audiofiele volumeknop

Gestart door roland p, maart 31, 2005, 10:42:44

Vorige topic - Volgende topic

Wowly

Dit soort knoppen worden waarschijnlijk veel verkocht aan mensen met veel geld en weinig hersenen. (veel voorkomende combinatie volgens mij ;)).

Ik zou willen dat ik het lef had om zulke dingen te gaan verkopen, liep ik ook eens binnen ;D

Dit soort zaken beschadidgt wel het high end gebeuren, niet meer serieus te nemen zo :-[
En dat terwijl er veel bedrijven veel energie/geld/risico in steken om goede producten op de markt te brengen.

Erik van Voorst (in memoriam)

....hahaha... ;D..gaan we .....als volumeregeling perfect.....niet als voorVERSTERKING...
dat is een heel groot verschil ;)

De combinatie is een walhalla...maar weer peperduur dus..... >:(

Zelfs met een Wadia cd-speler (incl. vv)...krijg je never nooit de magie ......is/klinkt als passief.... >:(

Het kan best zijn dat het een latere voorversterker was....maar ik heb volgens mij ergens 28 horen vallen ...ik zal van het week-end het type eens vragen
(ik was met een audiovriend...die de nummers onthoudt .... ;)

Ik schrok zelfs van het resultaat want het was een peperdure!!!
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

reMC

Citaat van: Vigier op maart 31, 2005, 19:20:25
Bij de weg: "handgeselecteerd" is ook zo'n mooie term. Als ik een eindversterker bouw, dan zijn alle componenten ook handgeselecteerd. De meeste componenten pak ik namelijk met de hand uit een bakje waar er meer in zitten.... Ik HAD dan dus ook een andere kunnen pakken, vandaar: handgeselecteerd.

Waar staat 'handgeselecteerd'?

En inderdaad jongens, die knop is duur maar de rest van hun componenten zijn wat mij betreft absoluut de moeite waard! Hun trafo's bijvoorbeeld zijn wat mij betreft legendarisch, ik heb er niet veel gehoord maar dit zijn de eerste die ik ken die niets beperken in de muziek, alles wordt er naar mijn idee beter op.

En tjsa, ik zeg niet dat jullie het doen maar reken ze niet af op de prijs in vergelijking met het aantal componenten. Hier komt het weer: vrijwel alles is naar hun specificaties gemaakt, het meeste ook nog eens met de hand. Ze wikkelen bijvoorbeeld hun eigen trafo's met 'custom made' zilverdraad.

Ik vind het gewoon altijd jammer dat mensen die kopen bij merken die het anders dan anders doen bijna worden uitgelachen met: "ze zijn er ingetrapt".

@ Erik,

Volgens mij heb ik het nog niet zo begrepen allemaal ;D

Maar nogmaals de vraag; de Silver Rock is toch gewoon een trafo met zilverdraad en niet meer? Ik snap dat dit verschilt van louter volumeregeling maar WAAR zit dat verschil 'm in?

oud_account_1

Citaat van: Erik van Voorst op maart 31, 2005, 15:43:31
Door een trafo te gebruiken heb je in elke stand een perfecte weerstand....iets wat een audiofiel nastreeft....het geluid blijft exact hetzelfde klinken qua karakter....dus niet een afwijking in de frequentie... :o...bij harder draaien (of zachter) van je cd-tje

Niet helemaal, met het kiezen van een andere tap (aansluiting op de trafo) verandert de belasting die de bron ziet.
De verandering is alleen veel kleiner dan met een normale potmeter (= serieweerstand)
Misschien is het karakter ook anders, dat is althans waar ik op hoop bij het maken van mijn eigen voorversterker :D
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

Hoi

Het verschil is dat de Silver Rock NIETS versterkt maar afzwakt....ahum...begrijp je het nog... ;)

Het is wel een beetje erg basis omdat in dit verband uit te leggen...maar een Actieve voorversterker
versterkt door middel van transistors en/of buizen het signaal zodat het prima aangeboden kan worden aan de eindversterker....een Passieve is zoveel mogelijk een rechte draad......zeg maar een ideaal wat geen ideaal blijkt te zijn.... ;D (komt o.a. door de volume-regeling.....aha.. ;).)

Deze enorme prijzen....Ik veroordeel absoluut de prijsstelling niet...JE HOEFT HET NIET TE KOPEN.... ;)

Ook geloof ik niet in het verpesten van de HIGH FI / HIGH END SCENE....sterker nog....dit zijn de fabrikanten die anderen de gelegenheid geven om het concept goedkoper uit te werken.....dit soort jongens worden echt niet schathemelrijk....

Wilson en Neil zijn rijk geworden door hun lagere segment speakerverkoop...die paar top sets zijn hun vlaggeschepen
waarvan zij er af en toe een verkopen aan een rijke jongen....so what.....
(in Nederland slechts EEN Osiris en EEN Sentinel)

Wij "echte" audiofielen hebben een bepaald budget en 9 van de 10 maal komt dat niet in de buurt van deze " over the top"  prijzen....dus heeft zo een audiofiel product niet zoveel bestaansrecht....dus geen marktbepaler..... ;D

@Squadra

Forgive me....een echte techneut ben ik nou ook weer niet...ik hobbel ook maar mee...... ;)
Tegen die tijd zou ik graag van je ervaringen willen leren....

@ Remco

Ik lach je om de dooie dood niet uit....je hebt een keuze gedaan waar is over nagedacht....een hoop andere mensen kopen op naam en faam....

Echter schuilt er meteen het gevaar in als je het product met (te veel??) verve gaat verdedigen...daar zijn we met zijn allen nu wel achter....

@ Joris

Handgeselecteerd is een terechte term...als je een bepaalde waarde wilt hebben in een schakeling dan heb je als consument een benadering omdat je uit een bakje koopt .....maar als fabrikant kun je de waarde exacter kiezen (=selecteren) omdat je er honderden/duizenden  hebt ingekocht...wat zeker een beter resultaat geeft !!!!
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

NeonKnight

Heren,

Mag ik jullie van harte bedanken? Ik zat me een beetje te vervelen, maar heb schuddebuikend onder mijn bureau gelegen van het lachen  ;D
Niet lullig bedoeld, hoor maar ik zat me even af te vragen hoe ik dit aan mijn vriendin zou brengen...  ^-^  ;)

Ik heb daarnet een stel (goede) speakers teruggebracht naar de winkel omdat de kleur haar niet aanstond en moest haar laatst even afleiden met iets anders toen ik 10 WBTs aan "moest" schaffen (waar ze bij stond) terwijl er ook een veel goedkopere oplossing werd aangeboden. Toen ik een eindversterker kocht was de (oprechte) vraag: "die had je toch al?".  ;D

...en dan thuiskomen met de opmerking dat ik een nieuwe volumeknop wil kopen. Alleen dat al is genoeg om me behoorlijk hard te laten gniffelen.

...maar dan aankomen met iets wat er uitziet als een knop van een kastje dat je ouders in de jaren 80 hebben weggegooid. Schaterlachen.

...en dan de prijs!  ;D  :o ROTFL

[politieke correctheid aan]
Begrijp me niet verkeerd: als iets een goede verbetering met zich meebrengt, dan moet je dat vooral doen.
En het kan soms in niet-voor de hand liggende zaken te maken hebben (of tenminste voor leken als ik niet-voor de hand liggend).
Ik pretendeer niet enige kennis te hebben van houten volumeknoppen.
[/politieke correctheid uit]

Hè, dat lucht echt op even hard lachen  :)

Mvrgr,
Koen.
Meridian 565 z3 | Classé CAV-75 | Eichmann six interlinks | Monitor audio in-wall en in-ceiling speakers

oud_account_1

Citaat van: Erik van Voorst op maart 31, 2005, 19:56:43
Het is wel een beetje erg basis omdat in dit verband uit te leggen...maar een Actieve voorversterker
versterkt door middel van transistors en/of buizen het signaal zodat het prima aangeboden kan worden aan de eindversterker....een Passieve is zoveel mogelijk een rechte draad......zeg maar een ideaal wat geen ideaal blijkt te zijn.... ;D (komt o.a. door de volume-regeling.....aha.. ;).)
Een aktieve voorversterker kan je opsplitsen in 2 delen, eerst een verzwakker (de potmeter) en daarna een versterker met een vaste versterkingsfactor.
Stel dat die versterking 100x is (20 dB), dan moet je eerst 20dB verzwakken om toch op 0dB (1x) uit te komen.
Heel kort door de bocht: dat vind ik zonde, je laat 20dB aan informatie in de ruis verdwijnen, wat voor mij het verlies aan dynamiek bij lage volumes verklaard.

Citeer
Forgive me....een echte techneut ben ik nou ook weer niet...ik hobbel ook maar mee...... ;)
Tegen die tijd zou ik graag van je ervaringen willen leren....
Hehe ik heb het heel erg druk, projekt ligt al weken stil.
Misschien moet ik eerst maar een 24 stappen-schakelaar kopen, dan is in ieder geval te horen of die trafo's een beetje klinken.
Het gaat wel ff duren voor ik eraan toe ben om de microcontroller te programmeren, er liggen nog bergen werk te wachten :)
Nu ik de TAG van Blue gekocht heb is het nog minder belangrijk om het af te maken.

Citeer
Handgeselecteerd is een terechte term...als je een bepaalde waarde wilt hebben in een schakeling dan heb je als consument een benadering omdat je uit een bakje koopt .....maar als fabrikant kun je de waarde exacter kiezen (=selecteren) omdat je er honderden/duizenden  hebt ingekocht...wat zeker een beter resultaat geeft !!!!
Joris heeft wel een punt.
Handgeselecteerd is een leuke term voor 'veel goedkoper dan af-fabriek met dezelfde specs', en je kan het ook inzetten als marketing-b.s.
Volgens mij heb ik dit al eens verteld, ik heb op een R&D afdeling gewerkt van een bedrijf waar calibratieapparatuur gemaakt werd.
Daar bleek dat het goedkoper was om zenerdiodes te kopen met een normale tolerantie, en dan zelf daarbinnen weer een selectie te doen op nauwkeuriger specificaties, dan om ze volgens die specs te kopen.
Als je het zelf doet, kan je trouwens ook 'paartjes' bij elkaar zoeken, die t.o.v. elkaar hetzelfde meten terwijl de absolute waarde minder belangrijk is (b.v. de eindtorren voor Pass Labs klonen).
Het is dus niet per sé b.s.
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

Citaat van: NeonKnight op maart 31, 2005, 21:52:30
Heren,

Mag ik jullie van harte bedanken? Ik zat me een beetje te vervelen, maar heb schuddebuikend onder mijn bureau gelegen van het lachen  ;D
Niet lullig bedoeld, hoor maar ik zat me even af te vragen hoe ik dit aan mijn vriendin zou brengen...  ^-^  ;)

Ik heb daarnet een stel (goede) speakers teruggebracht naar de winkel omdat de kleur haar niet aanstond en moest haar laatst even afleiden met iets anders toen ik 10 WBTs aan "moest" schaffen (waar ze bij stond) terwijl er ook een veel goedkopere oplossing werd aangeboden. Toen ik een eindversterker kocht was de (oprechte) vraag: "die had je toch al?".  ;D

...en dan thuiskomen met de opmerking dat ik een nieuwe volumeknop wil kopen. Alleen dat al is genoeg om me behoorlijk hard te laten gniffelen.

...maar dan aankomen met iets wat er uitziet als een knop van een kastje dat je ouders in de jaren 80 hebben weggegooid. Schaterlachen.

...en dan de prijs!  ;D  :o ROTFL

[politieke correctheid aan]
Begrijp me niet verkeerd: als iets een goede verbetering met zich meebrengt, dan moet je dat vooral doen.
En het kan soms in niet-voor de hand liggende zaken te maken hebben (of tenminste voor leken als ik niet-voor de hand liggend).
Ik pretendeer niet enige kennis te hebben van houten volumeknoppen.
[/politieke correctheid uit]

Hè, dat lucht echt op even hard lachen  :)

Mvrgr,
Koen.

Koen,

Niets als respect voor je.

Ik zou als muziekliefhebber doodziek zijn dat ik een stel goede speakers zojuist heb teruggebracht.... :'(
in plaats daarvan heb jij meteen weer veel lol in het leven over een hard/zacht knopje.... ;) >:D

NeonKnight

Citaat van: Erik van Voorst op maart 31, 2005, 22:10:01
Koen,

Niets als respect voor je.

Ik zou als muziekliefhebber doodziek zijn dat ik een stel goede speakers zojuist heb teruggebracht.... :'(
in plaats daarvan heb jij meteen weer veel lol in het leven over een hard/zacht knopje.... ;) >:D

Ach,

Er zijn meer speakers in de zee (klinkt een beetje raar, maar je weet wat ik bedoel  ;D) en met deze vriendin moet ik het nog wel even doen...
Ging sowieso over de woonkamer, daar luister ik niet veel.

Je moet wel een beetje positief blijven, toch...
Meridian 565 z3 | Classé CAV-75 | Eichmann six interlinks | Monitor audio in-wall en in-ceiling speakers

Inderdaad.. ;D

Laat haar voortaan de kleur uitzoeken.....en jij het formaat... ;)

reMC

Citaat van: Erik van Voorst op maart 31, 2005, 19:56:43
Het verschil is dat de Silver Rock NIETS versterkt maar afzwakt....ahum...begrijp je het nog... ;)

Tot hier snap ik het, maar wat gebeurt er dan? ;D

En verder..in de Silver Rock zit toch ALLEEN een trafo en draad..en een volumeknop? Ik dacht dat de trafo-volumeregeling ook gewoon trafo+volumeschakelaar was...ik snap echt niet wat het verschil maakt  :-[

Citeer

Sorry...maar waar gaat het fout met de volumeregeling? Ofwel; waarom liever actief dan passief?

Citeer
Echter schuilt er meteen het gevaar in als je het product met (te veel??) verve gaat verdedigen...daar zijn we met zijn allen nu wel achter....

Ik weet dat ik wat meer open en gemakkelijker mijn mening over producten verkondig dan andere mensen op het forum. Of dit verstandig is, is natuurlijk een tweede ;)

Waar het mij om gaat is dat elk ontwerp wat van het conventionele afwijkt vaak alleen al om die reden afgebrand wordt. Hier valt het nog mee maar kijk eens op andere fora..
De meeste mensen willen liever meer geld uitgeven aan onderdelen ipv aan geluidskwaliteit, heb ik het idee. Let op: je HOEFT de producten die IK aanprijs niet mooi te vinden of te kopen, maar het zo'n beetje afkraken alvorens het gehoord te hebben en oordelen over de geestelijke gezondheid van mensen die deze producten wél kopen vind ik wat ver gaan. Ook de term 'oplichters' zie ik helaas steeds vaker voorbij komen. Waar is dat nou op gebaseerd, weer op het aantal onderdelen in verband met de prijs volgens mij.

NeonKnight

Citaat van: Erik van Voorst op maart 31, 2005, 22:30:50
Inderdaad.. ;D

Laat haar voortaan de kleur uitzoeken.....en jij het formaat... ;)

Je zult nooit geloven welke kleur ze mooi vindt...

Audiofiel

Citaat van: reMC op maart 31, 2005, 22:32:11
Ik weet dat ik wat meer open en gemakkelijker mijn mening over producten verkondig dan andere mensen op het forum. Of dit verstandig is, is natuurlijk een tweede ;)
Volgens mij verkondig jij je mening niet meer open of gemakkelijker dan een ander, of dan mij. ;)
Het is alleen altijd dezelfde mening. Consequent, dat wel, maar dat zijn Jehova's ook. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Raphie

goedkopere tweak: gewoon de knop van je stereo aftrekken, heb je ook geen massa meer die kan gaan vibreren ;D
Audio consulting ;D ;D ;D ;D ;D
JBL PRX Power!

NeonKnight

Citaat van: Raphie op maart 31, 2005, 23:38:07
goedkopere tweak: gewoon de knop van je stereo aftrekken, heb je ook geen massa meer die kan gaan vibreren ;D

LOL  ;D
Wat kost dit consult?

Leonard Shelby

Citaat van: Raphie op maart 31, 2005, 23:38:07

Hé.... nu wel op eens de 47labs filosofie verkondigen???  >:D

Less is more  ;)

roland p

Citaat van: NeonKnight op maart 31, 2005, 23:39:41
LOL ;D
Wat kost dit consult?

kost niks, zie de site ;D

CiteerHere is a test for all you Silver Rock owners. Try removing the bakelite knobs and listen. You will be shocked by this!
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

beunky

Als je zo'n wereld van verschil hoort met of zonder volumeknop dan heb je naar mijn bescheiden menig gewoon een kloteversterker.
Maar goed, das mijn mening hoor ;) :D
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

reMC

Citaat van: Audiofiel op maart 31, 2005, 23:24:50
Volgens mij verkondig jij je mening niet meer open of gemakkelijker dan een ander, of dan mij. ;)
Het is alleen altijd dezelfde mening. Consequent, dat wel, maar dat zijn Jehova's ook. ;D

Hoezo altijd dezelfde mening.

Ik zou zeggen; altijd dezelfde smaak..

reMC

Citaat van: squadra op maart 31, 2005, 21:54:02
Een aktieve voorversterker kan je opsplitsen in 2 delen, eerst een verzwakker (de potmeter) en daarna een versterker met een vaste versterkingsfactor.
Stel dat die versterking 100x is (20 dB), dan moet je eerst 20dB verzwakken om toch op 0dB (1x) uit te komen.

Zo werken 95% van de versterkers toch gewoon?

Audiofiel

Citaat van: squadra op maart 31, 2005, 21:54:02
Een aktieve voorversterker kan je opsplitsen in 2 delen, eerst een verzwakker (de potmeter) en daarna een versterker met een vaste versterkingsfactor. Stel dat die versterking 100x is (20 dB), dan moet je eerst 20dB verzwakken om toch op 0dB (1x) uit te komen. Heel kort door de bocht: dat vind ik zonde, je laat 20dB aan informatie in de ruis verdwijnen, wat voor mij het verlies aan dynamiek bij lage volumes verklaard.
Grappig! Dus jij wil al helemaal geen eindversterker gebruiken, dat doet alleen maar afbreuk. Misschien kun je de speakers rechtstreeks op de bron zetten, dat is helemaal een korte signaalweg. ;D

Overigens werken de betere voorversterkers gewoon met variabele versterkingsfactoren, dus daar hoeft het signaal niet eerst maximaal verzwakt te worden, maar wordt de gain gevarieerd.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

reMC

Als een voorversterker doet zoals Audiofiel hierboven quote (versterken), wat doet een eindversterker dan nog? Het vermogen leveren en verder niets?

Audiofiel

De eindversterker doet wat de naam al zegt: het eind versterken. ;)

reMC

Citaat van: Audiofiel op april  1, 2005, 10:48:35
De eindversterker doet wat de naam al zegt: het eind versterken. ;)

Yep, maar WAT versterkt ie dan nog, als de voorversterker al een en ander heeft versterkt? ;)

Audiofiel

Remko, heb je echt geen idee wat er in een versterker gebeurt?

De voorversterker is een spanningsversterker, buffer, volumeregeling en impedantie-aanpasser (en nog wat eigenschappen). De eindversterker is een spanningsversterker en stroomversterker (en nog wat eigenschappen).