audiofiele volumeknop

Gestart door roland p, maart 31, 2005, 10:42:44

Vorige topic - Volgende topic

reMC

Citaat van: Audiofiel op april  1, 2005, 11:03:08
Remko, heb je echt geen idee wat er in een versterker gebeurt?

Eehmm..

Citeer
De voorversterker is een spanningsversterker, buffer, volumeregeling en impedantie-aanpasser (en nog wat eigenschappen). De eindversterker is een spanningsversterker en stroomversterker (en nog wat eigenschappen).

Wel een beetje dus ;) Maar ik raakte een beetje de draad kwijt door die trafo/passieve verhalen.

BMW850

Citaat van: reMC op april  1, 2005, 11:06:16
Eehmm..

Wel een beetje dus ;) Maar ik raakte een beetje de draad kwijt door die trafo/passieve verhalen.

Ik ben ook op zoek naar een andere voorversterker of eerst een andere volumeregelaar dan de alps die ik er nu in heb zitten, hier heb je een paar links.

http://www.dact.com
http://www.acoustic-dimension.com/
http://www.thel-audioworld.de/bauteile/regler/Potis.htm

Of een Magnetic Volume Control TX102 van Stevens & Billington.
http://www.stevens-billington.co.uk/page102.htm

Of een Transformer Based Passive Pre-amp van Bent.
http://www.bentaudio.com/parts/noh.html
http://www.bentaudio.com/index2.html

Zijn er mensen met ervaring met deze Transformer Based Passive Pre-amp voorversterkers?

Rudy
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

reMC

Citaat van: BMW850 op april  1, 2005, 16:11:50
Zijn er mensen met ervaring met deze Transformer Based Passive Pre-amp voorversterkers?

Nope, alleen met de Silver Rock. Wel bedankt voor die linkjes, kan ik eens andere merken die hetzelfde doen bekijken.. :D

oud_account_1

Citaat van: Audiofiel op april  1, 2005, 10:32:27
Grappig! Dus jij wil al helemaal geen eindversterker gebruiken, dat doet alleen maar afbreuk.
Nee, ik wil niet eerst onnodig verzwakken; geen enkele eindversterker die ik ken verzwakt het signaal.

Citeer
Misschien kun je de speakers rechtstreeks op de bron zetten, dat is helemaal een korte signaalweg. ;D
Dat zou ik graag willen, maar mijn speakers hebben een te lage impedantie EN en te laag rendement :)

Citeer
Overigens werken de betere voorversterkers gewoon met variabele versterkingsfactoren, dus daar hoeft het signaal niet eerst maximaal verzwakt te worden, maar wordt de gain gevarieerd.
Ken jij de schema's van de 'betere' voorversterkers dan?
Ik niet, maar ik ken maar heel weinig principe schema's van versterktrappen waarin de versterkingsfactor absoluut gezien kleiner dan 1 te krijgen is.

Maximaal verzwakken is trouwens niet zo moelijk, dat doe je met een kortsluiting ;D
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

oud_account_1

Citaat van: reMC op april  1, 2005, 10:00:25
Zo werken 95% van de versterkers toch gewoon?
Volgens mij wel, de andere 5% zijn dan de 'goede' voorversterkers die Audiofiel kent...  >:D
(en misschien de silver rock, maar die heb ik nooit gehoord)
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

reMC

Squadra, wellicht kan jij antwoord geven op de vragen die ik hier stel:

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=28473.msg369210#msg369210

Ben toch wel heel benieuwd...:)

Erik van Voorst (in memoriam)

Remco die vragen ZIJN toch beantwoord  ???

Ik zou aanraden als je echt inhoudelijk bent ge-interesserd in audioproducten om eens een boekje hier en daar te kopen...

Enfin...nog even antwoord.....
Een volumeregeling...laten we even voor het gemak een stapjes-volumeregelaar pakken...zal in iedere stand het signaal over een weerstand schakelen....een weerstand is het ergste product wat er bestaat en zeker in de signaalweg....hij is onderhevig aan temperatuur waardoor hij bijvoorbeeld af gaat wijken en hij kan inductie geven wat ook weer voor ellende zorgt....enz enz enz...kortom..AFBREUK aan het signaal...dat is even het belangrijkste om te weten.

Nu kun je superweerstanden kopen of een ander concept bedenken en zie daar je Silver Rock

Echter een ACTIEVE voorversterker welke versterkt heeft EN een volumeregeling EN een versterkingsfactor en nog wat meer " gekkegeid" in de praktijk zorgt dit voor bv. een bepaalde Dynamiek welke een PASSIEVE niet geeft....

Open anders een Topic hierover en vraagt de echte techneuten om nog meer info....probleem is dat je dan wel over elke zin een nieuwe vraag genereert (niet hatelijk bedoeld!!!!)

a
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

reMC

Dit is meer info dan er al was hoor ;)

Bedankt :D

oud_account_1

Citaat van: reMC op april  1, 2005, 19:51:15
Squadra, wellicht kan jij antwoord geven op de vragen die ik hier stel:

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=28473.msg369210#msg369210

Ben toch wel heel benieuwd...:)

Citaat van: reMC op maart 31, 2005, 22:32:11
Citeer
Het verschil is dat de Silver Rock NIETS versterkt maar afzwakt....ahum...begrijp je het nog... ;)
Tot hier snap ik het, maar wat gebeurt er dan? ;D
Ik zal eens proberen om dat met een rekenvoorbeeld te doen...
Stel, we hebben een calculator die op 3 decimalen nauwkeurig is.
Als we dan eerst 100x verzwakken (delen) en daarna 100x versterken (vermenigvuldigen), dan staat dat gelijk aan 1x versterken.

ingangna verzwakkerna versterker
000
0.250.0030.3
0.50.0050.5
0.750.0080.8
10.011
Zoals je ziet gaat het mis als aan de ingang een getal aangeboden wordt waarbij (o.a.) de 2e decimaal is gebruikt, door de deling aan het begin raak je informatie kwijt.
Met de vermenigvuldiging erna krijg je dat niet meer terug.
Je zou kunnen zeggen dat er informatie onder de ruisdrempel verdwijnt (alhoewel ruistapijt hier misschien een betere uitdrukking is :))
Hoe verder je de volumeregeling 'dicht draait', hoe groter de verzwakking wordt en daarmee verlies je steeds meer informatie.
Omdat je bij een passieve regeling niet zo sterk verzwakt (als bij aktieve regelingen) verlies je daarom minder informatie, ook bij een laag volume.

Citeer
En verder..in de Silver Rock zit toch ALLEEN een trafo en draad..en een volumeknop? Ik dacht dat de trafo-volumeregeling ook gewoon trafo+volumeschakelaar was...ik snap echt niet wat het verschil maakt  :-[
Ik ken die Silver Rock niet, maar ik verwacht eigenlijk dat daar ook een schakelaar in zit. Het woord volumeknop zegt alleen maar dat het een knop is, niet dat er aan de andere kant al dan niet een schakelaar zit :)

Citeer
Sorry...maar waar gaat het fout met de volumeregeling? Ofwel; waarom liever actief dan passief?
Omdat passief gevoeliger is voor afwijkingen t.o.v. de ideale situatie (b.v. bron met hogere uitgangsweerstand of kabels met een hogere capaciteit.)
Het zal dus veel minder vaak matchen dan een actieve pre.
Daarnaast heb je voor een passieve regeling een draaischakelaar nodig (geen AB), of een systeem met relais (geratel bij wijzigen volume).
Volgens mij zou je het kunnen vergelijken met jouw favoriete versterker... als je aan de voorwaarden voldoet die gesteld worden, dan heb je een bijna ideale oplossing.

Wijx wondere wereld

Zilver rock intern, Simpele stappenschakelaar in combinatie met een trafo. Beetje hetzelfde als jij mee bezig bent/was.
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

Wowly

Ik heb mijn UcDversterker gebouwd met een passieve "voorversterker". eigenlijk is het een geintegreerde versterker geworden. Mijn idee was niets aan het signaalbeeld toe te voegen en zo zo min mogelijk te beinvloeden. Tussen signaal en versterking zitten nu 2 Dale weerstandjes per kanaal. Dat zal best wat vervorming geven maar toch zeker minder als een geheel opgebouwde voorversterker. Beetje de minimalistische aanpak. Erg lastig omdat de componenten de dienst gaan uitmaken. Beetje het 47-Labs verhaal. Ik heb niet het idee dat een houten volumeknop hier wat aan toevoegd of juist aan afdoet.

"Beaks"daarentegen zeker wel!

Audiofiel

Citaat van: squadra op april  2, 2005, 01:20:31
Zoals je ziet gaat het mis als aan de ingang een getal aangeboden wordt waarbij (o.a.) de 2e decimaal is gebruikt, door de deling aan het begin raak je informatie kwijt. Met de vermenigvuldiging erna krijg je dat niet meer terug.
Je zou kunnen zeggen dat er informatie onder de ruisdrempel verdwijnt (alhoewel ruistapijt hier misschien een betere uitdrukking is :))
Typisch 1 april verhaal. Dit kun je onmogelijk serieus bedoelen. ;D
Ik was er bijna ingetrapt. ROTFLOL!
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Erik van Voorst (in memoriam)

Grappig...dat je "Beaks" aanhaalt...dat is dus precies hetzelfde principe als de volumeknop
nl.  IN DE VOLUMEKNOP  zit weer een zware messing knop..... ;)

Die Beaks heb ik nooit begrepen zijn ze misschien ontworpen omdat de Totem toch te veel resoneerde
......je haalt dus weer de bewust gebouwde resonantie weg...... ???

Hoeft geen betoog dat deze dingen niets doen bij een solide gebouwd apparaat.... ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Audiofiel

Die Beaks zijn zoiets als het mooie houten kistje bij een Siltech. Geen enkel effect op het geluid, maar voor de eigenaar er van zal het toch effect hebben op de geluidsbeleving.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

oud_account_1

Citaat van: Audiofiel op april  2, 2005, 08:42:32
Typisch 1 april verhaal. Dit kun je onmogelijk serieus bedoelen. ;D
Ik was er bijna ingetrapt. ROTFLOL!

mjah, toch wel, helaas.
Kan jij even uitleggen waarom een passieve volumeregeling met transformatoren dynamischer klinkt op lage volumes, ik ben toch wel benieuwd.

Audiofiel

Citaat van: squadra op april  2, 2005, 09:19:07
Kan jij even uitleggen waarom een passieve volumeregeling met transformatoren dynamischer klinkt op lage volumes, ik ben toch wel benieuwd.
Nee, dat kan ik niet uitleggen. Een passieve voorversterker klinkt namelijk niet dynamischer. ;D

Wowly

Tja, beaks vond ik tot gisteren ook enorme onzin, maar is gewoon goed te horen. Ik kan het ook niet helpen. Of ik nu ook stukjes metaal en hout ed op mijn boxen ga zetten om de materiaalspecifieke resonantie op te wekken is een ander verhaal...

Overigens, beaks zijn zeker niet voorbehouden aan totem.

Een kennis van me heeft met enkele audiofiele vrienden alles geprobeerd, tot aan verpakte leverworsten aan toe ;D

Ze dachten echter (net als ik) dat het een mindfuck zou zijn, maar een serieuze blinde testen was discriminatief in 9 van de 10 gevallen :o :o :o

Ik beschouw ze niet als toevoeging, maar meer als een expiriment in resonantieverschijnselen.

Laat je wel begeleiden door de juiste mensen, anders let je op de verkeerde zaken!

CiteerDie Beaks heb ik nooit begrepen zijn ze misschien ontworpen omdat de Totem toch te veel resoneerde
......je haalt dus weer de bewust gebouwde resonantie weg...... Huh

Hoeft geen betoog dat deze dingen niets doen bij een solide gebouwd apparaat.... Grin

Zoals ik al zei, laat je begeleiden door de juiste mensen. De Beaks laten juiste materiaaleigen resonantie's weer resoneren, en dit is (grappig genoeg) hoorbaar. Ze zijn niet ontworpen om resonantie's weg te halen maar juist te versterken!!

Zo zie je maar weer, we ouwehoeren maar wat raak ;)

CiteerDie Beaks zijn zoiets als het mooie houten kistje bij een Siltech. Geen enkel effect op het geluid, maar voor de eigenaar er van zal het toch effect hebben op de geluidsbeleving.
Valt mee een beetje van je tegen audiofiel >:D Ik dacht dat je de (beperkte) waarde hiervan toch wel zou weten..........
't zal waarschijnlijk wel komen door de snelle indruk die je krijgt van de totem-demonstratie van de VAD-show. Het kost gewoon tijd om uit te proberen. Ik had destijds ook het "snake-oil" gevoel erbij.

gewoon leuk om te proberen, verder voegt het weinig toe (hoogstens wordt het luisteren wat makkelijker)

Audiofiel

Citaat van: Wowly op april  2, 2005, 09:45:55
Valt mee een beetje van je tegen audiofiel >:D Ik dacht dat je de (beperkte) waarde hiervan toch wel zou weten..........
't zal waarschijnlijk wel komen door de snelle indruk die je krijgt van de totem-demonstratie van de VAD-show. Het kost gewoon tijd om uit te proberen. Ik had destijds ook het "snake-oil" gevoel erbij.

Ik heb de beaks niet alleen op de VAD gehoord, ook bij iemand thuis. En waar we ze ook plaatsten (op-naast-onder), nergens veranderde het geluid, behalve op 1 plek. Maar dat was toen iemand er 1 op de bank had laten slingeren en er op ging zitten. Dat klonk erg... natuurgetrouw. ;D

Sorry. Misschien ben ik wel een nuchtere Groninger. Als ik een verschil hoor, ben ik de eerste om het toe te geven. Hoor ik het niet, dan zeg ik dat ook. ;)

Harry HT

Moet het van hout zijn om mooi te zijn? O ja, en mooi te klinken :)

Dit vind ik een audiofiele volumeknop   8)

Gegroet,

Harry

De mooiste
HT & DVD links verzameld

Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

reMC

Citaat van: Erik van Voorst op april  1, 2005, 20:17:41
Een volumeregeling...laten we even voor het gemak een stapjes-volumeregelaar pakken...zal in iedere stand het signaal over een weerstand schakelen....

Zoals de Gaincard doet?

Citaat van: squadra op april  2, 2005, 01:20:31
Stel, we hebben een calculator die op 3 decimalen nauwkeurig is.
Als we dan eerst 100x verzwakken (delen) en daarna 100x versterken (vermenigvuldigen), dan staat dat gelijk aan 1x versterken.

ingangna verzwakkerna versterker
000
0.250.0030.3
0.50.0050.5
0.750.0080.8
10.011
Zoals je ziet gaat het mis als aan de ingang een getal aangeboden wordt waarbij (o.a.) de 2e decimaal is gebruikt, door de deling aan het begin raak je informatie kwijt.
Met de vermenigvuldiging erna krijg je dat niet meer terug.

Duidelijk!

Citeer
Ik ken die Silver Rock niet, maar ik verwacht eigenlijk dat daar ook een schakelaar in zit. Het woord volumeknop zegt alleen maar dat het een knop is, niet dat er aan de andere kant al dan niet een schakelaar zit :)

Ok, mag ik je nog lastig vallen door te vragen wat voor functie deze schakelaar heeft?

Citeer
Volgens mij zou je het kunnen vergelijken met jouw favoriete versterker... als je aan de voorwaarden voldoet die gesteld worden, dan heb je een bijna ideale oplossing.

Hmm ok, de gaincard heeft toch ook een passieve volumeregeling? Werkt dit IN PRINCIPE hetzelfde als bij bijvoorbeeld de Silver Rock of is het niet te vergelijken?

Ik weet het, ik heb veel vragen maar ben gewoon nog niet technische goed onderlegd, ben echter wel geintresseerd

oud_account_1

Citaat van: reMC op april  2, 2005, 12:04:44
Zoals de Gaincard doet?
Op de site staat niet of het verzwakken met weerstanden of een transformator gedaan wordt, maar ik gok op weerstanden:
Citaat van: http://www.sakurasystems.com/products/47amp.html
Attenuators: 12-steps for each channel

Citeer
Ok, mag ik je nog lastig vallen door te vragen wat voor functie deze schakelaar heeft?

Hmm ok, de gaincard heeft toch ook een passieve volumeregeling? Werkt dit IN PRINCIPE hetzelfde als bij bijvoorbeeld de Silver Rock of is het niet te vergelijken?
Met de schakelaar kies je één van de aftakkingen, dat principe geldt voor beide schakelingen. ;D
Bij een regeling met weerstanden ziet de bron altijd dezelfde belasting, bij transformatoren is de belasting afhankelijk van welke aftakking er gekozen is.
Beide hebben zo hun problemen; weerstanden ruisen en een transformator is niet perfect lineair

reMC

Citaat van: squadra op april  2, 2005, 17:42:06
Op de site staat niet of het verzwakken met weerstanden of een transformator gedaan wordt, maar ik gok op weerstanden:Met de schakelaar kies je één van de aftakkingen, dat principe geldt voor beide schakelingen. ;D
Bij een regeling met weerstanden ziet de bron altijd dezelfde belasting, bij transformatoren is de belasting afhankelijk van welke aftakking er gekozen is.
Beide hebben zo hun problemen; weerstanden ruisen en een transformator is niet perfect lineair

Dank je.

Jij kent de Gaincard ook toch? Zou het zin hebben om de volumeregeling te modificeren naar een met een trafo? Ik weet immers dat die volume-trafo's van AC voor mij EXTREEM goed werken..maar ook op de Gaincard?

oud_account_1

Citaat van: reMC op april  2, 2005, 19:23:33
Dank je.

Jij kent de Gaincard ook toch? Zou het zin hebben om de volumeregeling te modificeren naar een met een trafo? Ik weet immers dat die volume-trafo's van AC voor mij EXTREEM goed werken..maar ook op de Gaincard?

Ik ken de Gaincard wel, maar heb 'm nooit gehoord.

Het lijkt mij een bijzonder leuk experiment, maar je moet je afvragen of je het wilt.
De kans bestaat dat het je niet bevalt en dan loop je meteen het risico dat je -na het openen en solderen in het binnenste van de amp- (voor je gevoel?) de magie van de gaincard verliest.

Tenzij je voor een halfslachtig experiment gaat; volumeregeling v/d gaincard vol open en dan een volumetrafo ervoor.
Maar ja, dan is het weer mogelijk dat je dan het slechtste van beide oplossingen krijgt, en daarmee een mogelijke verbetering niet bemerkt.

Eigenlijk veel woorden om aan te geven dat ik je hiermee niet echt kan helpen :)

Wowly

CiteerIk heb de beaks niet alleen op de VAD gehoord, ook bij iemand thuis. En waar we ze ook plaatsten (op-naast-onder), nergens veranderde het geluid, behalve op 1 plek. Maar dat was toen iemand er 1 op de bank had laten slingeren en er op ging zitten. Dat klonk erg... natuurgetrouw. Grin
;D ;D ;D ;D

Toch maar even zeggen, beaks zijn niet zozeer de raketjes van totem, maar zijn bepaalde items met een bepaalde eigenresonantie, zoals hout, metaal etc etc.

[repeatmodus]Het is alleen leuk om mee te spelen, niet om op je boxen te laten liggen en zo je speakers te tunen, daarvoor zijn de verschillen veel te klein[repeatmodus uit]

Ik zou ZEKER NIET aan de gaincard gaan sleutelen, de uitgekkeinde samentstelling is meteen weg. Je denkt het toch zeker niet beter te weten dan de ontwerper????? (anders had die die aanpassing allang gemaakt, dat kan er echt wel vanaf voor die prijs! :o

reMC

Citaat van: squadra op april  2, 2005, 19:53:21
Ik ken de Gaincard wel, maar heb 'm nooit gehoord.

Het lijkt mij een bijzonder leuk experiment, maar je moet je afvragen of je het wilt.
De kans bestaat dat het je niet bevalt en dan loop je meteen het risico dat je -na het openen en solderen in het binnenste van de amp- (voor je gevoel?) de magie van de gaincard verliest.

Tenzij je voor een halfslachtig experiment gaat; volumeregeling v/d gaincard vol open en dan een volumetrafo ervoor.
Maar ja, dan is het weer mogelijk dat je dan het slechtste van beide oplossingen krijgt, en daarmee een mogelijke verbetering niet bemerkt.

Eigenlijk veel woorden om aan te geven dat ik je hiermee niet echt kan helpen :)

Bedankt voor het meedenken!

Ik zal eens vragen bij Audio-Cube, die beide merken (47&AC) verkoopt. Ik denk dat zij er wel al mee hebben geëxperimenteerd.