TAG McLaren in de polder - met een kritisch oor naar een zuivere set

Gestart door wil, juli 11, 2005, 16:39:54

Vorige topic - Volgende topic

Raphie

We zitten weer allemaal op dezelfde golflengte ;D alleen nu moeten we het nog eens worden ???
JBL PRX Power!

beunky

Citaat van: Raphie op augustus  1, 2005, 22:27:46
De enige manier waarop ik winst zou zien is de DVD32FLR direct (via een nieuwe DAC) aansluiten op de ML VV, dit kan op zich wel omdat de DVD32FLR 2 digitale uitgangen heeft. komen er wel een paar vragen:

1. Welke DAC is beter dan de DAC van de AV32R?
2. Is de MAIN OUT van de ML echt zo veel beter dan van de AV32R?
3. Is de prijs van ML-VV + qualitatief betere DAC deze "winst" in stereo waard?

Ik kan me de Parasound/ML28/Classe CA100 combi van Audiofiel nog goed herinneren, als schril contrast met m'n AV32R, DVD32FLR & 100x5R. Ik weet nu dat de 100x5R hierin de boosdoener was. m'n nieuwe EV heeft de klank en stage gemaakt winst in DAC en pre ben ik nog niet zo zeker van...

Wellicht aardig om in dit verband te wijzen op de meeting bij FrenkB, daar hebben we mijn tag loopwerk plus dac/pre als loopwerk-dac combi gebruikt met gewoon de tape-out...
Dat wil heel goed hoor :)
Ik denk niet dat je een echt veel betere dac kunt vinden die relatief betaalbaar is...
Waarschijnlijk wel genoeg wat ánders klinkt, dat wel...
Maar om de tag-combi (mede dankzij de sync link natuurlijk) echt hoorbaar weg te spelen (dus duidelijk te verbeteren, niet te veranderen)... dat gaat veeeeeeel geld kosten ben ik bang.
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

blue-eyes

Citaat van: Raphie op augustus  1, 2005, 22:27:46
De enige manier waarop ik winst zou zien is de DVD32FLR direct (via een nieuwe DAC) aansluiten op de ML VV, dit kan op zich wel omdat de DVD32FLR 2 digitale uitgangen heeft. komen er wel een paar vragen:

1. Welke DAC is beter dan de DAC van de AV32R?
2. Is de MAIN OUT van de ML echt zo veel beter dan van de AV32R?
3. Is de prijs van ML-VV + qualitatief betere DAC deze "winst" in stereo waard?

Ik kan me de Parasound/ML28/Classe CA100 combi van Audiofiel nog goed herinneren, als schril contrast met m'n AV32R, DVD32FLR & 100x5R. Ik weet nu dat de 100x5R hierin de boosdoener was. m'n nieuwe EV heeft de klank en stage gemaakt, te behalen winst in DAC en pre ben ik nog niet zo zeker van...

Jij hebt hem ook door ;)

Terechte opmerkingen en vragen!
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Auralic Aries G1, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Audioquest, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

Teejoo

Citaat van: Blue-Eyes op augustus  1, 2005, 22:22:07
Volgens mij heeft niemand het echt door....... En is zeker niet DE manier!
Ik had het dus duidelijk over het gebruik van alléén een extra ML voorversterker. Dan was mijn omschrijving wel de juiste manier van aansluiten.

We typen gewoon te snel hier  :P :P ;D

Laat maar zitten.

blue-eyes

Dan is dat ook juist ;)

Wat denk jij Teejoo, heb jij al substantieel betere DAC / loopwerk / pre combi's gehoord?
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Auralic Aries G1, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Audioquest, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

Raphie

Teejoo, nou je toch online bent weet jij een manier om een "12 volts trigger" van een AV32r te genereren zonder serieele poort? zit er ergens nog een voorbereiding op de printplaat waar je wat eenvoudig soldeeraftakkingen op kan maken?
JBL PRX Power!

Teejoo

Citaat van: Blue-Eyes op augustus  1, 2005, 22:36:42
Dan is dat ook juist ;)

Wat denk jij Teejoo, heb jij al substantieel betere DAC / loopwerk / pre combi's gehoord?
Ik heb altijd de CEC loopwerken en DAC (met sync link!) erg mooi gevonden. Als ik de Tag niet had ontdekt was het dit ook geworden. De DVD32R is dan ook zo'n mooi CD loopwerk. Ik denk dat er wel meer mooie voorversterkers zijn, maar ik vind Linn en Audionet hierin erg mooi klinken. Ik ken de US merken niet zo.

Teejoo

Citaat van: Raphie op augustus  1, 2005, 22:37:39
Teejoo, nou je toch online bent weet jij een manier om een "12 volts trigger" van een AV32r te genereren zonder serieele poort? zit er ergens nog een voorbereiding op de printplaat waar je wat eenvoudig soldeeraftakkingen op kan maken?
Ho! De AV32R geeft zelf géén 12 volt uit op de connector. Hij maakt alleen maar 'verbinding' (open / dicht). Dus er valt niets te vertakken en al helemaal niet te solderen.

Je moet dus een kastje maken waar je via een relais de 12 V aan en uit kunt schakelen. Let wel, de 12V gaat niet via de action switches. Deze schakelen puur het relais. Ik heb eens ooit een handige tekening gehad, maar kan hem niet vinden. Maar zoals je al gezien hebt op het AV forum zijn er diverse mogelijkheden.

Raphie

Dat heb ik inderdaad al gelezen, bolle had ook het schema voor me, Da's dus het enige dat ik aan deze verder zeer complete processor mis. zowel de TAG als ML gebruiken ook UTP voor linking, maar beiden met hun eigen OS helaas
JBL PRX Power!

Teejoo

Citaat van: Raphie op augustus  1, 2005, 22:58:56
Da's dus het enige dat ik aan deze verder zeer complete processor mis.

Daar heb je helemaal gelijk in!

Spacebass

Blue, ik neem aan dat je geen sausje wil, maar dat je het liefst de "digitale randjes" wilt verminderen, of is er iets specifieks wat je niet mooi vind aan de TAG DAC? Als de Tag DAC het nu al niet naar smaak doet, wat voor nut heeft dit hele plan dan? Tenminste, bij mij klinkt dezelfde DAC opstelling buiten de DSP, dicht op het loopwerk ( ;D) mooier dan het getransporteerde digitale signaal, wat pas in de Pre DA omgezet wordt.

Volgens mij heeft het pas echt nut als je in jouw situatie een "anders klinkende/betere" externe DAC gaat gebruiken.
Ik snap dat ik mij in het hol van de leeuw waag, maar toch......  ;D

Martin_M

Volgens mij wil Bleu Eyes gewoon meer ML in z'n signature >:D
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

BOUBOU

Citaat van: Martin_M op augustus  2, 2005, 08:16:18
Volgens mij wil Bleu Eyes gewoon meer ML in z'n signature >:D

Het enige wat hij hoeft te doen is het ML logo oprekken.... 
Het aantal centimeter logo in BE's signature representeert de hoeveelheid gebruikte producten van een bepaald merk  ;)
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

blue-eyes

Citaat van: Spacebass op augustus  1, 2005, 23:20:36
Blue, ik neem aan dat je geen sausje wil, maar dat je het liefst de "digitale randjes" wilt verminderen, of is er iets specifieks wat je niet mooi vind aan de TAG DAC? Als de Tag DAC het nu al niet naar smaak doet, wat voor nut heeft dit hele plan dan? Tenminste, bij mij klinkt dezelfde DAC opstelling buiten de DSP, dicht op het loopwerk ( ;D) mooier dan het getransporteerde digitale signaal, wat pas in de Pre DA omgezet wordt.

Volgens mij heeft het pas echt nut als je in jouw situatie een "anders klinkende/betere" externe DAC gaat gebruiken.
Ik snap dat ik mij in het hol van de leeuw waag, maar toch......  ;D

SB,

dat zeg ik de hele tijd al! Als ik het zou doen (lange termijn planning) zou er zowel een externe dac als extra PRE komen om zo TWEE sets te krijgen die bepaalde onderdelen van elkaar lenen. Ik wil geen 4 frontspeakers en een extra EV. De ML pre (er zijn nog wel andere merken ook) biedt deze mogelijkheid dmv passthrough, SSP geheten bij ML. Ik wil gewoon de kwaliteit zoals nu in mijn HT behouden en eventueel de stereo kwaliteit verhogen.

De optie TAPE OUT was puur hypothetisch, NOOIT een serieuze optie geweest voor mij. Daarnaast heb ik die optie niet aangedragen ;) Misschien dat de lange discussie om de TAPE OUT iedereen op het verkeerde been heeft gezet?

De hamvraag is alleen wat een dedicated stereo PRE met loopwerk en dac toevoegd aan mijn huidige set. Normaliter zou een set a la ML beter moeten klinken, maar is het de investering van 5000 euro tweedehands wel waard? Als bijv. de verbetering 2% is lijkt het me niet zinnig. Als je ineens een wow gevoel krijgt dan is het weer wat anders ;)

Audiofiel

Citaat van: Teejoo op augustus  1, 2005, 22:19:22
Je hebt helemaal gelijk. Zeker gezien de kwalitatief erg goede volumeregeling op de AV32R. Dan ga je dus je ML pre gebruiken om een smaakje te geven.....

Citaat van: Martin_M op augustus  1, 2005, 22:15:40
Dat gevoel had ik ook al ;).
Maargoed, de ene volumeregelaar is de andere niet en wellicht klinkt het totaal anders.
Een vv is natuurlijk niet veel anderd dan een schakelbak en volumeregelaar.

Aj aj aj. Ik zie toch veel te vaak dat het begrip van een voorversterker wordt gereduceerd tot een schakelaar en een volumeregelaar. Mensen toch, jullie hebben allemaal high-end spullen en de functie van een voorversterker wordt gedecimeerd tot een potmeter?

Hoewel het al vaak aan bod is gekomen: nog maar een keertje dan... Een analoge voorversterker heeft (in ieder geval) de volgende functies:
1 impedantie aanpassing van de ingang (bron)
2 ingangskeuze
3 spanningsversterking van de bron (ten bate van buffer en volumeregeling)
4 volumeregeling
5 uitgangsimpedantie aanpassing

Stappen 1, 3 en 5 zijn van essentieel belang en bepalen in belangrijke mate de kwaliteit van het geluid.

[size=7 pt]* In geval van de ML28 is de spanningsversterking zelfs instelbaar tussen 0 en 24 dB en stuurt de volumeregelaar rechtstreeks de gain (versterkingsfactor) aan, dus geen nadelen in impedantieverloop zoals bij een potmeter.[/size]

Overigens is het nut van het gebruiken van een analoge voorversterker als je er al een voorversterker voor hangt naar mijn mening een stuk minder groot. Zowel de weg loopwerk>dac>tape out>ML pre>ML ev als de weg loopwerk>dac>pre out>ML pre met SSP>ML ev laten waarschijnlijk niet het volle potentieel horen. Je gebruikt dan immers nog steeds (een flink stuk van) het analoge circuit van de TAG dac/vv en echt niet alleen de DAC.

Het grote voordeel van een analoge voorversterker gebruiken zit hem in het feit dat je er een analoge bron op kunt aansluiten. Alleen dan kun je maximaal alles horen van die analoge bron (en die bron mag een loopwerk met dac zijn).

Simpelweg 1 apparaat extra opnemen zal zeker een verschil opleveren. Maar dan zit het grootste voordeel wellicht in stap 5, en minder in stap 1 en 3. Nee, een analoge voorversterker geeft het grootste voordeel als je de schakel van de 'voorgeschreven DAC' kunt aanpassen. Met een losse DAC bepaal jij immers zelf welke kwaliteit je wilt hebben voor de digitaal-analoog omzetting. En niet jouw voorversterker. Een kwalitatief betere stereo DAC dan de TAG gebruiken heeft dan pas zin, als je die hogere kwaliteit ook kunt laten horen. En dat kan alleen met een analoge voorversterker. Vooropgesteld dat het gebruikte loopwerk wel 2 goede digitale uitgangen heeft.

Laten we overigens niet vergeten dat het gebruiken van een los CD-loopwerk met DAC voor stereo en een losse DVD-speler voor HT natuurlijk de ultieme weg is. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Richi

Citaat van: Ruben op augustus  1, 2005, 16:02:13
Enne Ruben met 5.1 pfft echt niet. Een sub zou direct achter de dvd speler hangen, voor dat ene filmpje af en toe.
Hoi Ruben,

Maar dan kan je toch het volume van je sub niet regelen?

Groet,
Richard
Woonkamer Naim Muso 2 • Apple TV 4K • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear Classé attic - in voorbereiding Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Mac Mini M2 Roon • Marantz SA-11S2 • Parasound D/AC-2000 Ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • Elac Debut 6.2 • Philips 55POS9002 • Audioquest • Grimm • Philips Pronto

Martin_M

Citaat van: Audiofiel op augustus  2, 2005, 10:26:40
Aj aj aj. Ik zie toch veel te vaak dat het begrip van een voorversterker wordt gereduceerd tot een schakelaar en een volumeregelaar. Mensen toch, jullie hebben allemaal high-end spullen en de functie van een voorversterker wordt gedecimeerd tot een potmeter?

Haha, dat weet ik wel. Ik had er wellicht een smiley achter moeten plaatsen.
Verschil in kwaliteit tussen verschillende pre's kan echt groot zijn. Dan moet het wel meer zijn dan een schakelbak en volumeregelaar;)

Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

R

Citaat van: Richi op augustus  2, 2005, 10:39:14
Hoi Ruben,

Maar dan kan je toch het volume van je sub niet regelen?

Groet,
Richard

Gewoon op lekker niveau afregelen. Dat verschilt bij mij niet zo veel. Ik geloog dat er ook een AB bij die sub zit met die functie.

Richi

Het is het proberen waard natuurlijk. Ik zal vanavond eens proberen of dat bij mijn REL werkt. Het lijkt me lastig om het volume van de sub (steeds op ieder volume) goed af te stellen.
Woonkamer Naim Muso 2 • Apple TV 4K • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear Classé attic - in voorbereiding Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Mac Mini M2 Roon • Marantz SA-11S2 • Parasound D/AC-2000 Ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • Elac Debut 6.2 • Philips 55POS9002 • Audioquest • Grimm • Philips Pronto

R

Ik denk dat ik gewoon een paar volume standen zal inregelen. En dan markeren of zo. (zoveel film kijk ik ook niet hoor)

edit: Zie net dat het niet zal gaan ivm het ontbreken van een draai volumeknop. Alleen een knopje up en down.

Spacebass

Richi

Citaat van: Ruben op augustus  2, 2005, 11:00:04
Ik denk dat ik gewoon een paar volume standen zal inregelen. En dan markeren of zo. (zoveel film kijk ik ook niet hoor)

edit: Zie net dat het niet zal gaan ivm het ontbreken van een draai volumeknop. Alleen een knopje up en down.
Ik heb net even in de handleiding van mijn Denon DVD 3910 gekeken en met het bass-management wat daar ingebouwd is, zou dit mogelijk moeten zijn. Center en rears uitschakelen. Fronts en sub inschakelen. Afregelen. En een paar volume instellingen in de sub programmeren. Ik ben benieuwd. Vanavond de sub maar weer eens aansluiten.  :)

R

Laat maar eens weten hoe dat werkt dan. Ik ben benieuwd. Wel weer een goed idee of niet ;)

blue-eyes

Raphie,

er wordt nu een Siltech Parijs aangeboden van 2 mtr. Misschien nu niet meer nodig, maar ik post hem toch maar even ;)

Siltech Parijs

Raphie

ThnX, maar is voorlopig inderdaad niet meer nodig, dit is toruwens ook de instap uit de MTX serie, die ga ik natuurlijk niet aan m'n 2 belangrijkste kanalen hangen ;)
JBL PRX Power!