SHOOTOUT NBS dragonfly, Siltech MXT New York, Nirvana, Nordost....

Gestart door myself, april 2, 2005, 21:13:23

Vorige topic - Volgende topic

Harry HT

Hoi,
Citaat van: myself op mei 18, 2005, 16:43:13
zoals altijd  ;D je kent me ondertussen toch  8)
We verwachten wel een spannende review  :)

Gegroet,

Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld

Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

myself

nou, echt luisteren wordt vandaag en morgen niets...  :'( het was vanavond weer eens uefa finale of zo en mijn ega is nu eenmaal voetbal liefhebber dus die zit uitgebreid voor de buis om dat te kijken...  :'( misschien toch een idee om een aparte luisterruimte aan te leggen  ;D

Maar in de pauze...... jawel hoor, maar dat kun je natuurlijk niet echt goed luisteren noemen, maar ik wil toch alvast wat kreten roepen om jullie alvast een idee te geven.
Ik moet morgen trouwens toch weer mijn stroom door de war gaan gooien. (snik) want ik had afgelopen vrijdag de fase goed gezet en mijn goede stekkerdoos ertussen gezet en het moet natuurlijk wel een eerlijk vergelijk worden..... zucht daar ga ik weer.... alle kabels eruit peuteren etc etc... kan niet wachten tot mijn nieuwe meubel er is

Nirvana SL:
kort en krachtig (en vergeleken met de RD voor zover ik me die nog kan herinneren)
Strakke bas, snelheid
MEER diepte !! en plaatsing !!! is erg goed.

daar zullen jullie het even mee moeten doen... vrijdag kan ik pas echt gaan luisteren en zaterdag moeten ze al terug  :'(
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic DAC + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3, Audes ST-3000DC
LS. Kabel+Analoog+Stroom: Crystal Cable Ref. Diamond. Digitaal: Siltech, Chord. Stroom: ook Audes 8N
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II, Kemp powerstrip

robbiedobbie

waar kan ik ergens prijzen vinden van nordost kabels?
HT: Panasonic 65VT30, Panasonic Bluray, Arcam AVR600, Thiel powerpoint surround

Stereo: Lyngdorf TADI2200, Sonos ZP-90, Lyngdorf SDAI2175, Concaves Mk1, Simple audio player

FrankB

Citaat van: robbiedobbie op mei 19, 2005, 21:30:09
waar kan ik ergens prijzen vinden van nordost kabels?

PM even je mailadres, dan mail ik 'm naar je
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

garmtz

Het is heel populair om van kabels te zeggen dat ze 'Nordost die of die (vooral Valhalla)' eruit spelen. Wat mij betreft alleen maar een teken dat Nordost gewoon een goede referentie is. Wat verkopers zeggen en wat waar is hoeft niet altijd overeen te komen... ;)  Maar ik moet zeggen dat Nirvana een mooie filosofie heeft. No b**lsh*t zeg maar...

xdc

HT Specs  : Projector Pana 900 , B&W 603, Philips 963SA Rotel 1075 , 1066

FrankB

Citaat van: xdc op mei 20, 2005, 09:48:01
zoek even op nordost + prijzen of ga naa rmijn oude topic :)
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=21986.0

Maar dat is niet de nieuwste lijst, de nieuwe prijzen zijn een stuk interessanter ;)

xdc

is dat zo ? misschien kan je die dan ook ff posten ? in het oude topic , om deze informatie aan iedereen wereldkundig te maken ?

HT Specs  : Projector Pana 900 , B&W 603, Philips 963SA Rotel 1075 , 1066

myself

Citaat van: Garmt op mei 20, 2005, 08:52:27
Het is heel populair om van kabels te zeggen dat ze 'Nordost die of die (vooral Valhalla)' eruit spelen. Wat mij betreft alleen maar een teken dat Nordost gewoon een goede referentie is. Wat verkopers zeggen en wat waar is hoeft niet altijd overeen te komen... ;)  Maar ik moet zeggen dat Nirvana een mooie filosofie heeft. No b**lsh*t zeg maar...
ja terecht ! daarom vertrouw ik ook meer op mijn eigen oren. Maar ja, als meer recensisten het zeggen, zal er wel een kern van waarheid in zitten, maar het is ook vaak gebleken dat de combinatie met je set ook erg veel doet.

Wat wel ERG raar is, is dat de dollar prijzen (in US) voor nordost en Nirvana EVEN HOOG zijn, maar nordost gewoon die prijs met de juiste koers omzet in euro's en nirvana er een berg euro's bovenop zet. Ik mag toch hopen dat alle importeurs op dezelfde manier kabels importeren en dus?? allemaal onder de US prijs kunnen zitten..... niet dus  :-\
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic DAC + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3, Audes ST-3000DC
LS. Kabel+Analoog+Stroom: Crystal Cable Ref. Diamond. Digitaal: Siltech, Chord. Stroom: ook Audes 8N
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II, Kemp powerstrip

garmtz

Citaat van: myself op mei 20, 2005, 10:48:37
ja terecht ! daarom vertrouw ik ook meer op mijn eigen oren. Maar ja, als meer recensisten het zeggen, zal er wel een kern van waarheid in zitten, maar het is ook vaak gebleken dat de combinatie met je set ook erg veel doet.

Absoluut!

CiteerWat wel ERG raar is, is dat de dollar prijzen (in US) voor nordost en Nirvana EVEN HOOG zijn, maar nordost gewoon die prijs met de juiste koers omzet in euro's en nirvana er een berg euro's bovenop zet. Ik mag toch hopen dat alle importeurs op dezelfde manier kabels importeren en dus?? allemaal onder de US prijs kunnen zitten..... niet dus  :-\

Nee, importeurs trekken bepaald niet 1 lijn hierin... In feite is Nordost best voordelig in Nederland. Met die Nirvana prijzen kun je (met wat korting) zelfs aan de Nordost SPM Reference gaan denken... ;D  >:D

myself

Citaat van: Garmt op mei 20, 2005, 10:58:52
Nee, importeurs trekken bepaald niet 1 lijn hierin... In feite is Nordost best voordelig in Nederland. Met die Nirvana prijzen kun je (met wat korting) zelfs aan de Nordost SPM Reference gaan denken... ;D  >:D
ik ga helemaal niet aan die nirvana prijzen denken  :D die zijn me echt te gortig, alhoewel nu deze demo SL wel een ERG leuke prijs heeft gekregen. Maar dan nog...... :-X

myself

Nirvana SL

Eindelijk heb ik de tijd gevonden om er eens goed voor te gaan zitten. En kortom: deze kabels zijn niet van deze wereld  8) echt het nirvana  :o Alleen de prijs is ook hemels, zo groot  ;D

Hetgeen ik af en toe tussendoor gehoord heb, kwam nu ook steeds terug in mijn luistersessies. De 3 kreten die steeds terugkomen zijn: strakke bas, meer diepte/3D en plaatsing.

Het geluid van de Nordost Red Dawn is al een beetje uit mijn herinnering verdwenen en mijn stukjes in deze thread helpen natuurlijk wel om die herinnering wat terug te halen, maar ik heb al zoveel gehoord de laatste tijd dat ik nu bij deze kabel maar iets anders ben gaan luisteren. Ik ben wat meer gaan kijken wat ik nu nog aan deze kabel mis of anders zou willen horen ipv te refereren aan andere kabels. Natuurlijk was ik ook nog een beetje geholpen door de mooie demo die ik afgelopen dinsdag in den bosch heb gehad op een top installatie.

Toen ik eenmaal goed in mijn luisterpositie zat  8) bleek dat ook deze kabel de geluidsbel bijna boven mijn salontafel plaatst. Er zit vooral heeeeeel erg veel 3D informatie in het geluid. Je kunt echt diepte "zien" als je aan het luisteren bent. Het wordt echt leuk om te kijken waar ze de instrumenten nu weer neergekwakt hebben.  :D

Alle stemmen en instrumenten zijn zeer goed te volgen en los "beet" te pakken. samen met het mooie 3D beeld en de vele ruimtelijke informatie die ik hoor geeft ook deze kabel een geweldig live gevoel. Het geluidsbeeld is nog breeder dan ik tot nu toe gehoord heb en het komt nu echt buiten de boxen. Muziek blijft goed loskomen van mijn boxen dus er is sprake van een egale geluidsbel die in mijn kamer staat.

Ook met andere CD's blijf ik horen dat stemmen erg goed te plaatsen zijn en ook de verstaanbaarheid van stemmen is nog iets beter geworden. Ik denk dat dit door de rust in de kabel komt en door de ruimteinformatie die er nu is.

Viool, gitaar, piano, fluit etc etc klinkt allemaal mooi en ook echt. Dus hetgeen waar de 47labs goed in was, hoor ik hier nog wat beter via deze kabel.
Als ik naar wat complexere muziek luister, dan blijf ik het zalig vinden hoe de bas zich ontwikkelt heeft. Alle drums zijn goed te pakken en er zijn veel laagjes hoorbaar in de lage frequenties. Alles blijft strak, snel en goed te 'pakken'. Zo moet bas voor mij klinken. Toch goed aanwezig, maar niet vet oid, gewoon strak, snel en niet 'dichtlopen'.

Op elke CD die ik in mijn speler prop, blijf ik de ruimtelijke echo's bemerken, de mooie details die ik hoor en ook de rust/stilte die deze kabel uitstraalt. Ik heb geen andere woorden voor "rust" maar dit is iets wat ik alleen kan merken in mijn eigen gemoedstoestand. Als iemand een duidelijkere omschrijving heeft, dan graag......

Kortom, deze Nirvana SL is echt een andere klasse dan dat ik tot nu toe gehoord heb. Ik kan niets ontdekken waarin deze kabel nog mooier zou kunnen klinken. Nou ja, bijna niets.  ;D in het hoog is heel af en toe wat 'sss' te horen, maar het is totaal niet storend dus dat vergeef ik de kabel  ;D Ik begin trouwens steeds meer te denken dat dit veroorzaakt wordt door mijn versterker.

O ja, het andere negatieve aan Nirvana is dat deze kabel zo ontzettend duur is  :-\ :'(
In de US kost de SL en RD hetzelfde, maar in NL zit er een verschil van 1200 !!!!! euro tussen. Niet normaal meer.
Als geld geen rol zou spelen, dan zou ik deze Nirvana SL in 3m uitvoering nemen  8) Echt het nirvana op geluidsgebied.

Spacebass

myself

Citaat van: Spacebass op mei 20, 2005, 15:06:32
Ai ai ai...je bent de pineut lees ik  :'(  ;D
die kans zit erin  ;D :-\
maar aan de andere kant..... het houd een keer op... ik denk als ik naar kabels van 5000 euro ga luisteren dat ik die ook weer NOG mooier vind......  ;D waar is het einde he.... en ik heb mijn budget al 1 a 2 euh...3 keer bijgesteld  8)

FrankB

Citaat van: myself op mei 20, 2005, 15:15:13
die kans zit erin  ;D :-\
maar aan de andere kant..... het houd een keer op... ik denk als ik naar kabels van 5000 euro ga luisteren dat ik die ook weer NOG mooier vind......  ;D waar is het einde he.... en ik heb mijn budget al 1 a 2 euh...3 keer bijgesteld  8)

;D join the club ;D

Maar je hebt wel gelijk, als de Valhalla eraan hangt heb je in het Nirvana het Valhalla gevonden ;) en ben je 7500 euro lichter :P. Een streep trekken en beslissen zeg ik!

beunky

"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

myself

Citaat van: beunky op mei 20, 2005, 19:00:12
Waarom bestel je de Nirvana's niet gewoon in de VS?
is ook nog een optie ja, of 2e hands want dan worden ze tenminste betaalbaar

myself

nou, een kleine update:

Ik had nog een laatste keer de Nirvana SL geluisterd voordat ze weer terug moesten  :'(
Even wat onbekendere CD's erin zodat ik meer naar de muziek kon luisteren ipv analyseren.
:o opvallend.... maar waar ..... bij het nummer van Do waar je regen op de achtergrond hoort, hoorde ik de regen veel moeilijker. wat raar. Nogmaals teruggespoeld en ja hoor... de regen is er, maar het lijkt of ik dubbele thermopeen glazen heb gekregen  :-\ Raar, want alle andere microdetails (echo van de ruimte enzo) hoor ik wel, maar die zachte regen is moeilijk te volgen.

Ook merk ik dat een ander familietrekje aanwezig blijft. De zachte "sss"jes blijf ik horen. Het is niet zo scherp en puntig als bij andere kabels maar het is wel aanwezig. Ik weet bijna zeker dat mijn versterker hiervoor verantwoordelijk is, maar bij de RD vielen ze niet zo op.

Verder is de 2,7m die deze kabel lang is, NET genoeg en ik kan eigenlijk mijn versterker niet fatsoenlijk naar voren halen omdat de kabel te kort is. Als alles eenmaal zit maakt dat natuurlijk niet uit, maar het is wel een punt ter overwegen. Ik heb net mijn verslagje van de royale teruggelezen en zie veel weer terugkomen in deze SL, alleen doet deze SL het nog veel beter. Erg goede plaatsing, ERG goede 3D en strakke bas. Mooie instrumenten etc etc.

Na een half uurtje luisteren, heb ik de kabel eraf gehaald. snik..... maar ja hij moet toch echt een keer terug.
Terug in de winkel, werd er natuurlijk even nagepraat over mijn bevindingen en kreeg ik een nog veel mooier aanbod voor deze kabel. Ik heb echt heel lang lopen twijfelen of ik nu moest toehappen of niet. Maar het blijft toch altijd een afweging van muziekgenot en het budget dat je ervoor gesteld hebt..... Eigenlijk heeft het feit dat deze kabel eigenlijk maar krap past de doorslag gegeven. Was deze kabel gewoon 3m lang geweest, dan had ik hem weer mee naar huis genomen en had ik nu al kunnen genieten !

Wat ik nu ga doen is nog enkele dagen kijken of ik een mooie nirvana SL 3M uitvoering kan vinden voor het bedrag wat ik voor kabels overheb en lukt dat niet, dan ga ik voor de Nordost Red Dawn !!  8)
Ook met die kabel heb ik een mooie tijd achter de rug  ;D Een erg hoog "live" gevoel en erg muzikaal etc etc.

En daarmee is dit topic dus bijna afgelopen  :'(

FrankB

Wederom mooi verhaal!

Aan alles komt een eind, en het lijkt me ook wel heerlijk om weer eens te kunnen gaan genieten zonder in je achterhoofd bezig te zijn met of de ene kabel nou mooier is dan de andere!

myself

Citaat van: FrenkB op mei 22, 2005, 10:29:33
Wederom mooi verhaal!

Aan alles komt een eind, en het lijkt me ook wel heerlijk om weer eens te kunnen gaan genieten zonder in je achterhoofd bezig te zijn met of de ene kabel nou mooier is dan de andere!
Ja, daar gaat het toch eigenlijk om he. Dit soort "uitstapjes" dragen wel bij om je muziek nog meer te waarderen  8)

garmtz

Moet wel kwijt dat je lichtnetsituatie kan zorgen voor een veel meer 3D-beeld... Alleen al de polariteit van je spullen goed zetten kan enorme verbeteringen betekenen voor je ruimtelijkheid. Ook stekkerblokken en netsnoeren hebben invloed.

Wil hiermee zeggen dat die veranderingen wel eens voor het 3D beeld verantwoordelijk kunnen zijn geweest. Misschien heb je datzelfde ook wel met de Nordost Red Dawn nu.

myself

Citaat van: Garmt op mei 23, 2005, 09:27:44
Moet wel kwijt dat je lichtnetsituatie kan zorgen voor een veel meer 3D-beeld... Alleen al de polariteit van je spullen goed zetten kan enorme verbeteringen betekenen voor je ruimtelijkheid. Ook stekkerblokken en netsnoeren hebben invloed.

Wil hiermee zeggen dat die veranderingen wel eens voor het 3D beeld verantwoordelijk kunnen zijn geweest. Misschien heb je datzelfde ook wel met de Nordost Red Dawn nu.
ja, weet ik. Ik heb ook nog heel even mijn oude stekkerblok er weer tussen gehad (aangesloten op mijn "goede" stekkerblok) zodat het weliswaar niet helemaal hetzelfde was als bij de andere luistersessie's, maar toch wel een beetje hetzelfde (en natuurlijk express de polariteit verkeerd gezet). Ik heb daar maar kort naar geluisterd en kon wat kleine veranderingen horen. Ik heb me niet de tijd gegeven om er goed voor te gaan zitten, omdat het geluid zo mooi klonk en omdat ik de kabel toch te duur vond.

Het geluid kan er met deze stroomvoorziening dus alleen maar mooier op worden  ;D Dus als ik t/m morgen niet toevallig tegen een setje Nirvana SL 3m aanloop, dan wordt het woensdag Nordost Red Dawn bestellen  8)

garmtz

Citaat van: myself op mei 23, 2005, 10:07:48
Het geluid kan er met deze stroomvoorziening dus alleen maar mooier op worden  ;D Dus als ik t/m morgen niet toevallig tegen een setje Nirvana SL 3m aanloop, dan wordt het woensdag Nordost Red Dawn bestellen  8)

Heb nog gezocht, maar niets voor je gevonden... :-\  Red Dawn heerst gewoon!  8) 

reMC

@ Myself, één opmerking naar aanleiding van een veel gemaakte opmerking door jou.

Als je minder hoort, hoeft dat natuurlijk niet per sé negatief te zijn. Denk bijvoorbeeld aan het extra aanzetten van bepaalde frequenties met sommige kabels (verlies van neutraliteit) en aan het feit dat meer laag (voorbeeld) voor de meesten niet beter is dan minder maar gedefinieerder laag. ;)

Natuurlijk kan het ook zo zijn dat je meer hoort én het mooier is.....klopt dat?

myself

Citaat van: reMC op mei 23, 2005, 10:24:02
@ Myself, één opmerking naar aanleiding van een veel gemaakte opmerking door jou.

Als je minder hoort, hoeft dat natuurlijk niet per sé negatief te zijn. Denk bijvoorbeeld aan het extra aanzetten van bepaalde frequenties met sommige kabels (verlies van neutraliteit) en aan het feit dat meer laag (voorbeeld) voor de meesten niet beter is dan minder maar gedefinieerder laag. ;)

Natuurlijk kan het ook zo zijn dat je meer hoort én het mooier is.....klopt dat?
dat klopt remco. Bijv bij de siltech MXT hoorde ik in het begin ook veeeeel meer details waardoor ik heel even dacht dat dit wel mooi was, maar na een korte tijd werd dit irritant en werd ik snel luistermoe en begon me te storen aan al die tingeltjes en overdreven basgeluiden. Ik wil een zo neutraal mogelijke kabel en vooral strakheid. Meestal is het zo dat je door meer strakheid, ook meer gelaagdheid kunt horen en daar ga ik voor.

Ik heb nu al zoveel kabels gehoord, dat ik bij al mijn referentiemuziek veel verschillende dingen gehoord heb (soms te extreem etc). Ik weet dat bij sommige nummers gewoon dat en dat begeleidingsinstrument aanwezig is en als ik die niet hoor dan is dat een gemis. Maar idd, het al dan niet horen van instrumenten wil niet altijd zeggen dat het mooier is. De "muzikaliteit" van de muziek moet wel aanwezig blijven en of je dan 1 of 2 details wel of niet hoort is danniet meer zo belangrijk