Art for the Ear room. Only music matters. Kabel is blijvertje.

Gestart door Maximus_Aurelius, juli 2, 2005, 16:36:44

Vorige topic - Volgende topic

eddy135

WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

chansig

Citaat van: Maximus_Aurelius op februari 12, 2017, 21:22:10
Tevens laat het allemaal veel detail horen en met name live opnames is het wel mooi want bij sommige uitgaves denk je dat je er midden in zit. Harry Belafonte live at the Carnegie hall (Analogue Productions) wat een prachtige opname is zit je gewoon erbij. Bij het nummer take my Mother home hoor je bij circa 4 minuten iemand niezen. In het begin dacht ik dat ik in real life iemand hoorde niezen, maar zit in de opname  ;D.

Dan ga je als echte audiofiel natuurlijk gelijk luisteren of je eigenste apparaat het ook laat horen.  :D

Pffff....gelukkig maar. Kans is groot dat je nu zo zit te luisteren dat zaken meer opvallen, zaken die er altijd al wel geweest zijn.

Gr. Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

Maximus_Aurelius

Weet niet of dit altijd zo is geweest bij het Album van Harry Belafonte live af the Carnegie hall.
Dit album van Analogue Productions heb ik zaterdag pas binnen gekregen samen met Janis Ian Breaking the Silence (AP Gold cd). Mooi de albums geript en gisteren het Live concert relax zitten te beluisteren.

Wanneer je het nu duidelijk hoort dan zal het op iedere set duidelijk te horen zijn. Maar hoe ik al schreef dacht ik dat iemand in real life een niesbui had ;). Bleek het leuk in de opname te zitten.;D.
Accuphase C-2150 & P4500  > APL DSD AR > YG Acoustic Carmel > Sternklang Ephemera LS kabel >  Siltech 770 XLR > Crystal Cable Power reference Diamond, > Furutech DPS 4.1 LE with FI (E) 48 NCF, > USB kabel Final touch audio Sinope > Ediscreation Silent Switch OXCO > Farad Super 3 > zelfbouw Computer audio transport ( Jcat USB XE & Farad super3 ) > Taiko Extreme ATX-DC with Keces P8 >Boldz Chunkz & Panelz & RTFS Sirrah's, Big Block B > Townshend Audio Seismic Isolation Podium > Fuses, SR Orange  > Ps Audio P10 power plant.

Maikel_audionerd

Klinkt als een positieve eerste impressie.
Ik heb eens gehad (bij film kijken) dat m'n vriendin zei "Soow het regent hard buiten", ik moest glimlachen en zette de film op pauze...
Als je live aspect belangrijk vind, lijkt dit een schot in de roos.
Benieuwd wat je eindoordeel zal zijn
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

RZeemering

Citaat van: chansig op februari 13, 2017, 09:52:11
Dan ga je als echte audiofiel natuurlijk gelijk luisteren of je eigenste apparaat het ook laat horen.  :D

Pffff....gelukkig maar.

Gr. Hans

Dank voor de tip inderdaad. Ik had bij Belafonte altijd een heel ander genre gedacht. Hoewel ik nu niet zou weten wat precies. Maar dit is een mooi album!
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"It's expensive for a stereo, it's cheap for a Time Machine"

chansig

Citaat van: Maximus_Aurelius op februari 13, 2017, 10:04:20
Weet niet of dit altijd zo is geweest bij het Album van Harry Belafonte live af the Carnegie hall.
Dit album van Analogue Productions heb ik zaterdag pas binnen gekregen samen met Janis Ian Breaking the Silence (AP Gold cd). Mooi de albums geript en gisteren het Live concert relax zitten te beluisteren.

Wanneer je het nu duidelijk hoort dan zal het op iedere set duidelijk te horen zijn. Maar hoe ik al schreef dacht ik dat iemand in real life een niesbui had ;). Bleek het leuk in de opname te zitten.;D.

En mijn punt is dat je moet uitkijken dat je dingen aan apparaten/kabels gaat toeschrijven die er ws al die tijd al zijn geweest...maar nu dus schijnbaar opvallen. Het is trouwens een flinke nies... hij houdt zich niet echt in. :D

Gr. Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

5061

Sorry heren.
Op m'n Stax hoor ik geen nies maar zeer duidelijk een flinke hoest.

Maar wel n schitterende opname. Bedankt voor de tip.
Grimm - Linn - Oppo - Nessie Vinylmaster - Tidal Master

5061

Was nog vergeten te melden dat z'n buurman 'n winderige dag had.
Grimm - Linn - Oppo - Nessie Vinylmaster - Tidal Master

chansig

Citaat van: 5061 op februari 13, 2017, 15:10:57
Sorry heren.

Dan is je stax kapot... :D Nies/hoest ineen. Een Hies ?

Gr. Hans

raindog

Leuk dat je het thuis uit kan proberen. Misschien heb ik er overheen gelezen maar welke Klimax DS renew is het? Een 0, /1 of /2?

Heb zelfs sinds een paar weken een DSM/1 renew en ik ben daar zéér content mee  :worship:
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

Maximus_Aurelius

Citaat van: RZeemering op februari 13, 2017, 13:50:20
Dank voor de tip inderdaad. Ik had bij Belafonte altijd een heel ander genre gedacht. Hoewel ik nu niet zou weten wat precies. Maar dit is een mooi album!

Ben je niet de enige want ik dit ook in gedachte, ook meer a la Sinatra en daar hou ik niet van. Ik zat er volledig in mis ;)

Citaat van: 5061 op februari 13, 2017, 15:10:57
Sorry heren.

Graag gedaan. En niet te vergeten dat dit een hele oude live opname is.
Accuphase C-2150 & P4500  > APL DSD AR > YG Acoustic Carmel > Sternklang Ephemera LS kabel >  Siltech 770 XLR > Crystal Cable Power reference Diamond, > Furutech DPS 4.1 LE with FI (E) 48 NCF, > USB kabel Final touch audio Sinope > Ediscreation Silent Switch OXCO > Farad Super 3 > zelfbouw Computer audio transport ( Jcat USB XE & Farad super3 ) > Taiko Extreme ATX-DC with Keces P8 >Boldz Chunkz & Panelz & RTFS Sirrah's, Big Block B > Townshend Audio Seismic Isolation Podium > Fuses, SR Orange  > Ps Audio P10 power plant.

Maximus_Aurelius

Citaat van: raindog op februari 13, 2017, 20:36:02
Leuk dat je het thuis uit kan proberen. Misschien heb ik er overheen gelezen maar welke Klimax DS renew is het? Een 0, /1 of /2?

Heb zelfs sinds een paar weken een DSM/1 renew en ik ben daar zéér content mee  :worship:

Het is een Klimax Renew DS (0). Volgens mij werkt Linn niet met 0, de cijfers beginnen met/bij 1, 2. Maar de 2 alleen met de Renew want de "echte"  ;) Klimax heeft volgens mij  de 2 overgeslagen. Zijn van 1 naar 3 gegaan.

raindog

Ze hebben geen generaties overgeslagen hoor  ;D

De huidige Klimax DS is de vierde generatie, het rijtje ziet er als volgt uit:
Klimak DS (de eerste, ookwel als DS/0 aangeduid)
Klimax DS/1 (2e versie, deze kwam gelijktijdig met de Klimax DSM)
Klimax DS/2 (3e versie, herkenbaar aan Exact uitgangen)
Klimax DS/3 (4e en laatste versie, met Katalyst dac)

Hiermee zijn er dus 3 verschillende renew varianten op de markt van de Klimax DS.
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

Maximus_Aurelius

Citaat van: raindog op februari 14, 2017, 13:27:40
Ze hebben geen generaties overgeslagen hoor  ;D

De huidige Klimax DS is de vierde generatie, het rijtje ziet er als volgt uit:
Klimak DS (de eerste, ookwel als DS/0 aangeduid)
Klimax DS/1 (2e versie, deze kwam gelijktijdig met de Klimax DSM)
Klimax DS/2 (3e versie, herkenbaar aan Exact uitgangen)
Klimax DS/3 (4e en laatste versie, met Katalyst dac)

Hiermee zijn er dus 3 verschillende renew varianten op de markt van de Klimax DS.

Nooit te oud om te leren  :D. Dank je voor de uitleg.

hpapen

Volgens de literatuur is het verschil tussen vooral de 0 en de 1 behoorlijk groot (in het voordeel van de 1).

Maximus_Aurelius

Ben nu mooi 1 op 1 vergelijk aan het doen.
Kari Bremnes - Reise (24/96). Je hoort binnen 10 seconde de verschillen. Mijn MB10 geeft qua klank iets warmere sound dan de Klimax Renew DS.
De Klimax Renew DS zet wel een bredere soundstage neer.

Beethoven -Wellington Victory by LSO.(16/44)  Schlacht. March, rule Britannia Allegro.
De Klimax Renew is veel homogener en hierbij ook een bredere soundstage, strakker laag.
Lindemann MB10 iets rustiger in het hoog( hoorbaar wanneer de geweren schieten).

Art Blakey - Freedom Rider.
Bij deze merk je goed het verschil dat de Klimax in cd weergave een schepje er boven op doet. Dat wil zeggen, betere plaatsing, de aanslagen op de drum veel opener.

Music for Bang, baaroom and Harp by Dick Schorey's new Percussion Ensemble(Analogue Productions) 16/44.
Voor een opname uit 1958 jawel men leest het goed opname uit 1958 is dit een mooi stuk Percussions.
De MB10 zette hier al een mooie plaatje neer en de ietwat warmere sound doet hier wel wonderen. Waar zit hier de clu, de clu in dit album is dat je overal instrumenten hoort en dit maakt het ook een leuk album. Je hoort links en rechts gewoon overal verschillende instrumenten.
De Klimax Renew klinkt opener maar klinkt hier bij dit album iets te analytisch.
Leuk nummer is de Ding Dong Polka  : :clapping:. Typee is een mooi opgebouwde song.

Jesse Marchant stray ashes at Isokon (16/44)
Deze artiest is een van mijn favoriete singer & Songwriters.
Zijn mooie warme stem geeft een mooie weergave op mijn oorspronkelijke set, met veel diepte en de gitaar komt ook mooi uit de luidsprekers. De Klimax Renew weet er ook een prachtplaatje van te maken waarbij het laag iets beter is, komt omdat de Klimax Renew strakker laag heeft.

Jan Garbarek Trio - Dresden in Concert.(24/96) Paper Nut.
Een tenor Saxofonist die op mijn complete Lindemann set met veel rust wordt weergegeven en nooit uitschiet in scherp hoog. Heerlijke drums erbij die lekker vol klinkt en Garbarek himself ondertussen lekker op zijn saxofoon speelt. Midden en hoog komt mooi los van elkaar.
De Klimax weergeeft dit ook ontzettend goed, doordat deze een beter soundstage neerzet ontstaat er iets meer ruimtelijkheid. Enige is wel dat het soms uitschieters heeft in scherper hoog.

Bruce Springsteen - Live at Nassau Coliseum New York 1980 (24/192)
Dit live album is een waar spektakel stuk  :headbanging: 3 uur en 50 minuten werkelijk genieten. Zijn 3 cd's  ;). Ik pik even een prachtig nummer uit waarbij het publiek ook de overhand krijgt.
Op cd 1 song Thunder Road. Intro begint met de mond harmonica en publiek gaat mee zingen en je hoort het publiek gewoon lekker genieten, schitterend  :inlove:. Over hoe Bruce zijn live performance neerzet hoeven we niets meer over te zeggen.
Op de Linn heb je gevoel dat je tussen het publiek staat, ik waan mij soms wel tussen  ;D, maar kan nooit want ik was toen nog niet geboren  ;). Even genoeg gezwijmeld.
De saxofoon wordt heel mooi weergegeven maar de MB10 is het iets aangenamer, maar bij de Klimax sta je gewoon front line.
Bij dit album kan ik zoveel goede nummers en geniet momenten opnoemen en beschrijven maar dan wordt het veel te lang.

The Kinks - One for the Road live (16/44)

Prachtig live album. Welk nummer halen wij even naar voren, introductie of Lola. Het gepraat van de zanger in het Gentleman Engels wordt loepzuiver weergegeven op de Linn en daarna start Lola, met de voor mij wel legendarische Gitaar rif. Waar de MB10 iets voller weergeeft doet de Linn dit iets homogener daarna komt de zang en hoor je het publiek ook meegaan, hierbij weer met de Linn het gevoel er midden in te staan doet de MB10 ook een boekje open door wat vollere sound en rust uit te stralen, volgende nummer Pressure hoor je lekker de gitaar snaren rollen.

Zoals jullie lezen heb ik niet allemaal zomaar audiofiele cd's beluisterd maar ook juist normale opnames en muziek  ;). Een mengelmoes. En het gaat door.

Zo dadelijk Jimi Hendrix live at Woodstock  :headbanging:

Ook qua besturing het vergelijk gedaan. Nu is dit niet zo intensief als luisteren. Maar rol speelt wel het gemak qua bediening.
Daar ben ik eerlijk in dan is voor mij Roon de winnaar mede omdat je alles naar je eigen kunt inrichten, overzichtelijker. Ook met nieuwe albums dat ziet Roon gelijk, je hoeft niet een rescan te doen.
Maar de bediening via Linn, Kazoo of Kinsky en Minimserver op de qnap heeft het grote voordeel dat je geen scherm aan hoeft te zetten ;). Kazoo op mijn IPad wilt het wel eens niet doen. Na een rescan van Minimserver doet hij het even niet. Via de telefoon wel (IphoneSE)

Beoordeling tot op dit moment.

De Klimax is qua cd weergave beter dan de MB10, hij legt echt een schepje boven op, op hi-Res is het verschil niet zo heel groot. Daarbij is de MB10 soms de betere. Soms wil de Klimax iets te analytisch klinken.
Wij beluisteren hem verder en vergelijk gaat gewoon door.
Ik heb een paar albums in DSD en werkelijk native DSD en is wel jammer dat de Klimax dit niet kan afspelen.

Bas Akkerman

Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Jumping Jack

Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

felix01

Citaat van: Maximus_Aurelius op februari 14, 2017, 20:32:18
Ben nu mooi 1 op 1 vergelijk aan het doen.
Kari Bremnes - Reise (24/96). Je hoort binnen 10 seconde de verschillen. Mijn MB10 geeft qua klank iets warmere sound dan de Klimax Renew DS.
De Klimax Renew DS zet wel een bredere soundstage neer.

Beethoven -Wellington Victory by LSO.(16/44)  Schlacht. March, rule Britannia Allegro.
De Klimax Renew is veel homogener en hierbij ook een bredere soundstage, strakker laag.
Lindemann MB10 iets rustiger in het hoog( hoorbaar wanneer de geweren schieten).

Art Blakey - Freedom Rider.
Bij deze merk je goed het verschil dat de Klimax in cd weergave een schepje er boven op doet. Dat wil zeggen, betere plaatsing, de aanslagen op de drum veel opener.

Music for Bang, baaroom and Harp by Dick Schorey's new Percussion Ensemble(Analogue Productions) 16/44.
Voor een opname uit 1958 jawel men leest het goed opname uit 1958 is dit een mooi stuk Percussions.
De MB10 zette hier al een mooie plaatje neer en de ietwat warmere sound doet hier wel wonderen. Waar zit hier de clu, de clu in dit album is dat je overal instrumenten hoort en dit maakt het ook een leuk album. Je hoort links en rechts gewoon overal verschillende instrumenten.
De Klimax Renew klinkt opener maar klinkt hier bij dit album iets te analytisch.
Leuk nummer is de Ding Dong Polka  : :clapping:. Typee is een mooi opgebouwde song.

Jesse Marchant stray ashes at Isokon (16/44)
Deze artiest is een van mijn favoriete singer & Songwriters.
Zijn mooie warme stem geeft een mooie weergave op mijn oorspronkelijke set, met veel diepte en de gitaar komt ook mooi uit de luidsprekers. De Klimax Renew weet er ook een prachtplaatje van te maken waarbij het laag iets beter is, komt omdat de Klimax Renew strakker laag heeft.

Jan Garbarek Trio - Dresden in Concert.(24/96) Paper Nut.
Een tenor Saxofonist die op mijn complete Lindemann set met veel rust wordt weergegeven en nooit uitschiet in scherp hoog. Heerlijke drums erbij die lekker vol klinkt en Garbarek himself ondertussen lekker op zijn saxofoon speelt. Midden en hoog komt mooi los van elkaar.
De Klimax weergeeft dit ook ontzettend goed, doordat deze een beter soundstage neerzet ontstaat er iets meer ruimtelijkheid. Enige is wel dat het soms uitschieters heeft in scherper hoog.

Bruce Springsteen - Live at Nassau Coliseum New York 1980 (24/192)
Dit live album is een waar spektakel stuk  :headbanging: 3 uur en 50 minuten werkelijk genieten. Zijn 3 cd's  ;). Ik pik even een prachtig nummer uit waarbij het publiek ook de overhand krijgt.
Op cd 1 song Thunder Road. Intro begint met de mond harmonica en publiek gaat mee zingen en je hoort het publiek gewoon lekker genieten, schitterend  :inlove:. Over hoe Bruce zijn live performance neerzet hoeven we niets meer over te zeggen.
Op de Linn heb je gevoel dat je tussen het publiek staat, ik waan mij soms wel tussen  ;D, maar kan nooit want ik was toen nog niet geboren  ;). Even genoeg gezwijmeld.
De saxofoon wordt heel mooi weergegeven maar de MB10 is het iets aangenamer, maar bij de Klimax sta je gewoon front line.
Bij dit album kan ik zoveel goede nummers en geniet momenten opnoemen en beschrijven maar dan wordt het veel te lang.

The Kinks - One for the Road live (16/44)

Prachtig live album. Welk nummer halen wij even naar voren, introductie of Lola. Het gepraat van de zanger in het Gentleman Engels wordt loepzuiver weergegeven op de Linn en daarna start Lola, met de voor mij wel legendarische Gitaar rif. Waar de MB10 iets voller weergeeft doet de Linn dit iets homogener daarna komt de zang en hoor je het publiek ook meegaan, hierbij weer met de Linn het gevoel er midden in te staan doet de MB10 ook een boekje open door wat vollere sound en rust uit te stralen, volgende nummer Pressure hoor je lekker de gitaar snaren rollen.

Zoals jullie lezen heb ik niet allemaal zomaar audiofiele cd's beluisterd maar ook juist normale opnames en muziek  ;). Een mengelmoes. En het gaat door.

Zo dadelijk Jimi Hendrix live at Woodstock  :headbanging:

Ook qua besturing het vergelijk gedaan. Nu is dit niet zo intensief als luisteren. Maar rol speelt wel het gemak qua bediening.
Daar ben ik eerlijk in dan is voor mij Roon de winnaar mede omdat je alles naar je eigen kunt inrichten, overzichtelijker. Ook met nieuwe albums dat ziet Roon gelijk, je hoeft niet een rescan te doen.
Maar de bediening via Linn, Kazoo of Kinsky en Minimserver op de qnap heeft het grote voordeel dat je geen scherm aan hoeft te zetten ;). Kazoo op mijn IPad wilt het wel eens niet doen. Na een rescan van Minimserver doet hij het even niet. Via de telefoon wel (IphoneSE)

Beoordeling tot op dit moment.

De Klimax is qua cd weergave beter dan de MB10, hij legt echt een schepje boven op, op hi-Res is het verschil niet zo heel groot. Daarbij is de MB10 soms de betere. Soms wil de Klimax iets te analytisch klinken.
Wij beluisteren hem verder en vergelijk gaat gewoon door.
Ik heb een paar albums in DSD en werkelijk native DSD en is wel jammer dat de Klimax dit niet kan afspelen.

idd een mooi verslagje.... :colgate:
VIVID audio Giya G2,EMM Labs DV2 V2,Aurender N20,transrotor fat bob s TMD,LUXMAN M900u,LUXMAN C-900u,shunyata hydra triton,shunyata Ztron python LS kabel, shunyata cobra Ztron 2x,shunyata Alpha HC, shunyata Alpha digital ,shunyata Alpha analog,Audioquest Hurricane HC,

Maximus_Aurelius

Citaat van: Bas Akkerman op februari 14, 2017, 20:39:42
Super verslag zeg!

Dank je Bas.
En er is nog veel meer beluisterd.
Ik dacht ik gooi het over een andere boeg ;). Ik zet de muziek in mijn verslag op 1. Met name album, song(s) en eventuele label. Uiteindelijk draait het om de muziek.

Citaat van: Jumping Jack op februari 14, 2017, 20:45:49
Mooi vergelijk. Het is dus nog (lang?) geen uitgemaakte zaak...

Het is nog zeker geen uitgemaakte zaak.

Ik heb nog eventjes en dat wil ik ook nog goed benutten om te luisteren en beoordelen. Maar belangrijker is genieten van de muziek.
Gelukkig ben ik nog lang niet door mijn muziekcollectie heen en staan er nog genoeg albums te trappelen om afgespeeld te worden.

Misschien morgenavond deel 2 van de review/impressie.

Maikel_audionerd

Erg leuk en enthousiast geschreven verslag. Ik kan je aanpak ook waarderen.
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

blue-eyes

Misschien moet ik me even beter inlezen, meer posting terug gaan, maar beiden hebben een eigen DAC? En zo ja, ook getest met beiden digitaal aansluiten (tenminste als je een DAC en /of PRE, versterker met DAC hebt)
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Auralic Aries G1, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Audioquest, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

Dirk

een Klimax (dus ook de renew Klimax) heeft geen digitale out...iets met de insteek van Linn à la "betere DAC kunnen we toch niet maken, dus een digital output heeft geen zin"  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Maximus_Aurelius

Citaat van: Maikel_audionerd op februari 15, 2017, 12:13:11
Erg leuk en enthousiast geschreven verslag. Ik kan je aanpak ook waarderen.

Dank je wel. Ben al weer verder aan het luisteren.

Citaat van: Blue-Eyes op februari 15, 2017, 12:56:20
Misschien moet ik me even beter inlezen, meer posting terug gaan, maar beiden hebben een eigen DAC? En zo ja, ook getest met beiden digitaal aansluiten (tenminste als je een DAC en /of PRE, versterker met DAC hebt)

Beiden apparaten zitten analoog aangesloten op mijn Lindemann 832 voorversterker. Moet wel pluggen want ik heb niet allemaal Siltechs 770 xlr op voorraad liggen  :tongue2:. Heb maar twee setjes die allebei aangesloten zitten. Meer heb ik ook niet nodig  ;)
De Klimax Renew heeft geen digitaal out, alleen analoog.

Maximus_Aurelius

Bij deze impressie part 2.

Vandaag ook weer mooi afwisselend geluisterd op mijn huidige set en met " Der jüngste Spross" erbij.

Voor de set was het vanmiddag Classical day. Dit vind ik persoonlijk altijd de mooiste uitdaging omdat men er lekker goed en ontspannen voor gaat zitten. Maar de set kan resoluut afgewezen worden wanneer de weergave niet goed gaat.
De kick off van een onbekendere componist en misschien wel ondergewaardeerd en is eigenlijk onterecht.
Jean-Phillipe Rameu - Une  Symphonie imaginaire (16/44)
De song Les Indes Galantes, opera Ballet: Quartrieme entree. Les sauvages chaconne. Een mond vol  ;). Lang leve de Franse taal.
De Klimax Renew reageerd op deze plaat erg analytisch en in mijn visie kan het woordje te er voor gezet worden. Het laag is strak maar klinkt wat slank ten opzichte van de MB10. De MB10 zet hier een voller plaatje neer met een rustig hoog.

Verdi Chorussen XRCD. Carlo Franck/Accademia di Santi Cecilia Chorus (16/44)
Dit is een van mijn favoriete omdat er vrolijkheid inzit zoal il Trovatore opera act2 en afwisseling met emotie/verdriet Nabucco Act1 Gli areddi festivi. Dit nummer kent of moet bijna iedereen kennen ;).
De MB10 met de wat warmere klankkleur heeft hier werkelijk de voorkeur omdat meer fluweel wordt neergezet met een mooie body in laag. De Klimax klinkt te open en het hoog wordt er scherp van maar ik mis eigenlijk de hele tonaliteit.

Vivaldi Sommer Presto. Uitvoering van La Folia Barockorkest. (16/44)
Voor mij is dit de beste Vivaldi Sommer Presto uitvoering. Kracht, snelheid en souplesse.  :wub:
De MB10 weet dit naar het ideaal plaatje om te zetten, vol van smaak  ;D, kracht, fluweel hoog en de body weten over te brengen. De Klimax zit het verschil in meer openheid iets minder kracht maar wel wat ruimtelijker. Het hoog is wat aangezette dit komt door de openheid maar wordt niet fel.

Reference recording albums kunnen niet achterwegen blijven
Start met Eiji Oue- Belkis Queen of Sheba.(16/44).
Danza guerresca nummer. Der Jüngste Spross was als eerste aan zet. De openheid figureerde hier goed omdat er een melodie voorbij komt dan zie je het plaatje voor je, op de kameel met een handdoek over je hoofd door de woestijn  :D, maar daarna loopt het heel snel op met volle kracht. Ik mistte de kracht eigenlijk, zeg maar een soort slam. De weeergave in mid hoog was goed.
De MB10 de kunsten vertoond en weer waande je.......  ;). Maar gelijk was je weer at home omdat de MB10 de kracht neerzette met de slam. MB10 deed wat het moest doen. Perfect plaatje neerzetten.

Ondertussen bij de Kazoo app en Roon duwde ze Shostakovich no11 naar voren, maar nee die moest wachten want is de Outtro ;).

Mephisto & Co van Reference recordings. Ook met Eiji Oue (16/44)
Dit is een album waarbij men geen zwak hart moet hebben, heeft ook maar een Dynamic Range van 21  ;).
Dus hopla gaan met die banaan. The Night on the Bald Mountain. De Linn en De MB10 zaten te popelen om als eerste het weer gaan te geven. De Linn wees ik aan om af te trappen. Stelde niet teleur lekker open, niet te analytisch. Enige is het laagweergave viel mij tegen, klinkt te slank. Was ook met andere nummers van dit album.
De MB10 aan de beurt en ik wist al welk plaatje hij neerzet. Doordat er een iets warmere klankkleur is krijg je meer body maar de weergave was ook open, niet zo open als de Linn. Totaal plaatje zette de MB10 beter soundstage neer.

Op naar een vrolijk nummer.
Van het Linn label Mozart symphonie no 40 allegro. Charles Mackerras with Scottisch Chamber Orchestra (16/44).
Beiden zetten hier een ontzettend mooie weergave neer waarbij de ruimtelijkheid in het voordeel van de Klimax is. Maar allebei wordt je vrolijk van, want Mozart muziek wordt je meer en meer vrolijk van.

Anne Sophie Mutter - Carmen Fantasia (16/44)
Fantasy Bizet's Carmen.
Een mini verhaal is dit waar snelheid, body, en kracht inzit.
De Klimax vind ik hier niet erg goed in uitblinken. Door de openheid wordt het hoog wat fel, maar de ruimtelijkheid is er wel maar doordat ik kracht en body mis klapt de ruimtelijkheid ook weer in.
De MB10 geeft hier alles mooi weer, de kracht en body mooi aanwezig en de snelheid waarbij de viool gaat wordt super prijs gegeven.

Le Sacre du Printemps - Esa Pekka Salonen LA Philharmonic. (16/44)
Is ook een een complexe weergave met veel snelle stukken waarbij body en finesse nodig is maar ook een rustige passages.
Bij dit had ik het gevoel dat de Klimax wat achterbleef, ik mistte in bepaalde passages fragmenten, zat totaal geen homogeniteit en body. Net of hij verzuipt in zijn eigen detailrijke weergave.  :butbut:.
De MB10 aan gesloten en soundstage was nu breder en beter en de passages werden goed weergeven afgewisseld met body plus finesse. Ook de uithalen van de trommen en pauke voldeed heel goed. Heerlijk!!

De Tutti sampler(16/44) kan ook niet achterblijven  ;D
De legendarische Bruckner no9'Die Schnelle. Heb nog een betere versie en deze is van onze landgenoot Bernd Haitink met LSO. Is alleen DSD en dit vindt Linn niet leuk want dan kan hij zijn kunsten niet vertonen. We moeten geen jaloerse blikken krijgen dus maar de versie op de Tutti. Die is ook niet slecht.;).
Start en go. De Klimax mag eerst. De openheid merk je al heel goed maar al weer wordt het de Linn teveel.  ???. Toch te analytisch, oké het is een moeilijk stuk maar ja goed dan op naar de MB10.
Speelt veel rustiger en heeft geen enkele moeite om alles goed te kunnen plaatsen.

The Hut of Baba Yaga aan de beurt. Hier revancheerde de Klimax DS zich en zette een mooi plaatje neer, enige is wel dat ik de body wat slank blijf vinden, maar ach het zij zo.

Operazangeres met een mooie kraakhelder strotje. Julia Lezhneva met Alleluia(16/44)
De Linn gaat er eens mee aan de slag, sodeju nog de Klimax weet van zo'n stem wel raad mee, wat een prachtige weergave, bij Vivaldi zat ik met " Gänsehaut pur"  : : :blush:. Bij deze is toch de Klimax de wat betere dan mijn MB10.

Tijd voor een xrcd Fim supersounds 3(16/44). La campanella by Minoru Nojima. Als je mij vraagt een van de ingewikkeldste piano uitvoering. Elke aanslag van de piano hoor je plus de overgang naar heel snel.
De MB10 zet een mooi tonaal beeld neer waarbij de aanslagen op de piano krachtig en met veel openheid weergeven wordt, naar de snellere passage wordt eenvoudig gedaan en met veel,souplesse.
De Klimax blinkt uit in zijn openheid waarbij je ook elke aanslag op de toetsen hoort maar met minder kracht. De overgang naar de snellere passage gebeurd eenvoudig maar wordt iets te in het hoog.

De afsluiter van Klassiek. Zowel Roon als Kazoo duwde het album steeds naar voren, zat een hand steeds te wijzen, deze, deze nemen  :D, nu!!! Nee dadelijk als het tijd is en iedereen warm gedraaid is  :clapping: :D.
Shostakovich no 11 the year 1905. Pentatone (16/44)
Wanneer je over een complexe toestand hebben is het deze wel.
Ninth of  January, wordt heel mooi rustig opgebouwd en bij 10 minuten licht ontvlambaar en daarna ontvlambaar, wat een druk kracht komt eruit met weergave die links en rechts de luidsprekers gaan. Schitterende paar minuten maar resultaat kan zijn dat het allemaal vol loopt. En daarna plots rust en gaat het rustig uit.
De MB10 is een heerlijk vol geluid met de kracht en body die ik absoluut niet wil missen, mooi zijdezacht hoog, soundstage wordt mooi breed gehouden.
De Klimax daarentegen is openlijker en de ruimtelijkheid is fenomenaal, de kracht is aanwezig maar alleen de body is te slank voor hier het ideale plaatje neer te zetten.

Men denkt alles gehad te hebben, nee er komt nog een gevaarlijkere aan, The Toscin Allegro.  :satisfied: dit gaat en gaat. De uitdaging licht hier om de instrumenten goed te plaatsen onder druk van de kracht, snelheid en hele snelle wisselingen van plaatsing en instrumenten, dan weer ietwat rustiger passages. Dit blijft een van mijn pareltjes  :inlove:
Kom maar op zou ik zeggen. Shoot Linn en MB10  ;D.
De Linn begint. Heerlijk die openheid maar bij het eerste grove passages het idee dat het dicht slipt., naarmate de song vordert, duurt maar 14:57 min. ;). Lost dit niet op, de instrumenten worden wel mooi helder weergeven maar wat de MB10 wel heeft dat de instrumenten goed blijven gescheiden heeft de Klimax dit niet.
Komt misschien ook doordat de bij de Linn de body mist en de MB10 dit niet heeft.

Einde van een mooie klassieke middag.
Conclusie: Op klassiek gebied is de MB10 in mijn set de vele betere, is gewoon een all-rounder.
De Linn Klimax is wat nerveuzer en vind ik erg tam in het laag. Ik kan gerust zeggen heeft geen body. Is toch vaak met iets te analytisch, misschien zit daar ook zijn valkuil ;).
De stemmen daarin tegen worden wel echt heel mooi weergeven.  8). Maar helaas draait het niet alleen om de stemmen maar over het totaal plaatje en dan ben en moet ik kritisch zijn. De Klimax Renew DS legt het af tegen mijn huidige MB10.

Ik heb nog veel meer beluisterd ook in klassiek ook hi-res.

Ik zie dat het iets te lang is geworden  :D. Maar je bent zo een eind op weg  ;).
Laat het gewoon staan.