Review(s) van de xXx speakers (Front der Fronts topic)

Gestart door garmtz, juli 29, 2005, 16:22:27

Vorige topic - Volgende topic

Richi

Woonkamer Naim Muso 2 • Apple TV 4K • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear Classé attic - in voorbereiding Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Mac Mini M2 Roon • Marantz SA-11S2 • Parasound D/AC-2000 Ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • Elac Debut 6.2 • Philips 55POS9002 • Audioquest • Grimm • Philips Pronto

patrick_vdb

Citaat van: Richi op augustus 22, 2005, 07:41:52
Respect... :)

LOL ;D Dit was ook het eerste wat in mij opkwam na het lezen van de review van Toine. Prachtig geschreven 8)

mvrg

Patrick

blue-eyes

We gaan als forum richting de poezie ;D

Mooi Toine. Ik had al een vermoede dat je zeker de acoustiek zou aanstippen ;)
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Auralic Aries G1, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Audioquest, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

)p(

Inderdaad erg mooi geschreven en interessant betoog toine!
:D

peter

Niet actief

Citaat van: Blue-Eyes op augustus 22, 2005, 10:23:02
We gaan als forum richting de poezie ;D
Mooi Toine. Ik had al een vermoede dat je zeker de acoustiek zou aanstippen ;)

Erik mag zich gelukkig prijzen met zijn akoestiek; daar was natuurlijk al de nodige aandacht aan besteed en met name de behoorlijk correcte nagalmtijd maakt dat het systeem ook echt uit de verf kan komen. Het is goed geweest om eerst die akoestiek aan te pakken; ik denk dat het luistergenoegen met het grote systeem er des te groter om kan zijn nu.
Toine.

Erik van Voorst (in memoriam)

Hoi Toine

Bedankt voor je zeer gewaardeerde input...ik hoop dat veel forummers toch de moeite nemen
(ziet er ontmoedigend lang uit ;D)  om alles te lezen omdat het hier mijnsinziens om zeer informatieve tekst gaat!!

Het Toe-in gedeelte zal ik inderdaad weer opnieuw aandacht gaan geven...zeker gezien het feit dat ik
ze nog iets meer naar binnen MAG draaien (volgens de ontwerper :P) omdat ze verder uit elkaar staan dan (vaak) standaard. Volgens mijn kleine beetje wiskundige kennis kom je dan met je snijpunt weer hetzelfde uit... >:D

De vele weken luisteren door mij en MIJN VISITE naar ..."alles wat nieuw is"....geven mij zo langzamerhand weer een goed fundament om die laatste resttweakjes correct uit te voeren...

Mijn bevindingen negatief/positief pen ik wel weer neer...(al is het maar om aan de 100.000 te komen ;))
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Martin_M

Citaat van: Erik van Voorst op augustus 22, 2005, 11:33:25
Het Toe-in gedeelte zal ik inderdaad weer opnieuw aandacht gaan geven...
;)

Erg mooi verslag Toine.
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Marc Heijligers

Citaat van: Erik van Voorst op augustus 22, 2005, 11:33:25
Het Toe-in gedeelte zal ik inderdaad weer opnieuw aandacht gaan geven...

De Thiel units stralen erg breed af, kijk maar bij de fabrikant naar de specs. Je kan desondanks horen/meten dat indraaien erg veel doet. Volgens mij heeft dat met name te maken met de reflecties tegen de zijwanden. Als je de speakers recht zet heb je meer last van reflecties.

In eufonische termen kan je zeggen dat naar binnen gedraaide speakers op basis van de Thiel units (maar ook anderen) "intiemer" en "closer" klinken. Rechtuit geplaatst klinken de speakers opener, maar ook difuser watbetreft pin-pointing. Watbetreft dynamiek doet het niet zo veel. Daar doet naar voren/achteren plaatsen meer. De speakers (in mijn geval de Milestones) zijn ENORM gevoelig op dit punt, met name in de dramatische akoestische omgeving bij mij thuis.

E.e.a. hangt ook enorm af van het gebruikte filter. Bij ieder nieuw filter brouwsel  blijkt dat de voorkeurs-toe van de speakers weer anders is.

Ruud heeft met zijn Violators onlangs ook geschoven. Dramatisch verschil! Experimenteren dus.

Heb je een vorkheftruc in de buurt??? ;D

Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

Zaterdag komt een van mijn beste (BodyBuilding) Audio-vrienden op visite... >:D

Mijn eerste indruk was/is trouwens dat mijn huidige Toe-in set-up het beste van beide werelden naar voren haalde...(ik luister nl. ook veel brede orkestmuziek...Wagner/Mahler) maar ja, de hoeveel nieuwe informatie welke op je af komt bij het veranderen van speakerset is echt ongelooflijk en heeft veel "verwerkingstijd" nodig.... :o

..ik denk dat ik nu zo een beetje...wat alerter ben op verschillen.....dus een andere Toe-in geeft ik straks weer eens ruim de tijd  ;) 
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Martin_M

Citaat van: Erik van Voorst op augustus 22, 2005, 13:16:10
..ik denk dat ik nu zo een beetje...wat alerter ben op verschillen.....dus een andere Toe-in geeft ik straks weer eens ruim de tijd  ;) 
Ik denk ook dat het verstandig is/was om niet te veel te veranderen.
Je hebt zo een erg goed (understatement ;D) uitgangspunt om wellicht later eens de puntje op de i te zetten. En misschien kom je erachter dat ze met de huidige stand toch het beste staan.

Zoals ik ook al eerder aanhaalde mag voor mij de aftekening in de stage iets scherper. Ik verwacht zelf dat bij een iets andere plaatsing van de speakers (toe-in, iets dichter bij elkaar of zitafstand iets groter) ook je sweetspot wat groter zal worden. Ik vond het jammer dat een instrument die meer aan de zijkant was geplaatst snel 'in' de speaker trok. Ik denk dat beide speakers iets beter kunnen samenwerken.

Martin

ps. ik ben gelukkig alweer gewend aan het 'kleine' geluid bij me thuis ;D. Jemig wat een verschil was dat toen wij thuis de installatie nog even aanzetten. Wat dat betreft, heb jij een geweldig mooie afbeelding in alle dimensies.
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Ik zal in ieder geval eens beginnen met een 2-graden extra Toe-in......en dan wachten er weer heel wat cd's
op hun nieuwe/andere presentatie....

Trouwens als je erg van een upfront mix houd ...de nieuwe cd van Bruce Springsteen Devils and Dust....hij zingt werkelijk vlak voor je neus .....met alleen accoustische giitaar ....prachtige nummers :o...het klonk zo goed dat ik ben gaan zoeken naar de bekende namen...en jawel.... Bob Ludwig  ;D

Audiofiel

Fantastisch review Toine! Uitgebreid, genuanceerd en informatief, perfect. Een interessante reviewer om op bezoek te krijgen... ;D

Ik denk ook dat het goed is de toe-in niet in een tevroeg stadium te wijzigen na zo'n omvangrijk project. Alle tijd om te tweaken zodra alles lekker is ingespeeld. En uit de topics af te leiden kunnen de meesten van ons een puntje zuigen aan jouw akoestiek (mijzelf incluis). Dit soort reviews maakt mij des te nieuwsgieriger naar deze topset!
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Niet actief

Citaat van: Audiofiel op augustus 24, 2005, 12:59:29
Fantastisch review Toine! Uitgebreid, genuanceerd en informatief, perfect. Een interessante reviewer om op bezoek te krijgen... ;D

Bedankt voor het compli  :D
Ik vind het sowieso altijd heel moeilijk om over andere dan uitgesproken positieve indrukken te schrijven, waar het aankomt op de set van iemand anders. In zekere zin is het beoordelen van het werk van een zelfbouwer zelfs nog delicater op dat punt, vanwege de doorgaans grotere persoonlijke betrokkenheid van de eigenaar. Hij voelt zich vaak meer verantwoordelijk voor het eindresultaat dan iemand die de spullen gewoon heeft gekocht.
Daar komt bij dat er volgens mij geen set bestaat die niet op de een of andere manier beter uit de verf zou kunnen komen; er bestaan bijna geen audiofielen die op het vakgebied zo allround geëvolueerd zijn dat ze alle aspecten die met de weergave samenhangen tegelijkertijd en in een goede verhouding de aandacht geven die elk aspect verdient. Pffff..... Hele mondvol om te zeggen dat zo'n beetje elke audiofiel blinde vlekken heeft en zichzelf daardoor bewust of onbewust tekortdoet.

Je kunt de kwaliteit van de weergave van een set niet ophangen aan de luidsprekers alleen; er is een samenspel van apparatuur en keuze en dat resulteert altijd in een gedwongen huwelijk. Het veranderen van een essentieel component als het luidsprekersysteem maakt een herwaardering van de gehele keten nodig. Nadat ik drie maanden geleden een nieuwe cd-speler aanschafte bleek de luidsprekeropstelling een aanpassing nodig te hebben. Dat was al een beetje duidelijk met de oude speler, maar de nieuwe liet het ondubbelzinnig horen waardoor ik er niet meer omheen kon. Twee maanden schuiven, luisteren, minder schuiven, meer luisteren, indraaien, nog meer luisteren, totdat er uiteindelijk geen behoefte meer is en het dus goed, of zo goed mogelijk is.
Alles hangt met elkaar samen en het vervangen van het ene component kan tot gevolg hebben dat je ongewild en onverwacht gedwongen wordt om ook naar een heel ander aspect (zoals de opstelling in bovenstaand voorbeeld) te kijken.

Citaat van: Audiofiel op augustus 24, 2005, 12:59:29
Ik denk ook dat het goed is de toe-in niet in een tevroeg stadium te wijzigen na zo'n omvangrijk project. Alle tijd om te tweaken zodra alles lekker is ingespeeld. En uit de topics af te leiden kunnen de meesten van ons een puntje zuigen aan jouw akoestiek (mijzelf incluis). Dit soort reviews maakt mij des te nieuwsgieriger naar deze topset!

In de afgelopen drie jaar heb ik tweemaal een nieuwe luidspreker aangeschaft. Het duurde steeds tenminste 6 maanden voordat ik aan de nieuwe situatie gewend was en alle opstellingsperikelen achter de rug waren. Soms doe je een maand niks; dan uiteindelijk toch nog een kleine aanpassing.....
Je bent wat mij betreft welkom om eens te komen luisteren hoor. Als je de moeite wilt nemen om helemaal naar het zuiden te komen rijden laat ik het met plezier horen. Met koffie of iets anders.
Toine.

Audiofiel

Citaat van: ThingMan op augustus 24, 2005, 14:47:45
Je bent wat mij betreft welkom om eens te komen luisteren hoor. Als je de moeite wilt nemen om helemaal naar het zuiden te komen rijden laat ik het met plezier horen. Met koffie of iets anders.
Toine.
Als de uitnodiging aan mij gericht was, dan houdt ik mij van harte aanbevolen. Ik kan ook apparatuur (versterking?) meenemen voor als je het leuk vind. Ik lust alleen geen koffie.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Peerless Monster

CiteerIk lust alleen geen koffie.

Ook niet als het een klein beetje is klaargemaakt met olijfolie? ;D
Audio Research SP-11 of Audio Research SP-10 | ARC VT130SE, Classé CA-400 of PS Audio BHK 250 of AVM AMPs | PS Audio P10  | PS Audio Directstream  DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Michell of Dual CS510

Eindelijk...na vele weken...mijn bestelde cd is binnen.
Dit aan de hand van het laatste bezoek van Marc en Ruud.

A Feather on the Breath of God.....Hildegard of Bingen.

Een verschrikkelijke titel maar ademloos luistergenot !!!

Het zijn sequenzen en hymnes van een ongehoorde schoonheid opgetekend door deze non uit 1098.....na het luisteren wordt je vanzelf wel gelovig.. ;)

Als je denkt dat jouw speakers niet over hun nek kunnen...KOPEN.... :o

Hoewel ook als je het zacht draait kun je genieten...maar als je het levensecht wil dan staat het in ieder geval op de cd...met kerk en al....!!!!

Onder andere gezongen door Emma Kirby...wat een dynamiek !!!

Dennis (Fineermannetje) komt vanavond.....deze cd gaat er op zeker in... ;D

Bij Donner Rotterdam € 20,99  ;)

Een schijntje voor zo een kunstwerk...

Het is eigenlijk meer om zelf van in vervoering te raken dan te "showen"...maar je wil het eigenlijk aan iedereen laten horen om de artistieke waarde
...(klinkt wel erg zwaar ::)....maar dit is weer 1 van die cd's waar ik 2 jaar een speaker voor bouw!!!)

Niet actief

Citaat van: Audiofiel op augustus 31, 2005, 09:39:40
Als de uitnodiging aan mij gericht was, dan houdt ik mij van harte aanbevolen. Ik kan ook apparatuur (versterking?) meenemen voor als je het leuk vind. Ik lust alleen geen koffie.

Net terug van 10 dagen Jura.......
Ja, de uitnodiging was aan jou gericht. Ik meende in te moeten gaan op je wens om mijn set eens te beluisteren, dus als je in de buurt van de Efteling komt ben je welkom. Het lijkt me het beste om via privémail iets af te spreken: [email protected]
Waarschijnlijk heb ik ook nog wel ergens goeie thee liggen, en zeker ook bier staan.

Op zich heb ik niet echt behoefte aan apparatuur-experimenten als ik heel eerlijk ben. Ik heb net een jaar van tweaken achter de rug nu.......
Ik bouw m'n set niet lichtvaardig om (het past allemaal maar net zoals het nu staat) en ben een beetje zeikerig als het aankomt op die dingen....... Waar ik in feite wel in geïnteresseerd ben is hoe een andere voorversterker het zou doen, liefst een passieve.

Ik hoor het wel.
Toine.

Audiofiel

Hoi Dennis (en Aad)

Was erg gezellig...weer mooie muziek gehoord.

Nog bedankt dat ik een prachtige kopie kon maken van:
R.. Ferrell....Live in Montreux, wat een stemvirtuoos...beetje een kruising tussen Wilson en Cassidy....gisteravond weer gedraaid....prachtige live-registratie. 8)

Hoe heet die Bjork-cd met haar gezicht in een blokjesstructuur op de voorkant..... ???

PS
Vond het wel leuk dat Aad op een gegeven moment met een paar Cassidy-liedjes mee zat te neurieen....terwijl hij eerst Gould daarvan beschuldigde tijdens het spelen van een paar Bachstukken... ;D

Edit:
...inmiddels weet ik de Bjork cd  ;)

en voor de liefhebber.....€10 voor Rachelle Ferrell ....bij Donner Rotterdam !!!!!
Je krijgt voor dat bedrag naast Top Jazz ook een Top-opname van Doug Sax  8)

Niet actief

Citaat van: Audiofiel op september  7, 2005, 13:26:02
Ik heb je een gewone mail gestuurd Toine. :D

Wel leuk, alleen als ik je op mijn beurt terug probeer te mailen krijg ik de boel retour......  :D

Audiofiel

Citaat van: ThingMan op september  8, 2005, 16:23:33
Wel leuk, alleen als ik je op mijn beurt terug probeer te mailen krijg ik de boel retour......  :D

:-X Nu misschien opgelost? ;)

Patrick en Remco PM even wat nieuwe data dat jullie gezamelijk kunnen komen. ;)