audiofiele volumeknop

Gestart door roland p, maart 31, 2005, 10:42:44

Vorige topic - Volgende topic

roland p

JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

reMC

Tsja, dure houtsoort, met de hand afgewerkt en die C37 lak die er op zit is immmens duur.

En...het werkt goed..

Erik van Voorst (in memoriam)

hahahahahaha LOL

Dure houtsoort  ???.....een van het duurste is ebben en dat komt voor een knoppie op zo een
10 Euro ... ;D

Met de hand......daar hebben we draaibankjes voor... ;)

De C37 Lak waarmee de resonantie van het hout naar een gebied gefilterd wordt waar onze hersenen het niet meer waarnemen...daar zijn plenty alternatieve laksoorten voor te vinden in Literblikken...voor 30 Euro.

Dit soort zaken is en blijft ...wat de gek ervoor geeft...(ervoor over heeft)....een niet DIY...is uiteraard geholpen met zo een volumeknop....

Mocht je het geld hebben koop wel meteen de waanzinnig gave trafo-geregelde volume-regeling erbij....beter is er echt niet..... 8)

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

reMC

Citaat van: Erik van Voorst op maart 31, 2005, 11:27:25
hahahahahaha LOL

Dure houtsoort ???.....een van het duurste is ebben en dat komt voor een knoppie op zo een
10 Euro ... ;D

Ok, foutje van mij dan.

Citeer
Met de hand......daar hebben we draaibankjes voor... ;)

Hmm, ik dacht dat ze het grotendeels met de hand deden.

Citeer
De C37 Lak waarmee de resonantie van het hout naar een gebied gefilterd wordt waar onze hersenen het niet meer waarnemen...daar zijn plenty alternatieve laksoorten voor te vinden in Literblikken...voor 30 Euro.

Alternatieven genoeg ja, maar die C37 lak is dan nog wel duur, daar betaal je hier ook voor ;)

Ach ja..ik vind het ook gewoon veel geld hoor..maar als het werkt..tsja

Audiofiel

Wat een oplichterij! Tuurlijk werkt het. Als je 485 dollar uitgeeft voor een knopje hout ga je verschillen zeker horen. En ben je rijp voor opname (of transport van je lichaam in de juiste houten box).
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Ach met de hand is een ruim begrip...

Hij moet op de bank gezet worden...er moet een bronzen knop gedraaid worden en weer in de berken houten knop gemonteerd worden....een schaal-aanduiding uitgesneden worden.....best een aardig klusje...al met al een productie....met een verkoopwaarde van zo een 100 Euro misschien....

Het feit dat dit een onderdeel is van de beste volume-regeling (stammend uit voor de oorlog) denkbaar.....zit er meteen een Mega prijs aanvast.....alleen gerechtvaardigd voor................
de audiofiel (=niet die van de Avatar LOL) die het ervoor over heeft.... ;D

Wel voorzichtig met de term.... "het werkt goed"......want ik geloof niet dat er een vergelijk mogelijk is met ...."een gewone knop" ......en de belangrijkste vraag heb je het verschil gehoord?? ...en dan nogmaals.....500 Euro mooier....oefff  ;)

Op een DIY site als deze moet je dit soort zaken misschien wat kritischer bekijken.... ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

Wil het gaat de Audiofiel (de echte) niet om de looks.

Het materiaal waarvan de volumeknop is gemaakt ....daarvan is bekend dat het ontzettend resonantie-arm is (Messing/Berkehout).
Als puntje op de I zal ik zeker het belang ervan niet willen onderschatten.

Het jammerlijke feit is dat er nagenoeg geen fabrikanten zijn die voor de DIY of de Tweaker een behoorlijke volumeknop op de markt zetten met soortgelijke kwaliteiten
....ziedaar de irreele prijs...

Ach misschien in mijn volgende project....ik heb nog steeds de intentie om na de xXx-Speakers een (voor mij ) ultieme voorversterker op basis van buizen te bouwen....dan schenk ik zeker veel aandacht aan de volume regeling....

Trouwens even heel wat anders....ik vind het bijna onvoorstelbaar dat een inmiddels bekende audiozaak ;)....2 extreem uit-een-lopende volume regelaars verkoopt....te weten een op basis van een schuifkontakt en een op basis van trafo's....een groter kwaliteitsverschil (lees:....ook geluidskwaliteit) is ONDENKBAAR....
......weg visie  :o

Maar dat is weer een andere discussie  :-X

wil

Citaat van: Erik van Voorst op maart 31, 2005, 13:11:29
Wil het gaat de Audiofiel (de echte) niet om de looks.
sorry, vergeten er een " ;D" bij te zetten.

wil  ;)

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

Oracle

roland p

die volume regelaar met trafo kost 6820 dollar! kunnen we concluderen dat deze winkel 10x te duur is?

edit zie: http://www.referenceaudiomods.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=PROD&Product_Code=SLVR_RCK_SGNTR&Category_Code=VOLUME&Product_Count=1
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

Voor de DIY zul je moeten spitten maar je kunt de losse trafo's bestellen etc etc.
Het is na te bouwen....er zijn links.

Ik zou niet willen concluderen dat die audiozaak te duur is...ook hier geldt weer ....
.....wie biedt er een goedkoper gelijkwaardig alternatief  ;).....er is in ieder geval voor de mensen die het te duur vinden een 1 op 1 zelfbouw-alternatief.....

Iemand met veel budget en geen DIY handigheid kan in ieder geval voor dat bedrag wel ervan verzekerd zijn dat hij s' werelds beste volumeregeling heeft gekocht.

(okay dan een van de....... ;D....of....vind ik  :-X )

Audiofiel

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

reMC

Citaat van: Erik van Voorst op maart 31, 2005, 13:36:21
Ik zou niet willen concluderen dat die audiozaak te duur is...ook hier geldt weer ....
.....wie biedt er een goedkoper gelijkwaardig alternatief 

Zoiets zeg ik nou al jaren ::) ;D

reMC

Citaat van: Erik van Voorst op maart 31, 2005, 13:11:29
Trouwens even heel wat anders....ik vind het bijna onvoorstelbaar dat een inmiddels bekende audiozaak ;)....2 extreem uit-een-lopende volume regelaars verkoopt....te weten een op basis van een schuifkontakt en een op basis van trafo's....een groter kwaliteitsverschil (lees:....ook geluidskwaliteit) is ONDENKBAAR....
......weg visie  :o

Weet ik over welke winkel dit gaat? ;)

Zo ja..het zijn visies van twee verschillende fabrikanten hé, allebei geïmplenteerd in een ander ontwerp.

Allebei klinkt het uitmuntend..het een is in mijn ogen absoluut niet veel beter dan het andere.

We hebben het toch over dezelfde winkel? :D

reMC

Oja, Erik, en anderen natuurlijk:

Ik weet dat de AC fantastisch naar mijn smaak zijn. Maar HOE werkt het principe eigenlijk? Zitten er nou alleen maar trafo's en draad in de (voor)versterkers van hun? Hoe kan dit dan zo goed werken? Ik las ergens dat trafo's een goede impedantie-aanpassing geven, wat moet ik me hier bij voorstellen?

Maw: hoe werkt hun principe en hoe kan het zo klinken als het doet? ;)

The first trials with transformer based systems were rather successful and Audio Consulting went on into that direction, ending up with custom made iron as well as custom made silver wire. This potentiometer clearly shows that it is useless to expect resistive systems to perform without sound deterioration.

One should keep in mind, that a conventional 100 kOhm potentiometer, when set at medium position, places a 50 kOhm resistor in series with the signal. With a 300 pF cable or input capacitance, this situation leads to an attenuation of - 3 dB at 11 kHz.

The Signature version (C37 treated plain mahogany).

The lower you go with the volume setting, the narrower the bandwidth becomes right in the audio band! One finally understands why at low levels our audio systems sound so bad.

With a transformer - potentiometer you have the opposite situation. The lower you go with the volume, the lower the output impedance of you system becomes and the wider the bandwidth. Besides bandwidth problems, Audio Consulting have noticed that putting resistors in series with the sound signal always results in dynamic constriction and loss of details.

On top of that, a transformer enables the discontinuity of grounds, which helps to keep RF and LF noise as low as possible.

Je mag het zelf vertalen  ;D

Uiteindelijk ben ik natuurlijk meer ge-interesseerd in de gebruikers...en dan kom je terecht op audiofiele sites...gewoon een zaterdagje lekker spitten.....
Je krijgt vaak een beter beeld dan met het verkoopverhaal.....

Veel mensen (ik ook) zijn vaak op dit terrein bezig (geweest) en zijn achter de verschillende concepten gekomen voor wat betreft de volume-regeling.....
uit (gehoormatige) praktijk-ervaring ben ik dan ook per-se tegen bepaalde concepten  ;)...en ook weer vurig voorstander van andere.... ;D

reMC

Moet ik je hier voor bedanken ofzo...?

;D

Ik was het al tegengekomen maar word er niet echt wijs uit.

Ik zal eens navraag doen over experimenten: AC icm 47. Zover ik van hun weet kan je vrijwel niets aan het concept van 47 veranderen zonder dat het ten koste gaat van kwaliteit, zover als zij het hebben geprobeerd natuurlijk... ;)

Maar wat nou als het wel werkt...ben ik nog meer geld kwijt  :-X ;D

EDIT: ik krijg binnenkort wel een trafo van AC voor voor mijn Gaincard..

???

Je wilt toch een technische verklaring.....

Zo ja dan is het een glashelder (verkoop) verhaal....

Je geluid verandert rigoreus met harder en/of zachter zetten van je volume
....het grootste probleem wat een voorversterker heeft....

Door een trafo te gebruiken heb je in elke stand een perfecte weerstand....iets wat een audiofiel nastreeft....het geluid blijft exact hetzelfde klinken qua karakter....dus niet een afwijking in de frequentie... :o...bij harder draaien (of zachter) van je cd-tje

....Het staat er toch echt.... ???

Om nu te gaan beschrijven hoe het gehoormatig klinkt in vergelijking met een sleepkontaktje...is wel erg bruut.... ;D :-X

reMC

Citaat van: Erik van Voorst op maart 31, 2005, 15:43:31
???

Je wilt toch een technische verklaring.....

Zo ja dan is het een glashelder (verkoop) verhaal....

Je geluid verandert rigoreus met harder en/of zachter zetten van je volume
....het grootste probleem wat een voorversterker heeft....

Door een trafo te gebruiken heb je in elke stand een perfecte weerstand....iets wat een audiofiel nastreeft....het geluid blijft exact hetzelfde klinken qua karakter....

....Het staat er toch echt.... ???

Bedankt!!! Ik heb soms wat moeite om langs alle termen die ik niet ken te lezen en dan snap ik het soms niet ;)

CiteerOm nu te gaan beschrijven hoe het gehoormatig klinkt in vergelijking met een sleepkontaktje...is wel erg bruut.... ;D :-X

Nee hoor :D Ik hoor het graag....;)

Audiofiel

Meer dan 10 jaar geleden had Mark Levinson al een oplossing voor het gebruik van een potmeter in zijn producten: licht. In de Levinson 28 voorversterker is de volumeregelaar de regelaar van de intensiteit van een lichtbron, die na een optocoupler te zijn gepasseerd, de versterkingsfactor van de versterker beïnvloed. Geen weerstand of potmeter in serie met het signaal dat verandert per volumestand dus. Tegenwoordig worden veel high end voorversterkers op dezelfde manier gebruikt, alleen wordt het volume daar electronisch (digitaal) geregeld, ook weer door de versterkingsfactor te beïnvloeden.

Ik heb het voordeel dat een passieve voorversterker kan hebben (korte directe signaalweg) jaren geleden al mogen smaken in een aantal apparaten, maar die gingen slecht in bepaalde gevallen echt goed 'presteren'. Uiteindelijk blijkt een actieve voorversterker, die een buffer opbouwt, in de praktijk stukken beter te klinken (en ook niet zulke grote problemen te hebben met uitgangsimpedantie en kabel-gevoeligheid).

Misschien drijven we een beetje af...hoewel het gaat over volume-regeling. ;)

Persoonlijk vind ik de ML voorversterker niet mooi klinken...bv. niet ruimtelijk.

Ik heb zelf nog nooit een mooie passieve voorversterker gehoord....ook de dure Aitos vind ik niets....net wat je zelf al stelt...er gebeurd gewoon meer in een actieve voorversterker....

Een combinatie van de AC Trafo-volume regeling met een buizen voorversterker
(bv. concept van Manley !!!! of Triode Dick en er zijn er veel meer) geeft volgens mij...de mooiste
xXx-voorversterking  8)...hahahahaha  >:D

Audiofiel

Citaat van: Erik van Voorst op maart 31, 2005, 16:53:02
Persoonlijk vind ik de ML voorversterker niet mooi klinken...bv. niet ruimtelijk.
Benieuwd welke jij hebt beluisterd. De 28 is behoorlijk ruimtelijk, en al helemaal in de breedte extreem goed. De latere Levinsons zijn gewoon stukken minder muzikaal, ik vind de modellen van de afgelopen 8 jaar niet meer interessant. Maar de 28 is voor mij nog steeds een van de mooiste voorversterkers die ik heb gehoord.

reMC

Citaat van: Erik van Voorst op maart 31, 2005, 16:53:02
Ik heb zelf nog nooit een mooie passieve voorversterker gehoord....ook de dure Aitos vind ik niets....net wat je zelf al stelt...er gebeurd gewoon meer in een actieve voorversterker....

Citeer
Een combinatie van de AC Trafo-volume regeling met een buizen voorversterker
(bv. concept van Manley !!!! of Triode Dick en er zijn er veel meer) geeft volgens mij...de mooiste
xXx-voorversterking 8)...hahahahaha >:D

Die twee zaken kan ik niet helemaal rijmen. Je hebt nog nooit een mooie passieve voorversterker gehoord maar vindt de AC-trafo-volume regeling wel mooi? De passieve voorversterker van AC (Silver Rock) ÍS toch gewoon een trafo volume regeling en verder alleen zilverdraad?

Wat mis ik?

Enne, ik snap het verschil tussen en een actieve en passieve (voor)versterker niet helemaal.. :-\

Vigier

Zullen we het dan ook over audiofiele zekeringen gaan hebben? De nieuwe klanksensatie?

Bij de weg: "handgeselecteerd" is ook zo'n mooie term. Als ik een eindversterker bouw, dan zijn alle componenten ook handgeselecteerd. De meeste componenten pak ik namelijk met de hand uit een bakje waar er meer in zitten.... Ik HAD dan dus ook een andere kunnen pakken, vandaar: handgeselecteerd.

De website is trouwens geen geintje, en er zijn zeker mensen die erin trappen. Bij de weg: volgens mij stond deze link een tijdje terug op DIYAudio, kan da toevallig?

Garoet, Joris

P.S. Nu hoeven jullie alleen maar te hopen dat er niet iemand toevallig volgende week op het forum komt om te zeggen dat hij een supergave volumeknop heeft gekocht, hem helemaal de hemel in prijs, en dan deze link geeft?