Stereo sessieS met Audiofiel en Paulie

Gestart door Richi, april 2, 2005, 02:07:07

Vorige topic - Volgende topic

Jiri

Citaat van: Johnny_Bravo op april 26, 2005, 20:05:26
Hoi Jiri,

Kastopbouw is identiek (tenminste....van de TD10, die heb ik ook gehad).
Het filter zit op dezelfde plaats omdat er een matrix in de kast zit en daardoor geen andere plaats is voor het filter.

Bij de bekabeling is domweg niet gelet op de speelrichting, omdat ze daar waarschijnlijk niet in geloven.

De TD8 was de eerste Tannoy uit de Dimension serie die hij gemodificeerd heeft.
Tenminste....die van Richard.
Hij heeft er vreselijk veel uren in gestoken omdat hij de speaker geweldig vindt, qua opbouw en uiterlijk. Hij gaat binnenkort een ontwerp maken met de units van de Tannoy Monitor Gold (ook dual concentric).

Ik hoor het wel als je een nieuwe amp hebt.....ik kom graag eens langs.

Groet,

Hans

Ok, dus met een TD12 heeft hij (nog) geen ervaring. Ik zal hem eens mailen of hij de TD12 de moeite waard vindt om te modificeren.
Ik kan me zo voorstellen dat gezien het grote formaat van de TD12 ze het filter ergens anders gestopt hebben. Ik weet wel dat het verschil tussen een TD10 en een TD12 enorm is. De TD12 is echt een kompleet andere speaker. Het midden gebied is heel erg open en levendig.
Best kans dat de TD12 anders opgebouwd is.
Tsja...andere versterker...dat kan nog wel even duren. Anders (als je het leuk vindt tenminste) kan je eens met je ML amp langskomen.... ::) ;)

Groetjes,
Jiri
Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

Johnny_Bravo

De ML versters zijn afgelopen zondag verkocht.....

Ik wil op jouw huidige versterker de TD12 wel vergelijken met de TD8 (als je dat ziet zitten....).

Groet,

Hans

Jiri

Citaat van: Johnny_Bravo op april 26, 2005, 20:23:02
De ML versters zijn afgelopen zondag verkocht.....

Ik wil op jouw huidige versterker de TD12 wel vergelijken met de TD8 (als je dat ziet zitten....).

Groet,

Hans

Op een Job ???...hmmm. Is niet geweldig. Maar we kunnen het doen....
Wanneer zou je kunnen?
Wat heb je nu voor versterker?

Groet,
Jiri
Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

Audiofiel

Citaat van: Johnny_Bravo op april 26, 2005, 17:41:35
Veel verhalen kwamen uit de "oude doos", maar was een genot om naar te luisteren.
Zijn map met correspondentie kwam ook naar voren en een dik pak mailtjes, kaarten en brieven van tevreden klanten werd tentoon gesteld. Over de opbouw van de filters in de tannoys was hij niet echt te spreken.
"Verkeerde speelrichting van de kabels en elco's"....ook zijn "hersenvloeistof gevulde condensatoren" kwamen regelmatig naar voren.
;D ;D HEEEEEL herkenbaar!

CiteerIk had "gemengde gevoelens" toen ik wegreed zonder mijn tannoy's.
Dit terwijl ik het eindresultaat al had gehoord bij Richard.....Een riante verbetering  :o
...
Nog steeds heb ik gemengde gevoelens....Had ik het wel moeten doen ?
Had ik het niet gedaan, dan zou ik altijd met de gedachte blijven zitten dat het zoveel beter kan.
IK hoor graag over een paar dagen nog een reactie van jou over jouw belevenissen en die van je vrouw wat betreft het luisteren naar platen die je goed kent. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Citaat van: Jiri op april 26, 2005, 18:22:03
Het lijkt me toch erg sterk dat Tannoy consequent fouten maakt bij het produceren van hun luidsprekers. Die gasten bouwen al meer dan 75 jaar luidsprekers. Ze zullen wel een reden gehad hebben om de speelrichting van de bekabeling te veranderen...toch? Is dan bij iedere speaker uit de TD serie de speelrichting omgedraaid?

In een serie-productie-omgeving zal geen aandacht besteed worden aan het toepassen van 'iets betere technieken' of 'iets betere componenten' of 'iets betere prestaties in de juiste speelrichting'. De hele truck is gewoon dat al die 'beetjes' bij elkaar in de modificatie een flink eindresultaat geven. En dat zal ook bij jouw TD12's een enorm verschil geven. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Jiri

Citaat van: Audiofiel op april 26, 2005, 20:41:11
In een serie-productie-omgeving zal geen aandacht besteed worden aan het toepassen van 'iets betere technieken' of 'iets betere componenten' of 'iets betere prestaties in de juiste speelrichting'. De hele truck is gewoon dat al die 'beetjes' bij elkaar in de modificatie een flink eindresultaat geven. En dat zal ook bij jouw TD12's een enorm verschil geven. ;)

Verschil...OKEE! Maar ook een verbetering op lange termijn?
Het zou zo zonde zijn als je spijt krijgt en je ze moet gaan verkopen.

Groet,
Jiri

Johnny_Bravo

Citaat van: Audiofiel op april 26, 2005, 20:38:50
IK hoor graag over een paar dagen nog een reactie van jou over jouw belevenissen en die van je vrouw wat betreft het luisteren naar platen die je goed kent. ;)

Ik heb helaas geen tijd om te luisteren....
Mijn apparatuur staat ingepakt in verband met de verbouwing (stofzooi hier...).

Over een week of 4 is het hier klaar.
Ik laat het zeker weten  ;)

Johnny_Bravo

Citaat van: Jiri op april 26, 2005, 20:47:02

Groet,
Jiri

Praat maar eens met Louis....
Hij hoort het verschil in temperatuur bij een opname.

Ik heb gisteren dingen geleerd, hele simpele dingen, die je op een heel andere wijze de muziek laat beleven

Johnny_Bravo

Citaat van: Jiri op april 26, 2005, 20:26:04
Op een Job ???...hmmm. Is niet geweldig. Maar we kunnen het doen....
Wanneer zou je kunnen?
Wat heb je nu voor versterker?

Groet,
Jiri

Ik heb nog een TAG McLaren 100x5R staan.
Deze is gloednieuw dus moet nog ingespeeld worden.

De ML's heb ik zondag voor de M&G verkocht.
Hele aparte kerel trouwens die ze kocht, maar dat is een ander verhaal.

Jiri

Citaat van: Johnny_Bravo op april 26, 2005, 20:51:15
Ik heb nog een TAG McLaren 100x5R staan.
Deze is gloednieuw dus moet nog ingespeeld worden.

De ML's heb ik zondag voor de M&G verkocht.
Hele aparte kerel trouwens die ze kocht, maar dat is een ander verhaal.

Ok ik zal eens louis mailen...
Maar ik wil toch eerst eens luisteren naar jouw TD8's
Op welke termijn zou je kunnen?

Groet,
Jiri

Audiofiel

Citaat van: Jiri op april 26, 2005, 20:47:02

Het verschil uit zich in sneller, muzikaler, strakker; ja: analoger! Bij Richard bleek dat de muziek beter klonk op de bank haaks op de sweetspot en zelfs in de keuken en op het terras was het meer genieten dan eerst! Hoe moet dat op lange termijn gaan vervelen? ;D

Of je moet een Duitser zijn natuurlijk  >:D (boem tsjakka boem!)

Jiri

Citaat van: Audiofiel op april 26, 2005, 20:55:28
Het verschil uit zich in sneller, muzikaler, strakker; ja: analoger! Bij Richard bleek dat de muziek beter klonk op de bank haaks op de sweetspot en zelfs in de keuken en op het terras was het meer genieten dan eerst! Hoe moet dat op lange termijn gaan vervelen? ;D

Of je moet een Duitser zijn natuurlijk  >:D (boem tsjakka boem!)

Heb Louis Raatjes een mailtje gestuurd...

Groet,
Jiri

Johnny_Bravo

Als het op een zondag is, kan het al op korte termijn....

Richi

Ik ben nog steeds heel tevreden met de modificatie. De set is zuiverder en muzikaler geworden en dat geldt zeker ook voor de luidsprekers. Op dit moment kan ik me eigenlijk niet voorstellen dat ik spijt krijg van deze modificatie. Ik was zelf in eerste instantie ook sceptisch en ik ben voornamelijk op de goede ervaringen van Audiofiel en Midcall afgegaan. Toen ik met mijn vrouw naar Louis reed, zeiden we tegen elkaar: "maar de Tannoys worden niet gemodificeerd". Tijdens het bezoek wist Louis ons op basis van argumenten te overtuigen dat de Tannoys niet optimaal waren. En hoewel we het ons niet konden voorstellen, zijn de Tannoys door de modificatie echt enorm verbeterd. Wat mij betreft is de man een tovenaar op audio gebied. En zijn niet alle tovenaars een beetje vreemd?  ;)

En ja, ik voel me toch wel een beetje bekocht wat betreft de Tannoys. Voor zoveel geld verwacht je dat zo'n fabrikant het onderste uit de kan haalt. En dat is zeker niet het geval heb ik nu ervaren.  :-\
Woonkamer Apple TV 4K • Philips 55PUS8909 • Sonos Arc Ultra Classé attic Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Mac Mini M2 Roon • Marantz SA-11S2 • Parasound D/AC-2000 Ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • Elac Debut 6.2 • Philips 55POS9002 • Audioquest • Grimm • Philips Pronto Headphone Naim Atom HE • Focal Elegia • Focal Elear

Johnny_Bravo

Tja....we hebben het allemaal gehoord.

Ik was erg sceptisch.
Telefonisch heb ik Richard nog gesproken en hem mijn twijfels kenbaar gemaakt.

Nu het allemaal achter de rug is, ben ik blij dat ik de stap heb gezet.
Louis is een zeer kundig man die leeft voor geluid....

En zoals Richard al schreef....een beetje vreemd.

patrick_vdb

Hi,

Ik begrijp Jiri's reactie voor wat betreft het modificeren en tevreden zijn op den lange duur volkomen. Inderdaad zie je vaak gemodificeerde apparatuur tweedehands voorbij komen die achteraf voor de eigenaar het toch niet bleek te zijn wat ervan gehoopt werd. Ik denk dat je zowiezo allereerst al tevreden moet zijn over het bestaande product alvorens een modificatie op de lange duur echt zal bijdragen tot genieten, zit er iets wezenlijks fout in de basis dan zal, naar mijn vermoeden, ook een modificatie op de lange duur niet de oplossing zijn!

En Richi, je hoeft je niet bekocht te voelen door Tannoy...een bestaand ontwerp verbeteren is namelijk nog altijd gemakkelijker dan een ontwerp zelf ;)

mvrg

Patrick

die zich herinnert ook nog een afspraak met Artspeak te moeten maken voor wat betreft de bekende Parasound mods ;D

Johnny_Bravo

Klopt wel, maar veel zijn zogenaamde "upgrades" worden uitgevoerd door de handige buurman of na een zelfstudie van een paar maanden (want dan denken we allemaal hetzelfde te kunnen als de mensen die dit al een jaartje of 40 doen).

Louis is een man met kennis....heel veel kennis en ervaring.
Je moet wel tegen zijn manier van communiceren kunnen  ;D ;)

patrick_vdb

Hi Johnny_Bravo,

Ik heb idd al het een en ander gehoord over de communicatieve vaardigheden van Louis ;D

Anyway, toch denk ik dat mijn opmerking ook geldt voor modificaties uitgevoerd door bedrijven met een duidelijke insteek, filosofie en kennis. Laat ik het voorbeeld van de Tannoy-mods nemen, de zaken die als positief ervaard werden zijn behouden gebleven......ben je al niet tevreden met deze basis (en ervaar je de behouden zaken totaal niet als positief) dan.... ;)

mvrg

Patrick

Audiofiel

Citaat van: patrick_vdb op april 27, 2005, 08:00:54
Laat ik het voorbeeld van de Tannoy-mods nemen, de zaken die als positief ervaard werden zijn behouden gebleven......ben je al niet tevreden met deze basis (en ervaar je de behouden zaken totaal niet als positief) dan.... ;)

Dat is inderdaad belangrijk, dat je al (behoorlijk) tevreden moet zijn, het karakter van de units zal bijvoorbeeld nooit veranderen. Anders moet je niet aan mods beginnen.

Maar de zaken die minder goed zijn, moeten ook verbeterd kúnnen worden. Als dat mogelijk is (minder vervorming, beter fasegedrag, meer lineariteit, minder resonanties, minder instraling), krijg je een nog beter systeem.

Johnny_Bravo

Hoi Patrick,

Klopt...
Ik was zeer tevreden met mijn TD10's.
Na de overstap naar de TD8's, vond ik het laag te "blubberig" het mid-hoog te schel.
De coherentie was er niet, terwijl de interferentie te groot was.

Door onderdelen af te schermen (t.b.v. de interferentie), verstevigen van de body (t.b.v. het laag / kastresonantie), speelrichting te corrigeren (t.b.v. coherentie) en het filter te verzien van een hoogwaardige elco (mid-hoog) is het totaalbeeld er.

Het is geen veranderering, het is een verbetering met BEHOUD van karakter.
Net even de scherpe kantjes eraf.
De crossover frequenties zijn gehandhaafd.
Ik ben er zelf ook erg op tegen om het karakter van een produkt aan te passen want dan heb je waarschijnlijk het verkeerde produkt aangeschaft  ;)

Johnny_Bravo

Nu ik het zo teruglees......Ik praat al net zo als louis  ;D

Audiofiel

Citaat van: Johnny_Bravo op april 27, 2005, 08:16:00
Nu ik het zo teruglees......Ik praat al net zo als louis  ;D

Nee hoor! Je bent de woorden 'versmeerd' en 'hersenvloeistof gevulde condensatoren' vergeten. >:D

Johnny_Bravo

ho ho.....ik wil opgehaald worden door mannen in witte jassen  ;D.

Ik vond het zo al te ver gaan....
Het is een vak apart om muziek "goed" om te zetten in woorden.

Richi

Ik volg jullie redeneringen volkomen en kan me er ook zeker in vinden. De sport van modificeren is denk ik vergelijkbaar met het tunen van een auto. Maar dan moet je al wel een goed gevoel hebben bij die auto. ;) Je staat met je getunde golf voor het stoplicht om z'n niet getunde golf broertje 'eruit te trekken'. Het is gewoon leuk om het onderste uit de kan te halen. 8) Als gij niet wordt als kinderen...

En toch rij ik maar in een standaard Astra Station...  :-\
Woonkamer Apple TV 4K • Philips 55PUS8909 • Sonos Arc Ultra Classé attic Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Mac Mini M2 Roon • Marantz SA-11S2 • Parasound D/AC-2000 Ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • Elac Debut 6.2 • Philips 55POS9002 • Audioquest • Grimm • Philips Pronto Headphone Naim Atom HE • Focal Elegia • Focal Elear

Johnny_Bravo

Vergelijk jij mijn Tannoy's met een Golf GTI ?  >:D

Ik zou zeggen, een BMW 5-serie  ;D ;)