Room EQ wizard

Gestart door Teejoo, april 10, 2005, 22:12:44

Vorige topic - Volgende topic

daxie

Citaat van: Joppietersen op november 20, 2010, 10:47:45
kan kloppen maar REW heeft op het forum voor 2 modellen een correctietabel die je kunt downloaden, de RadioShack dBmeter en de Behringen ecm-8000 meetmicrofoon.

Overigens is de RadioShack dB meter dezelfde als de Sphynx sound level meter, die is oa bij Feedback te koop (grote muziekinstrumenten zaak met een aantal grote vestigingen in t land maar ook internetwinkel, moet je maar ff zoeken).

Tot zo'n 3kHz schijnt de RadioShack meter met de correctietabel goed te werken.

Maar als je verder geen dBmeter nodig hebt (icm de REW software kan je ook levels meten) zou ik direct een Behringer meetmic aanchaffen. (tip: thomann.de)

Let wel dat deze mic nog een gelijkspanning nodig heeft, de zgn fantoomvoeding.

Kan dat een geluidskaart dit heeft maar meestal niet, dan moet je er een losse fantoomvoeding bij kopen.

Heeft iemand nog een (lees-)tip over convolver?  Heb ik geen ervaringen mee, waar te beginnen?

ook voor de galaxy:

http://www.hometheatershack.com/forums/downloads-area/19-downloads-page.html

Ejorne

Citaat van: Joppietersen op november 20, 2010, 10:47:45
Heeft iemand nog een (lees-)tip over convolver?  Heb ik geen ervaringen mee, waar te beginnen?

Ik heb hier ook wel geïnteresseerd in.

Ik heb getracht, een met REW gemaakte impuls, te gebruiken in convolverVST. Echter zonder positief resultaat. Ook geprobeerd om de REW impuls door DRC te halen maar dan geeft DRC een foutmelding bij het normaliseren van de impuls.

Een impuls met Simple Automated IR Measuring Tool gemaakt, via DRC in ConvolverVST geeft bij mij een mooi resultaat.

Nadeel van roomcorrectie via DRC/Convolver vind ik de vaste sample frequentie. Een impuls gemaakt op 44.1 kHz is ook alleen te gebruiken met 44.1kHz muziek. Wanneer ik dan ook hogere resolutie audio wil spelen dan moet ik daarvoor eerst een meting maken. En dan switchen tussen twee bestanden die in convolvervst geladen moeten worden voordat ik kan switchen tussen 44.1 en bijvoorbeeld 96kHz muziek. Dus dan moet ik eerst de software (mediaportal) afsluiten, de configurator van mediaportal starten, de convolver plugin benaderen, ander bestand aanwijzen, configurator sluiten, mediaportal weer starten en dan pas kan ik het andere resolutie bestand afspelen.

Nu is die etra handeling nog wel te overzien. Maar binnen mediaportal maak ik graag gebruik van het automatisch aanvullen van de playlist (lastFM). Je start dan een willekeurig nummer en op basis van dat nummer worden andere nummers uit je collectie gekozen. Als daar dan ineens een andere resolutie tussen zit dan gaat het mis. blablablabla...

Kortom, drc/convolver geeft een prettig resultaat maar vanwege gebruiksgemak ben ik er toch maar weer vanaf gestapt...

R0N

Citaat van: daxie op november 20, 2010, 10:03:29
Met een galaxy cm-140 kan je full range meten. Is eigenlijk een beter alternatief dan de radioshack

Maar ook de MicAmp II doet het goed, zeker in combinatie met de microfoon van de Anti-Mode.
Kijk eens hier: http://www.anti-mode.info/AM/index.php/producten/micamp-mkii.html

Ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

nielvm

Heb sinds kort die mic amp om mijn meetmicrofoon van de antimode te gebruiken voor REW.

Werkt perfect, moet alleen nog leren wat alles betekent. Zeker de fase had ik graag juist gezet met deze software, maar ben er nog niet uit hoe dit moet.
Sony xw5000
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

THX-UltraII

Na een weekje uitzoekwerk ben ik klaar met het verzamelen van alles dat nodig voor het gebruik van REW v5, althans, ik hoop dat ik alles heb wat nodig is.

ik heb nu:
pc met w7 x6w4 and rew v5
ecm8000 microfoon
Behringer uac202 geluidskaart
xenyx 502 met phantoom voeding

ik heb de ecm8000 via xlr aangesloten op de xenxy 502. De main R output van de xenxy 502 gaat (via een verloopplug) naar de R input van de behringer uac202. Op de R ouput van de behringer uac202 zit een 1x male rca>2x female rca verloopplug waarna het signaal naar de R en L aux input van mijn receiver loopt. Volumeknop op de uac202 op minimaal gezet en als het goed is klaar om te beginnen.

Heb de faq van rew gelezen maar ben er niet helemaal uit hoe ik alles in moet stellen alvorens ik kan beginnen met meten.

Klopt het dat ik zowel mijn geluidskaart (L out direct op L in van de geluidskaart aansluiten en calibreren via rew) als mijn ecm8000 (via de .cal file die is te downloaden via de rew site speciaal bedoelt voor de ecm8000) eerst moet calibreren? Zo ja, wat is de volgende stap? Kan iemand me wat basics geven waarmee ik aan de slag moet?

thxz

drees62

Kijk anders hier maar eens:

http://www.hometheatershack.com/forums/rew-forum/26169-uca-202-problems-solutions-calibration-rew-windows-7-more.html

Veel info over de configuratie van REW in Windows 7. Het klopt dat je de geluidskaart eerst moet calibreren. Hiervoor lus je 'm als het ware even door. Even samengevat nog:

Aansluiten en meten:

1. Room EQ Wizard software installeren.
2. Externe Soundcard Behringer UCA202 via USB poort op je lap-top  
   aansluiten. Windows XP/Vista/7 installeren bijbehorende driver
   automatisch. Let er wel op dat je de externe soundcard op een dezelfde  
   USB-poort blijft gebruiken!
3. Soundcard éénmalig calibreren door line-in en line out van
   rechterkanaal met (cinch-) kabel rechtstreeks te verbinden en dan
   calibratiemeting uitvoeren. Waardes event. opslaan in calibratiefile.
   Tevens je calibratie file voor de te gebruiken SPL-meter selecteren en
   C-weighted SPL Meter aanvinken in Preferences.
4. Soundcard's Line-OUT (met analoge interlink) gebruiken om naar je
   installatie te gaan (niet de line in!). Ik zou kiezen voor analoge input
   (bijvoorbeeld de aux of tape ingang).
5. De Radioshack of Galaxy dB-meter met "line out" aan de zijkant
   aansluiten op line-in van de Externe Soundcard Behringer UCA202
   (REW heeft een compensatie-profiel speciaal voor deze dB meters en
   bijgevolg is die dus prima te gebruiken)
6. Als je de Radioshack/Conrad meter gebruikt selecteer dan de 80 dB
   range om het systeem op 75 dB te calibreren (dit niveau wordt
   geadviseerd door Dolby) Stel de meter in op C-weighting en "slow".

Overigens is REW versie 5 inmiddels ook beschikbaar (geen beta's meer dus).

THX-UltraII

als het goed is moet ik C weighting juist NIET aanvinken aangezien ik een ECM8000 gebruik en geen SPL meter.

Dus:

1. geluidskaart calibreren.
2. checking levels
3. mic calibreren

Hierbij wat screens mbt. het calibreren van de geluidskaart en checking levels. Klopt eea qua settings en uitslagen?

drees62

Lijkt op het 1e gezicht allemaal goed, alleen ziet er niet uit als Windows 7 (ander uiterlijk geselecteerd?  :sly:)
Je moet idd dat vinkje uit laten, is alleen voor db-meters.

Heb je al een plaatje van een meting?

THX-UltraII

Citaat van: drees62 op februari 27, 2011, 18:57:51
Lijkt op het 1e gezicht allemaal goed, alleen ziet er niet uit als Windows 7 (ander uiterlijk geselecteerd?  :sly:)
Je moet idd dat vinkje uit laten, is alleen voor db-meters.

Heb je al een plaatje van een meting?

nog geen meting gedaan omdat ik dacht dat er iets niet goed zou zitten in de instellingen. Hoe kan zoiets in een keer goed gaan toch :)
is wel W7 maar met de classic settings.

hansvk

Citaat van: nielvm op december 11, 2010, 18:33:37
Heb sinds kort die mic amp om mijn meetmicrofoon van de antimode te gebruiken voor REW.

Werkt perfect, moet alleen nog leren wat alles betekent. Zeker de fase had ik graag juist gezet met deze software, maar ben er nog niet uit hoe dit moet.
Ik wil ook gaan meten met REW. Nu is deze mic amp een stuk duurder dan bijv. een Radioshack meter. Nu vraag ik me dus af wat de meerwaarde is van de mic amp?
Denon AVR-3311 | Emotiva XPA-3 | KEF iQ50/iQ60c/iQ10 | BK XXLS 400 met Anti Mode | Logitech Squeezebox Touch | Eminent EM7080 | Panasonic TC-P55VT60 | Beyerdynamic DT-770

Koen K

Je zou mogen aannemen dat een microfoon veel nauwkeuriger (en neutraler) is dan een simpele decibelmeter  ;)

Joppietersen

mbv de calibratiefile die op het REWforum te vinden is is de RadioShack dB meter nauwkeurig genoeg tot 3kHz, daarboven is ie te onnauwkeurig om te gebruiken.

een meetmicrofoon zoals de Behringer gaat veel verder door, ook daar is trouwens nog een (algemene) calibratiefile voor te vinden.

Aan de andere kant wordt vaak geadviseerd om alleen correcties in t laag toe te passen (daar zitten meestal ook de grootste kamer-gerelateerde problemen) zeg tot zo'n 150..200 Hz dus met die dB meter kan je voldoende mee aan de slag.

Toch zou ik als ik geen dB meter al had de microfoon kiezen, zo heel veel geld scheelt t nou ook niet (alhoewel er nog wel een fantoomvoedingkje bij moet bij de Behr meetmic, tenzij je een geluidskaart hebt die zo'n voorziening heeft) maar gezien t relatief kleine prijsverschil en t feit dat je met de REW software ook dB's kunt meten (bv voor t inregelen van je HT-setup)  zou ik voor de mic kiezen.

THX-UltraII

Hoe werkt de stap Check Levels nu precies en wat is daar nou uiteindelijk de boedeling van? Ik heb de stappen in het programma proberen te volgen maar begrijp er niet veel van.

Moet ik als startpunt mijn input volume op 1,000 zetten? (waar ik ook mijn geluidskaart mee gemeten heb en wat er als uitslag uitkwam)

Joppietersen

als startpunt moet je nemen.......de Helpfile die bij REW zit, gewoon in t programma bij 'Help' (hoe verrassend....)

Daar staat precies wat je zoekt, bij het 3e hoofdstuk 'checking levels'

Maar in t kort:

1) gebruik een spl meter of gebruik de spl meter-functie in REW
2) zet je versterker zo hard dat ie met het testsignaal op 75dB uitkomt (ongeveer). Testsignaal krijg je dus bij de functie 'cecking levels'
3) je inputsignaal moet ergens tussen de -24 en -12 dB zitten. Zo niet dan kan je met je apparaatdriver/mixer onder Windows de gain wat verder open zetten
4) klaar......

Als je een meting doet en tijdens de meting zegt ie 'clipping' dan moet je dus de gain wat terugdraaien en als ie zegt dat het ingangssignaal low is dan iets omhoog dus...

Maar in principe zou dat, als je de checking levels procedure goed hebt uitgevoerd dit niet mogen voorkomen.

Als je in REW de Preferences opent (waar je ook die levels meting vindt) dan staat er onder al alles uitgelegd. Wel even je resolutie van je scherm hoog genoeg zetten want anders valt dit onderste stuk helptekst weg.

succes, t is een mooi programma....

hansvk

Heb de MicAmp besteld, bedankt voor de toelichting. Binnenkort aan de slag met REW  :smile:
Denon AVR-3311 | Emotiva XPA-3 | KEF iQ50/iQ60c/iQ10 | BK XXLS 400 met Anti Mode | Logitech Squeezebox Touch | Eminent EM7080 | Panasonic TC-P55VT60 | Beyerdynamic DT-770

THX-UltraII

heb ff geen zin om alles te vertalen wat ik op het rew forum heb gezet  8):

i did more testing tonight and here are some pics i would like to be advised about. Are these ok?:

soundcard cal:

CHECK LEVELS with windows audio settings on 100% volume and all knobs on xenyx on 12oclock exept for the MAIN MIX knob that s at 75% and the BALANCE KNOB that is to the far RIGHT:

the check levels option before making the actual measurement which says level OK

the measurement itself running. Don t understand the red 0,00 headroom notification, I also get a clipping notification after the measurement:

some first results:

please advise

thxz

drees62

Ziet er op het laatste plaatje een beetje vreemd uit qua meting, je hebt weliswaar geen last van staande golven (er zou dan een forse piek tussen 30 en 40 Hz zitten) maar het laag loopt nog op als je van 20 naar 15 Herz gaat? Op zich niet verkeerd, laag blijft dan errug lang goed! Er zijn maar weinig speakers/subs die dit voor elkaar krijgen.
Verder natuurlijk een beste dip tussen 70 en 80 Hz, denk dat je dat wel hoort als een beetje dun mid-laag.
Misschien eens spelen met de plaatsing van de speakers. Speel je trouwens met een sub en doet deze mee in de meting?

frankp

Vandaag de Behringer UCA202 binnen gehad, dus morgen ook maar eens aan de slag. Eens kijken
of de metingen mijn gevoel bevestigen (%%#@$#@ plaatsing van de sub  >:()

daxie

Citaat van: drees62 op maart  4, 2011, 13:28:29
maar het laag loopt nog op als je van 20 naar 15 Herz gaat? Op zich niet verkeerd, laag blijft dan errug lang goed! Er zijn maar weinig speakers/subs die dit voor elkaar krijgen.
Had ik met mijn PB12+ ook. Bleef maar gaan...

THX-UltraII

bij deze nog een graph met Smooth 1/3. Wat ik niet begrijp is dat het volume steeds verder afneemt t/m 20k (wat je dus kan horen). Dit kan toch nooit goed zijn, zulke verschillen? Als ik de meting goed lees klinkt een 8k tone dus dik 10dB minder hard dan het sublaag, dit lijkt me niet echt goed. Ik veronderstel dat het juist de bedoeling is om een zo horizontaal mogelijke flatte curve te hebben van 15-20k? Nog een ding wat ik ook niet begrijp: op mijn Velodyne graph zie je dat het laag van 15-30Hz horizontaal is maar op de graph van REW loopt deze op.

REW graph

Velodyne graph:

Joppietersen

Citaat van: THX-ultraII op maart  6, 2011, 21:05:16
Ik veronderstel dat het juist de bedoeling is om een zo horizontaal mogelijke flatte curve te hebben van 15-20k?

Nee. Zoek maar eens op de term 'Housecurve'

Staat een heel stuk op hometheatershack:
http://www.hometheatershack.com/forums/rew-forum/96-house-curve-what-why-you-need-how-do.html

Over het verschil in de 2 graph's: zijn de meetpunten exact op dezelfde plaats?

Zeker in t laag kan een meter naar links of rechts uitmaken.

Waarom het hoog afloopt heb ik geen idee van maar heb je alle equalizers uit staan? ( zo had ik zelf ook eens een heel vreemd effect, bleek dat de eq die in de receiver zelf aanwezig is nog aan stond.....)

Wat je ook eens kan proberen: de input waar je nu je meetmic op aangesloten hebt, sluit daar eens de uitgang van je VOORversterker op aan.

Op mijn receiver heb ik een aparte uitgang om met m'n fronts naar een eindversterker te gaan, die heb ik gebruikt om het signaal uit de voorversterker af te tappen.

Op die manier kan je een beeld krijgen of je voorversterker wel een recht signaal doorgeeft.

THX-UltraII

kunnen REW gebruikers hier ook eens wat graphs plaatsen zodat ik vergelijkingsmateriaal heb?

Ejorne

Citaat van: THX-ultraII op maart  7, 2011, 13:14:09
kunnen REW gebruikers hier ook eens wat graphs plaatsen zodat ik vergelijkingsmateriaal heb?

Hier loopt ook een draadje waarin graphs geplaatst zijn. Wellicht kun je daar wat vergelijkingsmateriaal vinden?

hansvk

De MicAmp stuurt het signal uit op het linker kanaal van een 3,5 mm jack

Volgend de REW handleiding moet het signaal van de mic worden aangesloten op het rechter kanaal van de line-in van de geluidskaart. Mijn geluidskaart (SB Audigy) heeft een 3,5 mm line-in aansluiting. Hoe sluit ik dit nu aan, c.q welke adapters/verloopkabeltjes heb ik nodig?
Of kun je in REW ook het linker kanaal van de line-in gebruiken?

bmateijsen

De bron is anders, bij Velodyne gebruik je een sweep die de frequenties afgaat. Bij REW gebruik je een roze ruis meting.

Citaat van: THX-ultraII op maart  6, 2011, 21:05:16
bij deze nog een graph met Smooth 1/3. Wat ik niet begrijp is dat het volume steeds verder afneemt t/m 20k (wat je dus kan horen). Dit kan toch nooit goed zijn, zulke verschillen? Als ik de meting goed lees klinkt een 8k tone dus dik 10dB minder hard dan het sublaag, dit lijkt me niet echt goed. Ik veronderstel dat het juist de bedoeling is om een zo horizontaal mogelijke flatte curve te hebben van 15-20k? Nog een ding wat ik ook niet begrijp: op mijn Velodyne graph zie je dat het laag van 15-30Hz horizontaal is maar op de graph van REW loopt deze op.

REW graph

Velodyne graph: