Review nieuwe Arcam AVP700 (vergelijk met AVR300)

Gestart door myself, juli 19, 2005, 22:25:37

Vorige topic - Volgende topic

R

myself

Tussentijds verslag.

Ondertussen staat de AVP700/P35 lekker in te spelen en heb ik al wat luister impressies gehad. Voor ik echter een eindconclusie kan gaan maken op stereo en HT gebied heb ik eerst wat huiswerk gemaakt, zodat er alvast wat achtergrond info beschikbaar komt. (voor de ongeduldigen onder ons ::))

In mijn vorige posts had ik al gemeld waarin de AVP700 van de AVR300 verschilt en daar richt ik me dan ook voornamelijk op.
Geen poweramps, Hdmi-switching, gebalanceerde pre-outs, extra aux-aansluiting op voorkant en dat was het wel zo'n beetje. Ook zijn de overbodige koeling en gaten uit de ombouw gehaald.

Menu
Mijn eerste impressies van het instellingen menu (OSD) is dat het bekend voorkomt. En inderdaad, dat is ook zo. Alle instellingen van de AVR300, heb je hier ook. Dat zijn zo'n beetje alle instellingen die je op een HT receiver wil hebben zoals afstanden, dB verschillen compensatie, lipsync per bron, bass management, etc etc, Maar ook nog steeds de instelling of je kanaal 6+7 wil gebruiken voor de 7.1 setup, zone 2 of als bi-amping voor je fronts.

Als extra is er een menuoptie bijgekomen. 6. HDMI. Dit is gewoon HDMI switching en die kun je aan willekeurig elke toets toewijzen. Ik zie nog steeds niet in waarom je HDMI via je receiver zou moeten laten lopen want direct op je tv aansluiten is nog steeds de korste weg met het miste verlies.

Aansluitingen
Hier ga ik niet verder over uitwijden want dit is gelijk aan de AVR300, dus alle digitale en analoge ingangen die je kunt bedenken incl DVD-A en natuurlijk het video upsampling gedeelte (niet incl. HDMI upsampling). Verder nog de 2x HDMI in en 1x HDMI out aangevuld met de 7x gebalanceerde outputs. Arcam raad aan om bij verbindingen < 3m gewoon de RCA connectors te gebruiken en boven de 3m pas de gebalanceerde. Neem dit advies ter harte, maar ga vooral luisteren. Het verdubbelt trouwens wel meteen het aantal mogelijke interlinks die je moet gaan uitproberen voor je de juiste combinatie hebt ;) Ik heb nu een heel simpele eichman(RCA) gebruikt tussen de AVR300 en de P35 en de AVP700 en P35
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

myself

Interieur
Foto's komen nog, maar intern de AVP700 is er behoorlijk wat verandert tov de AVR300. Een kort gesprekje met de designer was uiteraard ook wel erg handig om wat zaken te weten te komen. Maar wat al opviel bij de eerste luister momenten was dat de AVP700 een harder signaal afgeeft. Ik dacht eerst nog dat het aan mij lag of het minder omgevingsgeluid maar het bleek dat de AVP700 echt een harder signaal uitstuurt. De oorzaak ligt aan een keuze die Arcam gemaakt heeft, maar daarover verderop meer. De meest belangrijkste technische verschillen zijn:

Nieuwe Power Supply Unit. Dat er nu geen vervuilende power amp meer in dezelfde kast bij  het pre/processor gedeelte zit, is natuurlijk al een verbetering opzich. De trafo die nu gebruikt is, kon nu ook kleiner blijven en zo nogmaals de strooivelden zo klein mogelijk houden. In het geluid moet dit terug te vinden zijn doordat er minder interferentie/ruis etc hoorbaar moet zijn wat de rust ten goede komt.

In het pre-amp gedeelte zijn nog betere onderdelen gebruikt. Het gaat hierbij natuurlijk om de details want de AVR300 heeft al een behoorlijk goed stereo gedeelte, maar het kan natuurlijk altijd nog net iets beter, tegen uiteraard een nog hogere prijs. Alle op-amps in het signaalpad zijn vervangen. De dual-opamps NE5532 zijn vervangen door de duurdere OP2134 FET opamps. De FET's gaan beter om met stroomvervuiling/verbruik maar klinken vooral beter. Voor wie dit allemaal niet zegt: dit zijn de type modificaties die aan andere hifi apparatuur gedaan worden om ze te fine-tunen. (kijk maar eens rond op de modificatiethreads en sites hier.)

De AVP700 stuurt het signaal 6dB harder uit. Dit is gedaan om de pre makkelijker aan meerdere amps te kunnen koppelen EN hij is zo meteen geschikt voor THX eindversterkers. Als ik het goed heb ik de P7 ook zo opgezet. Er staat (gelukkig) geen THX stikker op want voor die licentie moet je alleen maar flink betalen en dat geld kan beter in de geluidskwaliteit gestopt worden. Maar bij het vergelijken wou ik de geluidsdruk hetzelfde houden maar toen ik de AVP700 op dezelfde volumestand zette, viel dit al meteen op. De dB meter bracht uitsluitsel. (en natuurlijk even navragen)

De pre-amp schijnt opnieuw getuned te zijn. Door de grote aantal aanpassingen in de componentensfeer, zijn ook alle andere componenten weer eens onder de microscoop gelegd en dmv luisteren weer op elkaar afgestemd. Het doel is om door het hele frequentie gebied de zaak weer in balans te brengen en ook bij de verschillende muzieksoorten nogmaals te kijken of alles klopt.

Al met al dus een behoorlijk ontwikkeltraject waar je toch wel bewondering voor moet krijgen. Ik stel me zo voor dat die engelsen met een scope en hun gevoelige oortjes op de grond voor de versterker liggen en her en der tweaken en proberen en meten en luisteren en dan elkaar op de schouders slaan en een pint gaan drinken als er weer een vooruitgang geboekt is. Ach... misschien romantiseer ik de boel wel een beetje  ;) 8)

Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

DA BoSS

hehe, mooi verslag tot nu toe!
Maar zoals de engelsen zeggen : 'the proof is in the pudding', het gaat natuurlijk om de geluidskwaliteit....

ps: ken jij iemand bij Arcam ofzo??
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

patrick_vdb

Hi,

Citaat van: myself op juli 26, 2005, 00:56:09
Arcam raad aan om bij verbindingen < 3m gewoon de RCA connectors te gebruiken en boven de 3m pas de ongebalanceerde. Neem dit advies ter harte

Wat is dit nu voor een advies? ;D ;)

mvrg

Patrick

GerritZ

myself

Citaat van: patrick_vdb op juli 26, 2005, 07:28:57
Hi,

Wat is dit nu voor een advies? ;D ;)

mvrg

Patrick
oeps, typo-tje. Het was al laat  ;D moet natuurlijk gebalanceerd zijn

myself

Citaat van: DA BoSS op juli 26, 2005, 05:20:30
hehe, mooi verslag tot nu toe!
Maar zoals de engelsen zeggen : 'the proof is in the pudding', het gaat natuurlijk om de geluidskwaliteit....
idd ! en ik maar eten  8)
Citeer
ps: ken jij iemand bij Arcam ofzo??
::)

garmtz

Dit review moet gewoon op hifi.nl komen! ;)  Ben benieuwd naar het vervolg!

myself

Citaat van: Garmt op juli 26, 2005, 09:42:08
;)

en vervolg zal waarschijnlijk morgenavond komen.

R

Citaat van: Garmt op juli 26, 2005, 09:42:08

Open sollicitatie ;D. Goed bezig marcel..

Pfft. Morgenavond duurt wel lang hoor ;D

riwi

Citaat van: myself op juli 26, 2005, 00:56:09
Tussentijds verslag.
...
Geen poweramps, Hdmi-switching, ongebalanceerde pre-outs, extra aux-aansluiting op voorkant en dat was het wel zo'n beetje. Ook zijn de overbodige koeling en gaten uit de ombouw gehaald.

Ik neem aan dat je hier gebalanceerd bedoeld? Want de AVP700 heeft toch zowel gebalanceerd al ongebalanceerde uitgangen?

Citeer
Ik zie nog steeds niet in waarom je HDMI via je receiver zou moeten laten lopen want direct op je tv aansluiten is nog steeds de korste weg met het miste verlies.
Veel mensen hebben  meer dan 1 HDMI bron. Dan is zo'n switch erg makkelijk.

Leuke informatieve review verder  :) Ik ben benieuwd naar het luister resultaat.

myself

Citaat van: riwi op juli 26, 2005, 12:27:20
Ik neem aan dat je hier gebalanceerd bedoeld? Want de AVP700 heeft toch zowel gebalanceerd al ongebalanceerde uitgangen?
he, nog een typo  :'( bedankt voor de opmerking en ik moet ook niet meer zo laat nog een verslagje inkloppen  ;)
Citeer
Veel mensen hebben  meer dan 1 HDMI bron. Dan is zo'n switch erg makkelijk.
ja, maar kan ook met een switchbox of anders bijv 4 HDMI poorten toevoegen. Ik heb nu alleen de DVD die HDMI uitstuurt en sat.recorder/DVD recorder met HDMI zijn er nog niet zoveel.
Citeer
Leuke informatieve review verder  :) Ik ben benieuwd naar het luister resultaat.
komt eraan  ;D

myself

om de spanning nog maar wat meer op te voeren  ;D geef ik alvast de lijst van CD's die ik gebruikt heb om de 2 processors/pre's te vergelijken

Stereo
- Chris Jones, Roadhouses & automobiles
- Norah Jones, Feels like home
- Tiesto, Just be
- Do, On and on (piano mix, geen cd maar los nr)
- Mahler, 5e Symphony
- The Corrs, Unplugged (hoe kan het ook anders, dit is gewoon mijn referentie  8))
- Ilse de Lange, Here I am (met dank aan Ruben  ;))
- Various, The very best of MTV unplugged

5.1
- Diana Krall, live in Paris
- The corrs, Unplugged
- U571
- LOTR

Spacebass

CiteerAls ik het goed heb ik de P7 ook zo opgezet.
Klopt, zowel de AV8 als de P7 zijn THX certified ::)  ;D

myself

Luistertest

Na enkele dagen met horten en stoten geluisterd te hebben(it's one of those weeks :-\), kan ik dan eindelijk toch iets zinnigs over het stereo gedeelte van de AVP700 zeggen. Het 5.1 gedeelte ga ik morgen beluisteren, maar ik verwacht daar eigenlijk geen grote verschillen in. Dat zal eerder in lijn liggen met de stereoperformance, want voor zover ik weet is het DSP gedeelte niet aangepast, maar ook dat wordt natuurlijk iets beter vanwege de verbeterde signaalwegen in het analoge deel. (zie interieur verslag)

Het begon eigenlijk allemaal afgelopen zaterdag toen ik de Arcam P35 eindtrap opgehaald had. Pas toen kon ik het pre- gedeelte van de AVR300 en AVP700 los van elkaar beluisteren. Als eerste natuurlijk even de P35 aan mijn AVR300 gehangen om te wennen aan dat geluid. De verbinding tussen de P35 en pre is dmv een erg simpele oehlbach ice blue. Die interlink is geen ster, maar vrij neutraal en finetunen is dus nog altijd mogelijk. De constante factoren in het luisteren waren daarom de CD33, siltech interlinks, oehlbach interlink, P35, Nordost Red Dawn II en B&W 803 en natuurlijk de set CD's. Even terzijde: die siltech interlinks zijn niet echt ideaal voor een luistertest.... Je moet de connectoren vastdraaien en ik kreeg ze iedere keer bijna niet los. :-[

De zaterdag heb ik dus overleefd door vooral NIET te luisteren naar de set en de P35+interlink de kans te geven om ingespeeld te raken ;). En toen.... 's zondagsmiddags.... ik was klaar met alle andere bezigheden, de schuifpui stond open en buiten regende het zachtjes. Kopje koffie erbij. Dit was gewoon de ideale omstandigheid om "The last fallen leaf" van Chris Jones te draaien. Zondagmiddag, regenachtig, goede temperatuur, koffie en dan de spaanse gitaarklanken van Chris.  8)

De 2 uur die daarna kwamen verdwaalde ik in allerlij wazige denkbeelden en genoot ik van de P35 gevoed door mijn nieuwe CD33 en van de stapel CD's die ik had geselecteerd. Buiten was het ondertussen gestopt met regenen. Aan het eind van de middag was ik wel gewend aan het P35 geluid en kon de AVP700 ertussengehangen worden. Dit was het moment. :D

myself

There is no 2nd chance for a 1st impression zeggen ze wel eens en ook hier gaat dat op. De zaken die er in eerste instantie uitsprongen ben ik tijdens het doorlopen van mijn cd's eigenlijk constant tegengekomen. HET grootste verschil tussen de AVR en AVP is... snelheid. Al het andere is daar eigenlijk een gevolg van. Het gitaarspel van eric clapton is puntiger (in de goede betekenis van het woord), sneller, helderder. Er wordt wat meer aan de snaren getrokken waardoor het allemaal nog wat lekkerder/live klinkt.  ::)

Bij ann lennox vergaat de wereld echt om me heen. Dit is zooo mooi. :o Die live CD van MTV unplugged is alleen al om dit nummer een aanrader. Hier beluister ik nog iets meer rust/stilte in de AVP700 en hoor ook iets meer details. Bassen zijn iets strakker en sneller. Overal is er gewoon meer presence, statement en meer van dergelijke woorden.

Het gitaarspel van Chris Jones is nu echt snel geworden. Deze close mike opnames worden zo nog lekkerder om naar te luisteren. Nu valt ook op dat het geluidsbeeld wat ruimtelijkheid is en in de breedte ongeveer gelijk is aan de AVR300, wat ook aangeeft dat de AVR300 dit gewoon goed doet. De signature van de 300 en 700 is wat dat betreft gelijk. Ook wat loskomen van de boxen betreft is er geen winnaar aan te wijzen.

Zo gaan alle CD's er langzaam doorheen. Norah Jones is iets minder hees, er is iets minder gruis in de stem te horen. De begeleidende bas is iets minder rommelig maar het zijn geen wereldschokkende zaken. Bij Tiesto klinkt de bas beter gedefinieerd en is er een laagje bas stilletjes aan bijgekomen. Pas bij de Corrs valt het volgende verschil op. De uitspraak is verbeterd. Vooral aan het eind van een woord is nu beter te horen wat de laatste letter is. Om het even te overdrijven hoor je nu "gates" ipv "gate". Later als ik terug schakel naar de AVR300 hoor ik ook nog "gates" maar dat viel me eigenlijk pas op toen de AVP700 de eer had om als pre te dienen.

Ilse de lange's "have a little faith in me" wat live gezongen wordt is weer een belevenis. Nu valt goed op dat Ilse dicht op de microfoon staat te zingen en is de diepte in het publiek tastbaar. Het gaat zelfs zo ver dat je die 2 gasten rechts op de eerste rij tegen elkaar hoort zeggen: "jij nog een biertje?" (bij wijze van spreken dan ;))

Later die week als ik gewoon de radio weer aan heb staan en het volume wat lager heb staan valt me op dat de bas iets te aanwezig is. Ik moet nog even bekijken of dit aan de P35 ligt of omdat de AVP700 nog niet helemaal ingespeeld is. Soms hoor ik ook een metaalachtig puntje wat er niet helemaal in thuis hoort, maar dit zijn zaken die na het inspelen normaal gesproken verdwijnen.

Bij de 2e en 3e luistersessie later deze week valt eigenlijk pas op dat er over het algemeen meer rust in het geluid zit. Het is niet echt hoorbaar, eerder merk je het aan je gemoedsrust tijdens het luisteren. Bij de Corrs (jawel, dit blijft mijn referentie) blijft opvallen dat de laatste letters van een laatste woord gewoon beter te verstaan zijn. Bij "No frontiers" hoor ik meer ruimte tussen de 2 zusjes. De afbakening van hun 2 stemmen is nu duidelijker te horen, zodat er meer ruimte tussen de 2 dames komt. Ik hoor enkele kleine echo's meer. Bij andere CD's merk ik nu ook dat plaatsingen iets duidelijker zijn geworden. Maar dit is niet de winst waarom je de AVP700 zou moeten kiezen.

myself

AVR300 again
Bij terug omhangen naar mijn AVR300 is meteen duidelijk dat het geluid wat 'ronder' geworden is. Er is minder snelheid, dus de felle pieken bij de gitaar aanslagen van chris jones komen niet meer zo goed uit de verf. Ook het langzamer aanzwellen van het geluid ipv het er ineens zijn is daar even wat duidelijker. Bij sommige nummers is het zelfs lekkerder om dit 'rondere' geluid te horen. De AVR300 heeft wat minder statement, bas is iets rommeliger maar het prijsverschil moet natuurlijk ook meegenomen worden. Dat de verschillen met de AVP700 op sommige punten zo klein is, geeft ook aan dat zelfs als je veel duurdere componenten gebruikt, dat de AVR300 dan nog steeds goed meekomt. Je moet dus echt flink investeren wil je veel beter geluid krijgen. Dit is zo'n punt dat je 6x zoveel moet investeren voor 2x zoveel beter geluid.

Voorlopige conclusie op stereo gebied
De verbeteringen die technisch gezien gemaakt zijn door de analoge signaalpaden te upgraden laten hun sporen na. De verbeteringen zijn vooral ten goede gekomen aan de snelheid waarmee het geluid in de ruimte geprojecteerd wordt. Daarmee gepaard gaat ook de betere afbakening/plaatsing van instrumenten/stemmen, betere weergave details in het geluid, nog meer live gevoel. Ook is de bas wat strakker geworden en overall is er dus meer controle toegevoegd. Vooral het gitaarspel van Chris werd er mooier op, pakkender en de stemmen van de Corrs werden nog duidelijker.

De AVP700 voegt weinig extras toe aan ruimtelijkheid (buiten de betere plaatsing) en klinkt 'gewoon' als een verbeterde AVR300 wat natuurlijk een compliment voor beide muzikale instrumenten is. Snelheid is vaak wel een vereiste om echt een live gevoel in je eigen huiskamer te krijgen. 8)

TornadoGo

Mooie en duidelijke review. Thanks!  :-*

De 700 valt buiten budget, maar de 300 kan heel lekker meekomen als ik het zo lees.
Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX

myself

Citaat van: TornadoGo op juli 27, 2005, 23:04:05
Mooie en duidelijke review. Thanks!  :-*

De 700 valt buiten budget, maar de 300 kan heel lekker meekomen als ik het zo lees.
inderdaad  ;D iedere verbetering is er natuurlijk 1, maar deze kost ook iedere keer meer geld.

Maar de extra snelheid is toch wel erg mooi hoor  8)

myself

Trouwens, ik hoor net dat de nieuwe P1000 variabele gain levels heeft  8)
- Arcam gain
- THX gain
- een erg lage gain ingeval van erg gevoelige luidsprekers

FrankB

Weer erg leuk geschreven Myself! Mooie recensie!

En toch een klein verschil, je gaat je afvragen of de 300 nou zo goed is of er qua verbeteringen wat is blijven liggen bij de 700 ...
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

patrick_vdb

Hi,

Citaat van: FrenkB op juli 28, 2005, 07:10:28
En toch een klein verschil, je gaat je afvragen of de 300 nou zo goed is of er qua verbeteringen wat is blijven liggen bij de 700 ...

Arcam laat eigenlijk weinig steken liggen en elk product dat ze op de markt brengen kent een meer dan uitstekende prijs/prestatie verhouding. Kortom, de 300 is gewoon zo goed ;D

Leuke review Myself, jammer dat je echter geen surround getest/beschreven hebt, want daar koop je een dergelijk apparaat toch uiteindelijk voor. Het extra stukje snelheid, de wat betere afbakening van geluiden binnen het beeld etc kan uiteindelijk wel eens een wereld van verschil maken in goed surround en fantastisch surround.

mvrg

Patrick

bmateijsen

En wederom veel aandacht besteed aan een goede uitgebreide review. De combi met de P1000 zal absoluut meer synergie geven dan met de P35 schat ik. Hoewel het daar ook denk ik meer een plus zal zijn bij surround dan bij stereo. De AVP700/ P1000 heeft absoluut een plaats in het totale Arcam segment, waarbij bij een nieuwe aanschaf deze pre/pro eindcombi de echte Arcam quality standard kent, die zich ook uitdrukt in een goede prijs-kwaliteit verhouding en de mogelijkheid een matchende combi te maken met evt. andere eindversterkers. Maar de AVR300 is gewoon 'hard-to-beat', je krijgt gewoon vreselijk veel kwaliteit voor die prijs... ;)

R

Goed verhaal weer marcel..Goed gedaan. het viel wel op dat de engelse versie beduidend korter is. Ook leuk om te lezen hoe ilse geintegreerd is in je collectie ;)..