Room EQ wizard

Started by Teejoo, April 10, 2005, 22:12:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Joozz

Hallo iedereen,

Heb deze post met aandacht gelezen. Heb hier dezelfde problemen. Heb een AV32R (dp), ben nu ook 2 avondjes aan het stoeien geweest. Krijg alles voor elkaar, de calibratie, de sweep. Alleen krijg geen goede waardes. Kan iemand mij vertellen hoe dit kan ?

Heb een Asus laptop, v7 of zoiets, die gebruik ik daarvoor.

Groet,
Joost

Tag Mclaren AV32R DP, Mark Levinson ML335 *Fronts*, Tag Mclaren 100x5R Bi-amp Center + Rear, Tag Mclaren DVD32R, Tag Mclaren CD20R, Pioneer LX71 Bluray, Pioneer PDP-LX5090H, Tannoy TD10 "Front", Elac CC241 "Center", Elac IW-1230 In-wall "Surround", Elac SUB 211.2 ESP, Art speak cables.

Teejoo

welke geluidskaart gebruik je, wat betekent welk lijntje, hoe heb je het aangesloten, welke meter/mic gebruik je???? Iets meer info zou welkom zijn.

Joozz

Die bovenste blauwe, is het meetresultaat...
Ik gebruik een ingebouwde geluidskaart, en denk, na het lezen van het forum, dat daar het probleem zit.
Ik gebruik de 33-2055 dB meter van de Radioshack


Groet,
Joost
Tag Mclaren AV32R DP, Mark Levinson ML335 *Fronts*, Tag Mclaren 100x5R Bi-amp Center + Rear, Tag Mclaren DVD32R, Tag Mclaren CD20R, Pioneer LX71 Bluray, Pioneer PDP-LX5090H, Tannoy TD10 "Front", Elac CC241 "Center", Elac IW-1230 In-wall "Surround", Elac SUB 211.2 ESP, Art speak cables.

Teejoo

Dat denk ik ook. Meestal heb je ook niet de juiste ingangen op een laptop. Wellicht heb je de mic input gebruikt. Het werkt het beste met een externe kaart.

Joozz

Ben hier regionaal even rond geweest, nergens hebben ze zo zo'n Externe USB geluidskaart liggen. Had die van Creative gezien, lijkt me nog wel een aardig ding. Ook die van M-audio lijkt me ook nog wel aardig.

Zoek wel een of andere webshop, misschien kan ik dan morgen nog even verder prutsen.

Iemand trouwens ervaring met een Macbook Pro, om deze te gebruiken voor TMREQ ?

Groet,
Joost
Tag Mclaren AV32R DP, Mark Levinson ML335 *Fronts*, Tag Mclaren 100x5R Bi-amp Center + Rear, Tag Mclaren DVD32R, Tag Mclaren CD20R, Pioneer LX71 Bluray, Pioneer PDP-LX5090H, Tannoy TD10 "Front", Elac CC241 "Center", Elac IW-1230 In-wall "Surround", Elac SUB 211.2 ESP, Art speak cables.

Bart_M

Kijk anders ook even op hometheatershack. Daar zitten de makers van die software.

Joozz

Quote from: Bart_M on January 21, 2010, 19:10:17
Kijk anders ook even op hometheatershack. Daar zitten de makers van die software.

Daar loopt ook al een topic, alleen die Amerikanen worden net weer een beetje wakker.
Tag Mclaren AV32R DP, Mark Levinson ML335 *Fronts*, Tag Mclaren 100x5R Bi-amp Center + Rear, Tag Mclaren DVD32R, Tag Mclaren CD20R, Pioneer LX71 Bluray, Pioneer PDP-LX5090H, Tannoy TD10 "Front", Elac CC241 "Center", Elac IW-1230 In-wall "Surround", Elac SUB 211.2 ESP, Art speak cables.

Jodokus

Behringer heeft ook een eenvoudig kastje UCA-202 of de voorloper UCA-200. Dat zijn stereo USB apparaatjes, je gebruikt er eigenlijk maar 1 kanaal van, en die hoeven niet veel te kosten.
Tag McLaren AV32R192-bp 7.1 DP | Meridian 558.2 | Tag McLaren DVD32FLR | Oppo BDP-83SE NuForce | Humax iHDR-5050c | Pioneer PDP-428XD ISF | B&W 804S, HTM4S, 805S | Velodyne SPL-1200R | Bekabeling: Nordost, Canare, Siltech, Mark Grant | Stroom: AudioConnexion | Logitech Harmony 900

Joozz

Heb de Asus laptop in de container gegooid... heb nu m'n MacBook Pro eraan gehangen, en wholha...
Mijn eerste meting...
20-200Hz. -> dit is toch het bereik waar het meest in te corrigeren is ?
Graag advies van de meer ervaren TMREQ'ers

Groet,
Joost

Tag Mclaren AV32R DP, Mark Levinson ML335 *Fronts*, Tag Mclaren 100x5R Bi-amp Center + Rear, Tag Mclaren DVD32R, Tag Mclaren CD20R, Pioneer LX71 Bluray, Pioneer PDP-LX5090H, Tannoy TD10 "Front", Elac CC241 "Center", Elac IW-1230 In-wall "Surround", Elac SUB 211.2 ESP, Art speak cables.

Joozz

Het is gelukt ! Ongelofelijk. Wat een verschil, het lijkt wel of er jaren een gordijn voor mijn speakers heeft gezeten. ongekend.
Iedereen bedankt die mij op de goede weg hebben geholpen. Uiteindelijk was mijn laptop de boosdoener, nu met de Apple gedaan.

En inderdaad, zoals Mr. Darwin ooit zei;  "Achterop kijkend denk ik dat het moeilijker was de problemen te zien dan ze op te lossen" komt weer uit...

Groet,
Joost
Tag Mclaren AV32R DP, Mark Levinson ML335 *Fronts*, Tag Mclaren 100x5R Bi-amp Center + Rear, Tag Mclaren DVD32R, Tag Mclaren CD20R, Pioneer LX71 Bluray, Pioneer PDP-LX5090H, Tannoy TD10 "Front", Elac CC241 "Center", Elac IW-1230 In-wall "Surround", Elac SUB 211.2 ESP, Art speak cables.

simsatit

#110
Edit, opgelost
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemĂȘleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

Joppietersen

de meeste posts op deze thread zijn van lang geleden maar... de gebruikers van toen, gebruiken jullie nog steeds dit softwareprogramma? Of is er ondertussen iets anders/beters?

Werkt het ook op Win7?

En wat zijn de luisterresultaten nadat je de zaak ge room-eq'd hebt?

Joozz

Ik gebruik nog steeds dezelfde software. Die lui zijn altijd aardig up-to-date met software. Zal er best bij staan of het geschikt is voor Windows 7
Tag Mclaren AV32R DP, Mark Levinson ML335 *Fronts*, Tag Mclaren 100x5R Bi-amp Center + Rear, Tag Mclaren DVD32R, Tag Mclaren CD20R, Pioneer LX71 Bluray, Pioneer PDP-LX5090H, Tannoy TD10 "Front", Elac CC241 "Center", Elac IW-1230 In-wall "Surround", Elac SUB 211.2 ESP, Art speak cables.

drees62

Quote from: Joozz on October 27, 2010, 18:34:33
Ik gebruik nog steeds dezelfde software. Die lui zijn altijd aardig up-to-date met software. Zal er best bij staan of het geschikt is voor Windows 7


Ik draai de laatste versie onder Windows 7, no problem. Werk alleen wel met externe USB geluidskaart en Galaxy dbmeter. Ben met akoestisch plan van aanpak bezig en je kunt dan af en toe meten of het werkt!
Vooral de RT60 en SPL-grafieken geven zeer waardevolle informatie of je goed bezig bent met iets te veranderen qua akoestiek.

Een aanrader dus!

Joppietersen

ok, thnx.... heb m vandaag gedownload en ga eens kijken.


Heb je ook (ondanks dat t afgeraden wordt) de geluidskaart van de computer zelf geprobeerd?

Welke externe geluidskaart gebruik je?


drees62

Nee, niet geprobeerd. Had net een nw laptop en wilde de boel niet gelijk opblazen :o
Ik gebruik die Behringer UC-202, ding van 3 tientjes. Die is gemaakt voor REW!

Ejorne

Ik gebruik REW ook op win7. Maar ik gebruik gewoon de Java versie. Maar de windows versie zal ook wel werken, neem ik aan.
Als mic gebruik ik de behringer ecm8000 en als phantom voeding mijn emu 0404usb geluidskaart.

Ik wilde onlangs de impuls response vanuit REW gebruiken in DRC room correction. Maar ik kreeg het niet voor elkaar. DRC gaf een foutmelding over het normaliseren van het bestand. Direct de impuls response vanuit REW in de convolver zetten gaf geen goed resultaat. Het hele geluid leek gedempt. Daarop dacht ik de impuls response te inverteren maar ook dat gaf een heel gedempt geluid.

DRC gebruik ik met 'simple automated messuring tool' welke wel erg goed werkt maar ik wilde de kunsten van REW hierin ook wel eens horen. Maar dat is helaas nog niet gelukt...

Madhouse

#117
Quote from: drees62 on November  2, 2010, 19:16:42
Ik gebruik die Behringer UC-202, ding van 3 tientjes. Die is gemaakt voor REW!

Enig idee waar die te koop zijn? Ik ben al een tijdje op zoek naar een goede USB geluidskaart in combinatie met mijn RadioShack dB meter, maar wist niet waar te beginnen.
(Graag een linkje ofzo per PM)  ;D
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

drees62

Quote from: Madhouse on November  2, 2010, 19:25:33
Enig idee waar die te koop zijn? Ik ben al een tijdje op zoek naar een goede USB geluidskaart in combinatie met mijn RadioShack dB meter, maar wist niet waar te beginnen.
(Graag een linkje ofzo per PM)  ;D

PM!

Madhouse

Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

dane86

Ik ben nu ook een Radioshack DB-meter aan het kopen en ik ga deze denk ik ook gebruiken met de Behringer geluidskaart en REW. Tot aan welke frequenties zijn de metingen een beetje betrouwbaar uit jullie ervaring? Zijn er ook nog programma's om die filters ook echt toe te passen op mijn htpc of zal ik toch handmatig op de receiver aan de slag moeten?

Koen K

Sowieso voor het belangrijkste gedeelte - het laag - is het wel in orde. Ik heb het idee dat je de dB-meter tot zo'n 5 kHz wel redelijk kunt vertrouwen. De meeste / belangrijkste aanpassingen zullen over het algemeen toch onderin gebeuren.

Over de software zou ik je niet veel kunnen vertellen, maar Google is je vriend in deze (denk ik).  ;)

daxie

Quote from: Koen K on November 20, 2010, 01:21:12
Sowieso voor het belangrijkste gedeelte - het laag - is het wel in orde. Ik heb het idee dat je de dB-meter tot zo'n 5 kHz wel redelijk kunt vertrouwen. De meeste / belangrijkste aanpassingen zullen over het algemeen toch onderin gebeuren.

Over de software zou ik je niet veel kunnen vertellen, maar Google is je vriend in deze (denk ik).  ;)

Met een galaxy cm-140 kan je full range meten. Is eigenlijk een beter alternatief dan de radioshack

Koen K

Thanks voor de tip, ga ik die eens opzoeken  :smile:

Joppietersen

Quote from: daxie on November 20, 2010, 10:03:29
Met een galaxy cm-140 kan je full range meten. Is eigenlijk een beter alternatief dan de radioshack

kan kloppen maar REW heeft op het forum voor 2 modellen een correctietabel die je kunt downloaden, de RadioShack dBmeter en de Behringen ecm-8000 meetmicrofoon.

Overigens is de RadioShack dB meter dezelfde als de Sphynx sound level meter, die is oa bij Feedback te koop (grote muziekinstrumenten zaak met een aantal grote vestigingen in t land maar ook internetwinkel, moet je maar ff zoeken).

Tot zo'n 3kHz schijnt de RadioShack meter met de correctietabel goed te werken.

Maar als je verder geen dBmeter nodig hebt (icm de REW software kan je ook levels meten) zou ik direct een Behringer meetmic aanchaffen. (tip: thomann.de)

Let wel dat deze mic nog een gelijkspanning nodig heeft, de zgn fantoomvoeding.

Kan dat een geluidskaart dit heeft maar meestal niet, dan moet je er een losse fantoomvoeding bij kopen.


Heeft iemand nog een (lees-)tip over convolver?  Heb ik geen ervaringen mee, waar te beginnen?