Wordt het Blu-ray of HD-DVD?

Gestart door Randal, maart 23, 2005, 14:45:33

Vorige topic - Volgende topic

Wat wordt volgens jou de opvolger van de DVD?

Blu-Ray
141 (48.5%)
HD-DVD
78 (26.8%)
Beide formaten naast elkaar...
72 (24.7%)

Totaal aantal stemmen: 273

jowi

Citaat van: Randal op mei 12, 2006, 10:56:26
Bron:i4u.com
Dat zegt nog steeds niks over hoe en of de XBOX met HD content om zal gaan...

Randal

Citaat van: jowi op mei 12, 2006, 11:13:46
Dat zegt nog steeds niks over hoe en of de XBOX met HD content om zal gaan...
Het geeft ook enkel aan dat er géén HDMI zit op de externe speler.
Zie foto (3x USB):

Citaat van: jowi op mei 12, 2006, 10:31:05
Denk aan games die hééél groot en uitgebreid kunnen worden door de grotere opslag... of games waarin HD materiaal als filmpjes in zit enzo. Die zouden zich niet aan de hollywood regels hoeven houden wellicht. Maar goed, als Microsoft de XBOX als mediaplayer wil profileren dan zul je er ook 3rd party HD films op moeten kunnen kijken... in de hoogst mogelijke resolutie. Nogmaals, ik weet het niet zeker hoor maar het zal me niets verbazen als het zo zou gaan werken.
Bron heb ik niet meer, maar Microsofts vice-president Peter Moore heeft al een paar keer aangegeven dat de hd-dvd drive enkel voor films is bedoeld, en dus niet voor games. Logisch, anders ben je voor sommige games verplicht zo'n apparaat aan te schaffen...

Ik heb wel geruchten gehoord over een externe HDMI-aansluiting...

Wijdeveld

Dank je wel, zal niets meer zeggen van de citaatjes :-[
Ben wel benieuwd wat er achter die klep op de HD-DVD speler zit. Ik kan me alleen een oplossing voorstellen met een 2-weg signaal. Dan is het trouwens nog wel een leuke vraag waar de encryptie op de link terug zit en welke encryptie dat is. Misschien is deze wel te kraken  >:D.
HTPC / JVC DLA HD350 projector / Primare 30.1 / Meridian 507 / Von Schweikert VR1&VRS1
"Surround? Ik heb toch maar twee oren!"

neptune

Ik denk dat de externe hd-dvd drive voor de 360 niet zo'n succes zal worden als de Blu-ray speler in de PS3. Omdat de meeste 360 bezitters willen gamen en de extrene hd-dvd speler alleen voor films is, en bij de Ps3 krijg je de Bluray speler er gewoon kado bij (denk aan DVD en PS2). En aangezien Blu-ray rond de introductie van de Ps3 nog heel nieuw is, is het dan 'cool'om zo'n speler te hebben, ook al is het één van gemiddelde kwaliteit. later zal BR gewoner worden en zal men liever een betere kwaliteit speler willen.

Ik begrijp Sony wel, als heel veel mensen de PS3 gaan kopen, zal dit toch een boost betekenen voor het BLu-ray kamp.

Kleine nuance(ben ik jullie mee voor :)): uiteraard is nog niets zeker wie gaat 'winnen' of iets dergelijks.
zet hier iets neer

Wijdeveld

Ik twijfel steeds meer of er wel een winnaar is. Elke standaard heeft een tijdvenster waarin het 'hot' is. Bij de videoband was dit nog zo'n 25 jaar en de DVD gaat het zo'n 15 jaar volhouden. Dat wil zeggen, beide voorbeelden zijn voor de kwaliteit van het beeldmateriaal en gaan niet om de gekozen standaard. HD materiaal zal de komende tijd migreren van 720p/1080i naar 1080p, en zal het in die laatste kwaliteit zeker wel zo'n 10 jaar volhouden (lijkt mij dat alleen werkelijk stereoscopisch beeld (diepte) een volgende stap is waar mensen weer in geinteresseerd in zijn). Gaan we kijken naar die 10 jaar, dan zien we nu dat de 'oorlog' over de standaard voor de weergave van het beeld nog wel 2 jaar gaat duren. Dat zijn twee jaar waarin de meeste mensen wel uitkijken om fors te investeren in nieuwe spullen. Nu is 2 jaar niet verwonderlijk, maar waar dit vroeger nog <10% van de levenstijd van het medium is, is dit nu al 20%.

Belangrijker nog is dat er voor HD materiaal snel een alternatief ontwikkeld wordt in de vorm van on-line streaming van films. Tele2 en Casema zijn hard bezig via internet TV ook de internet videotheek te slijten. Nu nog met een 4 Mbit/s stream (komt in de buurt van DVD), maar dat kan snel veranderen (de ADSL2, glasvezel en kabel heeft in de nabije ruimte voor 20 Mbit/s). Tel daarbij op dat zelfs harde schijven per GB goedkoper zijn dan BR disks en je hebt een 3e alternatief dat NU AL aantrekkelijker is als je genoegen neemt met off-line kijken (downloaden van torrents). Microsoft heeft al eerder aangegeven dat hier voor hun de toekomst ligt. De HD-DVD/BR console oorlog is denk ik dan ook meer over het beheersen en controleren van de toegang tot dit straks on-line mediageweld dan over de vraag of HD-DVD of BR gaat winnen.
HTPC / JVC DLA HD350 projector / Primare 30.1 / Meridian 507 / Von Schweikert VR1&VRS1

Ralvinski

Ik was ergens een HD-DVD vs. Blu-Ray discussie aan het volgen:

"In terms of actually announced product, the only studio that's exclusively supporting Blu-Ray is Sony (just like Sony is the only studio still bothering to release UMD movies).

Warner and Universal have already released HD-DVD titles, and Paramount will roll out it's first wave of HD-DVDs in the next few months.  That leaves Disney and Fox in the "haven't released anything yet" camp (and after Fox got burned by the DVHS debacle, I can't blame them, and Disney has a long, long tradition of being the last studio to jump on new technology bandwagons) and Lion's Gate in the "We're waiting for players to actually show up before actually releasing Blu-Ray discs" camp."

Als dit allemaal waar is, en dat weet ik niet, dan ziet het er vrij crappy uit voor Sony, imo.
Screen | Samsung LE32S81B
Sound | Yamaha RX-V450RDS, NX-S120, NX-C120, SW-240
Systems | PSP, Xbox 360 Elite

neptune

Citaat van: Ralvinski op mei 12, 2006, 17:38:38

"In terms of actually announced product, the only studio that's exclusively supporting Blu-Ray is Sony (just like Sony is the only studio still bothering to release UMD movies).

Warner and Universal have already released HD-DVD titles, and Paramount will roll out it's first wave of HD-DVDs in the next few months.  That leaves Disney and Fox in the "haven't released anything yet" camp (and after Fox got burned by the DVHS debacle, I can't blame them, and Disney has a long, long tradition of being the last studio to jump on new technology bandwagons) and Lion's Gate in the "We're waiting for players to actually show up before actually releasing Blu-Ray discs" camp."

Als dit allemaal waar is, en dat weet ik niet, dan ziet het er vrij crappy uit voor Sony, imo.

Lees goed: exclusively, betekend dat de andere studios ook BR gaan doen.
zet hier iets neer

Ralvinski

Citaat van: hielco op mei 12, 2006, 18:50:02
Lees goed: exclusively, betekend dat de andere studios ook BR gaan doen.

ja, dat begrijp ik. Maar dat brengt ze dus ongeveer op gelijke voet, terwijl Blu-Ray ook nog eens 2x zo duur is.

Harman/Kardon

Hadden ze maar echte high end htpc's ;D
Setup zoals het er nu voor staat:

H/K signature 1.0 voorversterker
2x H/K signature 1.3 eindversterker 2x H/K signature 1.5 eindversterker Frontspeakers: JBL L100 Rearspeakers, JBL L100 Center: L-center Bekabeling: Vd Hull Teatrack & D 102 mkIII  Cd-speler Marantz SA 15-S1

Wijdeveld

Ach, ik kan H.264 1080p weergeven op een eenvoudige P4 2.6 gHz :). Nu nog een HDCP kaartje volgend jaar en we zien wel welke speler er gekocht moet worden. Of HD-DVd/BR maar overslaan en gelijk gaan streamen ;D.

Shorty

Citaat van: Ralvinski op mei 12, 2006, 17:38:38

Dat bericht klopt van geen kanten, dus erg crappy ziet het er wat dat betreft niet uit voor Sony.  ;D Zowel Warner als Universal gaan ook titels op BRD uitbrengen, evenals Walt Disney, 20th Century Fox, Sony Pictures, Buena Vista, Lionsgate, Paramount, en Eagle Rock (concert-dvd's).
Zie voor een voorlopige release-lijst de website van de Blu-Ray Disc Association.

Het lijkt me nogal voor de hand liggen dat geen enkele studio op dit moment titels op BR uitbrengt, maar dat men wacht totdat er spelers in de winkel liggen....

VrGr,

Bart J.

EdwinB

Citaat van: hielco op mei 12, 2006, 14:19:30
bij de Ps3 krijg je de Bluray speler er gewoon kado bij

Leuk dat je er zo over denkt, bij de meeste (gaming) sites hebben mensen namelijk het gevoel dat Blu-ray hun door de strot wordt geduwd. Blu-ray biedt geen meerwaarde wat gamen betreft maar maakt de PS3 wel een stuk duurder dan de Xbox 360.

Robbo

In de laatste Audio-Vision hebben ze een Toshiba HD-AX1 opengewerkt. 

Ik heb er nog maar even snel overheengelezen maar ik heb nu wel een vermoedde waarom dit ding zo buggy is.   Het is een bijna een HTPC !    Compleet met Intel Duo Core  ;D

bmateijsen

Dat noem ik gewoon een htpc ;)

Citaat van: Robbo op mei 15, 2006, 09:15:19
In de laatste Audio-Vision hebben ze een Toshiba HD-AX1 opengewerkt. 

Ik heb er nog maar even snel overheengelezen maar ik heb nu wel een vermoedde waarom dit ding zo buggy is.   Het is een bijna een HTPC !    Compleet met Intel Duo Core  ;D

jaco

Citaat van: Robbo op mei 15, 2006, 09:15:19
Ik heb er nog maar even snel overheengelezen maar ik heb nu wel een vermoedde waarom dit ding zo buggy is.   Het is een bijna een HTPC !    Compleet met Intel Duo Core  ;D
Daar staat ook fijn uitgelegd dat het apparaat eigenlijk veel te goedkoop in de markt gezet is.
De Dual Core intel M processor, 1GB Dram, 256MB Flash, HD-DVD drive, voeding en een dure grafische processor zouden inkoop per 10.000 stuks al ruim meer kosten dan de $499. Dan moet research, behuizing en transport, en een (kleine) winstmarge voor de winkelier er nog af.

Zou omdat Intel in het HD-DVD kamp zit er stiekem een dure CPU voor heel weinig onder de tafel door gaan richting Toshiba ? Is dat wel legaal ?
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable

AppleMies

Ik hoef het voorlopig nog even niet.  Voor de geïntresseerden die alle artikelen lezen willen in het Engels over deze twee nieuwe HD-media.  Ik zou nog niet even voorop willen lopen.  De gehele industrie er achter is één groot wespennest wat het practisch onmogelijk maakt voor de hardware fabrikanten met fatsoenlijke hardware uit te komen.
Nog meer over dit bedenkelijk nieuw medium op  http://www.hdboycott.com/

Eén van de redenen waaropm de PS3 wederom vetraagd is.  De AACS maffia. PS 3 vetraagd

gr

AppleMies
NOW:5.1.2 set-up: DENON Amp, Pioneeer BluRay, SVS speakers & LG OLED.

Robbo

CiteerEven if you purchased a high-end ATI or Nvidia graphics card advertised as HDCP compatible, that all it is: compatible, not compliant. HDCP chips must be bios flashed at the factory, and though these new "compatible" cards have space for a TI HDCP chip, none have them yet.

>:(

Ralvinski

Citaat van: Shorty op mei 14, 2006, 20:20:47
Dat bericht klopt van geen kanten, dus erg crappy ziet het er wat dat betreft niet uit voor Sony.  ;D Zowel Warner als Universal gaan ook titels op BRD uitbrengen, evenals Walt Disney, 20th Century Fox, Sony Pictures, Buena Vista, Lionsgate, Paramount, en Eagle Rock (concert-dvd's).
Zie voor een voorlopige release-lijst de website van de Blu-Ray Disc Association.

Het lijkt me nogal voor de hand liggen dat geen enkele studio op dit moment titels op BR uitbrengt, maar dat men wacht totdat er spelers in de winkel liggen....

VrGr,

Bart J.

Thank you.

Randal

CiteerHD-DVD krijgt toch regiocode

Het HD-DVD-formaat krijgt, net als het huidige DVD-formaat, een regiocodering. In eerste instantie zou HD-DVD mogelijk geen regiocodering krijgen, maar dit plan lijkt het toch niet te hebben gehaald. De regiocodering die aan het HD-DVD-formaat wordt toegevoegd heet officieel 'Region Protection Coding', en zal vrijwel op dezelfde manier werken zoals bij de huidige DVD: het voorkomen van het afspelen van HD-DVD's die niet in dezelfde regio als de HD-DVD-speler zijn gekocht.

Het is nog niet bekend welke regio's precies gehanteerd zullen worden voor het Region Protection Coding-systeem van HD-DVD. Concurrerend formaat Blu-ray gebruik ook een regiocodering, maar gebruikt in plaats van de zeven regios de het standaard DVD-formaat gebruikt, slechts drie regio's. Inmiddels zijn de eerste HD-DVD-spelers al op de markt. Het is onduidelijk wat de regiocodering voor gevolgen zal hebben voor de bezeters van deze spelers; mogelijk kunnen deze nieuwere HD-DVD-schijven met regiocodering niet afspelen. De regiocodering die wordt gebruikt voor het huidige DVD-formaat heeft bewezen dat het systeem zeker niet waterdicht is.
Bron:tweakers.net

Ralvinski

2 vraagjes:

1. Zit er standaard een DTS-track op Blu-Ray HD-DVD films?
2. Gaat HD-DVD nog 1080p ondersteunen?

Randal

Citaat van: Ralvinski op mei 31, 2006, 11:39:45
2 vraagjes:

2. Gaat HD-DVD nog 1080p ondersteunen?

1. Ja, het is een verplichte standaard, daarnaast is/komt er de optie voor het DTS-HD formaat.
2. Ja, maar ik geloof dat er eerst gewacht wordt op de laatste HDMI versie...

Ralvinski

Citaat van: Randal op mei 31, 2006, 14:35:52
1. Ja, het is een verplichte standaard, daarnaast is/komt er de optie voor het DTS-HD formaat.
2. Ja, maar ik geloof dat er eerst gewacht wordt op de laatste HDMI versie...

Hoe bedoel je, daarnaast? Is dat iets anders?

bmateijsen

Citaat van: Ralvinski op mei 31, 2006, 11:39:45
2 vraagjes:

Niet standaard, het kan ook Dolby Digital zijn.

Citeer2. Gaat HD-DVD nog 1080p ondersteunen?

In eerste instantie worden de spelers uitgevoerd om 1080i weer te kunnen geven. De verwachting is dat in de toekomst standaard 1080p ook een optie zal zijn, de vraag is echter hoe dit deinterlacing gedaan wordt. Is dat bobbing/ weaving of motion adaptive de-interlacing.

CiteerThanks :)

Zoals je merkt zijn er nog geen standaard antwoorden. Dat is op zich ook niet zo gek want alleen HD-DVD is op dit moment uitgegeven en Blu-Ray laat nog op zich wachten. Iedereen moet het dus met de specificatie sheets doen.

Groet Bjorn

Randal

Citaat van: bmateijsen op mei 31, 2006, 15:06:34
Niet standaard, het kan ook Dolby Digital zijn.

Verkeerd gelezen, of het op ieder film zit weet ik niet.
Maar Dolby Digital en DTS zijn 'Mandatory' audioformaten, wat betekent dat de techniek verplicht in iedere HD-DVD/ Blu Ray speler moet zitten

Citaat van: Ralvinski op mei 31, 2006, 14:57:50
Hoe bedoel je, daarnaast? Is dat iets anders?
Ja, DTS-HD Master Audio (of DTS++) is een optie en DTS is verplicht.

CiteerDTS-HD Master Audio is an option in the standards for the new Blu-ray Disc and HD DVD next generation media formats.  In addition to delivering audio so pure and accurate it is identical to the master soundtrack and having 7.1-channel discrete sound capability, DTS-HD Master Audio is also compatible with existing generation equipment, and can deliver a significant increase in sound quality when consumers play the next generation discs and players through their current A/V equipment.  DTS-HD Master Audio is an extension of Coherent Acoustics, which is the digital codec upon which all of DTS' audio technologies in the consumer electronics space are based, and was designed to be highly flexible in anticipation of future requirements and applications.
Bron:dts.com

jaco

Citaat van: bmateijsen op mei 31, 2006, 15:06:34
In eerste instantie worden de spelers uitgevoerd om 1080i weer te kunnen geven. De verwachting is dat in de toekomst standaard 1080p ook een optie zal zijn, de vraag is echter hoe dit deinterlacing gedaan wordt. Is dat bobbing/ weaving of motion adaptive de-interlacing.
Sterker nog, er zou 1080P24 op de Disc staan, en de speler maakt er 1080i60 van. Je mag hopen dat er een goede 3:2 pulldown gedaan wordt. Dat zou niet zo moeilijk zijn natuurlijk..
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable