Rack der Racken

Gestart door Erik van Voorst (in memoriam), april 23, 2005, 22:37:31

Vorige topic - Volgende topic

Niet actief

Citaat van: patrick_vdb op april 28, 2005, 11:44:18
Wat je zou kunnen doen is bv de speler op blokjes zetten, welke op het board staan, en bovenop de speler ook blokjes plaatsen waarop het tweede board komt te liggen. Wanneer de zaak geklemd wordt, staat de speler muurvast tov het rack maar heeft rondom toch lucht.

Moet je dan niet weer heel erg oppassen WAT voor blokjes dat dan worden, of is dat irrelevant?
Ik bedoel, je kunt kiezen voor rubber blokjes (die je kunt snijden van rubber stoeptegels) en daarmee dus effectief resonanties dempen die door de behuizing van het apparaat zelf worden opgewekt, maar je zou ook kunnen kiezen voor een 'harde' verbinding met houten blokjes.
Ik vraag dit omdat mijn nieuwe rack over de mogelijkheid gaat beschikken om apparaten in te klemmen en de eindtrap inderdaad ademruimte boven en onder nodig heeft.

Citaat van: patrick_vdb op april 28, 2005, 11:44:18
Iets waar ik over aan het tobben ben is, hoe ik met houten poten toch kan gaan klemmen.......het zaakje is namelijk niet meer te verstellen zoals met draadeindes en bouten :-\

Niet alles principes zijn verenigbaar, zou ik zeggen.....  :D
Toch zijn er wel andere maniere om te klemmen dan via de verstelbaarheid van de planken zelf.
Ik heb weleens geëxperimenteerd met pneumatische ophanging -- een binnenband oppompen dus. Een dergelijk idee kan m.i. wel uitgewerkt worden als alternatief voor verstelbare planken. Ook kun je misschien iets bedenken dat tussen het apparaat en de plank geplaatst kan worden en een instelbare afstand heeft.

Toine.

Shorty

@Patrick:
CiteerDan hebben we nog het koppelen en het ontkoppelen (@Shorty, een starre verbinding als een spike zal altijd koppelen, nooit ontkoppelen!).
Als je het over clamps hebt, dan koppel je. Maar spikes ontkoppelen juist, doordat trillingen - zoals ik al aangaf - het hogedrukpunt niet kunnen passeren. Dat noem ik ontkoppelen - hoewel je natuurlijk gelijkertijd wel degelijk een fysiek starre verbinding tussen twee objecten bewerkstelligt. Dus daar heb jíj weer gelijk in.
Boeiende materie.... :P  ;D

@Gydotron,
Ja, da's waar ook: die Verdier... ook een kwestie van min en plus die elkaar, ook in hun magnetische velden, opheffen?

@FFF,
Naast de magneetjes lopen een soort geleiderails waarin een kogellagertje (bijna) vrij op en neer kan bewegen. Ik zal eens kijken of ik een link kan vinden... Ken Kessler heeft er een paar keer in HiFiNews over geschreven.

VrGr,

Bart J.

Martin_M

Citaat van: ThingMan op april 28, 2005, 16:21:14
Moet je dan niet weer heel erg oppassen WAT voor blokjes dat dan worden, of is dat irrelevant?
Ik bedoel, je kunt kiezen voor rubber blokjes (die je kunt snijden van rubber stoeptegels) en daarmee dus effectief resonanties dempen die door de behuizing van het apparaat zelf worden opgewekt, maar je zou ook kunnen kiezen voor een 'harde' verbinding met houten blokjes.
Ik vraag dit omdat mijn nieuwe rack over de mogelijkheid gaat beschikken om apparaten in te klemmen en de eindtrap inderdaad ademruimte boven en onder nodig heeft.

Hoi Toine,

Ik heb tijden gedacht dat ik met m'n Callas clamprack altijd zoveel mogelijk moest koppelen door de breedbandige absorptie van dit rack. Maar het is me intussen wel duidelijk geworden dat alle verschillende materialen (houten blokjes, spikes, vibrapods en m'n huidige masterbase-achtige dingen) zeer verschillende resultaten geven.
Je blijft gewoon kleuren met al die verschillende materialen. Gewoon zoeken tot je het meest tevreden bent.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

patrick_vdb

Hi,

@Toine,

Geheel in de analogie van mijn verhaal doel ik bewust op houten blokjes. Een rubberen band zal gaan isoleren en daarmee de trilling in een component conserveren....dit laatste is dus wat ik wil proberen te voorkomen.

Maar zoals Martin ook al zegt, en ik eerder ook al aanhaalde...juist het conserveren van trillingen (energie) kun je als tweak-middel gebruiken, net zoals de verschillende eigenschappen van verschillende materialen. Je bent dan echter wel bewust 'iets' aan het toevoegen naar mijn idee.

Idd, niet alle principes zijn te verenigen....wellicht wordt het dus zoeken naar de meest ideale combinatie.

@Bart,

Welke kant 'ontkoppelt' de spike? Indien je antwoord zal zijn van de brede kant naar de punt toe dan moet ik je helaas teleurstellen want daar ontkoppelt een spike betreurenswaardig slecht. Mocht een spike die kant juist goed ontkoppelen dan was een zwevende vloer geen probleem (plaats 'm op spikes) of een nagel met de punt tegen een aangrenzende muur bij geluidsisolatie geen lek ;) Maar misschien bedoel je de ontkoppelende werking juist de andere kant op, dat is me even niet duidelijk.

Als ik mij niet vergis zijn spikes zelfs op de markt gekomen om luidsprekers, die normaliter op de dikke vloerbedekking werden gezet, aan het onderliggende beton te koppelen.

mvrg

Patrick

Erik van Voorst (in memoriam)

Ik heb nog anderhalve week voor mijn CONTACT-Rack..dus tijd zat...... ;D

Vandaag de Aluminium dwarsdragers gemaakt.

Omdat men mogelijk dit ook zou willen bouwen doe ik het wat gedetailleerder stapsgewijs.... ;)

Foto 1 laat de Primer (nodig voor Alu) en de kleur zien...ik koos blauw...trendy Audio kleur tegenwoordig.... ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

De eerste CONTACT-Stand is rondom klaar en de 2e staat alweer in de lijm....

Ik gebruik Monacor Spikes met veel schroefdraad welke je draait in een metalen plugje...de huls sla ik pas in het aluminium in dit aluminium voorzie ik het eerst van stoppers ...een ingeslagen hardhouten klosje van de lengte gelijk aan de breedte van de stand....10 cm.

Hierdoor heb ik "vlees" voor de metalen plugjes alswel voor de latere montage aan de stand.
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

:)

Hierbij een close up van het eindresultaat

Het Aluminium-vierkantprofiel   van 26 bij 26 mm "klinkt" natuurlijk hol.....sterker nog... :P

Ik vul het met zilverzand tot precies 10 cm onder de rand en dan sla ik de 2e houten eindstop erin.

Goed geschuurd...ontvet....en Primer erop... ;)

De CONTACT-dragers zijn 44 cm lang.

Korenblauw...uhhh.......ik bedoel ..."Chord" Blauw  :P ;D

Je MOET 2 maal dekkend blauw schilderen maar wel minimaal 1 uur wachten ..liever 2 uur....wel weer binnen 8 uur de 2e laag blauw op brengen....dan reageert nl. de eerste laag met de 2e en versmelten ze in elkaar...

Snel werken met een kwast op maat...goed blijven opletten want de verf gaat snel lopen.  ;)

De CONTACT dragertjes zijn klaar... 8)

Arno P

inderdaad apart spul om mee te werken die hammerite

Vandaag weer wat ebben op de CONTACT-poot bekleed en doorgegaan met het achterste profiel.

Voor de achterpoten heb ik 2 maal een aluminium doosprofiel gekozen van 2 cm bij 4 cm...gewoon lekker stevig om de straks zware poten bij elkaar te houden en een goed verband te maken middels M6 houtschroeven....

De lengte van deze profielen zijn 74 cm....als je daar 2 maal (linker rechter) de pootbreedte vanaf trekt kun je dus een plaat berken binnen de poten kwijt van plm. 52 cm
(43 en 52 zijn standaardmaten voor amps ed. ;))

Als iemand nu vraagt...waarom heb je die niet gelijk met de andere dragers gemaakt...is mijn eerlijke antwoord...ik kwam vandaag pas op dit idee... ;D

Mocht er een nabouwer zijn...de kosten van het CONTACT rack zullen ongeveer de helft van een vergelijkbaar Copulare rack zijn dus plm. 450 Euro.

Mocht iemand het ebben te duur of te moeilijk vinden ...dan kun je de berken poten beitsen met ebbenbeits...en kun je nog een keer de kosten halveren.... ;)...

Ik heb alleen de loodkorreltjes nog niet meegerekend.

koen29

ziet er goed uit  :o

ga zo door mijn complimenten, ;D

ik wou dat ik die vakmanschap bezat :'(

gr, koen ;)
denon dcd-1550
denon PMA-2000R
audio static es100
W&M LS-01
dual 505-2

De Aluminium doosprofielen met hun M6 gaatjes nu ook in de primer.

Tip:...gebruik een grote kwast en breng snel op.....2e tip....omdat het in 1 keer moet...kun je eerst de onderkant schilderen en dan "zwevend"  op het piepschuim prikken....

Ik heb nu 6 platen van 61 cm vierkant gezaagd en moet de mooiste natuurlijk uitzoeken voor de 2 bovenkanten...let op dat je de vingerlassen in de gaten houd en deze voor de niet zichtkant gebruikt... ;)

Op de 2e foto zie je dat ik nauwkeurig de zand/loodkamer afteken en de buitenmaten....dat doe ik ook op de kopse kanten zodat ik straks tijdens het zagen precies weet hoe dik mijn wanden van de kamers zijn....

Lijmen...neen geen late Picasso...maar een Originele EVV-Contact... ;D

Even de lijmtangen er weer op en dan het leuke werk...de hoeken zagen.

Ik neem na veel proefjes een hoek van 30 graden want dat oogt het mooist...

Wel heb ik het plateau nog iets te groot gemaakt zodat ik als het Contact-Rack in elkaar zit kan bepalen hoeveel ik visueel eraf wil hebben...

De vulopening boor ik pas als laatste...

8)

Arno P

Martin_M

Citaat van: Erik van Voorst op mei  1, 2005, 18:01:12

Lijmen...neen geen late Picasso...maar een Originele EVV-Contact... ;D

Hé Erik,

Waarom verschillende breedtes aan de zijkanten?
Ik vraag dit omdat ik bij mijn clamprack (wat volgens eenzelfde principe is gebouwd zo te zien) merk dat ik verschil hoor als ik bijv. mijn cd-speler naar voren en naar achteren schuif. Dus als de voeten op de mdf-rand of meer naar het midden op het absorberende materiaal staat.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Hoi Martin,

Omdat de Berken platen waaruit ik het zaag 61 cm zijn en vierkant .maar na het verlijmen en zagen weer
plm. 44 bij 54 cm....dan is de wand van de zandkamer weer overal even dik..... :)

Als je de 3 platen te groot op elkaar verlijmd heb je na het op maat zagen op de uiteinden een stevigere verbinding... ;)

De zwarte lijnen zijn de buitenlijnen waarlangs ik onder 30 graden afzaag en de rode lijnen zijn de binnenwanden waarbinnen het zand of/en lood komt....je ziet dus dat straks een rondom maat overblijft van zo een 3 cm.

Bij mij komen de Wadia-TipToes...op het  "zand" gedeelte van het CONTACT-Plateau.

PS
Wat klonk bij jou mooier...het pure MDF of MDF met vulling

Okay weer even wat pics...

De eerste is de tussenstand

De tweede is een close-up van de dragers met de pinpoints...deze steken 11 mm uit en als de zaak klaar is zou ik ze van onderaf nog kunnen verhogen of verlagen met het schroefdraad wat nu door en door loopt en van onder zit hij ook geborgd....ziet er gewoon netter uit en makkelijker.... ;)

De derde is de holle foot

De vierde een kapje berken hout erin gelijmd...waarop straks het ebben weer vlees heeft...