterden we verder. Gelukkig veelal klassiek (ik meen een lichte zucht van verlichting bij Eric te ontdekken...) en de betere (oeps dat is wel heel relatief..) popmuziek.
Tja wat kun je hier nog over zeggen dat al niet verteld is...de lekkere koffie en soesjes....over de speakers valt niks te melden.... ;D ;D

Of toch, via het geniale fotowerk van Eric lijken ze groter, en ook zijn werkplaats lijkt enorm........op de foto's, maar in reality....een hele mooie speaker die je zo zou inpakken en wegwezen.
Heel eenvoudig gezegd, we hadden te weinig tijd, te veel mooie muziek, en te veel gezellige praat. Een volgende keer boek ik een hotel, hehehe.
Maar, net als met heerlijk eten, als je net dat hapje niet meer hebt dat je nog graag gelust had dan is het extra lekker.
Deze speakers zijn gewoon af. Niks meer aan doen, mischien nog schuiven of spelen met de plaatsing al is dat ook misschien maar relatief. Kamer accoustiek, vloer etc spelen allemaal een rol. Deze luidspreker valt slechts op door de mooie afwerking en verder: ogen dicht en genieten.
Klassiek vond ik er misschien wel het allermooiste uitkomen. Daar zat echt een orkest, en Vengerov hoorde je letterlijk spelen met zijn Strad.....?
Ton koopman had rare trillertjes, maar Eric de opname van Stokovski komt eraan met vol orkest. Ook de passacaglia in c-moll staat daar op (eigenlijk meestal op orgel gespeeld maar nu met orkest).

Bedankt voor de luistermiddag en de aangename kennismaking.

GRTN,

Jan, wordt vervolgd

Hoi Jan (en Dick)

Weer bedankt voor het gezelschap.
Altijd weer leuk om te lezen wat mensen ervan vonden.
Ben net terug en de Wadia en Dac zijn " in goede handen ".
Volgens Guido gaat dit weer een klapper worden...enfin afwachten maar. ???

Uiteraard heb ik in Maastricht en Aken ook even wat cd's gescored.
Beetje mengelmoesje:...Prairie Wind.... N. Young/Images and Words...DreamTheater en...jawel ...de allernieuwste van Vengerov.....vioolconcert van Beethoven.....mijn tigste uitvoering......maar who cares.... ;D

Leuk dat je de Bach voor mij regelt...nogmaals....superleuke ontmoeting...groetjes...en ik weet zeker dat Dick meeleest... ;)

reMC

O geen probleem hoor Remco...het is zeker geen " verplichting " als je het maar naar je zin hebt gehad... ;)

Audiotwin

Tevredenheid!!!

reMC

Citaat van: Ar op november  7, 2005, 16:00:44
Wanneer,ben nieuwsgierig ;)

Ar

Ik heb ZO weinig tijd de laatste...tijd. Eigenlijk hoop(te) ik dat Patrick zijn verslagje zou posten zodat ik kan aanvullen/bekritiseren ;D