Art for the Ear room. Only music matters. Kabel is blijvertje.

Gestart door Maximus_Aurelius, juli 2, 2005, 16:36:44

Vorige topic - Volgende topic

Streamz

Preken voor eigen parochie, wellicht heb je er wat aan.

Zeer kleine fanless PC, werkt prima voor muziekstreaming: www.fit-pc.com/web/fit-pc/ Ik heb de Fit-PC2, met Win7 Pro erop. Retestabiel trouwens, en verbruikt nagenoeg niets. Laptop SSD erin en klaar.
Daarop J.River. Bediening via Webgizmo (browser) of Gizmo op een Android device. Neem en Nexus 7 tablet, of elk ander cheap ass Android device als afstandsbediening.
Door op de PC  de Pro versie van Win7 te nemen, kun je via Remote Desktop erbij vanaf je laptop. Of vanaf je Android tablet, met RDP lite bijvoorbeeld.

Zeer open concept, en met name J.River is goed bezig, ook qua geluidsoptimalisatie.

Zeer klein zei ik toch?

activ

Citaat van: AbZ op augustus  5, 2013, 22:10:32
Ben er ook nog niet uit  ;D   
Windows pc hoeft niet groter te zijn dan Mac en geeft je alle vrijheid.
Mac heeft wel wat qua form factor, maar er is een hoop dat niet 'mag' van Apple  :dry:
In tegenstelling tot met IOS kun je met MacOS gewoon alles, zeker niet minder als met Windows. Dus ik weet niet hoe je er bij komt dat er vanalles niet zo mogen op de Mac.

AbZ

Citaat van: activ op augustus  6, 2013, 19:41:18
In tegenstelling tot met IOS kun je met MacOS gewoon alles, zeker niet minder als met Windows. Dus ik weet niet hoe je er bij komt dat er vanalles niet zo mogen op de Mac.
Ik ken de verschillen niet zo goed maar weet wel dat er veel ergernissen zijn over iTunes en het cloud gebeuren.

activ

Als je ITunes niet handig vindt kun je gewoon iets anders installeren, doe ik met Windows ook (die media player is echt drama). iCloud vindt ik persoonlijk handig maar kun je ook links laten liggen als je wilt.

Wat ik wel als voordeel van de Mac mini aan wil dragen: hij maakt geen herrie.
Als Windows alternatief zou je trouwens naar een Intel NUC kunnen kijken, heb je Windows en een mooi klein kastje.

AbZ

Die NUC is idd een mooie optie, zijn ook erg mooie 3rd-party kastjes voor. 
(passieve koeling, nul herrie)  Ben de merknaam ff kwijt...

Maximus_Aurelius

Thx alle tot nu toe voor de input.

Citaat van: Streamz op augustus  6, 2013, 08:31:26
Preken voor eigen parochie, wellicht heb je er wat aan.

Zeer kleine fanless PC, werkt prima voor muziekstreaming: www.fit-pc.com/web/fit-pc/ Ik heb de Fit-PC2, met Win7 Pro erop. Retestabiel trouwens, en verbruikt nagenoeg niets. Laptop SSD erin en klaar.
Daarop J.River. Bediening via Webgizmo (browser) of Gizmo op een Android device. Neem en Nexus 7 tablet, of elk ander cheap ass Android device als afstandsbediening.
Door op de PC  de Pro versie van Win7 te nemen, kun je via Remote Desktop erbij vanaf je laptop. Of vanaf je Android tablet, met RDP lite bijvoorbeeld.

Zeer open concept, en met name J.River is goed bezig, ook qua geluidsoptimalisatie.

Zeer klein zei ik toch?

Heb zitten te snuffelen en is redelijk aantrekkelijk, design niet zo. ;)
Software programma heb ik een goed programma die geluid technisch ook goed is  :clapping:

Citaat van: activ op augustus  6, 2013, 19:58:36
Als je ITunes niet handig vindt kun je gewoon iets anders installeren, doe ik met Windows ook (die media player is echt drama). iCloud vindt ik persoonlijk handig maar kun je ook links laten liggen als je wilt.

Wat ik wel als voordeel van de Mac mini aan wil dragen: hij maakt geen herrie.
Als Windows alternatief zou je trouwens naar een Intel NUC kunnen kijken, heb je Windows en een mooi klein kastje.

Itunes links laten liggen gaat niet helemaal vooral niet wanneer je Puremusic gebruikt. Amarra kan zonder itunes.
Dat een Macmini geen lawaai maakt geloof ik gelijk, maar een beetje lawaai mag wel, wanneer je muziek zit te luisteren hoor je dat toch niet  ;D

Citaat van: AbZ op augustus  6, 2013, 20:02:27

Ben al aan het snuffelen en is absoluut een optie. Intel NUC qua prijs is heel aantrekkelijk, alleen even opvullen maar dan is hij goedkoper dan eventueel een MacMini.
Accuphase C-2150 & P4500  > APL DSD AR > YG Acoustic Carmel > Sternklang Ephemera LS kabel >  Siltech 770 XLR > Crystal Cable Power reference Diamond, > Furutech DPS 4.1 LE with FI (E) 48 NCF, > USB kabel Final touch audio Sinope > Ediscreation Silent Switch OXCO > Farad Super 3 > zelfbouw Computer audio transport ( Jcat USB XE & Farad super3 ) > Taiko Extreme ATX-DC with Keces P8 >Boldz Chunkz & Panelz & RTFS Sirrah's, Big Block B > Townshend Audio Seismic Isolation Podium > Fuses, SR Orange  > Ps Audio P10 power plant.

twani

YamahaRXV (ook wel Jan voor intimi ;D) kan je veel over de MM vertellen. ( zie ook mijn topic)

Het is mijn volgende stap ;)

rovinggecko

FWIW mijn ervaring met zowel pc als mac mini:

Geluids kwaliteit
- helemaal top op een mac mini met audirvana\puremusic\amarra
- ook prima op een pc met jriver
gebruiksgemak
- gaat eigenlijk om de tablet \ remote, want hoe vaak gebruik je nu een muis? Toch is een mooie UI wel belangrijk, hier wint pc met jriver voor mij.
- helemaal goed met de remote app op de ipad voor mac mini
- ook prima apps voor pc met jriver
formfactor\herrie
- wint de mac mini van welke pc vorm dan ook
prijs
- wint de pc
other
- met een pc kan je meer doen, bv ook tv kaarten er in etc.

Voor mij was het grootste struikelblok dat als ik toch het scherm nodig had (om ie een update te doen\weg te drukken) en ik dan muziek opstart, zodra ik de tv uitzet de muziek ook uit gaat en dan weer opnieuw met de remote opgestart moest worden. Maar dat ligt aan mijn setup, niet aan de mac mini in het algemeen.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Streamz

Formfactor/herrie...

Slechts een paar posts naar boven zie je een PC zonder ventilator,  dus doodstil. En op alle fronten kleiner dan een Mac mini.
Ook interessant: Mac mini verbruikt 85W, het PCtje wat ik gepost heb maar 8W.....

Maar ja, dat design he...

Peerless Monster

Niks als problemen met Pure music op een Mac mini.
Prachtig als het werkt, maar als je het niet goed instelt heb je overal een sausje.
Zo traag als het maar zijn kan bij het schakelen tussen nummers.

Ik draai tegenwoordig zonder bitperfect software aan en ik kan er nu meer van genieten... ;D
Audio Research SP-11 of Audio Research SP-10 | ARC VT130SE, Classé CA-400 of PS Audio BHK 250 of Classe CA400 | PS Audio P10  | PS Audio Directstream  DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Michell of Dual CS510

AbZ

Citaat van: AbZ op augustus  6, 2013, 20:02:27
Teruggevonden:  http://www.tranquilpcshop.co.uk/nuc/

Ziet er imho goed uit  8)

Deze ook:  http://www.tranquilpcshop.co.uk/mediaone-bb-custom-build-no-os/

Maximus_Aurelius

Citaat van: Peerless Monster op augustus  7, 2013, 08:58:53
Niks als problemen met Pure music op een Mac mini.
Prachtig als het werkt, maar als je het niet goed instelt heb je overal een sausje.
Zo traag als het maar zijn kan bij het schakelen tussen nummers.

Ik draai tegenwoordig zonder bitperfect software aan en ik kan er nu meer van genieten... ;D

Dit kom ik inderdaad meer tegen dat er mensen zijn die problemen ondervinden met Puremusic + MacMini.

Citaat van: twani op augustus  6, 2013, 21:19:43
YamahaRXV (ook wel Jan voor intimi ;D) kan je veel over de MM vertellen. ( zie ook mijn topic)

Het is mijn volgende stap ;)

Dat had ik al lang gezien en heb ik ook intensief gevolgd. Laat ik het zo zeggen een mooi project wat wat YamahaRXV ervan gemaakt heeft  :pompom: :clapping:
Het heeft me ver gebracht dat de MacMini naar voren is gekropen maar nu dat ik echt heel intensief bezig ben zwak het wat af.
O.a. problemen met software en als ik nu ergens geen last van heb is het probleem met software > (Sonataserver). Het werkt gewoon perfect  :headbanging: en hoe ik het wil hebben en ook qua indeling etc.
Maar ik ben nu een beetje aan het schuiven met de laptop, heb een optie gevonden en wanneer ik daar tevreden over ben en kan zijn dan is het een verandering die geen geld kost  ;D
Accuphase C-2150 & P4500  > APL DSD AR > YG Acoustic Carmel > Sternklang Ephemera LS kabel >  Siltech 770 XLR > Crystal Cable Power reference Diamond, > Furutech DPS 4.1 LE with FI (E) 48 NCF, > USB kabel Final touch audio Sinope > Ediscreation Silent Switch OXCO > Farad Super 3 > zelfbouw Computer audio transport ( Jcat USB XE & Farad super3 ) > Taiko Extreme ATX-DC with Keces P8 >Boldz Chunkz & Panelz & RTFS Sirrah's, Big Block B > Townshend Audio Seismic Isolation Podium > Fuses, SR Orange  > Ps Audio P10 power plant.

Deleted member

Het lijstje van RovingGecko is een goede denk ik. Verder denk ik dat de keuze heel persoonlijk is. Zelf zou ik kiezen voor Wintel dus Windows op Intel hardware maar dat is zuiver omdat ik me daar als een vis in 't water voel en er volgens mij meer tweaks (hard-/software) voor beschikbaar zijn. Klankmatig zijn er voor zo ver ik heb gelezen geen echte grote verschillen.

Ik neem aan dat je de site http://www.computeraudiophile.com/ kent? Ook daar een actief forum waarop zowel Wintel als Mac platform worden besproken dus zeer veel leesvoer. :) Nog zo'n site: http://www.thewelltemperedcomputer.com/index.html

Maximus_Aurelius

Ik zit te denken aan een upgrade!!!  :pompom: ;D
Alles valt te upgraden maar sommige dingen vallen gewoon gelijk af. Voor/eind versterker valt niet in te upgraden. Anders gezegd nauwelijks. De eindversterker is dan de 858 maar of dit nu een ware upgrade is ten opzichte van mijn 850, nee.
Bekabeling kan ik de LS kabel naar de Tyr brengen maar is niet de prioriteit ;).
De upgrade zit wel binnen Lindemann  :headbanging: maar is afhankelijk of het daadwerkelijk beter is dan wat ik nu heb  ;).
Zo niet dan gebeurd er niets  :D, zo ja dan gebeurd er wel iets  :D

Mitch--

Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Devialet Expert Pro 220-Trivium Audio Cables

Maximus_Aurelius

Citaat van: Mitch-- op augustus 20, 2013, 18:19:15
voel ik hier een 'musicbook' aankomen?!  ;D

Is inderdaad een een upgrade binnen Lindemann, maar er zijn nog wat opties binnen huize Lindemann  ;D

Maximus_Aurelius

Citaat van: Mitch-- op augustus 20, 2013, 18:19:15
voel ik hier een 'musicbook' aankomen?!  ;D

Yup, je gevoel is goed.  ;D
De Musicbook 10 (DAC > Voor versterker). Laatste zal ik niet gebruiken.
Musicbook 20 (Streamer > voor versterker) Hierbij ook laatste zal ik niet gebruiken.

Ik neig naar de Musicbook 10 maar hij zal beter moeten presteren dan mijn huidige dac. En laat nu zo zijn dat deze echt van hoog niveau is.

Jumping Jack

Zijn die eigenlijk al beschikbaar want ik vind er maar bitter weinig van terug... De MusicBook 20 ziet er wel interessant uit, zeker als die het als voorversterker er goed van af brengt.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Maximus_Aurelius

Citaat van: Jumping Jack op augustus 21, 2013, 15:56:31
Zijn die eigenlijk al beschikbaar want ik vind er maar bitter weinig van terug... De MusicBook 20 ziet er wel interessant uit, zeker als die het als voorversterker er goed van af brengt.

Vanaf einde juli zullen de eerste Musicbooks beschikbaar zijn, maar zit nog even op antwoord te wachten van een dealer die Lindemann heeft. Lindemann zelf heeft dit adres doorgegeven alleen de winkel vind het schijnbaar niet nodig om even te antwoorden op mijn mail ( 4 werkdagen geleden). Ze willen niet verkopen  ;D.

Tel maar op dat de voor versterker ook goed presteert, ikzelf zal hem niet testen.  :D

Peerless Monster

Citaat van: Maximus_Aurelius op augustus 20, 2013, 18:15:33
Ik zit te denken aan een upgrade!!!  :pompom: ;D

Luxe probleem? Of onrust?
Op een gegeven moment moet je het toch "moe" zijn om constant up te up graden?
Ik heb volgens mij een Deja vu ;)...
Audio Research SP-11 of Audio Research SP-10 | ARC VT130SE, Classé CA-400 of PS Audio BHK 250 of Classe CA400 | PS Audio P10  | PS Audio Directstream  DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Michell of Dual CS510

Maximus_Aurelius

Citaat van: Peerless Monster op augustus 21, 2013, 17:30:40
Luxe probleem? Of onrust?
Op een gegeven moment moet je het toch "moe" zijn om constant up te up graden?
Ik heb volgens mij een Deja vu ;)...

Onrust heb ik niet. Ik geniet elke keer zodra ik muziek luister. Qua upgraden is het bij mij vrij rustig gegaan dus moe ben ik er niet van ;). Alles mooi rustig aan geupgrade en uiteraard rustig sparen er naar  toe. En wat is nu mooier wanneer je gespaard hebt dat je dan een mooie upgrade door kunt voeren. Een luxe probleem heb ik dus ook niet ;).
Het upgraden houdt een keer op en zoals ik al aangaf in versterkers is het al ten einde.
Moe van upgraden wordt je wanneer je niet weet wat je wilt en laat dit nu bij mij niet het geval zijn, ik weet wat ik wil  ;D en wist ik al sinds 2007, complete apparatuur van Lindemann en nu is mijn doel geslaagd en heb ik er wat jaren overgedaan.
Waarom eventueel een upgrade:
Ik wist dat Lindemann bezig was met de Musicbook serie en ik heb deze al een tijdje op mijn lijstje staan wanneer deze op de markt komt dat het zeker een potentiële kandidaat kan worden. Alleen duurde het allemaal langer omdat hij niet tevreden was. Nu is/komt hij op de markt(eerste indrukken heb ik al gehoord) en nu wil ik hem gaan vergelijken met mijn huidige dac of het daadwerkelijk een vooruitgang is.

Wanneer ik even mijn geschiedenis na ga in mijn huidige setting:
September 2007 Lindemann 832 voorversterker gekocht.
September 2011 Lindemann DAC gekocht.
Mei 2013 Lindemann 850 eindversterker gekocht

Resterende upgrade:
Juli 2012 Wilson Benesch ARC nadat ik vanaf 2004 met ALR/Jordan Note 3 gespeeld heb.
Vanaf 2004 volledige AVM set. In 2007 voorversterker weg van AVM, 2011 de cd speler weg, 2013 eindversterker weg.
Kabels:
Rustig alles naar Nordost Norse serie gebracht en vanaf 2007 mee begonnen. In de periode van 2007 t/m 2013 heeft ook de  Dolphin Blue ertussen gezeten.

Al met al een mooie upgrade pad gevolgd waarbij ik rustig de tijd genomen heb.  :pompom: :headbanging: en geen gekke dingen gedaan heb  ;)

Maximus_Aurelius

De Musicbook komt wanneer het goed is eind september op de markt.
Wanneer dit niet zo is dan kan ik het eerste weekend van oktober Herr Lindemann eens op aanspreken dat het nu wel eens tijd wordt  :D
5-6 oktober zijn er namelijk de Westdeutsche Hifi-Tage in Bonn waar Lindemann ook staat.

Uiteraard gaan we eens een kijkje nemen op deze show. Ik lees er goede ervaringen over net zoals de Norddeutsche Hifi-Tage. Alleen daar gaan we niet zo gemakkelijk heen omdat het niet bepaald langs de deur ligt. (Hamburg)

Maximus_Aurelius

Na enkele weken of misschien wel maanden van dubben en denken maar ook meten en niet te vergeten of het een vooruitgang kan worden gaat Art for the Ear room misschien/waarschijnlijk verhuizen naar een andere ruimte.

Waarom zeg ik misschien:
Theoretisch gaat alles en kan ook bijna alles alleen soms werkt het in de praktijk anders of komt het helemaal anders uit. Gelukkig kan ik een klein beetje van te voren testen of het kan en hoe ik het wil hebben. Het is niet veel maar het is meer dan niets.

Welke ruimte komen de Lindemannetjes en Wilson beneschjes in te staan ;)  :D
De ruimte waar ze nu in staan is een lange rechte ruimte maar de breedte is niet ideaal, het gaat wel maar ik zou graag iets breder hebben.
Nou dit kan veranderen want de ruimte is ongeveer 4.40 meter lang en 3.30 meter breed.
Helaas zoals bij elke ruimte zijn er wat nadelen en bij deze ruimte is dat er een kleine inspring in de breedte zit waardoor de afmeting minder wordt. Dit zit precies aan de kant waar ik de luidsprekers en apparatuur wil neer zetten. Gelukkig is dit op te lossen door de LS wat naar voren te zetten en komen daardoor zeker 60-70 cm van de achterwand af te staan. Elk nadeel hebt zijn voordeel.  :D. Ze komen wel meer de ruimte in maar dit moet je echt zien in de praktijk.
Tweede nadeel is en daar zal ik niets mee kunnen of schuiven of wat anders en dit is een raam in de lengte. precies waar eventueel het eerste reflectie punt komt te liggen van de luidspreker. Enige oplossing is akoestische gordijnen  ;).
Dus dit zijn op het eerste oog de nadelen waarvan 1 nadeel redelijk op te lossen is.
De voordelen ten opzichte van mijn huidige ruimte:
- Iets langer en veel breder.
- Luister positie wordt vergroot zowel in afstand van de luidsprekers alsmede breder. (makkelijk een 2 - 2.5 zitbank te plaatsen, of twee stoelen/fauteuils ).

Wanneer alles definitief doorgaat hebben we nog wel wat te doen. Nieuwe vloerbedekking, wand afwerking veranderen en tevens de oude ruimte ook op orde maken. Ik hoop dat mijn akoestische panelen mee kunnen verhuizen naar de nieuwe ruimte.

Dit was even weer een update van mijn kant uit.

HTip

Je gaat er (misschien) dus toch voor. Mooie plannen en weldoordacht ook. Akoestische gordijnen heb je het al eerder over gehad, dus die zullen er nu wel moeten komen ;)

Succes met het doorhakken van de knoop! ;D
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Maximus_Aurelius

Citaat van: HTip link=topic=31751.msg2498071#msg2498071 date=137945De ruimte w0021
Je gaat er (misschien) dus toch voor. Mooie plannen en weldoordacht ook. Akoestische gordijnen heb je het al eerder over gehad, dus die zullen er nu wel moeten komen ;)

Succes met het doorhakken van de knoop! ;D

De ruimte waar ik het nu over heb is niet waar ik het in juli over had, dat gaat niet door omdat het
niet haalbaar wordt met o.a. aanpassingen.