DHZ eenvoudige variabele masking (+tekeningen)

Gestart door Jimmy Conway, juni 26, 2005, 20:33:29

Vorige topic - Volgende topic

Jimmy Conway

Voor mijn nog te bouwen HT ben ik met wat ideetjes bezig.
Een daarvan is een scherm van 2 meter breed waarop ik
zowel 4:3, 16:9 en 2.35:1 kan kijken.

Het moet wel simpel zijn want erg handig ben ik niet.
Mijn idee is als volgt, ik heb aan de boven en onderzijde van het scherm
een zwarte strook van 375 mm hoog die ik kan verstellen d.m.v. pennetjes
die op vastgestelde maten voorgeboord zitten.
Deze strook kan zowel op een plaat zitten alswel een houten frame.

De onderkant van het 16:9 deel kan ook nog variabel in hoogte zijn door
met de 2 panelen te schuiven.

Je moet wel met zijn 2en zijn om het te verstellen, maar dat is voor mij
geen probleem.

Zie ook de volgende tekeningen:

Hebben jullie opmerkingen of kritiekpunten, dan hoor ik het graag.

Groeten,
Jimmy C.

Kjelt

Inderdaad zorgen dat je nog wat speelruimte hebt met de masking want er zijn zoveel formaten die net iets afwijken van 1:2.35 of 1:1.78

astrobart

toevallig was ik een tijdje terug ook bezig met een masking systeem, maar was daar even mee gestopt.
Nu pak ik het weer op.
Ik heb wat fototjes gemaakt.
In principe hangt de boel in evenwicht en kan je met de hand de masking eenvoudig op en neer bewegen.
Boven en onder zitten gekoppelt dus ze gaan altijd gelijk (net als liftdeuren maar dan op zijn kantje.
Overigens had ik ook al een motor aandrijving van een electrische raamopener van een auto maar die heb ik weer weggeven dus dat moet even wachten nu.

Het geheel is nog geen 6 cm dik en een vast scherm kan er dus met gemak voor, of overheen.
Het is nog lang niet af maar het bewegende deel werkt als een trein en is heeeeel degelijk.
Ondertussen had ik al een electrol dus heb ik de boel een beetje links laten liggen ::)

eerst maar eens wat fototjes:

Standje superwide screen

standje 1 op 1

en vanaf de andere kant

en

ik wilde hem zo vlak mogelijk maken dus alles dan ook plat maken :D

detail van de kabeltjes

zoals ik al schreef plat, net 5 cm dik:

Jimmy Conway

:o

@Astrobart:
Okeeee dan, dit is meer werktuigbouwkundig nivo.  :)
Maar wel slim gemaakt zeg, maar een beetje te
ingewikkeld voor deze jongen om zelf te doen.

@Kjelt:
Je kan altijd nog gaatjes bijboren voor andere maten.

Groeten,
Jimmy C.

Jimmy Conway

Wat staan daar voor snelle auto's Astrobart?

Groeten,
Jimmy C.

astrobart

chevrolet bel air coupe uit 1952.
Altijd leuk op rock en roll feestjes ;D

Kjelt

Citaat van: Jimmy Conway op juni 26, 2005, 23:15:34
@Kjelt:

Ik weet niet hoe groot je filmcollectie is maar dat wordt gatenkaas  ;D
ff serieus bij mijn vorige scherm had ik dit ook zo gedaan als jij nu van plan bent maar dan met (kom niet op het goede woord) kromme haakjes die door een ring gingen. Tja en daarna veel films tegenkomen waarbij toch een gedeelte net over de rand projecteert (op zich hoeft dit niet erg te zijn als je goede lichtabsorberende zwarte stof hebt OF waarbij het zwart (Donkergrijs) net doorloopt boven de masking en dit is wel irritant althans daar wil je juist de masking voor bouwen. Kortom ik zou voor iets flexibiliteit gaan met je ophanging.

astrobart

Citaat van: Jimmy Conway op juni 26, 2005, 23:15:34
:o

@Astrobart:
Okeeee dan, dit is meer werktuigbouwkundig nivo.  :)
Maar wel slim gemaakt zeg, maar een beetje te
ingewikkeld voor deze jongen om zelf te doen.

@Kjelt:

Groeten,
Jimmy C.
nou dat val wel mee hoor, de railsen had ik nog liggen en die plankies hout kan je zo standaard bij de gamma halen.
Verder een haaks slijpertje  (of ijzerzaag) en wat ijzeren strip en een boormachine plus wat onderdelen die nog in de rommella lagen.
En dan een beetje puzelen.
(kosten in mijn geval nog 0 euro's)
Maar de boel is nog niet klaar natuurlijk.
Weet nog niet of ik een breede masking ga gebruiken of een soort rolgordijnprincipe.
De eerste is het simpelst maar de tweede het meest praktisch.
Op zoek naar oude rolgordijnen dan maar, voor oprolbare masking. (tweedehands winkels aflopen dus)

zie ook hier: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31601.0

Jimmy Conway

@Kjelt:
Ik ga nog maar eens nadenken of het nog wat flexibeler kan

@Astrobart:
Mooie klassieker, van wat ik ervan kan zien op de foto heb
je hem netjes gepoetst.
Die andere auto, die wielkasten, ik ken ze ergens van maar
kan er niet opkomen...

Groeten,
Jimmy C.

astrobart

ja das een heel bijzondere, dat is namelijk een oude citroen BX ;D (niet echt bijzonder dus)
Maar er staat van alles daar hoor.
Die chevy is inderdaad heel netjes  ;D Parelmoer wit en parelmoer blauw dak.
Maar overweeg steeds weer om hem zwart te spuiten. Doe het steeds toch maar niet. 8)

Jimmy Conway

Nee, nee, nee,

Gewoon wit laten, witte auto's komen weer in de mode.
In het buitenland zie je ze weer best veel.
Witte ferrari's enz.

Groeten,
Jimmy C.

astrobart

Jimmy Conway

CineSmurf

Hoi,

Zit zelf ook te denken over masking. Ik zie dat je het vertikaal wil aanpakken. Waarom niet horizontaal? In een "echte" bioscoop masken ze ook horizontaal. Een 1:2,35 moet vooral ook veel breder zijn dan een 1:85 film (mijn bescheiden mening) en niet lager.

Dick
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

bmateijsen

Citaat van: CineSmurf op juni 27, 2005, 15:13:10
Hoi,

Zit zelf ook te denken over masking. Ik zie dat je het vertikaal wil aanpakken. Waarom niet horizontaal? In een "echte" bioscoop masken ze ook horizontaal. Een 1:2,35 moet vooral ook veel breder zijn dan een 1:85 film (mijn bescheiden mening) en niet lager.

Dick

Het kan echter niet anders met een Barco.... behalve als je 4:3 gaat projecteren...

Groet Bjorn

Jimmy Conway

Citaat van: CineSmurf op juni 27, 2005, 15:13:10
Hoi,

Dick

Omdat ik hier nog niet was opgekomen  :)
Ga ik in ieder geval ook eens bekijken of hier nog wat voordelen aan zitten.

Groeten,
Jimmy C.

CineSmurf

Citaat van: Jimmy Conway op juni 27, 2005, 15:24:06
Omdat ik hier nog niet was opgekomen  :)
Ga ik in ieder geval ook eens bekijken of hier nog wat voordelen aan zitten.

Groeten,
Jimmy C.

Ik heb zelf de gedachte om van die kastdeurgeleiderails (één woord, toch  :D) te gebruiken die die dan voor het scherm heen en weer te kunnen schuiven. Heb ook zitten denken aan gordijnrails (evt. elektrisch). Maar, ik moet er nog veel over denken, dus weet niet of dit praktisch haalbaar is.

Je moet trouwens met de meeste projectoren wel zoomen. Ik heb een 16:9 projector, dus 16:9 en 4:3 gaat vanzelf, maar 1:2,35 zal ik moeten zoomen op mijn projector.

Succes

Dick

JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

astrobart

het is wel wat gelikter als het beeld ineens breder wordt, maar zo zonde van het deel wat je ongebruikt laat van je te projecteren oppervlak.
Eigenlijk zou je per formaat ook andere lensen voor je pj moeten kunnen zetten.

Jimmy Conway

Dat zoomen is alleen als je horizontaal schuift zeker?

CineSmurf

Citaat van: Jimmy Conway op juni 27, 2005, 15:34:06
Dat zoomen is alleen als je horizontaal schuift zeker?

Precies. Een andere optie zou kunnen zijn om zowel horizontaal als vertikaal te kunnen masken. Horizontaal van 16:9 -- 4:3 en verticaal van 16:9 -- 2.35, maar zoals ik al zei - er is nog wat denkwerk nodig.  ;D

Mooiste lijkt me ook om het automatisch te laten doen. dus knopje voorprogrammeren die de dvd speler op "squeeze mode" zet en vervolgens het scherm masked naar 4:3   ::)

Dick

astrobart

dat is helemaal prima.
Jullie hebben het nu zeker over een breedbeeld beamer?
Dan is dat wel de beste oplossing, inderdaad.
Heb je en 4:3 beamer dan zou ik voor vertikale masking gaan.

CineSmurf

Citaat van: astrobart op juni 27, 2005, 15:40:04
dat is helemaal prima.
Jullie hebben het nu zeker over een breedbeeld beamer?
Dan is dat wel de beste oplossing, inderdaad.
Heb je en 4:3 beamer dan zou ik voor vertikale masking gaan.

Of zoomen. Persoonlijk blijf ik vinden dat 4:3 kleiner moet zijn dan 1:2,35.

Wellicht komt dat ook omdat 4:3 bij mij thuis met name teletubbies is.  >:D

Jimmy Conway

CineSmurf

Bekend met het fenomeen: sinds kort hebben we die thuisbioscoop en behalve "Papa, teletubbies zien" is het nu ook "kelder kijken, kelder kijken".

;D

Maar squeezen die ellende ja.

Robbo

Bij mij werkt de masking al een tijdje tot volle tevredenheid.  Heb nu geen hekel meer aan 2.35 films :)

http://members.home.nl/robht/masking/