Lavardin / Graaf / Chord / Tag McLaren shootout

Gestart door FrankB, mei 17, 2005, 09:12:44

Vorige topic - Volgende topic

FrankB

Citaat van: advr op juli 21, 2005, 07:47:49
wat bedoel je met dingtjes ???

Ad.

Ik denk dat SB doelt op het kille, klinische wat jij van de Lavardin vindt.
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

advr

Citaat van: FrenkB op juli 21, 2005, 08:03:31
Ik denk dat SB doelt op het kille, klinische wat jij van de Lavardin vindt.

hoe weet jij dat nou :o ;D :D ;) :)
SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

FrankB

2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Spacebass

Citaat van: advr op juli 21, 2005, 10:52:06
hoe weet jij dat nou :o ;D :D ;) :)
Omdat Frank net iets langer op het forum zit  ;D

Kan van alles zijn, voor de een is het zoals Frenk aangaf het klinische of  het analytische, maar weer een ander kan bijvoorbeeld niet voorbij de "vermeende" buizenvervorming of zoals HarryHT bijvoorbeeld de "groef" geluiden van een LP luisteren.

advr

Citaat van: Spacebass op juli 21, 2005, 12:24:51
Omdat Frank net iets langer op het forum zit  ;D

Kan van alles zijn, voor de een is het zoals Frenk aangaf het klinische of  het analytische, maar weer een ander kan bijvoorbeeld niet voorbij de "vermeende" buizenvervorming of zoals HarryHT bijvoorbeeld de "groef" geluiden van een LP luisteren.

kan ik er wat aan doen dat hij op het forum woont ;D

prachtig, de Graaf laat juist niets van buizenvervorming horen 8) 8)

SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

garmtz

Citaat van: advr op juli 21, 2005, 12:30:28
prachtig, de Graaf laat juist niets van buizenvervorming horen 8) 8)

Voor een buizenversterker is de Graaf inderdaad bijzonder 'vervormingsvrij' en neutraal. Toch hoor ik hem meer comprimeren dan de Lavardin, die heeft gewoon meer dynamisch contrast en dat geeft mij zelf een groot gevoel van realisme. Heb je wel eens naar een Border Patrol BP20 geluisterd Ad? Ultiem gewoon... Wel gevoelige speakers op aansluiten.

Spacebass

Citaat van: advr op juli 21, 2005, 12:30:28
kan ik er wat aan doen dat hij op het forum woont ;D
niet alleen meer maar ook langer  ;D

Citeerprachtig, de Graaf laat juist niets van buizenvervorming horen 8) 8)
Keyword in deze is dan ook "vermeende"  ;)

Citaat van: Garmt op juli 21, 2005, 13:11:24
Voor een buizenversterker is de Graaf inderdaad bijzonder 'vervormingsvrij' en neutraal. Toch hoor ik hem meer comprimeren dan de Lavardin, die heeft gewoon meer dynamisch contrast en dat geeft mij zelf een groot gevoel van realisme. Heb je wel eens naar een Border Patrol BP20 geluisterd Ad? Ultiem gewoon... Wel gevoelige speakers op aansluiten.
Auw da's een gevoelige snaar bij mij...compressie  :P, mja dat is dus een van mijn "dingetjes" :'(

Ik vind de SF al te veel "gladstrijken" en als de amp dat ook nog eens gaat doen, dan wordt het inderdaad te veel van het goede.

garmtz

Citaat van: Spacebass op juli 21, 2005, 13:17:51
Auw da's een gevoelige snaar bij mij...compressie  :P, mja dat is dus een van mijn "dingetjes" :'(

Ik vind de SF al te veel "gladstrijken" en als de amp dat ook nog eens gaat doen, dan wordt het inderdaad te veel van het goede.

De compressie bij buizenversterkers is mild en vooral te horen in direct vergelijk met een relatief compressieloze transistorversterker. Maar ik ben er zelf wel gevoelig voor.

De SF Cremona Auditor strijkt inderdaad wel wat glad (hierdoor kun je erg lang luisteren) en heeft door zijn beperkte woofer natuurlijk niet de ultieme reserves in het laag.

Spacebass

Citaat van: Garmt op juli 21, 2005, 13:32:33
De compressie bij buizenversterkers is mild en vooral te horen in direct vergelijk met een relatief compressieloze transistorversterker. Maar ik ben er zelf wel gevoelig voor.

De SF Cremona Auditor strijkt inderdaad wel wat glad (hierdoor kun je erg lang luisteren) en heeft door zijn beperkte woofer natuurlijk niet de ultieme reserves in het laag.
Tis zondermeer een mooie speaker om lekker relaxed van te genieten, ik heb mij altijd prima vermaakt en vergaapt bij Jeroenski  ;)

advr

compressie, compressie, ik heb eigenlijk helemaal geen compressie gehoord... Vergelijk is ook lastig. Ik heb de Graaf getweekt op mijn situatie thuis met de harde akoestiek van de kamer.
Garmt kent  en de Lavardin en de ls kabel en de SF en kan dan goed afstemmen. Met de Graaf was het een schot in het donker. Dat kon veel beter en de Quad cd speler maakte het in het begin scherper dan met de TAG dvd/pre. Dus was het veranderen van  een aantal stuurbuisjes en daardoor de karakteristiek van de versterker, niet nodig geweest.

en ja ik ken de BP op een AI500. Toch zwiept de Graaf de AI met BP weg. Althans bij bij  thuis waar het geluid veel beter weg kan dan bij Frank. Misschien heb je die compressie weg gehoord. Mijn kamer is 11 meter lang en kan het geluid veel beter weg dan bij Frank. Thuis Als ik mijn speakers niet in de lengte maar in de breedte zet dan krijg ik compressie.
Bij Frank kon het geluid niet weg, het kan voor compressie zorgen maar zo heb ik het ervaren.

garmtz

Citaat van: advr op juli 21, 2005, 15:59:24
compressie, compressie, ik heb eigenlijk helemaal geen compressie gehoord... Vergelijk is ook lastig. Ik heb de Graaf getweekt op mijn situatie thuis met de harde akoestiek van de kamer.
Garmt kent  en de Lavardin en de ls kabel en de SF en kan dan goed afstemmen.

Hoe zie je dat afstemmen voor je? Voor mij was de Lavardin met SF ook een 'gok' hoor... Ik heb niet heel veel speakers geprobeerd op de Lavardin (nog).

CiteerMet de Graaf was het een schot in het donker. Dat kon veel beter en de Quad cd speler maakte het in het begin scherper dan met de TAG dvd/pre. Dus was het veranderen van  een aantal stuurbuisjes en daardoor de karakteristiek van de versterker, niet nodig geweest.

Inderdaad...

Citeeren ja ik ken de BP op een AI500. Toch zwiept de Graaf de AI met BP weg. Althans bij bij  thuis waar het geluid veel beter weg kan dan bij Frank. Misschien heb je die compressie weg gehoord. Mijn kamer is 11 meter lang en kan het geluid veel beter weg dan bij Frank. Thuis Als ik mijn speakers niet in de lengte maar in de breedte zet dan krijg ik compressie.

Ik bedoel niet de BP voeding, ik bedoel de Border Patrol versterker!

CiteerBij Frank kon het geluid niet weg, het kan voor compressie zorgen maar zo heb ik het ervaren.

De 'compressie' (nogal zwaar woord, noem het 'afronding') was niet aanwezig op de Lavardin, dus daar ligt het niet aan.

Brandon

Citaat van: garmtz op juli 21, 2005, 16:48:45
De 'compressie' (nogal zwaar woord, noem het 'afronding') was niet aanwezig op de Lavardin, dus daar ligt het niet aan.

Gisteren bij Sound Galery te Groningen ook de Graaf GM50B gehoord, dan op Dynaudio 1.4 en Kimber bekabeling maar vond inderdaad ook dat er een erg "lief" geluid uit de Graaf kwam, trouwens erg gedetailleerd en goede 3d-weergave inderdaad. Wel heel prettig om naar te luisteren, maar het had voor mij nog wel wat dynamischer gemogen. Trouwens ook een Classe CAP2100 gehoord, maar dan was de Graaf toch een stuk betrokkener. Ik ben er steeds meer van overtuigd dat ik een buizenman ben maar dan wel een hele dynamische en voor buizenbegrippen analytische buizenversterker. Octave?

Mvg,

Brandon
Stereo (only): Dynaudio Contour 1.3Mk2, Musical Fidelity A300, Lindeman CD1 SE, Kimber KS1011 and Kimber 8TC.

beunky

"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

R

Ik vind AR ook vrij lief eigenlijk in bepaalde combinaties.

Brandon

Klopt, staat ook erg hoog op het luisterlijstje....Kun jij de klankmatige verschillen aangeven tussen Audio Research en Graaf?
Stereo (only): Dynaudio Contour 1.3Mk2, Musical Fidelity A300, Lindeman CD1 SE, Kimber KS1011 and Kimber 8TC.

Brandon

welke AR heb jij gehoord Ruben en ik welke combi?

R

Type weet ik niet meer. Laatste keer was een flinke dure setup bij hobo tijdens een luistershow. Uurtje gezeten met AR en avalon.

garmtz

AR is inderdaad niet echt lief, maar lang niet zo subtiel als veel andere buizenversterkers. Misschien ben je toch op zoek naar Lavardin? Komt het meest dicht bij buizen van alle versterkers die ik ken, maar dan zonder veel van de nadelen van de meeste transistorenversterkers (afname van leven, grijsheid in klankkleuren, hardheid, etc.).

De Graaf is wel enorm te tunen nog met andere buizen en ik vind de Contour 1.4 niet de beste match (understatement).

Audiofiel

Citaat van: garmtz op september 27, 2005, 08:23:43
Misschien ben je toch op zoek naar Lavardin? Komt het meest dicht bij buizen van alle versterkers die ik ken, maar dan zonder veel van de nadelen van de meeste transistorenversterkers (afname van leven, grijsheid in klankkleuren, hardheid, etc.).

Of misschien ben je wel op zoek naar een Classé, een Plinius of een Electrocompaniet. Precies dezelfde eigenschappen als hierboven beschreven: bijna buizen-zacht, maar de controle van een transistor.

En alledrie een prima match met Dynaudio.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

garmtz

Citaat van: Audiofiel op september 27, 2005, 08:42:47
Of misschien ben je wel op zoek naar een Classé, een Plinius of een Electrocompaniet. Precies dezelfde eigenschappen als hierboven beschreven: bijna buizen-zacht, maar de controle van een transistor.

En alledrie een prima match met Dynaudio.

Er is meer dan buizen-zacht en controle... Transparantie (geen van de versterkers zal de transparantie van de Lavardin halen), snelheid (ook moeilijk te evenaren), rijke en natuurlijke (niet alleen maar volle) klankkleuren, homogeniteit, muzikaal inzicht etc. Maargoed, ik kan moeilijk over die andere merken oordelen, ik ken ze maar heel oppervlakkig. Ik denk dat de Classé en Plinius alleen op disco-niveau wel meer slam kunnen bieden. Uiteindelijk is verschillende dingen uitproberen het belangrijkste.

Vaak is een transistorversterker snel maar hard of warm maar traag. Lavardin is warm en snel... Zou de anderen er naast moeten zetten om te horen of ze mee kunnen komen... ;)

Audiofiel

Citaat van: garmtz op september 27, 2005, 10:03:53
Transparantie (geen van de versterkers zal de transparantie van de Lavardin halen)
Een boude uitspraak, gezien het onderstaande:

Citeer
Maargoed, ik kan moeilijk over die andere merken oordelen, ik ken ze maar heel oppervlakkig.

Citeer
Vaak is een transistorversterker snel maar hard of warm maar traag. Lavardin is warm en snel... Zou de anderen er naast moeten zetten om te horen of ze mee kunnen komen... ;)
De nieuwere Classé's zijn zeker wel snel. En tevens warm. De Plinius idem. En de Electrocompaniet nog veel meer (en transparanter). Precies de reden waarom ik die drie ook noemde.

CiteerUiteindelijk is verschillende dingen uitproberen het belangrijkste.
Daar zijn we het in ieder geval helemaal over eens. Want alleen de Lavardin het Walhalla inprijzen zonder serieus naar andere merken te kijken lijkt mij een beetje kortzichtig. Het gaat uiteindelijk om de 'match'. En om smaakverschillen natuurlijk. Daarom kan er nooit 1 perfecte oplossing voor iedereen zijn...
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

advr

Fijn de transparantie van de Lavardin maar geef mij mijn eigen Graaf maar.  ;D
De Lavardin mist, in MIJN beleveing, toch de betrokkenheid/emotie van een goede buizenamp.

Maar ik zal me maar niet mengen in deze discussie, het is wat je zelf ervaart over deze superlatieven van versterkers:P
Het gaat om het genieten en dat criterium is natuurlijk voor iedereen weer anders. ;D

Maar het is fijn dat er shoot-outs zijn!!

Ad.

garmtz

Citaat van: advr op september 27, 2005, 10:59:26
Fijn de transparantie van de Lavardin maar geef mij mijn eigen Graaf maar.  ;D
De Lavardin mist, in MIJN beleveing, toch de betrokkenheid/emotie van een goede buizenamp.

Kan ik me wat bij voorstellen. Ik kan echter niet leven met de klank die de Graaf over de muziek superponeerd... ;)

CiteerMaar ik zal me maar niet mengen in deze discussie, het is wat je zelf ervaart over deze superlatieven van versterkers:P

Absoluut, super smaak kwestie.

CiteerHet gaat om het genieten en dat criterium is natuurlijk voor iedereen weer anders. ;D
yep...

CiteerMaar het is fijn dat er shoot-outs zijn!!

Zekers, tijd dan voor een Plinius/Lavardin/Electrocompaniet/Classé shootout. Maar liefst uit dezelfde prijsklasse en allemaal geïntegreerd.

advr

Citaat van: garmtz op september 27, 2005, 11:12:54
Kan ik me wat bij voorstellen. Ik kan echter niet leven met de klank die de Graaf over de muziek superponeerd... ;)

ikke wel ;D en ik kan niet leven met de "kilheid" van de Lavardin ;D ;D

vat dit niet persoonlijk op want je staat bij mij zeeeeeeeeeeeeeer hoog in het vaandel qua kennis, betrokkenheid en oordelen!! 8)

Peerless Monster

Nou dan wordt het hoog tijd om elkaar te ontmoeten.
Doe maar een gooi. En bij wie?
Mijn versterker is niet zo zwaar dus ik ben vrij mobiel.
En uiteraard sta ik ook open om het bij mij te doen.

CiteerVaak is een transistorversterker snel maar hard of warm maar traag. Lavardin is warm en snel... Zou de anderen er naast moeten zetten om te horen of ze mee kunnen komen...

Dan denk ik dat je bij Plinius er heel erg van zal schrikken van de snelheid...
En al helemaal met RD's ;).
Audiofiel heeft Classé, Eletrocompaniet naast mijn Plinius gehad... Qua eindversterking lijken Classé en Plinius veel op elkaar. De Electro is wat warmer. Veel warmer...
Plinius geeft wel meer lucht dan CLassé vind ik persoonlijk. Het is bij Classé wat bruiniger. Maar alles is wel flink in balans...
Audio Research SP-11 of Classé SSP-75 | ARC VT130SE, Rotel RHB-10 Audio GD Master 3  | PS Audio P10  | PS Audio Directstream DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Technics SP-10