4-weg Avaclone die toch een 3-weg geworden is.

Gestart door fgroen, mei 11, 2005, 11:57:21

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Martijn M

Had dit topic nog helemaal niet gezien. Gauw ff een post, zodattie bij mijn berichten komt te staan ;)
Erg mooi project. Ben benieuwd hoe zo'n speaker zal klinken.
Dutch & Dutch

Wowly

Als je beneden op "bericht" klikt krijg je een notificatie van dit topic.

Wowly

Martijn M

Citaat van: Wowly op april  4, 2006, 19:25:35
Als je beneden op "bericht" klikt krijg je een notificatie van dit topic.

Wowly


Maar ik wil geen e-mail krijgen bij elke reactie: slechts dattie bij 'Toon nieuwe reacties op jouw berichten' komt te staan :D
Dutch & Dutch

fgroen

Zo. Met de paasdagen een beetje bezig geweest.

Een kast zit gedeeltelijk in elkaar. Ik ga een kast eerst helemaal in elkaar lijmen, en dan de andere. Ten eerste is dat beter voor de concentratie, maar niet onbelangrijk is ook, dat ik dan niet zoveel heen en weer hoef te sjouwen. En onderdelen los (baffle, mid behuizing, zijpanelen) zijn al aardig aan het gewicht, dus alles aan elkaar geplakt maakt, dat het ronduit onhandelbaar wordt.  :-[

Wat foto's van de eerste fase: Zijkant, bracing, mid behuizing.









8)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

fgroen

Tweede fase was de bodemplaat. Hierin heb ik eerst een "kruis" van 1 mm diep gefreesd zodat hij mooi over de bracing heenpast, en mooi gelijk met de zijkant uitkomt.



Volgende stappen:

  • Bovenkant erin;
  • Tweede zijkant aftekenen;
  • Achterkant erin;
  • Tweede zijkant erop;
  • Hele boel gladmaken
  • Bovenop en onderop dun plaatje HDF (3mm)

Dan tweede kast naar dit niveau.
;D

Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Rob_Dingen

Hoi

Ook jij had om en om de gaten dicht kunnen laten voor staande golven tegen te gaan.
Maar ik geloof dat jij liever demping gebruikt >:D

Rob

Peerless Monster

Ga zo door met foto's plaatsen ;).
Het gaat lekker zo...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

fgroen

Citaat van: Rob_Dingen op april 19, 2006, 13:36:23
Maar ik geloof dat jij liever demping gebruikt >:D

Hoi Rob, dank voor je reactie en meedenken.

Ik gebruik inderdaad liever demping.  ;)

Mijn woofer is behoorlijk aan de maat (plm. 500 cm2 conusoppervlak), en ik heb gesteld dat de doorgang overal op zijn minst dat oppervlak moet hebben. Dan treedt er nergens een significante luchtversnelling op. Ik besef wel dat het maar een uitgangspunt is...  :P

Met het dichtmaken van gaten in de bracings krijg je m.i. eigenlijk een beetje een verkapte transmissielijn, die aan het uiteinde afgesloten is. Dat heeft nog steeds een resonantiefrequentie (en dus staande golven).. Misschien op een iets lagere frequentie omdat door de omweg de kanaallengte is toegenomen. De enige manier om akoestische energie in je behuizing te dissiperen is door middel van demping, die de geluidsenergie in warmte omzet. De juiste hoeveelheid demping zal empirisch bepaald moeten worden...  ^-^

Het is zoals altijd een compromis tussen snelheid en resonantie.  ::)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

fgroen

Citaat van: Peerless Monster op april 19, 2006, 14:02:20
Ga zo door met foto's plaatsen ;).
Het gaat lekker zo...

Dank je.  :)

Het digitale kameraatje is geduldig.  8)
Heb er ook wel lol in om het projekt zo te dokumenteren. Ik moet wel zeggen, dat Image shack behoorlijk aan het muiten was deze ochtend. Kostte behoorlijk wat moeite om de pics te uploaden.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Peerless Monster

CitaatHet digitale kameraatje is geduldig. 
Heb er ook wel lol in om het projekt zo te dokumenteren. Ik moet wel zeggen, dat Image shack behoorlijk aan het muiten was deze ochtend. Kostte behoorlijk wat moeite om de pics te uploaden.

Maar uiteindelijk toch gelukt. Verbazend hoe meer een foto zegt dan die ellelange verhalen ;).
Ik ben heel benieuwd hoe dit project verder gaat...
Ga je ze ook met 18 mm hout fineren net zoals ik ;)?

Grtz,
Rens
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Peerless Monster

#185
Oh ja misschien een hele handige tip...
Ik gebruik spanbanden met van die 90 graden hoekjes. Dat trekt nog strakker aan dan de lijmklemmen...
Het hout wat ik gebruik ging lichtelijk bollen doordat het vocht opnam denk ik. Daar zie je nu compleet niks meer van door de spanbanden. Met lijmklemmen had ik die bolling er niet uitgekregen...

CitaatWoensdagavond ga ik de zijkanten schuin zagen, en dan kan ik een matrix op een zijkant gaan lijmen, met een middentoonbehuizing erin.
PS vanavond is het dan zover?

Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

fgroen

Citaat van: Peerless Monster op april 19, 2006, 16:17:00
PS vanavond is het dan zover?



Dat was een oud voornemen!  :-[

Vanavond waarschijnlijk de bovenkant erop, en met een beetje mazzel ook de tweede zijkant uitlijnen en aftekenen. Ik denk niet dat ik dan nog aan zaag en/of freeswerk toekom. (moet me na +/- 21:30 wel een beetje gedeisd houden) ;D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Peerless Monster

Citaat van: fgroen op april 19, 2006, 16:29:43
Dat was een oud voornemen!  :-[

Vanavond waarschijnlijk de bovenkant erop, en met een beetje mazzel ook de tweede zijkant uitlijnen en aftekenen. Ik denk niet dat ik dan nog aan zaag en/of freeswerk toekom. (moet me na +/- 21:30 wel een beetje gedeisd houden) ;D

Ik weet wat het voor herrie maakt. Op stille zaterdag en zondag in het dorp van mijn schoonouders ook een hele lange siesta gehouden...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Rob_Dingen

Hoi

Ik wil nog 2 opmerkingen er over geven.
In een gesloten ruimte beweegt de lucht zich niet voort.
Als dat wel zo zou zijn en je gebruikt demping genoeg om de staande golven te onderdrukken wat denk je dat er dan met de snelheid gebeurt?

Rob



fgroen

Acoustische energie is per definitie bewegende lucht. Als de lucht in de kast stil zou staan, zou er helemaal niets gebeuren.

De lucht beweegt heen en weer, geluidsgolven zijn longitudinale golven. Voor een animatie zie hier. (even longitudinale golf kiezen)

Met dempingsmateriaal rem je de luchtmolekulen af, en zet je die bewegingsenergie om in warmte. Met een schot in het kanaal botsen luchtmolekulen er tegenop, en afhankelijk van de beweegbaarheid van het schot (in de meeste gevallen nihil) zullen ze daarmee een beetje energie verliezen, en in een andere richting verder bewegen.

Als er dus een vernauwing in de kast zit, dan zal de lucht daar dus gaan versnellen. Bij extreme vernauwingen krijg je zelfs via "poorten" aan elkaar gekoppelde kamers, die zich als afzonderlijke resonatoren gaan gedragen. Dat wil ik allemaal niet.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

fgroen

Anyway, niet alleen een voornemen gedaan, ook wat aktie.

Ik heb inderdaad het bovenkantje erin gebasteld, de tweede zijkant afgetekend en gedeuveld, en het loodbitumen voor de tweede zijkant gesneden. Dit was nodig omdat het overschot van de zijkant op de bovenkant moet.  8)

Dus na wat freeswerk in de bovenkant kon er weer geplakt worden:



Vanochtend de klemmen eraf. Het begint zowaar ergens op te lijken. Zonder facetten ziet het er toch nog erg lomp uit:



Volgende stap is de achterkant precies pas maken en erin zetten. Tevens al wat BAF op de wanden zetten en de kabels voor mid en hoog aanbrengen. Vanavond helaas geen tijd...  :'(
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

fgroen

En nog een klusje als de kast dicht is: het vlak maken van de boven- en onderkant. Ik heb de panelen van de baffle niet van tevoren schuin gezaagd, omdat dat toch niet precies uit zou komen. Dat wordt dus nog een klusje met de bovenfrees:



8)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Peerless Monster

Citaat van: fgroen op april 20, 2006, 11:12:55
En nog een klusje als de kast dicht is: het vlak maken van de boven- en onderkant. Ik heb de panelen van de baffle niet van tevoren schuin gezaagd, omdat dat toch niet precies uit zou komen. Dat wordt dus nog een klusje met de bovenfrees:



8)

Met een electrische schaaf en de bandschuurmachine moet dat ook lukken ;).
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

franks

Ik zou dit zeker vlak maken met de bovenfrees dan weeet je zeker dat je zuiver haaks blijft werken, want dat is erg belangrijk.
Als je met een bandschuurmaschine aan de gang gaat schuurr je al snel meer weg dan nodig is.
Begint er trouwens erg indrukwekkend uit te zien ;)

groet frank

Movievault

Ik zou het ook met de bovenfrees doen.
Een goeie constructie maken zodat de frees niet kan kantelen
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

R

Plankje mdf. Daar plak je met goede dubbelzijdige tape een papier korrel 120 op. Even schuren, mdf verdwijnt zo. Het is ook  gewoon gelijmd stof ;). Dan werk je ook echt strak. Als je schurend vanaf het rechte stuk werkt. En heel precies met de hand.

Movievault

ik doe het eerst altijd ruw met de frees en schuur het daarna volledig vlak
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

R

Ach ieder zijn voorkeur. Ik heb toch tijd zat :D

Wowly

Handschaaf, goed geslepen en minimaal afgesteld. O0

Wowly

Rob_Dingen

Hoi fgroen

Ik zal het wat duidelijker proberen uit te leggen.
De kast is een druk kamer met een bepaalde inhoud en word dus danig ook gebruikt.
Het gaat pas verplaatsen op het moment dat er een staande of de helft van de staande golf er in past.
Dus laat zeggen dat de kast inwendig een meter is heb je last op 340Hz en 170Hz.
Dat wil je dus niet je wil dat hij zich blijft gedragen als een druk kamer zonder last te krijgen van staande golven.
Dat doe je door schotten te maken die niet in lijn staan en daardoor de staande golven op een veel hogere freq brengt.
Of je doet het door flink te dempen.
Mijn ervaring is dat het bijna niet weg te krijgen is of je moet flink dempen wat ook weer een nadeel kan zijn voor het laag.

Rob