Dedicated Room Molle(hulp gevraagd)+ plattegrond

Gestart door molle, juni 14, 2005, 00:05:12

Vorige topic - Volgende topic

garmtz

Citaat van: ThingMan op juni 24, 2005, 22:17:36
Ik heb besloten dat ik jou en Frank zal gaan helpen met een plan voor nagalm- en reflectiebeheersing, allebei via het forum en allebei gratis. Natuurlijk alleen als je daar prijs op stelt, dat spreekt vanzelf. En ook alleen als het toegestaan is vanuit moderatorzijde (Garmt, jij weet vast of dat kan/mag?).

Van mij mag je!

Jimmy Conway

Daar zullen ze zeker blij mee zijn.

Groeten
Jimmy C.

Niet actief

@ Molle:

Zonet vond ik nog een andere ratio die in principe de beste is van alles tot nog toe -- zelfs beter dan no.4 in de eerdere tabel.

5,85 x 4,1 x 2,18

Zoals je ziet is de lengte maar 3cm korter dan de originele maat; er zal vast een bouwkundig simpele manier zijn om heel exact 585cm als massieve binnenmaat voor het HT te maken op basis van de originele 588. Het komt wel nauw....

In de praktijk hoef je dus slechts 1 voorzetwand echt te metselen. Je verliest exact 25cm op de originele breedte en deze ratio is uiteindelijk zelfs nog iets beter dan no.4.
De holle ruimte achter de voorzetwand kan actief benut worden in het plan voor nagalmbeheersing.

* er zijn 0 axiaalmodi onder 165Hz
* de laagste 'probleemfrequentie' ligt op 210Hz !
* de puntentelling, relatief tot de eerdere 5 ratios: 482; de hoogste score dus.

Je hebt uiteindelijk dus best wel geluk. De originele ruimte heeft een netto inhoud van 55,8 kuub. Door bovenstaande ratio erin te realiseren hou je een netto inhoud over van 52,3 kuub. Niet slecht om op een puike ratio uit te komen, denk ik zo.

Toine.

molle

Citaat van: ThingMan op juni 24, 2005, 22:17:36
Molle, ik heb het een en ander met je ratios uitgerekend.
Mijn bevindingen volgen, maar eerst een overzichtje van de gevonden ratios:

Bij alle berekeningen heb ik de hoogte intact gelaten. Het lijkt me onverstandig om lager te gaan.

Allereerst heb ik natuurlijk de ratio van de bestaande ruimte berekend -- no.1 dus. Het is gewoon geen beste ratio, al moet je die puntentelling niet als absoluut vergelijkmateriaal gebruiken. Frank's beste ratio had 644 punten, maar heeft een totaal andere inhoud. Wel kun je de puntenvergelijking gebruiken voor de bovenstaande ratios, waarbij duidelijk moet zijn dat negatieve puntenaantallen niet de bedoeling zijn.

Daarna heb ik geprobeerd om door middel van het veranderen van slechts 1 van de twee variabelen lengte of breedte een zo goed mogelijke ratio te vinden. Dat ging NIET door de lengte te verminderen. Het ging WEL door de breedte te verminderen, en wel met 35cm. Het betekent in de praktijk dus dat je 1 massieve lengtemuur zult moeten metselen...... Het betreft ratio 2.
Ondanks dat het geen enorme score oplevert moet je wel op waarde schatten wat er gebeurde: de retro is weg en 1 van 3 axiaalmodi ook. Je problemen zijn, strikt genomen, gehalveerd door de met 35cm gereduceerde breedte. Het is het beste wat ik kan vinden wanneer je slechts 1 parameter wijzigt.

Uiteraard heb ik het daar niet bij gelaten en heb gezocht naar de best mogelijk ratio die binnen de bestaande muren haalbaar is. Dat heeft als consequentie dat je 2 ipv 1 muren moet metselen.
No. 3 en 4 liggen redelijk dicht bij elkaar. Als je dan toch twee muurtjes gaat metselen, dan is ratio 4 de topper! GEEN retro meer en een onschadelijke axiale modus rond 157Hz.

Tenslotte vond ik er nog een door de lengte behoorlijk in te korten: ratio 5.
Voordat je die op voorhand verwerpt: er zit een voordeel aan deze ratio. Achter de voorzetmuur ontstaat een fors diepe holle ruimte van pakkumbeet 70-75cm. Door een bepaalde variant van het basstrap-principe toe te passen kun je die holle ruimte straks benutten voor het bass-management. Wanneer je de voorzetmuur plaatst ACHTER de luisterplaats heb je daar de benodigde holle ruimte voor je bass-management. Dit is een zinvol gebruik van de anders loze holle ruimte, tenzij je nog een aantal mensen in te metselen hebt natuurlijk.....  >:D

Okee, de keuze voor de ratios en het metselwerk kan ik niet voor je maken. Ratio 2 is zonder meer de moeite waard; het vereist slechts 1 voorzetwand die de breedte reduceert en de holle ruimte erachter kan benut worden voor akoestische compensatie. Als je het meerwerk ervoor over hebt is ratio 4 een zeer goede.

Ik heb besloten dat ik jou en Frank zal gaan helpen met een plan voor nagalm- en reflectiebeheersing, allebei via het forum en allebei gratis. Natuurlijk alleen als je daar prijs op stelt, dat spreekt vanzelf. En ook alleen als het toegestaan is vanuit moderatorzijde (Garmt, jij weet vast of dat kan/mag?).

Het betekent in elk geval dat de keuze voor een ratio om mee te gaan werken eerst gemaakt moet worden voordat ik met een toegespitst plan voor nagalmbeheersing kan beginnen.
Toine.

How man :o dit aprecieer ik ten zeerste, echt waar 8) Wat een toffe peren hier opt forum. ;D Dit noem ik nog eens ''forum brotherhood' van de bovenste plank O0
Bedankt iedereen voor alle hulp ik die ik hier al gekregen heb tot nu toe.  ;)
Ja Toine(thanks ;)) die laatste ratio 6 daar ga ik dan voorgaan. Denk dat ik dan nog het meeste plaats overhou ook en als de berekeningen zo volgens jou horen dan kan het alleen maar goed gaan. :) En zou echt niet willen dat je dit gratis doet. Je hebt al zo weinig tijd. Ben er echt blij mee :D

Thx iedereen die dit warme pokkeweer ::) doorstaan heeft op zijn pc. Met of zonder airco ;D Momenteel is het hier op mijn bureautje 34 graden :'( een dag van 14 uur met de broodjes werken achter de rug EN IN DE FRIGO STAAT MILJAAR GEEN PINTJE KOUD >:( ::) >:D ;D

Maar ja, we gaan door. ;D ;D

STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Yeti Acoustics Standard Plus Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter - Yeti Acoustics The Wizard XLR - Yeti Acoustics LAN Reference

Movievault

Ik net hier zitten lezen, je kan zeggen wat je wilt maat Tione jij hebt je audiohart op en goeie plaats zitten.
Ik heb gisteren nog met ErikVDV over je aan het rodellen geweest,"in de goede zin dan natuurlijk" en daar blijkt maar eens te meer hoeveel een accoustische behandeling doet. Erik was zeeer tevreden en dat hoorde je ook terug in de ruimte.
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

molle

Dit gaat hier allemaal mooi opzen poten terecht komen :o ;D
STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Yeti Acoustics Standard Plus Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter - Yeti Acoustics The Wizard XLR - Yeti Acoustics LAN Reference

molle

@Toine. Wacht je nog even met alles. Ga morgen de kamer nog eens helemaal nameten om voor geen verassingen te staan.
Moet eerst nog een deftige meter vinden om het na te meten. Men goeie heeft het gisteren begeven :'( Heb hem van de morgen in de tuin terugevonden. De hond heeft hem verkracht >:D

Maar ga nu eerst naar Werchter Classics 8) Zal het bier al eens gaan uittesten voor volgende week met Rock Werchter ;D

OscarTango

Hey, in hifi.nl's e-mail van deze maand staat een link naar een interieurbouwer...in het artikel zelf staat een plaatje met exact jouw idee van een rack : nl : ...

Sim2 Domino20,
Marantz DV6600
Marantz SR7500
Wharfedale Diamond 8.4, centre en 8.1 als surround

jowi

Kan iemand misschien even uitleggen wat retro's axiaalmodi's, ratio's en de rest nou eigenlijk allemaal voorstelt? Julie begrijpen elkaar blijkbaar volledig, maar wat zijn jullie nu eigenlijk aan het doen? Ik begrijp iets met akoestiek simulaties, maar een grondige uitleg is denk ik voor mij en de rest van het forum voor wie deze zaken nieuw zijn, erg handig, dan kunnen we er ook iets van leren en ons er iets bij voorstellen.

blue-eyes

Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Auralic Aries G1, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Audioquest, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

Walter_PPK

Axiale modes zijn de frequentie's die geaccentueerd worden doordat hun halve golflengte precies tussen de afstand van wand tot wand past. Ook wel staande golf genoemd. Je hebt ook nog tangentiele modes die optreden van plafond naar zijmuur via de vloer naar de overstaande zijmuur. Je ook nog de oblique modes welke tussen alle wanden kan reizen. deze modes zijn minder belangrijk omdat ze respectievelijk de helft en een vierde van de energie bevatten van axiale modes.
Hier kun je simpel voor een simpele kamer de modes in alle richtingen bepalen. http://www.marktaw.com/recording/Acoustics/RoomModeStandingWaveCalcu.html
Als je staande golven wil ervaren zet dan een sweep op van 200 - 20hz en luister naar het volume verschil. Meestal zit er wel een gebied in waar het net lijkt of je oren helemaal dichtgedrukt worden afhankelijk van het volume natuurlijk. Dit is een of zijn meerdere modes die tot uiting komen.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

Niet actief

Citaat van: jowi op juni 25, 2005, 13:58:11
Kan iemand misschien even uitleggen wat retro's axiaalmodi's, ratio's en de rest nou eigenlijk allemaal voorstelt? Julie begrijpen elkaar blijkbaar volledig, maar wat zijn jullie nu eigenlijk aan het doen? Ik begrijp iets met akoestiek simulaties, maar een grondige uitleg is denk ik voor mij en de rest van het forum voor wie deze zaken nieuw zijn, erg handig, dan kunnen we er ook iets van leren en ons er iets bij voorstellen.

Als je de moeite had genomen om de draad zelf te lezen en niet het laatste berichtje, dan had je gezien dat ik meteen in het begin al een koppeling naar uitleg over ratios had geplaatst, ten behoeve van degenen die er het fijne van willen weten.....  ::)
Toine.

Niet actief

Citaat van: FrankG op juni 25, 2005, 08:02:40
Ik net hier zitten lezen, je kan zeggen wat je wilt maat Tione jij hebt je audiohart op en goeie plaats zitten.
Ik heb gisteren nog met ErikVDV over je aan het rodellen geweest,"in de goede zin dan natuurlijk" en daar blijkt maar eens te meer hoeveel een accoustische behandeling doet. Erik was zeeer tevreden en dat hoorde je ook terug in de ruimte.

Erik VDV.....
Ken ik die, Frank  ???
Bedoel je Erik van Voorst?

Niet actief

@ Molle & Frank G:
Voor de uitwerkingen van jullie ruimtes zou ik 2 aparte en nieuwe topics willen starten. Jullie eigen topic (o.a. dit van Molle dus) kun je dan verder gebruiken voor andere zaken over de ruimtes. Is dat okee?
Toine.

jowi

@Walter_PPK  : bedankt!

Citaat van: ThingMan op juni 25, 2005, 15:25:05
Als je de moeite had genomen om de draad zelf te lezen en niet het laatste berichtje, dan had je gezien dat ik meteen in het begin al een koppeling naar uitleg over ratios had geplaatst, ten behoeve van degenen die er het fijne van willen weten.....  ::)
Toine.
Sorry hoor ik wist niet dat je boos zou worden.... ik heb het hele topic zo goed mogelijk doorgenomen maar hier overheen gelezen denk ik, het meeste ging over maten en ideëen voor de inrichting.... Je bent in ieder geval wel behulpzaam hiermee maar niet bepaald klantvriendelijk met deze reactie. Maar ik zal het eens doornemen, dan hoef ik je niet meer lastig te vallen met deze domme vragen. Nogmaals mijn diepe nederige excuses voor het feit dat ik het interessante materie vindt.

astrobart

OscarTango

jongens, jongens...het is warm voor iedereen, he...  :D
Sim2 Domino20,
Marantz DV6600
Marantz SR7500
Wharfedale Diamond 8.4, centre en 8.1 als surround

Movievault

Citaat van: ThingMan op juni 25, 2005, 15:31:19
Erik VDV.....
Ken ik die, Frank  ???
Bedoel je Erik van Voorst?
ja inderdaad Erik van Voorst
mooi werk heb je daar verricht
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

Movievault

Citaat van: ThingMan op juni 25, 2005, 15:34:22
@ Molle & Frank G:
Voor de uitwerkingen van jullie ruimtes zou ik 2 aparte en nieuwe topics willen starten. Jullie eigen topic (o.a. dit van Molle dus) kun je dan verder gebruiken voor andere zaken over de ruimtes. Is dat okee?
Toine.
Is prima Tione, dit lijkt me ook zo intressant omdat het meestal onderkent wordt

Niet actief

Citaat van: jowi op juni 25, 2005, 16:50:29
Sorry hoor ik wist niet dat je boos zou worden.... ik heb het hele topic zo goed mogelijk doorgenomen maar hier overheen gelezen denk ik, het meeste ging over maten en ideëen voor de inrichting.... Je bent in ieder geval wel behulpzaam hiermee maar niet bepaald klantvriendelijk met deze reactie. Maar ik zal het eens doornemen, dan hoef ik je niet meer lastig te vallen met deze domme vragen. Nogmaals mijn diepe nederige excuses voor het feit dat ik het interessante materie vindt.

Ja, 't was wat kort door de bocht, da's waar. Sorry.

't Zal wel komen omdat ik net een halfjaar bezig ben geweest om een hele nieuwe site te maken met zo'n beetje alle kanten van akoestiek belicht.....
Met Walter's uitleg en die op de ratiopagina moet je een heel eind komen nu.
Toine.

Niet actief

Citaat van: molle op juni 25, 2005, 10:23:56
@Toine. Wacht je nog even met alles. Ga morgen de kamer nog eens helemaal nameten om voor geen verassingen te staan.
Moet eerst nog een deftige meter vinden om het na te meten. Men goeie heeft het gisteren begeven :'( Heb hem van de morgen in de tuin terugevonden. De hond heeft hem verkracht >:D

Dat vind ik een heel goed idee. Soms maakt 5 centimeter niet zoveel uit; soms is 3 centimeter al veel. Het is belangrijk om met zuivere maten te meten....
Ik wacht af tot je de definitieve maten hier plaatst.
Toine.

Joep

hoi molle,

leuk om te lezen dat je het goed gaar aanpakken! misschien kun je met de nieuwe holle wanden je set een klein beetje inbouwen, zodat ze maar een klein stukje uit de muur steken...

dan zie je de draden ook niet meer lopen... 8)

veel succes en plezier, ik blijf deze draad volgen!

astrobart

Citaat van: Walter_PPK op juni 25, 2005, 15:16:18
Axiale modes zijn de frequentie's die geaccentueerd worden doordat hun halve golflengte precies tussen de afstand van wand tot wand past. Ook wel staande golf genoemd. Je hebt ook nog tangentiele modes die optreden van plafond naar zijmuur via de vloer naar de overstaande zijmuur. Je ook nog de oblique modes welke tussen alle wanden kan reizen. deze modes zijn minder belangrijk omdat ze respectievelijk de helft en een vierde van de energie bevatten van axiale modes.
Hier kun je simpel voor een simpele kamer de modes in alle richtingen bepalen. http://www.marktaw.com/recording/Acoustics/RoomModeStandingWaveCalcu.html
Als je staande golven wil ervaren zet dan een sweep op van 200 - 20hz en luister naar het volume verschil. Meestal zit er wel een gebied in waar het net lijkt of je oren helemaal dichtgedrukt worden afhankelijk van het volume natuurlijk. Dit is een of zijn meerdere modes die tot uiting komen.

is diet niet meer voor in geluidsstudio's en zo van toepassing omda anders de microfoontjes raar gaan doen?

Movievault

astrobart