TAG McLaren in de polder - met een kritisch oor naar een zuivere set

Gestart door wil, juli 11, 2005, 16:39:54

Vorige topic - Volgende topic

Raphie

Citaat van: Jack van Dijk op augustus  1, 2005, 20:29:55
Op pagina 5 staat een plaatje van de achterkant waarop je het ook nog eens kan zien.

Op pagina 14 staat de uitleg die Teejoo ook al heeft gepost.

Jack
dus er is een lijnuitgang die de gekozen bron op lijnniveau uitstuurt, en via de tape monitor zou je dus het ML pre signaal nogmaals door de TAG jagen?

ff kijken of ik het goed begrijp

een bron gaat door de TAG processor en bereikt de speakers op een normale manier, maar tevens gaat er signaal naar de TAPE OUT. dit zou bijv naar een ML28 kunnen gaan, de MAIN L&R out van de ML28 sluit je dan weer aan op een andere input van de TAG, dan heb je toch alleen meer een extra PRE in je audiochain gezet? Volgens mij snap ik het dus niet, hoe kan je nou met 2 pre's toch 1 set speakers aansturen?
JBL PRX Power!

patrick_vdb

Hi Raphie,

Citaat van: Raphie op augustus  1, 2005, 20:25:51
Kijk maar eens naar de massa van de versterker zelf, dan moet je toch echt wel wat energie hebben wil je dat nog in beweging brengen

Niet zo zeer energie maar eerder de juiste frequentie. Als een peleton een brug van enkele tonnen in een levensgevaarlijke resonantie kan brengen dan stelt het gewicht van eender welke amp niet meer veel voor ;)

Maar ga nu eerst maar eens genieten van de ML in plaats van je al druk te maken over de ondergrond ed. Dat soort tweaks komen later nog wel een keer aan bod.

mvrg

Patrick

Raphie

JBL PRX Power!

blue-eyes

@Raphie:

de L/R front uitgangen sluit je aan op de ML PRE. Dus je kabeltjes niet naar je EV maar naar de PRE. Simpeler kan ik het niet zeggen ;) . Op de PRE sluit je de EV aan op de L/R uitgangen (alleen maar front aanwezig).

Met de tape out zoals hier genoemd kan je de TAG ook als bron beschouwen aan te sluiten op de CD ingang van de ML pre.

Edit: plaatje toegevoegd van de passthrough

Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Auralic Aries G1, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Audioquest, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

Raphie

Ok, maar dan gaat al het dd/dts spul voor de L&R door 2 processoren heen.
JBL PRX Power!

blue-eyes

Citaat van: Raphie op augustus  1, 2005, 21:06:15
Ok, maar dan gaat al het dd/dts spul voor de L&R door 2 processoren heen.

Nee. Iig niets anders dan het signaal wat je normaliter rechtstreeks naar je EV stuurt wordt nu via de ML PRE naar je EV gestuurd. De ML PRE stuurt het signaal 1 op 1 door naar de EV. Een duur T-stukje zeg maar ;)

Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Auralic Aries G1, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Audioquest, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

Raphie

Ahaa... heb em.... ;) en dan sluit je dus je bron weer direct op de ML aan.  Dan heb je dus een andere speler nodig, want de DVD32flr heeft de TAGtronic bus, geen DAC en de externe clock (van de AV32R) Je kan natuurlijk gewoon via de TAPE out van de AV32R spelen, (bijv op de CD ingang van de ML) maar dat zou dus dubbele voorversterking betekenen.
JBL PRX Power!

blue-eyes

Je gebruikt de TAG als DAC. Intern gaat het van digitaal naar analoge domein. Of daar voorversterker eigenschappen etc. bij komen te kijken weet ik niet. Wellicht.

Je moet de TAG pre en DVD gewoon als loopwerk/dac combi zien.

Normaliter is het: loopwerk => dac => versterker (pre + ev). In dit geval wordt het: DVD32FLR => AVR32R => ML PRE => ML EV

beunky

Citaat van: Raphie op augustus  1, 2005, 21:18:38
Ahaa... heb em.... ;) en dan sluit je dus je bron weer direct op de ML aan.  Dan heb je dus een andere speler nodig, want de DVD32flr heeft de TAGtronic bus, geen DAC en de externe clock (van de AV32R) Je kan natuurlijk gewoon via de TAPE out van de AV32R spelen, (bijv op de CD ingang van de ML) maar dat zou dus dubbele voorversterking betekenen.

Je hebt hem nog niet helemaal ;D ;D ;D

Wat is dus de normale situatie:
loopwerk -> dac -> voorversterker -> eindversterker
Wat gebeurt er nu? Tag maakt een dvd-loopwerk, das dus stap 1. Ze hebben ook een dac/vv gemaakt, das twee en drie in EEN apparaat, en de eindversterker was al een Mark Levinson.

Wat gaat Blue dus doen?
loopwerk -> dac -> voorversterker -> eindversterker
Dus gewoon de normale situatie.
De Tag wordt gebruikt als loopwerk. Maar doordat je de AV32R alleen als dac gebruikt en NIET als voorversterker (doordat je de tapeloops gebruikt) heb je dus een losse voorversterker nodig, dat wordt dus de Mark Levinson. Feitelijk niets anders dan de gebruikelijke loopwerk/dac combi die je op een normale analoge stereo-pre aansluit.
Maar de processor stuurt nog wél beide achterkanalen rechtstreeks aan...
In principe kun je dus ook de situatie maken:
Tag loopwerk -> tag dac/vv -> 2 x ml ev voor surround
Tag loopwerk -> tag dac/vv als dac -> ml pre -> ml ev voor stereo
Nadeel hiervan is dus dat je kabels moet switchen, als je de ml pre permanent opneemt in je setup zoals afgebeeld is dat niet nodig ;)
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

blue-eyes

Jij ook niet Beunky ;D

Wat ik zou willen op termijn:

Stereo: Loopwerk (TAG) => DAC (ML ?) => ML PRE => ML EV 1
HT: loopwerk (TAG) => TAG PRE => ML PRE = ML EV 1
                                     TAG PRE => ML EV 2

De oplossing met de TAPE OUT was een aangedragen, maar niet een die uitgevoerd gaat worden. Kabels wisselen doen we uberhaupt niet. Er zit niet voor niets een SSP functie op!

Dus voor stereo ideale situatie, voor HT een minpunt: extra schakel tussen TAG PRE en ML EV. Het grote voordeel is toch wel twee hele goede sets maar met een paar frontspeaker en een eindversterker ipv beide dubbel!

Martin_M

Citaat van: Raphie op augustus  1, 2005, 20:25:51
Kijk maar eens naar de massa van de versterker zelf, dan moet je toch echt wel wat energie hebben wil je dat nog in beweging brengen

Laat je verbazen...

Mijn versterker is zo'n 90 KG. zwaar en staat op 5 trillingabsorberende poten. Elke ondergrond geeft weer een andere hoorbare kleuring. Kurk is soft, mdf al beter, huidige soundboard veel beter. Spikes geeft bij mij thuis een te 'hard' resultaat. Oftwel; experimenteer naar hartelust.

Ik meen dat we de EV van Eisse eens tijdens een shootout op mdf hadden gezet waar we ook verschil in hoorden.
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Teejoo

Optie 1 stereo:

Tag dvd --> Tag AV32R (tape out) --> ML pre (analoge line input) --> ML eindversterker

Optie 2 surround:

Tag dvd --> Tag AV32R (line out) --> ML pre (bypass) --> ML eindversterker

en voor de surround kanalen:

Tag dvd --> Tag AV32R (line out) --> Tag eindversterker.

Raphie

Ik vind dit dan toch wel eg ver gaan, hoor, je gebruikt alles van je huidige setup, behalve de volume regelaar van je AV32R om nou een ML VV aan te schaffen voor alleen volume regeling? je verwacht dan wel erg veel van het ML sausje over het TAG signaal. (want line-out is gewoon main out op nominaal volume ;))
JBL PRX Power!

Martin_M

Dat gevoel had ik ook al ;).
Maargoed, de ene volumeregelaar is de andere niet en wellicht klinkt het totaal anders.
Een vv is natuurlijk niet veel anderd dan een schakelbak en volumeregelaar.
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Teejoo

Citaat van: Raphie op augustus  1, 2005, 22:13:26
Ik ivnd dit dan toch wel eg ver gaan, hoor, je gebruikt alles van je huidige setup, behalve de volume regelaar van je AV32R om nou een ML VV aan te schaffer voor alleen volume regeling? je verwacht dan wel erg veel van het ML sausje over het TAG signaal. (want lijn-out is gewoon main out op nominaal volume ;))
Je hebt helemaal gelijk. Zeker gezien de kwalitatief erg goede volumeregeling op de AV32R. Dan ga je dus je ML pre gebruiken om een smaakje te geven.....

Ik wil alleen maar duidelijk maken hoe de boel nu aangesloten zou moeten worden als je perse de ML voorversterker wilt gebruiken. Dan is dit dé manier.

blue-eyes

Nope.

Ik creeer een extra set.

ML pre, ML EV, loopwerk (gewoon die van TAG, die is er immers al) en een nieuwe dedicated DAC op de JBL fronts.

Echter wil ik ook een HT set houden, maar geen twee complete sets hebben. Dus gebruik ik van de stereo set de EV en speakers. Dat kan doordat de ML pre een SSP functie heeft.

Je winst is dat deze dedicated set een naar te verwachting een veel betere stereo resultaat gaat geven. Dit door een betere DAC en door een betere PRE.

Let wel: in de stereo setting gebruik je NIET de TAG PRE!!!!!! Wel als je de TAPE OUT gebruikt, en dan dus de TAG als DAC gebruikt, maar dat is niet mijn bedoeling.
Ik vraag me namelijk af of de winst van het gebruik van de ML pre groter is dan het verlies door de extra connectie en de route van het signaal intern in de TAG pre (DAC).

oud_account_1

Citaat van: Teejoo op augustus  1, 2005, 19:37:06
Verklaring Tape out & LED:

Als ik die tekst (die hier zo vakkundig is weggelaten) goed interpreteer dan werkt de tape out uitgang bij spdif inputs, zonder dat TAPE op moet lichten in het display?
Dus, je zou tape out nodig hebben om de avr als externe dac te gebruiken?
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

blue-eyes

Citaat van: Teejoo op augustus  1, 2005, 22:19:22
Je hebt helemaal gelijk. Zeker gezien de kwalitatief erg goede volumeregeling op de AV32R. Dan ga je dus je ML pre gebruiken om een smaakje te geven.....

Ik wil alleen maar duidelijk maken hoe de boel nu aangesloten zou moeten worden als je perse de ML voorversterker wilt gebruiken. Dan is dit dé manier.

Volgens mij heeft niemand het echt door....... En is zeker niet DE manier!

De manier is: TAG loopwerk (zitten toch twee dig. uitgangen op), ML DAC en ML PRE. Met een aparte dac en apart loopwerk en een ML PRE gebruik je de TAG PRE niet!

blue-eyes

oud_account_1

"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

Teejoo

Citaat van: Blue-Eyes op augustus  1, 2005, 22:19:42
Nope.

Ik creeer een extra set.

ML pre, ML EV, loopwerk (gewoon die van TAG, die is er immers al) en een nieuwe dedicated DAC op de JBL fronts.

Echter wil ik ook een HT set houden, maar geen twee complete sets hebben. Dus gebruik ik van de stereo set de EV en speakers. Dat kan doordat de ML pre een SSP functie heeft.

Je winst is dat deze dedicated set een naar te verwachting een veel betere stereo resultaat gaat geven. Dit door een betere DAC en door een betere PRE.

Als je een andere dac gaat gebruiken wordt het natuurlijk een ander verhaal.  ::)
Ik denk dat het niet zal meevallen om de Tag dac + loopwerk + sync link combinatie drastisch te verbeteren. Zal in elk geval veel meer geld tegenaan gegooid gaan worden, maar zeker mogelijk zijn.

blue-eyes

maar zie wat eerdere reacties, verwacht daar niet te veel van. Je zal geen kwaliteit verandering krijgen, alleen een klank met een andere saus zoals eerder gezegt.

Raphie

De enige manier waarop ik winst zou zien is de DVD32FLR direct (via een nieuwe DAC) aansluiten op de ML VV, dit kan op zich wel omdat de DVD32FLR 2 digitale uitgangen heeft. komen er wel een paar vragen:

1. Welke DAC is beter dan de DAC van de AV32R?
2. Is de MAIN OUT van de ML echt zo veel beter dan van de AV32R?
3. Is de prijs van ML-VV + qualitatief betere DAC deze "winst" in stereo waard?

Ik kan me de Parasound/ML28/Classe CA100 combi van Audiofiel nog goed herinneren, als schril contrast met m'n AV32R, DVD32FLR & 100x5R. Ik weet nu dat de 100x5R hierin de boosdoener was. m'n nieuwe EV heeft de klank en stage gemaakt, te behalen winst in DAC en pre ben ik nog niet zo zeker van...
JBL PRX Power!

beunky

Citaat van: Blue-Eyes op augustus  1, 2005, 22:22:07
Volgens mij heeft niemand het echt door....... En is zeker niet DE manier!

De manier is: TAG loopwerk (zitten toch twee dig. uitgangen op), ML DAC en ML PRE. Met een aparte dac en apart loopwerk en een ML PRE gebruik je de TAG PRE niet!

Mwah lijkt me een beetje overdone...
Maar goed jouw keus ;D
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

blue-eyes

Citaat van: Teejoo op augustus  1, 2005, 22:26:49
Als je een andere dac gaat gebruiken wordt het natuurlijk een ander verhaal.  ::)
Ik denk dat het niet zal meevallen om de Tag dac + loopwerk + sync link combinatie drastisch te verbeteren. Zal in elk geval veel meer geld tegenaan gegooid gaan worden, maar zeker mogelijk zijn.

Jij hebt hem door ;) De TAPE OUT was aangedragen door Beunky en uitgespit omdat we het willen weten, niet om serieus als optie te nemen. Overigens klopt je schema 100% indien TAG als DAC te gebruiken :)

ML pre + ML DAC +/- 5000 euro tweedehands. En dat weegt wellicht niet op tegen de winst.

De ML pre zal naar verwachting substantieel beter zijn, maar of dat 5000 euro waard is..... Geen idee, wellicht niet. Maar als we een ton winnen wel ;)