Bezoekje aan Jaco’s Meridian Kingdom.

Gestart door Spacebass, juli 27, 2005, 23:45:58

Vorige topic - Volgende topic

Spacebass

Bezoekje aan Jaco's Meridian kingdom.

Achtergrond
Na al onze discussies over wel of geen center, wel of geen sub, full-range of niet full-range werd het toch echt tijd om eens bij Jaco langs te gaan. Dat dat stiekem niet de enige reden is kan ik alvast verklappen want Jaco is de enige persoon die ik ken met een Meridian surround controller en een MERIDIAN CD/ DVD-Audio Player !!!   :-X  :-*  :-*  :-*
Tja als voormalig bezitter van de 565 dsp was ik al behoorlijk onder de indruk, maar dit is echt hun top. Als je de kans krijgt om dan ook langs te gaan, dan pak ik die zonder twijfel direct aan! 8)
Op het forum zijn er wel eens discussies die je alleen in real life kan laten horen en uitleggen. En ook een bezoekje van mij aan Jaco, en als Jaco tijd heeft, hopelijk een bezoekje van Jaco aan mijn setje kan veel forum discussie besparen.  ;D

Jaco gaat in technische HT achtergrond kennis en het in de praktijk brengen daarvan ver voorbij mijn eigen grenzen. Waar ik meestal alleen het hoognodige uitzoek voor eigen gebruik, gaat hij veel en veel verder. Als hij begint uit te leggen over videostreams, hdmi/sdi etc dan moet je hem af en toe onderbreken voor extra uitleg van zijn terminologie, want het vakjargon alleen al doet menig nono zoals ik regelmatig de wenkbrauwen fronzen. Het is duidelijk waarom hij een voorliefde heeft voor Meridian. Mijn eigen ervaring met mijn "simpele" Meridian gaf mij al de indruk dat er enorm veel techniek en logische ontwerpkeuzen achter de ogenschijnlijke  eenvoudige display's verborgen gaat en als je de controler software op een laptop ziet staan en de vele parameters ziet, dan je besef je dat je echt heel goed moet weten wat je aan het doen bent om deze "computer" op een goede manier in te stellen. Je hebt ineens het gewaagde idee dat die "simpele" maar goed klinkende stereoversterkers een eitje zijn om te ontwerpen. Laat die mensen die daar zo'n hoge ogen mee gooien maar eens proberen om zo'n systeem te ontwerpen van dit niveau, dat dwingt mijn respect pas echt af.  :-X ;D

Stereo set
Tijdens ons entree gesprekje stond er al een muziekje te draaien op de achtergrond. Terwijl wij aan het babbelen waren bij de deur meende ik al duidelijk het Meridian karakter te kunnen waarnemen...heerlijk subtiel en met heel veel rust en controle dat beloofde dus dat dit een feest zou worden!

sweetspot
Jaco's set is in de huidige situatie niet echt geschikt om puur stereo te draaien. En dan ligt het niet aan de set, maar puur omdat er geen "zitbare sweetspot" is. Er zijn twee stoelen naast elkaar. De stereo sweetspot ligt precies tussen die stoelen in en daar heb ik als sweetspotter echt naar moeten zoeken. Harry wilde  zelfs een foto maken van de capriolen en toeren die ik uithaalde om die te vinden. De stoelen zelf zijn, zoals Jaco als eens eerder aangegeven heeft, vastgezet aan een buttkicker platform dus een kwestie van de stoelen verplaatsen voor stereo gebruik is er niet.

Dit zorgt voor de noodzaak om een center te gebruiken en ik kan Jaco dan ook beter begrijpen waarom hij TriField  gebruikt. Ik vind wel dat dat het geluidsbeeld enigszins verkleind en naar de center toetrekt, maar schakelend langs een "Music" setting werd dat al veel beter. Kan natuurlijk een simpele gehoor deformatie door mijn eigen set komen. De vele gordijnen zorgen ervoor dat je het droge karakter van een Bioscoop krijg. Een liveness door reflexies is vrijwel afwezig.

Multichannel
Na wat DVD-A en SACD's beluisterd te hebben werd het belang van de 4-g's duidelijk waarneembaar . Jaco gaf zelf al aan dat hij de sides en rears uiteindelijk wil gaan vervangen door een gelijkwaardig type van de fronts en ik kan goed begrijpen waarom. Ik vond de sides gehoormatig net iets te veel "aanwijsbaar" omdat ik er pal naast zat. Deze set verdiend volgens mij gewoon meer ruimte om nog beter tot zijn recht te komen. Nou heeft Jaco onlangs een test bij hem thuis gedaan met andere luidsprekers dus het zou best kunnen dat er nog wat parameters aangepast zijn. Zo was mijn eerste stereo CD ook niet goed luisterbaar omdat er wat X-over frequenties nog op instellingen stonden van de eerdergenoemde luidspreker testset.

HT

Beeld
De Barco is voor mij een heel herkenbaar model..die heb ik zelf nl ook ;D, alleen is die van mij niet isf en ook niet color filtered :-[. Ik kon eerlijkheidshalve niet direct zien waarom Jaco de Holo3D vervangen heeft voor een Crystalio, mja ik ben een leek tov Jaco en reageer slechts instinctief op wat ik zie. Kan mij wel voorstellen dat je blij bent om geen PC oplossing meer in je systeem hebben. Brotherhood of the Wolf (R1 versie) zag er naar mijn gevoel minder uit dan de R2 versie die ik heb. Veel achtergrondruis en detail vermindering. Ik denk dan ook dat de R2 versie van BHOTW gewoon beter is want die beschouw ik toch echt als een van de beste DVD's qua beeld in mijn collectie.! Een beetje hetzelfde effect als ik in de Holo software de enhancements opschroef. De superbit van TFE zag er daarentegen mooi uit, maar ik had niet het idee dat de Holo3d2 dit zoveel minder doet  ;)

Geluid
Ik snapte ook heel goed waarom de subwoofer nodig is om de fronts aan te vullen.
Ondanks het imposante formaat zijn de Kef's geen "slam monsters". De BagEnd sub staat zijn mannetje, maar ik mis wel de stuwdruk in het laag/middenlaag om echte "mokerslagen" uit te delen. Ik denk dat Jaco gewoon aan de SVS moet!!!  >:D  ;D  ;D  ;)

Het hoog van de Kef was enorm gedetailleerd en prachtig voor "dingetjes" en "geluidjes" die je in een film zoal de revue hoort passeren. Kreeg het gevoel naar electrostaten te luisteren in het tophoog zo snel! Bij stereo muziek vond ik het te vermoeiend (langer termijn), maar voor film is het prachtig! Supergedetailleerd!  8) Mja bij electrostaten heb ik eigenlijk hetzelfde gevoel van een smal geluidsbeeld en soms iets wat te vermoeiend. Maar echt laidback vond ik het niet.

Maar genoeg technisch gezwam!  >:(  ;D

Blijkbaar waren Harry en Jaco hele gesprekken aan het houden, maar daar had ik geen oor naar ::)! Selma Hayek  :o..hallo jongens  ::)  ;D!!! Dan praat je toch niet meer over de set, maar dan ga je toch lekker genieten van wat je voorgeschoteld krijgt!  8)  ;D

Dan nog wat specifieke scene's uit eyes wide shut, tja dan ben ik met de filmbeleving bezig hoor! LOL!!   ;D Ik zat lekker ontspannen en was meteen opgenomen in de film! Een heel goed teken!  8)  8)

Jaco is net als ons allen nog aan het sleutelen aan zijn set, maar oh wat is zijn set nu al imposant. Ik hoop dat ik hem nog eens zo ver krijg zijn Meridian set bij mij thuis op te stellen want tjez, die apparaten dwingen gewoon respect af qua subtiliteit, mogelijkheden en geluidskwaliteit! Mja dat is waarschijnlijk veel te veel werk.  :( Ach zondag komt MarkVL met een G68 en die zal mij zeker niet teleurstellen :D

Afsluiting
Jaco, je wil niet weten hoe blij ik was dat ik samen met Harry een bezoekje mocht brengen. Tis toch echt een van de betere sets op dit forum. Alhoewel ik weet dat je niet op zo'n klassering zit te wachten wil het toch zeggen, want dat verdiend je set gewoon weg  8)  8). Je moet echt bij mij langskomen om "mijn kant van het verhaal" te horen. Tis niet zo subtiel en hoog in kwaliteit als jouw set, maar maakt wel goed duidelijk waar ik naar opzoek ben en waarom. Hopelijk hebben wij jou niet verveeld en heb je je niet geïrriteerd aan onze verwonderlijke blikken en vragen over jouw set  ;D. Het leukste element aan ons bezoekje vond ik echter de Jaco achter de Jaco op het forum te ontmoeten  8)  8)  8). Ik kan niet wachten tot je langskomt. Nogmaals bedankt voor je gastvrijheid en de Pizza was goed te eten  ;D

Oracle

Leuk om te lezen! :)

Ik ben ook altijd nog benieuwd naar foto's van Jaco's setup. Heb ooit wel eens foto's gezien, maar dat is al lang geleden (toen was de 19" kast nog leeg, en hing er net een hushbox om de Barco...

Ben wel benieuwd hoe het er nu uitziet!

Groet,
Mark

-V-

Als ik zie waar mijn 568.2 al toe in staat is, ivgl met mijn vorige pre/pro's en receivers, is het soms moeilijk voor te stellen da het nog zoveel beter kan ...

Maar Meridian kennende zal dit wel het geval zijn :P ... Prachtige apparaten zijn het ...
eVolution Sound&Vision - Meridian / NAD / DALI / Bluesound

Spacebass

Citaat van: Mark Lemmens op juli 28, 2005, 13:45:38

Ik ben ook altijd nog benieuwd naar foto's van Jaco's setup. Heb ooit wel eens foto's gezien, maar dat is al lang geleden (toen was de 19" kast nog leeg, en hing er net een hushbox om de Barco...

Groet,
Mark
Ik had mijn camera wel bij me, maar verzuimde ik om te vragen of ik foto's mocht te maken  ::) Tja tis gewoon zo'n indrukwekkende set  8)

jaco

was een leuke avond. Ben er zelfs nog 2 CD's beter aan geworden  ;D
Nu moet ik wel langskomen bij spacebass om ze terug te brengen, slimme zet  >:D
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable

Erik

CiteerDe vele gordijnen zorgen ervoor dat je het droge karakater van een Bioscoop krijg.
Wiens poes ???  ;D
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Spacebass

Citaat van: jaco op juli 29, 2005, 00:24:39
was een leuke avond. Ben er zelfs nog 2 CD's beter aan geworden  ;D
Nu moet ik wel langskomen bij spacebass om ze terug te brengen, slimme zet  >:D
LOL  ;D Ik hoor wel wanneer je tijd hebt  8)

jaco

Citaat van: Spacebass op juli 27, 2005, 23:45:58
Bezoekje aan Jaco's Meridian kingdom.

[sweetspot
Jaco's set is in de huidige situatie niet echt geschikt om puur stereo te draaien. En dan ligt het niet aan de set, maar puur omdat er geen "zitbare sweetspot" is. Er zijn twee stoelen naast elkaar. De stereo sweetspot ligt precies tussen die stoelen in en daar heb ik als sweetspotter echt naar moeten zoeken. Harry wilde  zelfs een foto maken van de capriolen en toeren die ik uithaalde om die te vinden. De stoelen zelf zijn, zoals Jaco als eens eerder aangegeven heeft, vastgezet aan een buttkicker platform dus een kwestie van de stoelen verplaatsen voor stereo gebruik is er niet.
De stoelen staan gewoon los op het platvorm. Dat heb ik met Harry besproken. Je zat toen zeker weer kwijlend naar Salma te kijken. Ik kan dus wel in het midden zitten als ik dat echt wil/nodig vindt.
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable

Peerless Monster

Audio Research SP-11 of Audio Research SP-10 | ARC VT130SE, Classé CA-400 of PS Audio BHK 250 of AVM AMPs | PS Audio P10  | PS Audio Directstream  DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Michell of Dual CS510

patrick_vdb

Hi,

Citaat van: jaco op juli 29, 2005, 17:19:16
Je zat toen zeker weer kwijlend naar Salma te kijken

Whoahaha...geef 'm eens ongelijk! ;D

Maar goed, als SB dan toch enkel maar verlekkerd naar Salma zat te gluren, is het dus Harry wie ons eigenlijk echt kan voorzien van zijn indrukken ;D

Leuk dat er ook een topic voor Jaco's opstelling is gekomen, ben er zelf eigenlijk ook wel benieuwd naar.

mvrg

Patrick

Harry HT

Hallo,

Het was voor mij de eerste keer dat ik bij een administrator thuis mocht komen, zodoende was ik een beetje zenuwachtig, gelukkig hoefde ik geen u tegen Jaco te zeggen  :)
Nee, hartelijk en enthousiast werden we ontvangen bij aankomst, het was alweer een tijdje geleden dat ik Jaco voor het laatst (VAD'04) had gezien. Natuurlijk wil ik Jaco allereerst bedanken voor z'n gastvrijheid en de gezellige avond.  8)

Bij binnenkomst had Jaco zijn zwarte verduisteringsgordijnen gesloten, ik moest zodoende even wennen aan de kamer. Niet alleen kwa licht maar ook kwa geluid, het was te horen dat de kamer acoustisch (kompleet met tubes & skyline diff.) was aangepakt.

Jaco heeft veel verteld over z'n set, we hebben ook gezien hoe het complete en eenvoudige setup systeem van de Meridian werkt. We mochten 2 kanaals muziekbronnen op z'n set afspelen, maar deze werd snel omgevormd naar meerkanaalsmuziek.  ;D 8)
Jaco is duidelijk een meerkanaals man. En dat is te begrijpen de set klinkt prachtig met Trifield, mooier dan in stereo vond ik.
Dat ligt niet aan de kwaliteit van de onderdelen, maar aan Jaco (denk ik), omdat hij zich voornamelijk focust op meerkanaalsgeluid (film & muziek). 

Het geluid tijdens het filmkijken is een belevenis, de 7 grote KEF speakers die om je heen staan opgesteld trekken je zo in de film en laten je niet snel los. Maar wat een center zeg, de grote KEF(204c) leek wel een vloerstaander op z'n kant. Ook de Bag-end deed z'n best, een indrukwekkende sub.
Aan Spacebass had je geen kind, hij zat echt te genieten tijdens de filmfragmenten.

Het beeld was ook prachtig, de Barco is weggewerkt in een hushbox, waarop een warmelucht afvoersysteem is aangesloten.
Lekker stil is de Barco tijdens het filmkijken, hierdoor zit je volgens mij ook eerder in een film.
Schitterend is het om zien dat zwart echt zwart is, ook in lichte filmfragmenten. Diepte en scherpte was op de goed afgestelde Barco aanwezig, Jaco vertelde ons tussendoor waarop we moesten letten. Voor mij als Barco-leek was dat zeer leerzaam.   

Jaco nogmaals bedankt voor de mooie avond, je hebt wat mij betreft een droom HT  O0 (een Adminstrator waardig HT  :D

Gegroet,

Harry

p.s. @Patrick: U vraagt, wij draaien  :)
De mooiste
HT & DVD links verzameld

Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

Spacebass

Citaat van: jaco op juli 29, 2005, 17:19:16
De stoelen staan gewoon los op het platvorm. Dat heb ik met Harry besproken. Je zat toen zeker weer kwijlend naar Salma te kijken. Ik kan dus wel in het midden zitten als ik dat echt wil/nodig vindt.
Hahaha  ;D  ;D, Harry zei mij al dat dat kon maar je moet dan wel de stoelen losschroeven en als ik zo'n center zou hebben, dan zou ik die stoelen lekker laten staan  ;)  ;D 

@Harry, ik neem aan dat je met meerkanaals meer dan 2 bedoeld  ;D
CiteerAan Spacebass had je geen kind, hij zat echt te genieten tijdens de filmfragmenten.
LOL  ;D Klopt helemaal! Zo vaak zie ik geen ISF Gecalibreerde Color filtered Selma  ;D  ;D

jurjen

Citaat van: Spacebass op juli 29, 2005, 19:06:27
LOL  ;D Klopt helemaal! Zo vaak zie ik geen ISF Gecalibreerde Color filtered Selma  ;D  ;D

Salma is altijd tot in de puntjes gecalibreerd  8)
Barco BD808 < [Snazio Net DVD Cinema HD] [Plasma Enhancer PE1000-Pro < Marantz DV-8400] > Parasound AVC-2500 > {( Krell KSA-50 mkII> Dynaudio Double 17) + (Krell KSA-50 > Dynaudio Gemini) + (Meridian 605 > Piega P4CmkII center)}

Martin_M

Klopt;

Scherpstellen op de puntjes....
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

garmtz

Durk

Citaat van: Mark Lemmens op juli 28, 2005, 13:45:38

Groet,
Mark

en anders ik wil...
mogen wij admins niet verzoeken om foto's te plaatsen...
Ik ben wel benieuwd naar het meridian kingdom... 8)
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

Raphie

Citaat van: Durk! op augustus  8, 2005, 18:56:04
en anders ik wil...
mogen wij admins niet verzoeken om foto's te plaatsen...
Ik ben wel benieuwd naar het meridian kingdom... 8)

Ik ga heel binnenkort dit met eigen ogen bekijken :D
JBL PRX Power!

Durk

neem even stiekum een camera mee...

of heeft hij ook zo'n bordje op de deur...
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

blue-eyes

Citaat van: Raphie op augustus  8, 2005, 19:00:22
Ik ga heel binnenkort dit met eigen ogen bekijken :D

Veel pelzier alvast! Maar pas op met je hoofd......... Sta niet te snel op;D

(Uit eigen ervaring bij Jaco  :-[)
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Auralic Aries G1, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Audioquest, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

jaco

Je moet goed zoeken, dan vindt je wel wat foto's op het forum. Al is dat alleen maar van specifieke details.

Robbo

CiteerOndanks het imposante formaat zijn de Kef's geen "slam monsters". De BagEnd sub staat zijn mannetje, maar ik mis wel de stuwdruk in het laag/middenlaag om echte "mokerslagen" uit te delen. Ik denk dat Jaco gewoon aan de SVS moet!!! 

Ik schat in dat het voor jou een kwestie van wennen is.  Dat was bij mij de eerste maal niet anders.  Natuurlijk is een KEF geen Infinity, maar neem daarbij ook nog even in ogenschouw dat hier wel enkele flinke tubetraps in deze kamer staan. Aangevuld met Meridian Room Correction, geeft dit een totaal ander laag dan de meeste hier op het forum gewent zijn.    Dat lijkt in eerste instantie echt of je wat mist, maar het is er zeker wel !

Wat je zou kunnen doen is een aparte preset van de MRC aan de Cinema preset koppelen waarbij de nagalmtijd iets langer zet dan bij Music.   Klinkt het voor films toch iets vetter, wat in principe wel mag natuurlijk.

Spacebass

R

Citaat van: Robbo op augustus  9, 2005, 08:07:37
Dat lijkt in eerste instantie echt of je wat mist, maar het is er zeker wel !

Doet mij denken aan het toepassen van een goed afgeregelde velodyne sub. Totaal anders laag, maar oh zo mooi geïntegreerd.

garmtz

Citaat van: jaco op augustus 11, 2005, 11:02:28
inpressie van de ruimte:

Meer foto's heb ik niet on-line staan

Ik denk dat de URL's niet kloppen...

jaco

Citaat van: Garmt op augustus 11, 2005, 11:26:19
Ik denk dat de URL's niet kloppen...
Geen afbeeldingen meer