SHOOTOUT NBS dragonfly, Siltech MXT New York, Nirvana, Nordost....

Gestart door myself, april 2, 2005, 21:13:23

Vorige topic - Volgende topic

myself

juk zeg. Nu mijn oude koperdraadjes (4x 4mm) er weer aanhangen, merk ik pas hoe schel en scherp het geluid is. Wat erg zeg. Ook de vele details, ruimteinformatie etc etc begin ik echt te missen.
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic DAC + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3, Audes ST-3000DC
LS. Kabel+Analoog+Stroom: Crystal Cable Ref. Diamond. Digitaal: Siltech, Chord. Stroom: ook Audes 8N
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II, Kemp powerstrip

FrankB

Citaat van: myself op mei 24, 2005, 20:41:02
juk zeg. Nu mijn oude koperdraadjes (4x 4mm) er weer aanhangen, merk ik pas hoe schel en scherp het geluid is. Wat erg zeg. Ook de vele details, ruimteinformatie etc etc begin ik echt te missen.

As I stated before: "There is no way back in this hobby" ;D
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Spacebass

precies!  daarom huilde ik al een paar posts terug...  ;D  Nou ja, je bent niet de enige gek moet je maar denken  ;D

FrankB

Citaat van: Spacebass op mei 24, 2005, 21:13:19
precies!  daarom huilde ik al een paar posts terug...  ;D  Nou ja, je bent niet de enige gek moet je maar denken  ;D

Nee, er zijn er al meer dan 10.000 hier ;D

myself

Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic DAC + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3, Audes ST-3000DC
LS. Kabel+Analoog+Stroom: Crystal Cable Ref. Diamond. Digitaal: Siltech, Chord. Stroom: ook Audes 8N
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II, Kemp powerstrip

myself

trouwens,
heb ik eindelijk mijn keuze gemaakt en belde ik vandaag de winkel.....
NEMEN ZE NIET OP  :'( :'( voicemail ingesproken etc, maar niets hoor.... weekje dicht  ???

Nou ja, na al die weken luisteren kunnen die enkele dagjes extra er ook wel bij  8) Maar die duren 10x zo lang  :P

FrankB

Citaat van: myself op mei 24, 2005, 21:40:56
en zo worden het er steeds meer  ;D

Aan een aantal reacties te zien is de groep "gekken" vrij klein en vind ook hier het meerendeel dat kabels niet of nauwelijks uitmaken. Wij zijn de kleine groep die daar wel verschil in erkennen en kabels ook als gelijkwaardige componenten beschouwen. Onze portemonnee vindt dat wat minder, maar so be it.

Zodra m'n set af is begint de zoektocht naar powercords, maar daarvoor nog een interlink ;D

myself

Citaat van: FrenkB op mei 24, 2005, 21:43:26
Aan een aantal reacties te zien is de groep "gekken" vrij klein en vind ook hier het meerendeel dat kabels niet of nauwelijks uitmaken. Wij zijn de kleine groep die daar wel verschil in erkennen en kabels ook als gelijkwaardige componenten beschouwen.
Oh yeah, I'm a believer  O0
Kabels luisteren is best moeilijk, want je kunt niet A-B vergelijken dus moet je het "geluid" in je hoofd onthouden en daarvoor moet je ook goed je set kennen, dus het is niet zo makkelijk.
Aan de andere kant zijn kabels vaak de beperkende factor van je set. Zo hoorde ik op mijn oude kabels amper het verschil tussen een 1000 euro CD speler en 1700 euro DVD speler. Ik ben bang dat als ik die vergelijking nu weer doe, dat de schaal wel aan de andere kant zal doorslaan  :-\

Maar ja, zodra je de ene beperkende factor in je set oplost, komt een andere weer naar boven  ;D

myself

ik ben de laatste weken/maanden zo in het review ritme gekomen, dat ik nu zelfs mijn koperen kabeltjes aan het reviewen ben geweest  ::)

Nogmaals, ik gebruik een standaard 4mm koperdraad en nu ik naar heel veel mooie kabels heb geluisterd, valt pas echt goed op wat ik al die tijd gemist heb. Zonder meteen pagina's vol te willen schrijven, wil ik wel even de highlights aangeven.

Ontzettend veel "sss" 'fff' etc etc, ERG veel scherpe geluiden. het doet pijn aan je oren. :-X
Verder ontbreekt bijna alle diepte (3D) informatie. Alle instrumenten lijken wel op 1 lijn te spelen. Nu weet ik ook waarom ik in het begin zoveel moeite had om bij andere apparaten het 3D beeld te horen. Op deze kabels hoor je die gewoon bijna niet. En wat je niet hoor (en als je niet beter weet), kun je ook niet missen.

Ik zit meer naar muziek te "kijken" dan dat ik er in betrokken wordt. Iedereen die nu koperkabeltjes gebruikt: leen eens een mooi setje van je dealer en bekijk daarna eens of je die uitgave wil maken. De kans is groot dat je niet meer terug wil  :P

Verder plakt het geluid ontzettend aan de boxen. Stemmen in het midden komen wel los, maar alle stemmen aan de zijkant en instrumenten hoor ik echt uit de boxen komen. juk. Dat is echt niets meer zeg nu ik anders gewend ben.  ;D
Ik heb 4 nummers vol gehouden en toen hoefde ik al niet meer. Dit is geen genieten van muziek meer, dit is een gedwongen pijnbank  >:D stoppen die CD.
Ik ben dus niet meer toegekomen aan andere onderdelen maar bijv. bas was veel troebeler/onrustiger/rommeliger en details waren veel minder aanwezig. Ook was dit wat trager dan met de Nordost, Sign en nirvana.

Afijn, mijn keuze is gemaakt en ik moet het nog een paar weken met deze "oudjes" uithouden  ::)

reMC

Citaat van: myself op mei 27, 2005, 19:35:48
Iedereen die nu koperkabeltjes gebruikt: leen eens een mooi setje van je dealer en bekijk daarna eens of je die uitgave wil maken.

Zijn alle kabeltjes die jij hebt geprobeer van zilver of iets anders dan? ;D

Ik ben heel blij met mijn koperkabeltjes... ::)

myself

Citaat van: reMC op mei 27, 2005, 22:21:29
Zijn alle kabeltjes die jij hebt geprobeer van zilver of iets anders dan? ;D

Ik ben heel blij met mijn koperkabeltjes... ::)
haha, scherp en dat in die warmte  ;D
ik bedoel natuurlijk normale (verontreinigde) koperkabel van bijv 2 euro de meter. Dus niet de zuivere koperkabels van bijv 47labs   ;)

FrankB

Citaat van: myself op mei 27, 2005, 22:31:21
haha, scherp en dat in die warmte  ;D
ik bedoel natuurlijk normale (verontreinigde) koperkabel van bijv 2 euro de meter. Dus niet de zuivere koperkabels van bijv 47labs   ;)

Nordost RD is ook gewoon koper, met een flinterdun laagje zilver er omheen.

Heb je ze al binnen?

myself

Citaat van: FrenkB op mei 29, 2005, 12:31:36
Nordost RD is ook gewoon koper, met een flinterdun laagje zilver er omheen.

Heb je ze al binnen?
die vraag kan ik jou ook stellen  :P erg he, dacht wachten  ;D

en juist dat zilver maakt de kabel lekker snel  8)

R

Citaat van: myself op mei 29, 2005, 12:34:19

Traag he, die leverancier... :-X ;D :-*

myself

Citaat van: Ruben op mei 29, 2005, 13:33:56
Traag he, die leverancier... :-X ;D :-*
;D misschien eens wat zilver injecteren  8) :D
(bij slechte gewrichten gebruiken ze wel eens goudspuiten  ::))

FrankB

Ik heb ze er alweer twee weken aanhangen :P

en juist dat zilver maakt de kabel lekker snel  8)

Probably, possibly, who knows. Maar hij is het wel ;)

myself

Citaat van: FrenkB op mei 29, 2005, 14:11:18
Ik heb ze er alweer twee weken aanhangen :P

dan beginnen ze ingespeeld te raken dus  ;D  8)

FrankB

Citaat van: myself op mei 30, 2005, 01:05:00
dan beginnen ze ingespeeld te raken dus  ;D  8)

It's getting there. De eerste 24u permanent aangestaan, verder luister ik dagelijks wel een aantal uur muziek dus hij heeft al flink wat uurtjes erop zitten. M'n oude kabel is al weg, dus kan niet een op een vergelijken meer maar dat is ook niet nodig, het verschil is gigantisch!

garmtz

Citaat van: FrenkB op mei 30, 2005, 07:27:07
It's getting there. De eerste 24u permanent aangestaan, verder luister ik dagelijks wel een aantal uur muziek dus hij heeft al flink wat uurtjes erop zitten. M'n oude kabel is al weg, dus kan niet een op een vergelijken meer maar dat is ook niet nodig, het verschil is gigantisch!

8)

myself

Citaat van: FrenkB op mei 30, 2005, 07:27:07
heerlijk he  8)
laat ze gewoon aan de toaster hangen, dan duurt het inspelen een pak minder lang ;)
edit: he, ik ga steeds meer vlaamse woordjes gebruiken nu ik in belgie werk  8)

Audiopaul

Citaat van: myself op mei 20, 2005, 14:24:24
Nirvana SL

Eindelijk heb ik de tijd gevonden om er eens goed voor te gaan zitten. En kortom: deze kabels zijn niet van deze wereld  8) echt het nirvana  :o Alleen de prijs is ook hemels, zo groot  ;D

Hetgeen ik af en toe tussendoor gehoord heb, kwam nu ook steeds terug in mijn luistersessies. De 3 kreten die steeds terugkomen zijn: strakke bas, meer diepte/3D en plaatsing.

Het geluid van de Nordost Red Dawn is al een beetje uit mijn herinnering verdwenen en mijn stukjes in deze thread helpen natuurlijk wel om die herinnering wat terug te halen, maar ik heb al zoveel gehoord de laatste tijd dat ik nu bij deze kabel maar iets anders ben gaan luisteren. Ik ben wat meer gaan kijken wat ik nu nog aan deze kabel mis of anders zou willen horen ipv te refereren aan andere kabels. Natuurlijk was ik ook nog een beetje geholpen door de mooie demo die ik afgelopen dinsdag in den bosch heb gehad op een top installatie.

Toen ik eenmaal goed in mijn luisterpositie zat  8) bleek dat ook deze kabel de geluidsbel bijna boven mijn salontafel plaatst. Er zit vooral heeeeeel erg veel 3D informatie in het geluid. Je kunt echt diepte "zien" als je aan het luisteren bent. Het wordt echt leuk om te kijken waar ze de instrumenten nu weer neergekwakt hebben.  :D

Alle stemmen en instrumenten zijn zeer goed te volgen en los "beet" te pakken. samen met het mooie 3D beeld en de vele ruimtelijke informatie die ik hoor geeft ook deze kabel een geweldig live gevoel. Het geluidsbeeld is nog breeder dan ik tot nu toe gehoord heb en het komt nu echt buiten de boxen. Muziek blijft goed loskomen van mijn boxen dus er is sprake van een egale geluidsbel die in mijn kamer staat.

Ook met andere CD's blijf ik horen dat stemmen erg goed te plaatsen zijn en ook de verstaanbaarheid van stemmen is nog iets beter geworden. Ik denk dat dit door de rust in de kabel komt en door de ruimteinformatie die er nu is.

Viool, gitaar, piano, fluit etc etc klinkt allemaal mooi en ook echt. Dus hetgeen waar de 47labs goed in was, hoor ik hier nog wat beter via deze kabel.
Als ik naar wat complexere muziek luister, dan blijf ik het zalig vinden hoe de bas zich ontwikkelt heeft. Alle drums zijn goed te pakken en er zijn veel laagjes hoorbaar in de lage frequenties. Alles blijft strak, snel en goed te 'pakken'. Zo moet bas voor mij klinken. Toch goed aanwezig, maar niet vet oid, gewoon strak, snel en niet 'dichtlopen'.

Op elke CD die ik in mijn speler prop, blijf ik de ruimtelijke echo's bemerken, de mooie details die ik hoor en ook de rust/stilte die deze kabel uitstraalt. Ik heb geen andere woorden voor "rust" maar dit is iets wat ik alleen kan merken in mijn eigen gemoedstoestand. Als iemand een duidelijkere omschrijving heeft, dan graag......

Kortom, deze Nirvana SL is echt een andere klasse dan dat ik tot nu toe gehoord heb. Ik kan niets ontdekken waarin deze kabel nog mooier zou kunnen klinken. Nou ja, bijna niets.  ;D in het hoog is heel af en toe wat 'sss' te horen, maar het is totaal niet storend dus dat vergeef ik de kabel  ;D Ik begin trouwens steeds meer te denken dat dit veroorzaakt wordt door mijn versterker.

O ja, het andere negatieve aan Nirvana is dat deze kabel zo ontzettend duur is  :-\ :'(
In de US kost de SL en RD hetzelfde, maar in NL zit er een verschil van 1200 !!!!! euro tussen. Niet normaal meer.
Als geld geen rol zou spelen, dan zou ik deze Nirvana SL in 3m uitvoering nemen  8) Echt het nirvana op geluidsgebied.

Hoi Myself,

Je hebt je luisterervaringen met de Nirvana SL kabels erg pakkend beschreven, ik herken er veel in van mijn eigen luisterervaringen.
Ik gebruik deze kabels inmiddels al weer ruim 3 jaar in mijn set en was destijds, maar nu nog steeds, zeer onder de indruk van het waanzinnige verschil met m'n vorige, zeker niet slechte, Audioquest Midnight 2.
De term "rust" is zeer mooi omschreven, ik noteerde destijds die term als "zwart". Met andere woorden, de stiltepassages in de muziek werden ineens inktzwart afgetekend, hetgeen een enorm luistergemak geeft en je tegelijkertijd nóg geconcentreerder naar muziek laat luisteren.
Je noemde al aspecten als plaatsing, staging, verstaanbaarheid, maar ook het laag is bij deze kabels zeer bijzonder. Zoals je schrijft is het inderdaad zeer "informatief" door de snelheid, ongekleurdheid en strakheid. Maar tegelijkertijd gaat dat laag extreem diep, dit heb ik met geen enkele andere kabel in mijn set ervaren. En er hebben destijds diverse zeer gerenomeerde kabels (o.a. van Wireworld, Monster, MIT, Audioquest en Siltech) de revue gepasseerd.
Voor mij was de hoge prijs ook een behoorlijke hindernis, ik had echter het geluk dat ik een demoset voor een aantrekkelijke prijs kon aanschaffen. Het bleef een heel bedrag, maar ik vond het destijds een hele mooie upgrade. 

Hopelijk vind je alsnog een passende lengte voor je set of had je inmiddels al voor een ander merk gekozen?

Met groet, Paul  8)
WWW.AUDIOREVIEW.NL

It's nice to be important, but it's more important to be nice!

myself

Citaat van: Audiopaul op juni  2, 2005, 22:43:57
Ik gebruik deze kabels inmiddels al weer ruim 3 jaar in mijn set en was destijds, maar nu nog steeds, zeer onder de indruk van het waanzinnige verschil met m'n vorige, zeker niet slechte, Audioquest Midnight 2.
Mooie keuze !!!

Citeer
De term "rust" is zeer mooi omschreven, ik noteerde destijds die term als "zwart". Met andere woorden, de stiltepassages in de muziek werden ineens inktzwart afgetekend, hetgeen een enorm luistergemak geeft en je tegelijkertijd nóg geconcentreerder naar muziek laat luisteren.
ik gebruik zwart meestal voor de ruimte tussen de instrumenten, het kunnen "beetpakken" van de instrumenten, het duidelijk afgebakend zijn. Maar idd, bij stiltepassages is voor mij zwart en rust ook hetzelfde.

Citeer
Voor mij was de hoge prijs ook een behoorlijke hindernis, ik had echter het geluk dat ik een demoset voor een aantrekkelijke prijs kon aanschaffen. Het bleef een heel bedrag, maar ik vond het destijds een hele mooie upgrade. 

Hopelijk vind je alsnog een passende lengte voor je set of had je inmiddels al voor een ander merk gekozen?
Ik kreeg ook een demoset tegen een goede prijs aangeboden, maar het was nog steeds veel  :o

Maar ik moet eigenlijk nog steeds een slot/eindconclusie schrijven, dus dat zal ik hier maar even doen:

myself

De Nirvana SL versie die ik kon kopen was eigenlijk iets te kort. Kijk, als je die kabel voor 500 euro kunt kopen dan kom je daar ook wel weer overheen, maar als er een flink bedrag over tafel gaat (alsof 500 niet een heel bedrag is 8)) dan moet het natuurlijk wel wat "perfecter" zijn.

Als ik even vergeet wat de kabels kosten en dan een volgorde probeer te maken dan spelen er nog maar 3 kabels om de hoofdprijs. De Nirvana SL (deelnemer van het laatste uur), Nordost Red Dawn II (veel geprezen kabel met eigen filosofie, flatcable) en de Sign Audio (onbekende buitenstaander maar zeker niet onbemind)

De SL doet eigenlijk alles goed en doet nog een schepje overal bovenop. Wat het duiveltje op mijn schouder echter ook zegt is dat de regen bij Do moeilijk te horen was en de "sss"jes iets meer aanwezig waren dan bij zijn concullega.

De Sign Audio is in zijn prijsklasse en echt heel erg goede kabel en verdient gewoon beluisterd te worden als je in die klasse aan het zoeken bent. Doet alles goed, maar mist de kleine finesses van de SL en Red Dawn. Ik zou de Sign wel boven de Blue Heaven verkiezen op mijn set. Alleen op snelheid zou de BH boven de Sign uitkomen, op de andere punten niet.

De RD is eigenlijk een kabel waar ik erg goede herinneringen aan overgehouden heb. Mijn 'sfeerverslagjes' geven eigenlijk precies weer hoe ik naar muziek luister als deze kabels er aan hangen. Hij is weer op andere punten sterker dan de SL en op sommige punten iets minder. Eigelijk gewoon anders... HET grote voordeel van de RD is dat ik deze kabel meteen gebi-amped kan aansluiten en ik zo nog meer controle en strakheid in mijn geluid krijg.

Als ik het goed zou doen, zou ik bijv bij de SL ook nog SL brugjes moeten aanschaffen en dan wordt het nog duurder. Maar ik zei in het begin:"vergeet wat de kabels kosten".
Het wordt dan een nek aan nek race tussen de SL en RD en
- op muziek wint....... niemand. De SL heeft 2 kleine narigheidjes, maar is de RD op andere punten weer iets de baas. Beide kabels geven echter een compleet muzikaal beeld en de zaken die ik belangrijk vind, komen in beide kabels naar voren. De regen bij Do hoor ik op de RD wel dus die heeft een heeeeel klein beetje voorsprong op dit punt
- op uiterlijk wint....... niet belangrijk. Het moet gewoon goed klinken.  8)
- op aansluiting wint..... de RD. Perfecte z-plugs EN ik kan meteen bi-ampen en heb geen brug nodig, dus het beste transport van het geluid en zo weinig mogelijk overspraak tussen hoog/midden en laag. De RD's zullen dus NOG mooier klinken dan de demo set die ik in huis heb gehad.

en dan komt de realiteit weer om de hoek kijken
- op prijs wint RD, ook als ik de demoset kabels zou aanhouden, want dan heb ik nog steeds 4 SL brugjes nodig.

Maar dus ook bij een gelijke prijs zou ik net iets meer voorkeur hebben voor de RD's vanwege de totale integratie in de set (op muzikaal gebied) en de bi-amping.
Het is dus alleen nog maar een kwestie of de RD's in mijn budget vallen. Zouden ze dat niet doen, dan zonder meer de Sign Audio de winnende kabel.

Iedereen bedankt voor de aanvullingen, commentaren, scherpe stellingen, eigen ervaringen, vragen etc etc etc

Marcel

FrankB

Hoi Marcel,

Je had toch besteld, of heb ik het mis?

Ik merkte dinsdag ineens dat het hele geluidsbeeld nog verder opentrok. Instrumenten waren nog veel beter plaatsbaar en de band stond echt in de kamer. Ik had gewoon de muziek aan en zat de krant te lezen, niet bijzonders toen het me opviel. De kabel is echt aan het loskomen, zoveel is wel duidelijk. Die 3-dimensionaliteit is echt schitterend!

Gr, Frank

bmateijsen

Ik heb even wat opgeschoond... zodat het makkelijker teruglezen is... ;)