DHZ eenvoudige variabele masking (+tekeningen)

Gestart door Jimmy Conway, juni 26, 2005, 20:33:29

Vorige topic - Volgende topic

Jimmy Conway

Mooi gedaan hoor,
Begrijp ik het nu goed dat het zwarte bovenstuk naar boven en beneden schuift?

Groeten,
Jimmy C.

Robbo

Zowel het boven als de onderplaat bewegen.  Volledig uit dan heb ik een 1:1.85 scherm; volledig in iets van 1:2.50 Beweeg je een van de platen naar, dan verplaatst de andere automatisch dezelfde afstand tegengesteld .  De onderste plaat heb ik met een staalkabel via een katrol aan de bovenplaat vast gemaakt.  De platen zitten via een verstelbaar U-profiel op lade-geleiders aan de achterkant van het DHZ scherm (40x40 vierkant) vastgemaakt.

CineSmurf

Citaat van: Robbo op juni 27, 2005, 16:38:11
Zowel het boven als de onderplaat bewegen.  Volledig uit dan heb ik een 1:1.85 scherm; volledig in iets van 1:2.50 Beweeg je een van de platen naar, dan verplaatst de andere automatisch dezelfde afstand tegengesteld .  De onderste plaat heb ik met een staalkabel via een katrol aan de bovenplaat vast gemaakt.  De platen zitten via een verstelbaar U-profiel op lade-geleiders aan de achterkant van het DHZ scherm (40x40 vierkant) vastgemaakt.

wow
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

Jimmy Conway

Nu je het zegt Robbo, om de "zwarte" balken weg te krijgen zonder de projector
te verstellen moet je zowel boven als onder masken.

Of is dit tegenwoordig eenvoudig in te stellen op een projector?

Groeten,
Jimmy C.

astrobart

Citaat van: Robbo op juni 27, 2005, 16:17:15
Bij mij werkt de masking al een tijdje tot volle tevredenheid.  Heb nu geen hekel meer aan 2.35 films :)

http://members.home.nl/robht/masking/

ja robbo, jij was mijn ispirator. ;D

Robbo

Citaat van: Jimmy Conway op juni 27, 2005, 18:11:03
Nu je het zegt Robbo, om de "zwarte" balken weg te krijgen zonder de projector
te verstellen moet je zowel boven als onder masken.

Of is dit tegenwoordig eenvoudig in te stellen op een projector?

Groeten,
Jimmy C.

Indien je meerdere geheugens hebt in je projector, kun je een aparte settings aanmaken waarbij bij een 2.35 film onderkant beeld aan de onderkant van het (ongemaskte) scherm staat (bij sommige scalers kun je dit ook instellen, in dat geval heb je aan een afstelling in de PJ genoeg)  .  Op die manier hoef je enkel het bovenste vlak te masken.

Maar aangezien ik gebruik maak van een CRT projector hou ik liever het beeld in de midden vd buis.

CineSmurf

Robbo,

Hoe doe je dat met ondertitels? Of staan die altijd uit. In veel films staan die nl. in de onderste zwarte balk.

Dick
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

Robbo

Die staan in principe uit.  Behalve bij films waarvan ik de taal niet spreek, dan moet ik de masking iets of helemaal terugdoen, afhankelijk waar de ondertitels op het scherm staan.   

Als je een HTPC met Theatertek gebruikt, kun je de positie van de ondertitels trouwens wel aanpassen.  Snap overigens niet waarom dit op geeneen DVD-speler mogelijk is.

CineSmurf

Citaat van: Robbo op juni 29, 2005, 11:22:35
Snap overigens niet waarom dit op geeneen DVD-speler mogelijk is.

Eens, snap ik ook niets van.