Stereo sessieS met Audiofiel en Paulie

Gestart door Richi, april 2, 2005, 02:07:07

Vorige topic - Volgende topic

Richi

Schoonzus Nicole (die zich probeert te herinneren hoe het bij haar thuis toch ook al weer klinkt) en Audiofiel die het V-teken1 maakt.

1 Het V-teken wordt in audiofiele kringen gemaakt als de mate van audiofiele Vervorming onder een objectief en meetbaar minimaal en sociaal acceptabel nivo blijft.
Woonkamer Apple TV 4K • Philips 55PUS8909 • Sonos Arc Ultra Classé attic Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Mac Mini M2 Roon • Marantz SA-11S2 • Parasound D/AC-2000 Ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • Elac Debut 6.2 • Philips 55POS9002 • Audioquest • Grimm • Philips Pronto Headphone Naim Atom HE • Focal Elegia • Focal Elear

Jiri

Ha Allemaal,
Leuke review om te lezen..
Nu nog wachten op het review van Audiofiel...en natuurlijk zijn vele foto's!! ;D
Wat vond Audiofiel van de gemodificeerde Tannoy's en herken je veel van de TD12 in deze TD8's?

Groetjes,
Jiri
Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

Paulie

Citaat van: Richi op april 24, 2005, 22:25:56
Alle apparatuur op een rij...

dit is toch wel erg mooi om te zien hoor die Tannoy TD 8 zo gebroedelijk naast elkander.

groet

paul
Vincent SV 232, Onkyo TX-SR876 HT receiver, Squeezebox Touch Modified. Audio GD DAC, HDI Dune Prime 3. Front Genesis IM 8300 en Servo 12, Rear Infinity Renaissance 90. Intel SS4200 WHS server.

Audiofiel

(deel 1 van 4)

Omdat Richard zo enthousiast was over zijn door ArtSpeak compleet gemodificeerde stereoset, kon een tweede bezoek in korte tijd niet lang op zich laten wachten. Zeker niet omdat Hans zijn eigen setje TD8 mee zou brengen. Een ideaal moment voor een voor-en-na testje tussen de 'normale' en de gemodificeerde Tannoy luidsprekers.

Zoetgevooisde klanken
Toen Ursula en ik op het inmiddels bekende adres arriveerden, zat het hele gezelschap heerlijk van het zonnetje te genieten. Na een paar seconden hoorde ik daar toch zowaar de zoetgevooisde klanken van Tuck & Patti via de woonkamer en de keuken naar buiten stromen. Kennelijk heb ik de vorige keren meer teweeg gebracht dan alleen een mat en een tip over Louis: Richard heeft nu ook een CD gekocht van dit inmiddels bekende duo. Het valt me nu al op dat het geluid goed klinkt. En dit zijn alleen nog maar de afgedwaalde klanken op het terras.

Na een stief kwartiertje gaan we naar binnen, want wie wil met dit mooie weer nu buiten zijn? Precies: een stelletje audio-fanaten. Extra stroomblokken worden van boven gehaald en de apparatuur wordt vast aangezet. Het luisterclubje staat klaar in de startblokken.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

(deel 2 van 4)

Eerst gaan we gewoon even luisteren naar de totale set van Richie. Ik weet nog goed hoe het de vorige keer klonk en hoeveel de muziek aan zijn speakers bleef plakken, tenzij werd overgeschakeld naar de Levinson 28 en de Classé CA-100. Al bij de eerste klanken valt op hoeveel de set geëvolueerd is. Hoewel het geluid totaal anders is, lijkt het alsof het kwaliteitsniveau nu dicht ligt bij de lat die de Levinson-Classé hadden neergezet: de hele set is een klasse hoger. Wat zeg ik: twee klassen hoger. Laag is strakker en korter geworden, het stereobeeld komt buiten de luidsprekers, echo en galm sterft langer uit en stemmen zijn meer gearticuleerd. Dit is een mooie upgrade. Eerlijk gezegd staat er nu wel een hele unieke Kenwood te spelen. We wisselen Richie's cinch zelfbouw zilver interlink om voor de Madrigal HPC XLR en luisteren daar de rest van de middag mee. Dit haalt volgens alle luisteraars net even wat meer uit de set en klinkt wat homogener dan de zelfbouw kabel.

Bedenkelijk
We wisselen af op de hotspot en iedereen is het er over eens dat het gewoon heel netjes klinkt. Meer rust, wat zich ook uit in het feit dat we met een fors volume niet hoeven te schreeuwen naar elkaar. Ik zie Hans een met een bedenkelijk gezicht. "Hoe vind je het, Hans", vraag ik,. "Mooi. Maar ik ben benieuwd wat mijn eigen speakers gaan doen!" zegt hij, terwijl hij een beetje onrustig kijkt. Dat mag helaas niet van Richie. Eerst gaan we lunchen.

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

(deel 3 van 4)

Na de lunch is het tijd voor de ultieme test voor Johnny_Bravo. Hij is op zich wel tevreden met zijn Tannoys, maar wil graag weten of het beter kan. Dus tijd om over te schakelen op de ongemodificeerde set. Het is even opletten welke twee van het kwartet van wie zijn, maar om het makkelijker te maken heeft Hans de zijne voorzien van kleine schuimpjes in de basreflex-poorten als merkpunt. Omdat we alles verder gelijk willen houden, halen we die er echter uit: we kunnen de speakers altijd nog wegen als we willen weten welke van Richie zijn, want die hebben loodbitumen aan de binnenkant.

Analoger
Over het resultaat van het regelmatige switchen tussen de twee luidsprekersets kan ik kort zijn. Het geluid blijft bij de fabrieks-speakers nogal tussen en aan de speakers hangen; het laag is trager en wordt sneller een brei (loopt dicht) waardoor het wel meer lijkt maar minder strak. Bij de gemodificeerde vallen die nadelen weg en komt de muziek lekker los van de speakers en is het laag behoorlijk strak. De kastresonantie die bij het fabrieksmodel te horen is bij sommige frequenties, blijft nu achterwege.Vooral stemmen komen veel mooier uit en er is meer rust (zwart) en lucht in de muziek. Het klinkt in feite analoger op de set van Richard. Ook het uitsterven van noten en het afbeelden van de ruimte (bijvoorbeeld galm) is mooier. Dat wordt dus de portemonnee trekken voor Hans. Ach, de knikkers moeten rollen zullen we maar zeggen.

Audiofiel

(deel 4 van 4)

En dan de set van Audiofiel Revisited. Hoe zou het Levinson-Classé huwelijk het doen met de gemodificeerde luidsprekers en CD-speler? Mijn verwachting is dat het nog beter zal klinken en die verwachting blijkt ook werkelijkheid: vooral trompetten en stemmen hebben nog wat meer lucht om zich heen en het klinkt nog een stukje meer analoog. Wat mij betreft nu nog wat meer af en toch nog een klasse meer, maar ik ben ook verwend. Vooral het middengebied is mooier, stemmen zijn luchtiger en koper blaast zoals het hoort te klinken.

Luistermoeheid
Richard heeft met deze modificatie een set die heel erg op elkaar is afgestemd en het maximale uit de Kenwoods haalt. Uit de Tannoys is misschien nog iets meer te halen met andere versterking, maar er is een flinke stap gezet met deze upgrade. Een noodzakelijke stap, want waar ik de vorige keer nog wel eens de neiging had het volume terug te schroeven, is die luistermoeheid vrijwel volledig verdwenen. Het is nu heerlijk luisteren en ook haaks op de sweetspot kun je op de bank genieten van de muziek. Met de luistersessie van de fabrieks-Tannoys treed die luistermoeheid nog steeds in, hoewel de Levinson-Classé de allerscherpste kantjes er een beetje van af haalt. Johnny_Bravo moet gewoon eerst zijn speakers upgraden. Hij weet nu wat ze kunnen doen. En het verschil met bijvoorbeeld de CD van Amos Lee is enorm.

Na al het muziekgeweld was Little Richie behoorlijk moe geworden en keerden wij zonder zonnetje weer huiswaarts. Ik hoop binnenkort Richard en Rian te mogen begroeten voor een luistersessie, al dan niet vergezeld door schoonzus Nicole.

Paulie

:o :o

Dat was erg gezellig en leerzaam als ik het zo lees. Dit moet je wel een kick geven richi want nu weet je daadwerkelijk wat je verbetering is t.o.v. de ongemodificeerde tannoy's.

Daarnaast leuk om te horen dat je voor pak hem beet 1.000,00 euro een wereld upgrade heb gedaan.
Als je dan bekijkt hoe de verschillen zijn tussen de Audiofiel set en die van jouw en daar de 2e hands prijzen naast zet doe je het absoluut niet slecht met de kenwood set.

groet

paul
Vincent SV 232, Onkyo TX-SR876 HT receiver, Squeezebox Touch Modified. Audio GD DAC, HDI Dune Prime 3. Front Genesis IM 8300 en Servo 12, Rear Infinity Renaissance 90. Intel SS4200 WHS server.

Bart_M

Erg leuk om te lezen.
Ook heel mooi dat je in een thuis situatie deze 2 sets met speakers naast elkaar kan horen.

Audiofiel

Citaat van: Krunk op april 25, 2005, 12:51:45
Erg leuk om te lezen.
Ook heel mooi dat je in een thuis situatie deze 2 sets met speakers naast elkaar kan horen.

Dat is vrij uniek aan zo'n luistersessie! Je verandert slechts 1 component om de verschillen te beluisteren.

Bart_M

Werden de speakers wel op precies dezelfde plaats gezet? Als ik de foto's zo zie is dat niet zo.

Richi

Citaat van: Paulie op april 25, 2005, 12:09:45
:o :o

Dat was erg gezellig en leerzaam als ik het zo lees. Dit moet je wel een kick geven richi want nu weet je daadwerkelijk wat je verbetering is t.o.v. de ongemodificeerde tannoy's.

Daarnaast leuk om te horen dat je voor pak hem beet 1.000,00 euro een wereld upgrade heb gedaan.
Als je dan bekijkt hoe de verschillen zijn tussen de Audiofiel set en die van jouw en daar de 2e hands prijzen naast zet doe je het absoluut niet slecht met de kenwood set.

groet

paul
Hoi Paul,

Het verhaal ligt financieel iets genuanceerder:
- Aanschaf Kenwood set € 1500
- Modificatie apparatuur en speakers € 1650 (inclusief stekkerblok en speakerkabels)

Maar dan nog klinkt dit beter dan de Marant PM-11 en SA-11 die ik thuis heb gehad met de kerst en die samen toch ook een slordige € 6500 moesten kosten. En dan had ik nog geen netsnoeren, stekkerblok, speakerkabels en speaker modificatie. Dus ik ben héééél tevreden!  ;D

Groetjes,
Richard
Woonkamer Apple TV 4K • Philips 55PUS8909 • Sonos Arc Ultra Classé attic Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Mac Mini M2 Roon • Marantz SA-11S2 • Parasound D/AC-2000 Ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • Elac Debut 6.2 • Philips 55POS9002 • Audioquest • Grimm • Philips Pronto Headphone Naim Atom HE • Focal Elegia • Focal Elear

Richi

Citaat van: Krunk op april 25, 2005, 13:28:13
Werden de speakers wel op precies dezelfde plaats gezet? Als ik de foto's zo zie is dat niet zo.
Ja, dat hebben we wel gedaan. Het scheelde niet veel met de gemodificeerde Tannoys waar ze stonden, maar toch.

Audiofiel

Citaat van: Krunk op april 25, 2005, 13:28:13

Dat komt omdat je ze niet tegelijkertijd op twee plaatsen tegelijk kunt zetten. ;)

Als je goed kijkt, zie je op de ene foto van Richie dat speakerpaar 1 staat te spelen en op die foto van mij dat paar 2 staat te spelen. We hebben ze natuurlijk verschoven voor het beste vergelijk en uiteraard netjes op de hotspot afgesteld.

Bart_M

Citaat van: Audiofiel op april 25, 2005, 13:44:57
Dat komt omdat je ze niet tegelijkertijd op twee plaatsen tegelijk kunt zetten. ;)

Jawel, alleen 1 plaats wordt moeilijker. ;D

Audiofiel

Nee, ik bedoel echt op twee plaatsen tegelijk. Je kunt op de foto's heel duidelijk zien dat het om 4 luidsprekers gaat. Dus heb je voor twee speakers ook twee plaatsen nodig.

Mijn punt is dus dat 4 speakers niet op 2 plaatsen tegelijk kunnen staan, wel op vier. ;)

Bart_M

Moest je de speakers anders opstellen voor een optimaal resultaat?
Of zijn er verder geen filteraanpassingen gebeurd qua fase ed.?

Audiofiel

Citaat van: Krunk op april 25, 2005, 13:53:53
Moest je de speakers anders opstellen voor een optimaal resultaat?
Of zijn er verder geen filteraanpassingen gebeurd qua fase ed.?
Geen fase-veranderingen. Het filter is puur verbeterd en niet qua ontwerp veranderd. Dus hellingen, crossover-frequenties e.d. zijn gelijk gebleven. Wel is het afstraalgedrag door betere componenten (allemaal in luister-richting) een stuk verbeterd. Dat heeft indirect te maken met fase, maar dan vooral met de versmering die in het oude filter aanwezig was.

Richi

UPDATE: Johnny_Bravo heeft vandaag ook zijn speakers laten ' doen' .  8)

Het was voor hem een bijzondere ervaring met Louis. Maar dat zal hij nog wel vertellen.  ;)

Audiofiel

Citaat van: Richi op april 26, 2005, 16:19:22
Het was voor hem een bijzondere ervaring met Louis. Maar dat zal hij nog wel vertellen.  ;)

Ik kan me er iets bij voorstellen. Ik ben benieuwd!

Johnny_Bravo

Mijn verhaal over de upgrade:

Gisteren (25/04/2005) heb ik mijn speakers toevertrouwd aan Louis.

Bij aankomst (mooi huis) rond 20.30uur, hebben we de speakers uitgeladen en raakte als snel aan de praat. Mij viel op dat hij bijzonder goed is in het vertalen van geluid naar woorden.
Hij vertelde me met wie hij allemaal gespeeld had (muzikanten) en met wie hij contact had. Ook de feedback die hij krijgt van muzikanten stelt hem in staat te groeien in zijn manier van luisteren.
Veel verhalen kwamen uit de "oude doos", maar was een genot om naar te luisteren.
Zijn map met correspondentie kwam ook naar voren en een dik pak mailtjes, kaarten en brieven van tevreden klanten werd tentoon gesteld.

Over de opbouw van de filters in de tannoys was hij niet echt te spreken.
"Verkeerde speelrichting van de kabels en elco's"....ook zijn "hersenvloeistof gevulde condensatoren" kwamen regelmatig naar voren.

Ik vroeg hem tussen de verhalen door wat hij allemaal met de tannoy's ging doen, maar dat werd toch niet tot in detail verteld. Wellicht vroeg ik hem te veel en kwam ik te bezorgd over. Een globale uitleg was het uiteindelijke resultaat.

De werkplaats was niet wat ik me ervan voorgesteld had, maar wel gestructureerd.
Wel een mooie ontvangst / demo-ruimte.
Ik had "gemengde gevoelens" toen ik wegreed zonder mijn tannoy's.
Dit terwijl ik het eindresultaat al had gehoord bij Richard.....Een riante verbetering  :o
Ik vind het ook een hele kunst om een speaker te verbeteren op de mindere punten zonder het karakter aan te tasten. De afstraling, het middengebied, het laag dat zoveel verder gaat en strakker blijft.....al met al, een knap resultaat.

Vandaag (26/04/2005) belde ik hem volgens afspraak op om na te gaan of het afgesproken tijdstip nog van toepassing was.
"We zijn er nog mee bezig, maar kom ze rond de klok van 15.30uur maar halen" zei hij.

Klokslag 15.30 uur stond ik ook voor zijn huis.
Louis en erik (?) waren nog wat aan het testen met de Tannoy's.

De ontvangst was rommelig en gehaast....wel netjes en correct, maar anders dan gisteren. Wederom stelde ik hem de vraag wat de wijzigingen waren en wat er allemaal vervangen was. Een globale lijst werd opgesomd.
- Filter gericht
- Elco vervangen voor een zwitsers product (Een uiterst goede, volgens hem)
- Filter ingepakt tegen magneet-stralen
- Kabels op "speelrichting" beluisterd en gemonteerd
- kabels ingepakt
- Kast verstevigd met bitumen op de resonantie-punten
- demping veranderd

De kast is helemaal uit elkaar geweest en louis verbaasde zich nog steeds over de kleine, maar essentiele blunders die Tannoy gemaakt had bij deze speaker

Omdat ik met een verbouwing bezig ben, heb ik mijn appratuur niet aangesloten staan en heb dus ook geen tijd en mogelijkheid de speakers te beluisteren.
Nog steeds heb ik gemengde gevoelens....Had ik het wel moeten doen ?

Had ik het niet gedaan, dan zou ik altijd met de gedachte blijven zitten dat het zoveel beter kan.

Louis (en richard),

Bedankt  ;)

Jiri

Citaat van: Johnny_Bravo op april 26, 2005, 17:41:35
De kast is helemaal uit elkaar geweest en louis verbaasde zich nog steeds over de kleine, maar essentiele blunders die Tannoy gemaakt had bij deze speaker
Nog steeds heb ik gemengde gevoelens....Had ik het wel moeten doen ?
Had ik het niet gedaan, dan zou ik altijd met de gedachte blijven zitten dat het zoveel beter kan.

Het lijkt me toch erg sterk dat Tannoy consequent fouten maakt bij het produceren van hun luidsprekers. Die gasten bouwen al meer dan 75 jaar luidsprekers. Ze zullen wel een reden gehad hebben om de speelrichting van de bekabeling te veranderen...toch? Is dan bij iedere speaker uit de TD serie de speelrichting omgedraaid?
Wel kan ik me voorstellen dat inpakken en afschermen van bepaalde onderdelen meer details en rust geeft, maar kijk uit dat ze niet wat van hun levendigheid verliezen.
Tsja...ik weet niet of je het had moeten doen. Misschien wel.
Ik ben heel erg tevreden met mijn TD12's. Maar misschien hebben deze jongens ook baat bij een modificatie.
Maar aan de andere kant. Tannoy is meer dan 5 jaar bezig geweest met het ontwikkelen van de TD serie. Ze hebben er goed over nagedacht.
Een modificatie kan niet anders dan een verandering met zich meebrengen. Misschien op het eerste gehoor een duidelijke verbetering, maar denk je er over een jaar nog net zo over?
Kijk maar eens op tweedehands Hifi sites. Het staat er bomvol met aangeboden gemodificeerde aparaten en speakers. Mensen doen ze dan toch wel weg na een loop van tijd.
Als jullie over een jaar nog net zo tevreden zijn als nu met deze modificatie, dan kom ik graag een keer luisteren en zal eens gaan praten met Louis Raatjes.

Groetjes,
Jiri
Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

Johnny_Bravo

Citaat van: Jiri op april 26, 2005, 18:22:03
Het lijkt me toch erg sterk dat Tannoy consequent fouten maakt bij het produceren van hun luidsprekers. Die gasten bouwen al meer dan 75 jaar luidsprekers. Ze zullen wel een reden gehad hebben om de speelrichting van de bekabeling te veranderen...toch? Is dan bij iedere speaker uit de TD serie de speelrichting omgedraaid?
Ze hebben het niet bewust gedaan, ze hebben er gewoon niet op gelet.

Citeer
Wel kan ik me voorstellen dat inpakken en afschermen van bepaalde onderdelen meer details en rust geeft, maar kijk uit dat ze niet wat van hun levendigheid verliezen.
Ze hebben juist veel meer levendigheid.
De luistermoeheid die al snel optreedde, is totaal verdwenen.
Het filter zit pal achter het magneet.

Citeer
Tsja...ik weet niet of je het had moeten doen. Misschien wel.
Ik ben heel erg tevreden met mijn TD12's. Maar misschien hebben deze jongens ook baat bij een modificatie.
Maar aan de andere kant. Tannoy is meer dan 5 jaar bezig geweest met het ontwikkelen van de TD serie. Ze hebben er goed over nagedacht.
Het ontwerp is goed....de basis is goed, anders was louis er niet eens aan begonnen.
Louis is 6 uur met de speakers bezig geweest....vertaal dat is in het productie-proces van Tannoy ?

Citeer
Een modificatie kan niet anders dan een verandering met zich meebrengen. Misschien op het eerste gehoor een duidelijke verbetering, maar denk je er over een jaar nog net zo over?
Een verbetering is het zeker....ik heb het geluk (en Richard ook) dat we voor en na de modificatie met elkaar konden vergelijken

Citeer
Kijk maar eens op tweedehands Hifi sites. Het staat er bomvol met aangeboden gemodificeerde aparaten en speakers. Mensen doen ze dan toch wel weg na een loop van tijd.
Als jullie over een jaar nog net zo tevreden zijn als nu met deze modificatie, dan kom ik graag een keer luisteren en zal eens gaan praten met Louis Raatjes.
Als ik ze niet had laten modificeren, had ik ze verkocht  ;)
Je bent altijd welkom voor een luistersessie....
Ik wil ze zelfs in de auto gooien en bij jou komen vergelijken met de TD12.

Jiri

Citaat van: Johnny_Bravo op april 26, 2005, 18:47:37
Ze hebben het niet bewust gedaan, ze hebben er gewoon niet op gelet.
Ze hebben juist veel meer levendigheid.
De luistermoeheid die al snel optreedde, is totaal verdwenen.
Het filter zit pal achter het magneet.
Het ontwerp is goed....de basis is goed, anders was louis er niet eens aan begonnen.
Louis is 6 uur met de speakers bezig geweest....vertaal dat is in het productie-proces van Tannoy ?
Een verbetering is het zeker....ik heb het geluk (en Richard ook) dat we voor en na de modificatie met elkaar konden vergelijken
Als ik ze niet had laten modificeren, had ik ze verkocht  ;)
Je bent altijd welkom voor een luistersessie....
Ik wil ze zelfs in de auto gooien en bij jou komen vergelijken met de TD12.

Aha. Ik snap het.... Ik geloof je... ;D

Nu is de vraag. Is het interieur van een TD8, TD10 en TD12 identiek aan elkaar. Met andere woorden. Zit het filter in een TD12 ook achter de magneet? Zitten de draden daar ook verkeerd om. Treed er ook dezelfde kastresonantie op bij een TD12. Ik heb ze er nooit op kunnen betrappen. Weet jij dat? Weet louis dat?
Heeft Louis wel eens een TD12 gemodificeerd?
Een hoop vragen... Ik weet het.... ::) Je bent altijd welkom voor een vergelijk... Maar ik wil eerst een andere versterker kopen, voordat we echt kunnen gaan luisteren...
Ik houd je op de hoogte...

Groetjes,
Jiri

Johnny_Bravo

Hoi Jiri,

Kastopbouw is identiek (tenminste....van de TD10, die heb ik ook gehad).
Het filter zit op dezelfde plaats omdat er een matrix in de kast zit en daardoor geen andere plaats is voor het filter.

Bij de bekabeling is domweg niet gelet op de speelrichting, omdat ze daar waarschijnlijk niet in geloven.

De TD8 was de eerste Tannoy uit de Dimension serie die hij gemodificeerd heeft.
Tenminste....die van Richard.
Hij heeft er vreselijk veel uren in gestoken omdat hij de speaker geweldig vindt, qua opbouw en uiterlijk. Hij gaat binnenkort een ontwerp maken met de units van de Tannoy Monitor Gold (ook dual concentric).

Ik hoor het wel als je een nieuwe amp hebt.....ik kom graag eens langs.

Groet,

Hans