Lavardin / Graaf / Chord / Tag McLaren shootout

Gestart door FrankB, mei 17, 2005, 09:12:44

Vorige topic - Volgende topic

Audiofiel

Citaat van: garmtz op september 27, 2005, 11:12:54
Zekers, tijd dan voor een Plinius/Lavardin/Electrocompaniet/Classé shootout. Maar liefst uit dezelfde prijsklasse en allemaal geïntegreerd.

LOL  ;D  Je weet ook wel dat de meeste modellen van die merken juist losse voor- en eindversterkers zijn. Rens heeft wel een geïntegreerde Plinius, die zal je versteld doen staan. Maar heb je geen Lavardin eindbak? Dan regel ik wel een Electrocompaniet.

(edit: Rens was me voor)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

advr

ik ben overal voor in, maar mijn Graaf blijft in ieder geval thuis.  ;D
SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

reMC

Citaat van: advr op september 27, 2005, 11:23:51
ikke wel ;D en ik kan niet leven met de "kilheid" van de Lavardin ;D ;D

Heb jij de Lavardin wel eens bij Garmt thuis gehoord? Hij heeft een behoorlijk goede bron (belangrijk voor versterkers als de Lavardin!) en dan is die "kilheid" wat mij betreft 'weg', hoe ervaarde jij dat?

Gewoon benieuwd :)

garmtz

Citaat van: Audiofiel op september 27, 2005, 11:25:11
LOL  ;D  Je weet ook wel dat de meeste modellen van die merken juist losse voor- en eindversterkers zijn. Rens heeft wel een geïntegreerde Plinius, die zal je versteld doen staan. Maar heb je geen Lavardin eindbak? Dan regel ik wel een Electrocompaniet.

Nee, ik heb geen Lavardin eindbak... Het gaat mij echt om een eerlijk vergelijk, liefst dan nog met voor/eind van hetzelfde merk tegen geïntegreerde van een ander merk. Anders zit je met de klank van een voorversterker van een ander merk. Mij gaat niet persé om het beste, maar meer de klanksignatuur te duiden van de merken.

En alle genoemde merken maken geïntegreerde versterkers van allure, dus geen probleem daar...

garmtz

Citaat van: reMC op september 27, 2005, 11:32:18
Heb jij de Lavardin wel eens bij Garmt thuis gehoord? Hij heeft een behoorlijk goede bron (belangrijk voor versterkers als de Lavardin!) en dan is die "kilheid" wat mij betreft 'weg', hoe ervaarde jij dat?

Ik speek even voor mijn beurt... :)  Ad heeft de combinatie bij mij gehoord... Wat hij kil noemt, noem ik 'ongekleurd'. En zo kunnen we nog wel even doorgaan... ;D

reMC

Citaat van: garmtz op september 27, 2005, 11:42:24
Ik speek even voor mijn beurt... :)  Ad heeft de combinatie bij mij gehoord... Wat hij kil noemt, noem ik 'ongekleurd'. En zo kunnen we nog wel even doorgaan... ;D

En jij vindt de Graaf te verbloemend en "te veel van hetzelfde"? Ik snap het wel ja. Of niet Ad?  :D

Audiofiel

Citaat van: garmtz op september 27, 2005, 11:41:30
Het gaat mij echt om een eerlijk vergelijk, liefst dan nog met voor/eind van hetzelfde merk tegen geïntegreerde van een ander merk.
Mij ook, daarom vroeg ik naar een eindversterker. Maar Lavardin maakt ze dus niet?

CiteerEn alle genoemde merken maken geïntegreerde versterkers van allure, dus geen probleem daar...
Behalve dat je dan nog de juiste personen met de juiste versterkers moet vinden.

Ik ben een man van gescheiden voor- en eind, dus bij mij zal niet snel een geïntegreerde versterker komen. Mij niet flexibel genoeg. Ik wil alle losse componenten zelf naar smaak kunnen kiezen, vandaar ook een losse dac.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

garmtz

Citaat van: reMC op september 27, 2005, 11:46:06
En jij vindt de Graaf te verbloemend en "te veel van hetzelfde"? Ik snap het wel ja. Of niet Ad?  :D

Hij doet veel minder met het geluid dan veel andere buizenversterkers, maar naar mijn idee nog steeds teveel... Hij is wel mooi ruimtelijk, los en present, zoals een buizenbak betaamt...  8)

Peerless Monster

CiteerIk ben een man van gescheiden voor- en eind, dus bij mij zal niet snel een geïntegreerde versterker komen. Mij niet flexibel genoeg. Ik wil alle losse componenten zelf naar smaak kunnen kiezen, vandaar ook een losse dac.

Maar de Plinius kan je zowel de voorversterker als de eindversterker apart gebruiken....
Dus ik kan alle kanten op mijn integrated... Dus flexibel genoeg ;D.
Jammergenoeg dat dit bij veel andere merken niet zo is...
Audio Research SP-11 of Classé SSP-75 | ARC VT130SE, Rotel RHB-10 Audio GD Master 3  | PS Audio P10  | PS Audio Directstream DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Technics SP-10

bmateijsen

Citaat van: Audiofiel op september 27, 2005, 11:47:57
Mij ook, daarom vroeg ik naar een eindversterker. Maar Lavardin maakt ze dus niet?

Jawel.. die maken ze wel.. maar vind ik persoonlijk niet interessant.. .

garmtz

Citaat van: Audiofiel op september 27, 2005, 11:47:57

Ja, ze maken ze wel... Maar je dient ze eigenlijk echt te combineren met Lavardin voorversterker en dan kun je wat Lavardin betreft beter hun geïntegreerde kopen, die klinkt gewoon het beste (korte, eenvoudige signaalwegen, geen kabels/connectoren etc.).

CiteerBehalve dat je dan nog de juiste personen met de juiste versterkers moet vinden.

Wie weet is er ook nog wel wat te lenen. Maar ik vrees dat het moeilijk wordt.

CiteerIk ben een man van gescheiden voor- en eind, dus bij mij zal niet snel een geïntegreerde versterker komen. Mij niet flexibel genoeg. Ik wil alle losse componenten zelf naar smaak kunnen kiezen, vandaar ook een losse dac.

Ieder zijn ding...

garmtz

Citaat van: bmateijsen op september 27, 2005, 11:51:28
Jawel.. die maken ze wel.. maar vind ik persoonlijk niet interessant.. .

Nee, kost meer en waarom??  ???

advr

Citaat van: reMC op september 27, 2005, 11:32:18

Dat heb ik zeker!!

Dat klonk zeer goed maar toen was er geen vergelijk met de Graaf.
SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

reMC

Citaat van: advr op september 27, 2005, 12:15:59
Dat heb ik zeker!!

Dat klonk zeer goed maar toen was er geen vergelijk met de Graaf.

Ok, wat miste je daar wat je wel in jouw versterker vind?

Audiofiel

Citaat van: garmtz op september 27, 2005, 11:51:34
Ja, ze maken ze wel... Maar je dient ze eigenlijk echt te combineren met Lavardin voorversterker en dan kun je wat Lavardin betreft beter hun geïntegreerde kopen, die klinkt gewoon het beste (korte, eenvoudige signaalwegen, geen kabels/connectoren etc.).

Ja, dan kun je inderdaad beter gaan voor een geïntegreerd setje: versterker met ingebouwde cd-speler en natuurlijk speakers erin. Deden ze in de jaren 60-70 ook vaak. ;D

Ieder zijn ding inderdaad. Ik neem aan dat je straks voor de surround ook gaat voor een receiver en niet meer losse prepro en eindversterkers? ;)

reMC

Ik vind veel (vaak goedkope) geïntregeerde versterkers beter klinken dan extreem dure voor-/eindcombinaties.

Audiofiel

Citaat van: reMC op september 27, 2005, 12:42:07
Ik vind veel (vaak goedkope) geïntregeerde versterkers beter klinken dan extreem dure voor-/eindcombinaties.

Ik denk dat je dat niet zo breed en algemeen kunt stellen. Het zijn vrijwel onmogelijke zaken om te vergelijken. Zoals altijd met audio draait het uiteindelijk om het 'huwelijk'. Je kunt dus altijd een 'mooie set' hebben die slechter presteert met speaker 1 en bron A, maar met speaker 2 en bron B juist de sterren van de hemel speelt.

reMC

Citaat van: Audiofiel op september 27, 2005, 12:47:05
Ik denk dat je dat niet zo breed en algemeen kunt stellen. Het zijn vrijwel onmogelijke zaken om te vergelijken. Zoals altijd met audio draait het uiteindelijk om het 'huwelijk'. Je kunt dus altijd een 'mooie set' hebben die slechter presteert met speaker 1 en bron A, maar met speaker 2 en bron B juist de sterren van de hemel speelt.

Daarom zei ik ook 'vaak'.

garmtz

Citaat van: Audiofiel op september 27, 2005, 12:37:35
Ja, dan kun je inderdaad beter gaan voor een geïntegreerd setje: versterker met ingebouwde cd-speler en natuurlijk speakers erin. Deden ze in de jaren 60-70 ook vaak. ;D

Je overdrijft (joh?)... ;D  Het gaat er meer om hoe de geïntegreerde versterker in de lijn wordt gezet. Vaak worden er eerst aparte voor- en eindversterkers ontwikkeld, waarna men simpelweg deze twee apparaten in 1 kast propt met wisselende resultaten. Bij Lavardin (en wat andere merken) zijn ze begonnen met ontwerpen bij de geïntegreerde versterkers. Audio Note vindt hun geïntegreerde versterkers trouwens ook nog steeds de mooiste in de lijn.

CiteerIeder zijn ding inderdaad. Ik neem aan dat je straks voor de surround ook gaat voor een receiver en niet meer losse prepro en eindversterkers? ;)

Wederom overtrokken en onrealistisch. Er worden gewoon geen high-end geïntegreerde surround-oplossingen gemaakt, dus er is gewoon geen keus in deze.

garmtz

Citaat van: reMC op september 27, 2005, 12:42:07

Vaak zijn die extreem dure voor-/eindcombi's gewoon 'overengineered'. Dus heel veel parallele transistoren en hele stijve voedingen om veel kracht en controle te hebben, waarbij veel andere zaken worden opgeofferd. Geïntegreerde ontwerpen zijn vaak goedkoper en minder complex, dus kan er ook minder fout gaan. Less is more gaat dan op...

Audiofiel

Citaat van: garmtz op september 27, 2005, 12:49:16
Je overdrijft (joh?)... ;D
Als ik overdrijf, dan was ik wel een wolk geweest.

CiteerEr worden gewoon geen high-end geïntegreerde surround-oplossingen gemaakt, dus er is gewoon geen keus in deze.
En dat vind ik dus precies met geïntegreerd stereo. Er zijn hele leuke versterkers te koop, en ja sommige doen het beter dan sommige separate voor/eindversterkers, maar neem ècht moeilijke speakers en ik ken geen enkele geïntegreerde oplossing die goed genoeg is.

Bovendien wil ik de keuze in de losse componenten. Een voorversterker is wezenlijk een ander apparaat dan een eindversterker. Door deze twee te scheiden kan ik kiezen voor een specifieke voorversterker (klank) en een specifieke eindversterker (controle). Dit huwelijk, zelfs tussen 2 merken, kan beter klinken dan de som der delen. Als geïntegreerd altijd (of meestal) de beste oplossing zou zijn, dan zit ik direct aan de keuze van die fabrikant vast voor die losse eigenschappen.

Citaat van: garmtz op september 27, 2005, 12:52:50
Vaak zijn die extreem dure voor-/eindcombi's gewoon 'overengineered'. Dus heel veel parallele transistoren en hele stijve voedingen om veel kracht en controle te hebben, waarbij veel andere zaken worden opgeofferd. Geïntegreerde ontwerpen zijn vaak goedkoper en minder complex, dus kan er ook minder fout gaan. Less is more gaat dan op...

Dat vind ik nu weer overtrokken. Door het gebruik van veel bijvoegelijke naamwoorden met negatieve connotatie lijkt het in je zin alsof extreem dure voor-/eindcombi's per definitie een mislukking zouden zijn. Less is niet altijd more...

Als je dat doortrekt, zou je ook een bron van diezelfde fabrikant moeten nemen. Maar dat vind jij vast weer overtrokken. >:D

Peerless Monster

Citeerik ken geen enkele geïntegreerde oplossing die goed genoeg is.

Bovendien wil ik de keuze in de losse componenten. Een voorversterker is wezenlijk een ander apparaat dan een eindversterker. Door deze twee te scheiden kan ik kiezen voor een specifieke voorversterker (klank) en een specifieke eindversterker (controle). Dit huwelijk, zelfs tussen 2 merken, kan beter klinken dan de som der delen. Als geïntegreerd altijd (of meestal) de beste oplossing zou zijn, dan zit ik direct aan de keuze van die fabrikant vast voor die losse eigenschappen

Ahum mijn Plinius ?  >:D
Gaan we toch een keer proberen Arjen...

Audio Research SP-11 of Classé SSP-75 | ARC VT130SE, Rotel RHB-10 Audio GD Master 3  | PS Audio P10  | PS Audio Directstream DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Technics SP-10

garmtz

Citaat van: Audiofiel op september 27, 2005, 12:58:30
En dat vind ik dus precies met geïntegreerd stereo. Er zijn hele leuke versterkers te koop, en ja sommige doen het beter dan sommige separate voor/eindversterkers, maar neem ècht moeilijke speakers en ik ken geen enkele geïntegreerde oplossing die goed genoeg is.

Dat is waar... Maar moeilijke speakers met zware versterkers zijn meestal niet mijn idee van het muzikale walhalla voor muziek... Maargoed, dat is persoonlijk...

CiteerBovendien wil ik de keuze in de losse componenten. Een voorversterker is wezenlijk een ander apparaat dan een eindversterker. Door deze twee te scheiden kan ik kiezen voor een specifieke voorversterker (klank) en een specifieke eindversterker (controle). Dit huwelijk, zelfs tussen 2 merken, kan beter klinken dan de som der delen. Als geïntegreerd altijd (of meestal) de beste oplossing zou zijn, dan zit ik direct aan de keuze van die fabrikant vast voor die losse eigenschappen.

Ik vind het begrijpelijk wat je doet hoor. Heb respect voor je geduld al die combinaties uit te proberen... ;D

CiteerDat vind ik nu weer overtrokken. Door het gebruik van veel bijvoegelijke naamwoorden met negatieve connotatie lijkt het in je zin alsof extreem dure voor-/eindcombi's per definitie een mislukking zouden zijn. Less is niet altijd more...

Ik ken ook weinig 'Überamps' die ik echt muzikaal en interessant vind klinken. De laatste generatie Krell is een voorbeeld van hoe het goed kan, maar veel Mark Levinsons vind ik inderdaad voer voor de prullenbak. Maargoed, dat is wederom opinie.

CiteerAls je dat doortrekt, zou je ook een bron van diezelfde fabrikant moeten nemen. Maar dat vind jij vast weer overtrokken. >:D

Ja, inderdaad. Maar meestal levert dat wel een heel synergetisch resultaat op. Ik noem bijv. een merk als NAIM wat als set gewoon beter werkt dan een 'mix & match' van meerdere merken.

Audiofiel

Citaat van: Peerless Monster op september 27, 2005, 13:08:15

Dat hebben we ook een keer gedaan, Rens, weet je nog? En toen klonk het toch nog mooier met een mooie eindversterker àchter de Plinius. ;)

Audiofiel

Citaat van: Peerless Monster op september 27, 2005, 13:08:15

Dat hebben we ook een keer gedaan, Rens, weet je nog? En toen klonk het toch nog mooier met een mooie eindversterker àchter de Plinius. ;)

Citaat van: garmtz op september 27, 2005, 13:09:03
Dat is waar... Maar moeilijke speakers met zware versterkers zijn meestal niet mijn idee van het muzikale walhalla voor muziek... Maargoed, dat is persoonlijk...
Inderdaad. Voor mij geld dat anders dan voor jou. Zoals de Amerikanen zeggen; "there is no substitute for cubic inches" als het gaat om vermogen bij auto's.

CiteerIk vind het begrijpelijk wat je doet hoor. Heb respect voor je geduld al die combinaties uit te proberen... ;D
;D ;D Ik heb er inderdaad inmiddels al heel veel uitgeprobeerd. En ik wordt steeds wijzer. En die ervaring deel ik weer graag met anderen.

CiteerIk noem bijv. een merk als NAIM wat als set gewoon beter werkt dan een 'mix & match' van meerdere merken.
Goed voorbeeld van een set die je niet moet combineren met andere merken inderdaad. Maar het moet wel je smaak zijn.