Review nieuwe Arcam AVP700 (vergelijk met AVR300)

Gestart door myself, juli 19, 2005, 22:25:37

Vorige topic - Volgende topic

myself

@frankb. tnx. en idd, de 700 is beter, maar de 300 is ook gewoon erg goed

@patrick: zoals in de posts staat komt surround er nog aan. Dat staat voor vandaag op het programma. Ben benieuwd

@bjorn: je stelt het goed. Als je een nieuwe aanschaf moet doen, is de 700/1000 zeker het overwegen waard. Als je al een 300 hebt is het mogelijk een ander verhaal, maar iedereen legt zijn prioriteiten natuurlijk ergens anders

@ruben: tsja ik wou de engelsen ook mee laten genieten maar daar niet zoveel tijd instoppen als hier. Er zitten daar toch wat minder mensen die goede feedback geven. En ilse.....was een goede tip om die cd te kopen. Nog beter dan degene die ik al had  ;)
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

myself

ben trouwens ook nog serieus aan het bedenken wat er nu niet zo goed is aan de AVP700, maar kan niets verzinnen. Ik zou waarschijnlijk met een top processor moeten vergelijken om daar nog iets zinnigs over te kunnen zeggen. Ik heb helaas geen AV8 of lexicon/meridian hier staan  ;D
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

wil

Jeetje myself,
Je review is duidelijk maar het resultaat is niet het geijkte: oh wat is ie goed en oh wat is ie fijn. Waarvoor mijn compliment!

Ik weet nu even niet wat ik met het review moet. Immers, een AVP700 is duidelijk duurder dan de AVR300, zeker als je de kosten van een eindversterker er nog bij op moet tellen. Dat de AVP700 beter is dan de ook al erg goede AVR300 maakt dat men zich moet afvragen waarom men deze koopt, want is het 2x beter of 1,2 keer beter?. Is het dan het prijsverschil wel waard, want 5 kanaals eindversterking die dit niveau moet bijbenen is ook niet niks en wat wordt het totale kostenplaatje dan?  ??? Ik bedoel eigenlijk te zeggen: de AVR300 is gewoon veel te goedkoop  ::).
Mocht iemand immers overwegen om een losse prepro aan te schaffen want het pre gedeelte van zijn receiver (zoals bij mij) is de bottle-neck in de hele keten, dan ben je toch eerder geneigd om receiver plus eindversterker in te ruilen voor een AVR300 en niet er het volledige bedrag van een AVP700 bij te leggen. Of?
Doe eens een verkoper na en overtuig mij nu eens van de aankoop van een AVP700.

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

Jukie

Het enige dat ik hier volgens mij even mis is in hoeverre de p35 een verbetering is tov de eindtrappen van de avr300  ???

Natuurlijk gaat deze review daar eigenlijk niet over, maar het is misschien toch handig om te weten voor avr300 bezitters waar de meeste winst is te behalen...

(niet dat ik een avr300 heb trouwens ;D )

myself

Citaat van: wil op juli 28, 2005, 09:48:41
Jeetje myself,
Je review is duidelijk maar het resultaat is niet het geijkte: oh wat is ie goed en oh wat is ie fijn. Waarvoor mijn compliment!

Ik weet nu even niet wat ik met het review moet. Immers, een AVP700 is duidelijk duurder dan de AVR300, zeker als je de kosten van een eindversterker er nog bij op moet tellen. Dat de AVP700 beter is dan de ook al erg goede AVR300 maakt dat men zich moet afvragen waarom men deze koopt, want is het 2x beter of 1,2 keer beter?. Is het dan het prijsverschil wel waard, want 5 kanaals eindversterking die dit niveau moet bijbenen is ook niet niks en wat wordt het totale kostenplaatje dan?  ??? Ik bedoel eigenlijk te zeggen: de AVR300 is gewoon veel te goedkoop  ::).
Mocht iemand immers overwegen om een losse prepro aan te schaffen want het pre gedeelte van zijn receiver (zoals bij mij) is de bottle-neck in de hele keten, dan ben je toch eerder geneigd om receiver plus eindversterker in te ruilen voor een AVR300 en niet er het volledige bedrag van een AVP700 bij te leggen. Of?
Doe eens een verkoper na en overtuig mij nu eens van de aankoop van een AVP700.

wil
Je hebt gelijk wil, maar die overweging wou ik tot de eindconclusie bewaren  ;D Ik moet natuurlijk ook nog iets zeggen over het 5.1 gedeelte, maar precies die overweging maak ik nu zelf ook want dat is de reden waarom ik die AVP700 in huis heb gehaald. Ik denk daarnaast wel dat de P1000 nogmaals een verbetering brengt tov de 300, maar dat mag ook wel want hij de p1000 is zelfs nog duurder dan de avr300.
als je een andere pre overweegt dat zou ik hier zeker naar gaan luisteren. Kun je later alsnog de P1000 oid erbij kopen  ;)

myself

Citaat van: Jukie op juli 28, 2005, 09:51:31
Het enige dat ik hier volgens mij even mis is in hoeverre de p35 een verbetering is tov de eindtrappen van de avr300  ???

Natuurlijk gaat deze review daar eigenlijk niet over, maar het is misschien toch handig om te weten voor avr300 bezitters waar de meeste winst is te behalen...
daar heb ik in het begin heel even iets over gezegd en ik sta daar nog steeds achter. De P35 is niet zo heel veel verschillend tov als je de AVR300 gebi-amped gebruikt.

Er is iets meer statement, iets betere definitie en iets meer controle maar dat is mij de meerprijs zeker niet waard. Dit merkte ik 1 jaar geleden al en nu ik betere speakerkabels heb is het nog steeds niet anders.

wil

Citaat van: myself op juli 28, 2005, 10:04:40
Je hebt gelijk wil, maar die overweging wou ik tot de eindconclusie bewaren  ;D
...
als je een andere pre overweegt dat zou ik hier zeker naar gaan luisteren. Kun je later alsnog de P1000 oid erbij kopen  ;)
Sorry, was niet mijn bedoeling om gras voor je voeten weg te gaan maaien.
Die P1000 hoef ik niet direkt hoewel ik het wel eens lollig zou vinden om die te vergelijken met andere eindversterkers (of gewoon mijn Acurussen aan te sluiten op jouw set zolang de AVP700 er nog staat ;)).

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
Panasonic TH42PV60

Jukie

Citaat van: myself op juli 28, 2005, 10:07:08
daar heb ik in het begin heel even iets over gezegd en ik sta daar nog steeds achter. De P35 is niet zo heel veel verschillend tov als je de AVR300 gebi-amped gebruikt.

Er is iets meer statement, iets betere definitie en iets meer controle maar dat is mij de meerprijs zeker niet waard. Dit merkte ik 1 jaar geleden al en nu ik betere speakerkabels heb is het nog steeds niet anders.

Juist aangezien je er maar heel even iets over zei ging ik twijfelen of er nu echt zo weinig verschil tussen zat of dat je gewoon vergeten was er op terug te komen.

Maar nu is het dus duidelijk. ;D

Ben benieuwd hoe de avp700 het gaat doen in 5.1.   :P

riwi

Citaat van: myself op juli 28, 2005, 09:21:36
ben trouwens ook nog serieus aan het bedenken wat er nu niet zo goed is aan de AVP700, maar kan niets verzinnen. Ik zou waarschijnlijk met een top processor moeten vergelijken om daar nog iets zinnigs over te kunnen zeggen. Ik heb helaas geen AV8 of lexicon/meridian hier staan  ;D

Erg mooie review. In stereo is de avp700 dus wel degelijk een kandidaat voor mij.
De minpunten voor mij liggen in het bassmanagement van de avp700. Er is redelijk wat in te stellen, maar ik zou meer mogelijkheden wensen. De zaken zijn ook niet beschikbaar in alle andere processoren, maar wel in bv. een lexicon MC4.
Ik bedoel dan specifiek :
Verschillende crossover frequenties per speaker of zelfs per bron en per speaker.
Rollover van hoge frequenties in het LFE kanaal naar de mains (of andere large) speakers.

De avp700 kost dan ook maar de helft van een mc4.. en als je balanced wil heb je aan de mc4 ook niks en moet je naar een mc8B die helemaal niet te betalen is...

Richard

bmateijsen

Waarom zou je perse balanced willen vanaf de pre?? Het is niet altijd zo dat wanneer er balanced inputs op je eindbak zitten dat dit per definitie ook een beter (klankmatig) signaalweg is.

De MC4 is een schitterende uitgeklede lexiconprocessor, met jou eisen is er eigenlijk geen terugweg... gewoon eens een MC4 op bezoek nemen! Check anders eens het e.a. met Garmt, die kan Lexicon gewoonweg dromen.

Groet Bjorn

riwi

Ik hoef niet perse balanced.  Enige reden voor balanced voor mij is als de amps zo groot worden dat ze niet meer in het rek passen  ;D En dat is <nog> niet het geval  ;)

Ik was meer naar de extra features van de mc4 aan het kijken tov de avp700 en besefte dat de avp700 wel balanced biedt wat de duurdere mc4 niet heeft.
Ik durf ook niet te zeggen of de mc4 ook zo goed in stereo is als de avp700 nu lijkt te zijn, maar dat is inderdaad iets wat je pas na een luistertest kan zeggen.

bmateijsen

Citaat van: riwi op juli 28, 2005, 12:09:56
Ik hoef niet perse balanced.  Enige reden voor balanced voor mij is als de amps zo groot worden dat ze niet meer in het rek passen  ;D En dat is <nog> niet het geval  ;)

Ik was meer naar de extra features van de mc4 aan het kijken tov de avp700 en besefte dat de avp700 wel balanced biedt wat de duurdere mc4 niet heeft.
Ik durf ook niet te zeggen of de mc4 ook zo goed in stereo is als de avp700 nu lijkt te zijn, maar dat is inderdaad iets wat je pas na een luistertest kan zeggen.

Ik denk dat de surround capaciteiten van de MC4 beter zijn dan de AVP700 (maar dat mag ook wel). Stereo is het verhaal gewoon anders... Arcam heeft een speciale muzikaliteit, wat een product echt een typische Arcam maakt...

Lexicon heeft dat simpelweg gewoon niet, en voor sommige is dat een enorme verbeteringen en voor anderen is dat in hun eigen set juist een mindere. Je zou het eens kunnen testen, mocht je dat willen, kan je Garmt of mij PM-en en regelen we een afspraak. Je zou daar zelfs een duo-test van kunnen maken met de AVP700 ;)

Groet Bjorn

garmtz

Ik denk dat de MC-4 zowel in stereo en zeker in surround de AVP700 wel voorbij gaat. Maar er is ook duidelijk een prijsverschil (ruim 2x zo duur).

myself

Citaat van: wil op juli 28, 2005, 10:08:13
Sorry, was niet mijn bedoeling om gras voor je voeten weg te gaan maaien.
Die P1000 hoef ik niet direkt hoewel ik het wel eens lollig zou vinden om die te vergelijken met andere eindversterkers (of gewoon mijn Acurussen aan te sluiten op jouw set zolang de AVP700 er nog staat ;)).

wil
niet erg, ik heb nog een stukje gras laten staan  ;D

en je moet wel heeeel erg snel zijn want de AVP700 en P35 gaan morgen al terug  :-\

myself

Citaat van: riwi op juli 28, 2005, 11:57:02
Erg mooie review. In stereo is de avp700 dus wel degelijk een kandidaat voor mij.
neem het aanbod van bjorn en garmt dan maar aan, is er meteen een 2e review van de AVP  ;) en meteen een moeilijke tegenover een lexicon.
Het prijsverschil is inderdaad flink en daar kun je weer een andere eindtrap van kopen oid. Je basmgt eisen zijn wel erg uniek? Als ze meer gevraagd zijn, zou arcam kunnen overwegen om dit in hun software op te nemen, maar als er slechts enkele mensen dit nodig hebben geef ik je weinig kans, ondanks dat arcam erg goed luisterd naar wensen van hun klanten. Ikzelf heb al een aantal bugs en wijzigingen in de functionaliteit in de sw terug gezien die ik aangemeld had.

heb je zulk een moeilijke ruimte dat je die uitgebreide basmgt nodig hebt?

garmtz

riwi, snap ik het goed dat je eis voor balanced gebaseerd is op het feit dat je eindtrappen wat verder komen te staan dan je prepro? Ik denk dat je dan met goed afgeschermde single-ended kabels net zo ver komt. Bedenk je dat de MC-8B/MC-12B zowel als de AVP700 niet echt belanced zijn opgebouwd, dus je hebt maar een deel van de voordelen.

Verschillende cross-over frequenties per bron of per individuele speaker vind ik wel erg ver gaan zelf. Bass management is er voor de beperking van je speakers, niet je bron.

Maar de Bass management van de lexicons is inderdaad heel fijn uitgebreid!  8)

riwi

Balanced zoek ik eigenlijk niet, en hoef ik dus ook niet. Mijn Rotel 1095 is ook niet gebalanceerd opgebouwd inderdaad, maar heeft wel de ingangen.

Ik zie de frequentie per speaker als een logisch eis. In de setup van de arcam staat het onder de SUB instellingen, maar het is een instelling die hoort bij je speakers vind ik.

M'n ruimte is niet enorm moeilijk, maar ik vind dat mijn sub loeit boven 80-100Hz, ik zou die frequenties dus naar de N803 willen leiden. De htm1 zou ik op 60Hz willen begrenzen en de (9NT) rears misschien op 80Hz? In ieder geval lijkt me de 'per speaker' setup handiger.

Ik spaar nog even verder voor een mc4 of een gebruikte mc4/mc8  :)

Ik dacht aan de arcam avp700 omdat ik al meerdere keren een arcam setup heb geluisterd en dacht : "he, dat klinkt beter dan bij mij, dat wil ik ook"  8)

Richard

R

Citaat van: riwi op juli 28, 2005, 13:41:08
Ik dacht aan de arcam avp700 omdat ik al meerdere keren een arcam setup heb geluisterd en dacht : "he, dat klinkt beter dan bij mij, dat wil ik ook"  8)

Kijk, dat is natuurlijk wel een erg goede reden..

garmtz

Balanced zoek ik eigenlijk niet, en hoef ik dus ook niet. Mijn Rotel 1095 is ook niet gebalanceerd opgebouwd inderdaad, maar heeft wel de ingangen.

Rotels gebruiken o.h.a. een opamp om de single-ended ingangen naar balanced om te zetten. Je krijgt dan een slechter geluid.

CiteerIk zie de frequentie per speaker als een logisch eis. In de setup van de arcam staat het onder de SUB instellingen, maar het is een instelling die hoort bij je speakers vind ik.

helemaal mee eens...

CiteerM'n ruimte is niet enorm moeilijk, maar ik vind dat mijn sub loeit boven 80-100Hz, ik zou die frequenties dus naar de N803 willen leiden. De htm1 zou ik op 60Hz willen begrenzen en de (9NT) rears misschien op 80Hz? In ieder geval lijkt me de 'per speaker' setup handiger.

Of je sub of luisteraar anders plaatsen? :)

CiteerIk spaar nog even verder voor een mc4 of een gebruikte mc4/mc8  :)

Zeker doen!

CiteerIk dacht aan de arcam avp700 omdat ik al meerdere keren een arcam setup heb geluisterd en dacht : "he, dat klinkt beter dan bij mij, dat wil ik ook"  8)

Arcam klinkt altijd 'lekker' en de AVP700 is erg betaalbaar.

myself

M'n ruimte is niet enorm moeilijk, maar ik vind dat mijn sub loeit boven 80-100Hz, ik zou die frequenties dus naar de N803 willen leiden. De htm1 zou ik op 60Hz willen begrenzen en de (9NT) rears misschien op 80Hz? In ieder geval lijkt me de 'per speaker' setup handiger.
volgens mij kun je dit allemaal met de 700 oplossen. De freq. waarop de sub inspringt is instelbaar, als je de center op small zet dat heb je ook je HTM-1 afgedekt en als je de rears op small zet gaat er ook niet het gehele freq. bereik naartoe. Je kunt niet het vaste kantelfreq. instellen, maar het eindresultaat is ongeveer hetzelfde.
Citeer
tsja, als een geluid je eenmaal bevalt dan ga je daar vaak aan refereren. Ik denk dat je met de arcam en lexicon een lekker spelende processor in huis hebt. de ene nog iets meer dan de ander maar daar betaal je dan ook voor. the sky is the limit??? ;)

wil

Citaat van: myself op juli 21, 2005, 20:10:24
Aan de achterzijde valt op dat daar ook geen ventilator uitgang meer opzit. Deze kast zal dus wel heel erg  8) blijven. ;)
Klopte dit nou ook? Blijft ie inderdaad koel?

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
Panasonic TH42PV60

myself

Citaat van: wil op juli 28, 2005, 17:58:26
Klopte dit nou ook? Blijft ie inderdaad koel?

wil
ja, het is echt zo. Ik ben meteen er even naartoe gelopen en nu hij al de hele dag aanstaat, is de temperatuur niet meer dan .... een warme hand.

wil

Hm :)
Ideaal voor achter een gesloten deurtje dus.

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
Panasonic TH42PV60

R

Dat hebben wel meer arcam apparaten. Ik heb mijn a32 ooit een keer warm gezien( en gevoeld), was een tijd flink stampen 4 ohm speaker en een cd speler erop..

myself

luisterimpressie HT

voordat ik mijn eindoordeel/conclusie ga trekken en tot het uiteindelijke doel van deze review ga komen, moet ik eerst nog het 5.1 gebeuren door de mangel nemen.
Om oa wil  ;) wat tegemoet te komen zal ik in dit deel met % verbetering tov de AVR300 werken. Dit is nog steeds harstikke subjectief, maar geeft in ieder geval een idee hoe de verbetering gezien moet worden. Is het dag en nacht (100%-1000%) of gewoon een kleine verbetering (5%)

Vanmorgen dus nogmaals de dB-meter tevoorschijn getoverd en alles weer op elkaar afgestemd. en eerst de AVR300 weer in 5.1 mode beluisteren. Dat muntje viel snel dus kon het ombouwgevecht weer aangaan met de &%^&^$%^# draai wbt's  ;)

U571=> geluisterd in DTS en zoveel mogelijk NIET naar de tv gekeken om maar niet afgeleid te raken en me op het geluid te kunnen richten. De AVP700 is hoorbaar een verbetering voor films. Ook de signaalwegen naar de andere kanalen zijn geupgrade en dat merk je ook. Ondanks dat zijn verbeteringen bij films gewoon moeilijker hoorbaar omdat er zoveel gebeurdt. Ik hoorde echter in de 1e scene van U571 duidelijk meer voetstappen, meer andere kleine details en over het algemeen hoorde ik de processor wat minder. Ik zou dit een 10% verbetering willen noemen

Corrs => geluisterd in Dolby 5.0. De plaatsing van instrumenten is beter. De piano en viool klinken echter, meer zoals dat instrument moet klinken. Bij "no frontiers" is er duidelijk een betere scheiding tussen de zusjes. je kunt de beide stemmen mooi apart horen, terwijl ze toch een geheel blijven vormen. Dit valt onder het kopje 20% verbetering

Diana Krall => geluisterd in DTS 5.1. Hier komt de upgrade in de signaalweg en rust het beste tot zijn recht. Hier begint weer op te vallen dat de snelheid van de processor is toegenomen en klinken de piano klanken gewoon lekker en direct. Je hoort alleen de muziek die hier via alle kanalen ten volste tot hun recht komen. Verbetering 30% !!

voor de eindconclusie moet ik eea nog even laten inzinken, maar die komt nog