Dedicated Room Molle(hulp gevraagd)+ plattegrond

Gestart door molle, juni 14, 2005, 00:05:12

Vorige topic - Volgende topic

molle

Citaat van: OscarTango op juni 25, 2005, 13:51:39
Hey, in hifi.nl's e-mail van deze maand staat een link naar een interieurbouwer...in het artikel zelf staat een plaatje met exact jouw idee van een rack : nl : ...

Knap gevonden OT. Dit is wat ik zoek en wil ;D Mooie set trouwens O0
STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Yeti Acoustics Standard Plus Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter - Yeti Acoustics The Wizard XLR - Yeti Acoustics LAN Reference

molle

Citaat van: ThingMan op juni 25, 2005, 15:34:22
@ Molle & Frank G:
Voor de uitwerkingen van jullie ruimtes zou ik 2 aparte en nieuwe topics willen starten. Jullie eigen topic (o.a. dit van Molle dus) kun je dan verder gebruiken voor andere zaken over de ruimtes. Is dat okee?
Toine.

Geen probleem voor mij. ;)

Trouwens hier zijn de nieuwe maten. Dacht wel dat ik een beetje misgemeten had, maar ja moet hier roeien met de riemen dat ik hier vind ::) Heb het 3x nagemeten.

Lengte: 592.70 cm
Breedte: 433.20 cm
Hoogte: 220.80 cm

Sorry dat ik je er weer mee moet lastigvallen. Mijn fout :-\

STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Yeti Acoustics Standard Plus Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter - Yeti Acoustics The Wizard XLR - Yeti Acoustics LAN Reference

molle

Vraag me eigenlijk af hoe je zo'n zwevende apparatuur ''rack'' tegen de muur moet hangen

OscarTango

Eerst een beugel met twee stangen tegen de muur. Die planken schuiven dan over die stangen heen. Die beugel = stalen plaatje, daarop twee "buizen" gelast. Kun je het je voorstellen, of zal ik het even tekenen ?

Is't ie :

Sim2 Domino20,
Marantz DV6600
Marantz SR7500
Wharfedale Diamond 8.4, centre en 8.1 als surround

blue-eyes

soortement keilbout met lang uieinde, dikke plank met diep gat, meerdere per legger

@oscar: je hebt PM
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Auralic Aries G1, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Audioquest, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

molle

Citaat van: OscarTango op juni 26, 2005, 15:57:27
Eerst een beugel met twee stangen tegen de muur. Die planken schuiven dan over die stangen heen. Die beugel = stalen plaatje, daarop twee "buizen" gelast. Kun je het je voorstellen, of zal ik het even tekenen ?

Heeu ??? als je dat zou willen, maar ga nog effe slapen want zit met een verschrikkelijke kater  ^-^
Lenny Kravitz was zalig gisteren en het bier vloeide rijkelijk :P

Tot straks

OscarTango

vorige post aangepast...

Blue-eyes : helemaal niet...
Sim2 Domino20,
Marantz DV6600
Marantz SR7500

blue-eyes

Huh? Dat dacht ik.

Mijn fout dan. Wil je dan even in je topic met scherm kijken? Ik wil hem graag kopen, maar je moet even bevestigen ;)
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Auralic Aries G1, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Audioquest, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

OscarTango

Sim2 Domino20,
Marantz DV6600
Marantz SR7500

Walter_PPK

late reply @ astrobart. In studios is dit nog belangrijker om ervoor te zorgen dat je de mix niet laat afhangen van de ruimte waarin je afmixt. Een opname ruimte kan ingericht worden op specifieke instrumenten maar over het algemeen worden alle 'goede' studio ruimtes zeerzeker getuned Dit topic gaat over de thuis ruimte tevens de laatste schakel. Als je laag niet goed tot uiting komt door staande golven is dat misschien leuk in het begin met een bump van 10db bij 30hz maar na een tijd erger je je dood ook omdat je steeds aan de knoppen zit bij elke film om het goed te krijgen.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

Niet actief

Citaat van: molle op juni 26, 2005, 15:52:19
Trouwens hier zijn de nieuwe maten. Dacht wel dat ik een beetje misgemeten had, maar ja moet hier roeien met de riemen dat ik hier vind ::) Heb het 3x nagemeten.
Lengte: 592.70 cm
Breedte: 433.20 cm
Hoogte: 220.80 cm
Sorry dat ik je er weer mee moet lastigvallen. Mijn fout :-\

Het viel wel mee  :D
Ook hier heb ik allereerst gekeken naar de hierboven opgegeven maten -- exact zoals jij ze nu opgeeft.
De hoogte is uiteraard bij alle berekeningen een onveranderlijke parameter gebleven. Opnieuw geeft het toeval je geen optimale ratios: er zijn drie axiale modi onder 165Hz die voor problemen kunnen zorgen: 80, 120 en 160Hz. Het is niet zo moeilijk om milde problemen op 120 en 160Hz achteraf aan te pakken. Het gebied rond 80Hz is wel wat moeilijker: er zijn forsere hulpmiddelen nodig om het fysiek te corrigeren. Hoe lager de te corrigeren frequentie(s), hoe groffer het geschut moet zijn. Hoe dan ook, het probleem wordt verder versterkt door een retromodus in de tertsband tussen 80 en 100Hz, waar zich bovendien ook nog twee tangentiale golven ophouden (85 en 87Hz). Deze retromodus is ook in onderstaande eerste uitwerking terug te zien. Het rekenprogramma kende in elk geval slechts 12 punten toe aan deze ratio en ik ging op zoek naar meer.

Ik heb eerst geprobeerd om een gunstige ratio te vinden zonder de breedte te beperken. Dat bleek niet haalbaar, want pas in de buurt van 5m lengte komen er iets of wat betere ratios om de hoek kijken; eerder niet. We moesten maar niet een hele meter van de lengte af gaan snoepen.....

Vervolgens heb ik gekeken hoe de zaken liggen als de breedte ingeperkt wordt en de lengte ongewijzigd blijft. Dat ziet er beter uit, omdat behoorlijk goede ratios al vrij snel in zicht komen. De beste breedtemaat ligt op 420-421cm -- er wordt slechts 13cm afgesnoept van je originele breedte.
Hieronder voor 't archief de belangrijkste gegevens van geoptimaliseerde ratio 1 -- 592,7 x 420 x 220,8 cm

Laagste "probleemfrequentie" ligt nu op 206Hz -- niet in het kritische gebied onder 165Hz. Van de 3 axiaalmodi uit de originele ratio valt zodoende niks meer te vrezen; die zijn nu weg. De retro tussen 80 en 100Hz  is gebleven, zoals je hieronder kunt zien:

Die retro levert in principe dezelfde, hoewel wat mildere problemen als bij de originele ratio, maar in de vergelijking hieronder zie je dat ratio1 al behoorlijk goed kan zijn door het metselen van 1 muur.

Omdat ik ook wilde weten wat er zou gebeuren bij het reduceren van ook de breedte heb ik gezocht naar de meest optimale ratio die tegelijkertijd een zo groot mogelijke ruimte laat overblijven. Voor die ratio is het uiteraard wel nodig om twee muurtjes te gaan metselen: zowel de lengte als de breedte moeten wat verkleind worden.

Ratio 2: 580 of 581 x 420 x 220,8
Ik kwam steeds weer op dezelfde breedte 420 uit -- 13cm inleveren van de breedte dus.
Op de lengte verlies je ook zoiets: die wordt 580 of 581 als je streeft naar 580,5 is het altijd goed.
De retromodus is nu verdwenen, maar in plaats daarvan is er de laagste probleemfrequentie (een axiale resonantie) nu op 123Hz komen te liggen, zoals je hieronder kunt zien:

Ik zou me er evenwel niet druk om maken, om die 123Hz. Dit is in elk geval het hoogst haalbare aan ratios binnen deze begrenzingen, voor zover ik het kan beoordelen. In mijn uiteindelijke conceptplan zal ik straks extra aandacht aan bass-management rond 125Hz schenken.

Hieronder zie je dat de retro inderdaad is verdwenen in de 80-100Hz band:

Hieronder zie je tenslotte nog de directe vergelijking tussen Ratio 1 en 2:

Aan jou de keus, Molle!
Ik wacht 'm af.....
Toine.

astrobart

Citaat van: Walter_PPK op juni 26, 2005, 18:42:11
late reply @ astrobart. In studios is dit nog belangrijker om ervoor te zorgen dat je de mix niet laat afhangen van de ruimte waarin je afmixt. Een opname ruimte kan ingericht worden op specifieke instrumenten maar over het algemeen worden alle 'goede' studio ruimtes zeerzeker getuned Dit topic gaat over de thuis ruimte tevens de laatste schakel. Als je laag niet goed tot uiting komt door staande golven is dat misschien leuk in het begin met een bump van 10db bij 30hz maar na een tijd erger je je dood ook omdat je steeds aan de knoppen zit bij elke film om het goed te krijgen.

Het wordt almaar weer mooier en mooier :D

molle

Tja,als we dan toch moeten gaan metselen kunnen we beter direct de best nemen, niet Toine?
Ik laat de keus aan jou over. Sorry dat ik niet beter kan antwoorden nu maar zit op een bbq en weer zo zat als een patat :-[
Allemaal begonnen om die kater van gisteren te verzuipen maar ben weer te ver gegaan >:D
Moet hulp gaan zoeken op een AA forum denk ik :-\
hoor het morgen wel. Snurk ze allemaal.
Nu denk ik dat ik echt verslaafd ben aan het forum want zit nu op een feestje ergens in een tuin en heb de eerste beste laptop gepikt om alles te kunnen volgen ;D
;

myself

Citaat van: molle op juni 27, 2005, 00:06:19
Nu denk ik dat ik echt verslaafd ben aan het forum want zit nu op een feestje ergens in een tuin en heb de eerste beste laptop gepikt om alles te kunnen volgen ;D
;
overkomt wel meer mensen  ;D
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

Niet actief

Citaat van: molle op juni 27, 2005, 00:06:19
Tja,als we dan toch moeten gaan metselen kunnen we beter direct de best nemen, niet Toine?
Ik laat de keus aan jou over. Sorry dat ik niet beter kan antwoorden nu maar zit op een bbq en weer zo zat als een patat :-[
Allemaal begonnen om die kater van gisteren te verzuipen maar ben weer te ver gegaan >:D
Moet hulp gaan zoeken op een AA forum denk ik :-\
hoor het morgen wel. Snurk ze allemaal.

Voor het vervolg van het project maakt het verder niet uit welke ratios je kiest; in alle gevallen zal de nagalmtijd belabberd zijn zonder nadere aankleding. Ik ben het met je eens dat je in dit geval inderdaad het beste voor de optie met twee muurtjes kunt gaan. Je verliest navenant weinig van je ruimte: ongeveer 1,7m2 of 3,7m3.

Van teveel zuipen wordt je simpel Molle. Daar kun je beter aan denken terwijl het nog kan....
Zal ik dan maar aan de slag gaan met de beste van de twee ratios?
Toine.

molle

Citaat van: ThingMan op juni 27, 2005, 00:38:21
Voor het vervolg van het project maakt het verder niet uit welke ratios je kiest; in alle gevallen zal de nagalmtijd belabberd zijn zonder nadere aankleding. Ik ben het met je eens dat je in dit geval inderdaad het beste voor de optie met twee muurtjes kunt gaan. Je verliest navenant weinig van je ruimte: ongeveer 1,7m2 of 3,7m3.

Van teveel zuipen wordt je simpel Molle. Daar kun je beter aan denken terwijl het nog kan....
Zal ik dan maar aan de slag gaan met de beste van de twee ratios?
Toine.

Ja ben weer wakker geraakt. Hoofdpijn valt nog mee. ::)

Ja Toine je mag aan de slag gaan met de beste van de 2 ratios ;)
Ga je nu een nieuw topic openen?
Heb het ondertussen de nieuwe topic al gevonden ::) pfff, gaat weer allemaal traag vandaag :-\

OscarTango

wakker wel, maar nog niet bij het volle verstand blijkbaar... de alcohol doet zijn werk in die bovenkamer  >:D
Sim2 Domino20,
Marantz DV6600
Marantz SR7500