Wordt het Blu-ray of HD-DVD?

Gestart door Randal, maart 23, 2005, 14:45:33

Vorige topic - Volgende topic

Wat wordt volgens jou de opvolger van de DVD?

Blu-Ray
141 (48.5%)
HD-DVD
78 (26.8%)
Beide formaten naast elkaar...
72 (24.7%)

Totaal aantal stemmen: 273

neptune

Citaat van: RuudG op april  5, 2006, 19:06:08
Ik weet het niet. Het lijkt me ook/eerder(?) een rush-to-market probleem. Ofwel het is gewoon nog niet klaar genoeg. (Succesvolle) demonstraties wil nog niet zeggen dat de tijd daar is voor commerciele verkrijgbaarheid. Ondanks de dringende behoefte hiertoe van de marketeers van beide kampen.
gezien het verhaal met de kopieerbeveiliging hdcp lijkt dat er inderdaad ook wel op.
Toch denk ik dat de consument er wellicht ook nog niet aan toe is.
zet hier iets neer

Davey

Dit hele weekend op de beurs gestaan van RAF met de Qosmio G30 van Toshiba mét een HD-DVD aan boord. Ook op de achterkant een HDMI aansluiting. Megaveel belangstelling van oud tot jong publiek. Ik moet zeggen dat het beeld verbluffend was. Was met grote voorsprong het mooiste scherm op de hele beurs. Hoe bedoelen jullie dat het maar steeds wordt uitgesteld  ;)

Randal

CiteerEerste HD-DVD-spelers bereiken Noord-Amerika

Met prijzen van respectievelijk 500 en 800 dollar heeft Toshiba vandaag officieel zijn eerste twee standalone HD-DVD-spelers in de Verenigde Staten geïntroduceerd. De lancering komt enkele weken na de wereldintroductie in Japan en enkele dagen voordat de Canadezen de spelers in de winkels kunnen verwachten. Het betreft de modellen HD-A1 en de duurdere HD-XA1, die op de meeste punten vrijwel identiek zijn. De goedkopere HD-A1 beschikt echter over een minder luxe behuizing en eenvoudigere afstandsbediening. Qua video en audio zijn er geen verschillen, bij beide apparaten ontbreekt de mogelijkheid om beelden volgens de 1080p-standaard weer te geven. De spelers kennen meer beperkingen, nu nog niet alle interactieve functionaliteit van HD-DVD-schijfjes wordt ondersteund. Toshiba zal in de toekomst eventueel firmware updates daarvoor aanbieden. Tegelijk met de introductie zijn ook vier HD-DVD-titels uitgebracht in de VS. Van het concurrerende formaat Blu-ray wordt in de zomer de eerste speler verwacht. Tot nu toe werden voor Blu-ray-spelers altijd prijzen genoemd vanaf 1000 dollar. Echter zal de keus aan Blu-ray-spelers waarschijnlijk snel groter zijn dan die aan HD-DVD-spelers. Europa moet vermoedelijk nog tot tenminste de herfst wachten op de spelers van Toshiba.
Bron: tweakers.net

angel66

wanneer kunnen wij de eerste blu-ray speler in de winkels verwachten?

Randal

Citeer
Hybride chip vereenvoudigt Blu-ray-/HD-DVD-combispelers

Halfgeleiderfabrikant Atmel Corp. heeft de serieproductie gestart van de ATR0885, een chip voor gecombineerde HD-DVD/Blu-ray-, dvd- en cd-spelers. Voor een dergelijk gecombineerd apparaat zijn noodzakelijkerwijs drie lasers nodig: een van 405 nm voor Blu-ray/HD-DVD, een van 650 nm voor dvd en een van 780 nm voor cd. Tot dusverre waren er voor de aansturing ervan vier chips nodig: drie oscillators plus een stuurversterker. De ATR0885 combineert deze vier in één geïntegreerde schakeling, waarmee hybride spelers goedkoper kunnen worden geproduceerd. Het toenemend aantal formaten voor optische schijfjes maakt gecombineerde spelers steeds aantrekkelijker. Technische problemen vormen overigens niet de enige hobbel die moet worden genomen bij het ontwikkelen van een hybride speler. Vooralsnog weigeren zowel de rechthebbenden op het Blu-ray- als het HD-DVD-formaat toestemming te verlenen voor een speler die ook het concurrerende formaat aankan. De ATR0855 kost 2,6 dollar bij afname van 10.000 stuks.

Randal

Citaat van: angel66 op april 19, 2006, 08:08:15
wanneer kunnen wij de eerste blu-ray speler in de winkels verwachten?

Vaste data zijn er nog niet => Voor het einde van het jaar hoef je ze niet te verwachten...

Blu-ray in VS, beoogde data:
Samsung: 25 Juni
Sony: Juli
Panasonic: September

Oracle

HD DVD to outsell Blu-ray 2.5:1 in 2006 - report

Citeer
HD DVD will have taken almost 70 per cent of the high-definition media market by the end of the year, leaving rival format Blu-ray Disc with a market share of just 30 per cent. So claimed market watcher ABI Research this week, though it warned the picture may change in 2007.

Groet,
Mark

YOY

Harman Kardon AVR4500
Sony 40v2000
Epson TW10H
Panasonic DVD HTPC / PS3 / Pinnacle Soundbridge

Randal

Citeer'HD-DVD neemt voorsprong op Blu-ray'

Marktonderzoekers van ABI Research hebben becijferd dat HD-DVD tegen het einde van 2006 zeventig procent van de markt voor hogeresolutiespelers in handen zal hebben. De voorsprong van het door Toshiba gesteunde formaat kent verschillende oorzaken: terwijl de eerste HD-DVD-spelers al in de winkel liggen, moet er nog maanden gewacht worden op de eerste Blu-ray-apparatuur, en bovendien zijn de HD-DVD-machines stukken goedkoper. Het is nog te vroeg om van een overwinning te spreken, want als de Sony PlayStation 3 - met Blu-ray-ondersteuning - eind dit jaar uitkomt, zouden de rollen volgens de onderzoekers maar zo omgedraaid kunnen worden. Toch zijn de voorspellingen niet onbelangrijk: als de voorsprong van HD-DVD maar groot genoeg wordt, zouden diverse Blu-ray-fabrikanten kunnen overstappen, zodat HD-DVD snel een dominante positie kan bereiken.

Een van de voorstanders van HD-DVD, Microsoft, bevestigde eerder deze week dat de Xbox 360 over een externe HD-DVD-speler zal kunnen beschikken. Blu-ray is volgens woordvoerder Chris Lewis nog steeds geen optie: 'Het eerste wat me dan te binnen schiet is Betamax. HD-DVD geeft de klant een flexibeler en voordeliger keuze; voor een technologie die zichzelf nog niet bewezen heeft is Blu-ray bovendien nogal aan de prijs.' Het ontbreken van de voor hdtv benodigde HDMI-poort zou geen probleem zijn: 'Er zitten interessante ontwikkelingen aan te komen, maar we gaan er zeker voor zorgen dat de Xbox 360 over alle noodzakelijke functionaliteit beschikt om de klant van hogedefinitiebeeld te laten genieten.' Welke 'hoge definitie' er hier precies wordt bedoeld is niet duidelijk: volgens eerdere berichten zou 1080i het maximaal haalbare zijn; de consolebouwer zou geen heil in het tweemaal zo nauwkeurige 1080p zien. Op de E3-beurs, die volgende maand wordt gehouden, zou Microsoft meer details over de uitbreiding van de console presenteren.
Bron:Tweakers.net

Randal

CiteerPanasonic: Hd-dvd en Blu-ray blijven gescheiden standaards

Matsushita, heeft verklaard dat Blu-Ray en HD-DVD nooit zullen samengaan in één standaard. Matsushita, vooral bekend van het merk Panasonic, is een belangrijk voorvechter van de Blu-Ray-standaard. Het andere kamp, dat HD-DVD steunt, wordt geleid door Toshiba. Omdat beide zijden vreesden dat een strijd tussen twee formaten de consumenten ervan zouden weerhouden één van beide aan te schaffen, hielden zij vorig jaar besprekingen om tot één formaat te komen, maar die liepen op niets uit. Volgens Tsuga zal er geen nieuw overleg komen, en moet de markt maar beslissen welk formaat de strijd wint. Aanvankelijk hadden de fabrikanten gedacht dat de keuze van de filmstudio's de doorslag zou geven, maar de studio's bleken verdeeld. Sommigen steunen HD-DVD, anderen Blu-ray en een deel brengt films op beide formaten uit. Toshiba heeft deze maand een HD-DVD-speler voor 499 dollar uitgebracht, maar volgens Tsuga wordt deze met verlies verkocht. Een woordvoerder van Toshiba weigerde te zeggen of op de speler winst of verlies wordt gemaakt. De Blu-Ray-spelers die Matsushita later dit jaar wil gaan uitbrengen zullen minstens 1000 dollar gaan kosten.

Randal

CiteerSony stelt introductie eerste Blu-ray-titels uit

Sony ziet af van het eerder introduceren van filmtitels op Blu-ray-discs en wacht tot de eerste spelers op de Amerikaanse markt komen. Na de vorige aankondigingen zou de filmtak van het bedrijf, Sony Pictures, de eerste schijfjes eind mei op de markt brengen. Nu is bekendgemaakt dat dit waarschijnlijk eind juni zal gebeuren, om precies te zijn op 20 juni. Marktpartijen hadden aangedrongen op het uitstel, omdat de eerste standalone Blu-ray-speler, de BD-P1000 van Samsung, gepland staat voor 25 juni. Bij de productie van de schijfjes ligt alles volgens Sony wel op schema, de distributie richting verkopers wordt alleen enkele weken opgeschort. De eerste reeks titels die verschijnen bestaat vrijwel geheel uit oudere films. 'Underworld: Evolution' is daar als enige nieuwe titel aan toegevoegd. Rond dezelfde datum als Sony zal vermoedelijk ook Warner zijn eerste Blu-ray-uitgaves in de winkels hebben liggen.
Bron:tweakers.net

Randal

CiteerMicrosoft toont HD-DVD-speler voor Xbox 360

Microsoft heeft tijdens een persconferentie voorafgaand aan de E3 officieel zijn geplande HD-DVD-speler voor de Xbox 360 aangekondigd. Het apparaat communiceert via een USB2.0-aansluiting met de spelcomputer. In een eerder verschenen persbericht meldt Microsoft logischerwijs dat HD-DVD enkele grote voordelen heeft ten opzichte van het door de PS3 ondersteunde Blu-ray-formaat. Zo zouden de kosten flink lager liggen, aangezien elke stap in het HD-DVD-productieproces goedkoper zou zijn dan dat van zijn tegenhanger. De externe speler zal rond kerst in de schappen komen te liggen voor een nog onbekende prijs. Over de aanwezigheid van een HDMI-uitgang is tijdens de conferentie niet gesproken, alhoewel het persbericht melding maakt van 'HD video outputs and digital surround sound'. Tijdens de conferentie maakte Microsoft daarnaast bekend dat het bedrijf aanstaande herfst een draadloze headset en de Xbox Live Vision Camera zal lanceren voor de Xbox 360.

Toch wel interessant voor de formaten oorlog (als het echt goedkoop kan)
=> Zal een domper zijn voor Blu-ray, dat een flinke duw in de rug zou moeten krijgen van de PlayStation 3...

Randal

CiteerEerste interne Blu-ray-brander kost 995 euro

In de webwinkel van Overclockers UK is een Pioneer-brander opgedoken die met Blu-ray-schijfjes overweg kan. De BDR-101A, die in januari op de CES-beurs werd aangekondigd, zou oorspronkelijk al in maart verschijnen, maar volgens de Britten zal hij vanaf eind juni leverbaar zijn. De voorspelde prijs van 995 euro blijkt wel ongeveer correct te zijn: wie een exemplaar van de Pioneer-fikker in huis haalt, moet daarvoor 579,95 pond neerleggen, en daar komt nog BTW bij.

Inmiddels is ook duidelijk geworden dat de BDR-101A niet met cd's overweg kan; het apparaat lust, net als Sony's BDP-S1, alleen Blu-ray- en dvd-disks. Wie met zijn next-gen-brander ook cd'tjes wil branden lijkt voorlopig aangewezen te zijn op HD-DVD-machinerie: de eerste modellen van bijvoorbeeld NEC en Toshiba kunnen nog wel met de klassieke muziekdragers overweg. Van groter belang is echter de verkrijgbaarheid van Blu-ray-media, en daarvan had webwinkel Opus onlangs de primeur. Een recordable BD-R moet bij deze webshop 27,42 euro opbrengen, terwijl een herschrijfbare BD-RE-schijf voor 29,50 over de toonbank mag gaan. De schijfjes zullen met de Pioneer op tweevoudige snelheid beschreven kunnen worden.

Randal

CiteerIn DVD format war, Toshiba's HD-DVD takes early lead

LOS ANGELES (MarketWatch) -- DVDs using the new advanced Blu-ray format, invented by Sony Corp. (SNE), may have drawn the most support from the studios. But the main competitor - Toshiba Corp.'s (6502.TO) HD-DVD format - is so far winning the battle.
Earlier this week, Toshiba started selling HD-DVD players, priced at $499, coming out ahead of the first Blu-ray players, which are expected to hit stores next month.

While the launch was a relatively quiet affair - only 10,000 players and four movies are available - there are rumblings that HD-DVD, once the trailing format next to Blu-ray, will be the leader by year end.
Blu-ray players alone will account for only about 30% of the global high-definition DVD player market by the end of 2004, according to research from ABI Research. HD-DVD coming out ahead of the Blu-ray could offer a significant advantage to HD-DVD, which had been seen on the losing end of what's been a high-pitched battle between the two standards.

There is a caveat, however; Sony's next-generation game console, PlayStation 3, will play Blu-ray discs, "and when it is launched, its large expected sales figures could change the market dominance picture dramatically," according to ABI.

Sony could also benefit from its strong relationships with the movie studios.
"However, the studios' support is not carved in stone, but is based on the perceived size of the market for a particular technology," said Vamsi Sistla, director of broadband and multimedia research at ABI, in a statement.
"If studios see that HD-DVD has a higher market share, or continues to increase its penetration, they could support it instead of - or as well as - Blu-ray. They don't really care what technology is used as long as it meets their copyright protection needs and enjoys support from the vendor community."
Like Blue-ray, HD-DVD has more storage space than the DVD format currently in use, which was also created by Toshiba.
But the HD-DVD, or high-definition DVD, format has less storage than Blu-ray, and observers say it won't be able to accommodate more advanced features for DVDs down the road.
Additionally, Blu-ray's much-hyped copy-protection features have helped to woo Hollywood studios, which have been roiled by concerns about film piracy.
A big deciding factor could also be price, with HD-DVD players coming in at $499 on the low end and Blu-ray players expected to cost about $1000.
The battle has been billed as a replay of the war between VHS and Beta - which were also invented by JVC and Sony, respectively - in the 1980s.
Retailers, worried about confusion among consumers, are hoping that the dispute over the new DVD standard is resolved sometime this year.
But right now, the retailers are staying on the sidelines.
"Best Buy believes that one format will live and one format will die," according to a statement from Best Buy Co. Inc. (BBY), which will carry both players.
With so few players shipping, supplies will be tight. Additionally, only four movies are available for the players: "Serenity," "The Phantom of the Opera," "The Last Samurai," and "Million Dollar Baby."
More are coming, though.
On the Blu-ray side, Sony's Sony Pictures Home Entertainment Inc., News Corp.'s (NWS) Twentieth Century Fox and Lions Gate Entertainment Corp. (LGF) plan to release about 50 titles - including films such as "Saw," "Reservoir Dogs," "Black Hawk Down" and "Kiss of the Dragon," studio executives have said. Paramount Pictures, a division of Viacom Inc. (VIA, VIAB), said it will also plans to release 10 films on Blu-ray.
Time Warner Inc.'s (TWX) Warner Bros., General Electronic Co.'s (GE) Universal Pictures and Paramount all plan to release more HD-DVD titles soon.
Bron:marketwatch.com

Wijdeveld

Randal, wat is nu je punt ???
Bundel de referenties, vat ze even samen in 2 zinnen en link, liefst in allemaal samen in 1 reply.  Zo is het niet echt zinvol discussieren.
Om toch weer eens een inhoudelijk speculatief balletje op te werpen; de huidige Xbox360 heeft voor zover ik weet geen HDMI chip op de video-uitgang zitten (zit er eigenlijk wel DVI op). Als er een HD-DVD add-on komt moet deze dus zelf over een video-uitgang beschikken. Aangezien de Xbox het rekenwerk doet en natuurlijk al over een CPU en GPU beschikt moet er dus een 2-weg link met de Xbox zijn.
Ik denk zo: HD-DVD afspelen -> beeld processing met CPU Xbox + opbouw beeld met GPU -> terug naar de HD-DVD speler (encrypted???) -> decryptie en DVI/HDMI uitgang voor weergave

Alle andere oplossingen die ik kan bedenken houden in dat de HD-DVD speler 'stand alone' functioneerd (en dus alles zelf doet) of dat het signaal in ieder geval als 720p/1080i zonder HDMI beveiliging uit de Xbox komt.
Een 2-weg proces lijkt mij echter ook lastig en vooral duur (extra interface, extra check op signaalweg) en je hebt een extra aansluiting nodig op je TV/beamer. Ik denk dan ook dat Microsoft baalt dat die HDMI chip niet gelijk in de Xbox gebouwd kon worden (er waren er waarschijnlijk te weinig).
Als Microsoft voor de onbeveiligde weg via de huidige Xbox uitgang kiest dan is:
1) er oorlog met de film-industrie
2) is de format oorlog al snel in het voordeel van HD-DVD beslist of het Blu-Ray kamp moet de beveiliging NOOIT activeren (de dreiging dat het gebeurd lijkt mij genoeg om voor HD-DVD te kiezen)

HTPC / JVC DLA HD350 projector / Primare 30.1 / Meridian 507 / Von Schweikert VR1&VRS1
"Surround? Ik heb toch maar twee oren!"

Robbo

Wat een slecht stuk van Marketwatch zeg.    Natuurlijk heeft HD-DVD een groter marktaandeel dan Blu-Ray, Blu-Ray is nog niet eens op de markt.   Daarbij zijn die 10.000 HD-DVD speler wel te meten ?!

CiteerBlu-ray players alone will account for only about 30% of the global high-definition DVD player market by the end of 2004

Slaap rustig verder.

neptune

Citaat van: Wijdeveld op mei 12, 2006, 07:24:45
Bundel de referenties, vat ze even samen in 2 zinnen en link, liefst in allemaal samen in 1 reply.  Zo is het niet echt zinvol discussieren.
Om toch weer eens een inhoudelijk speculatief balletje op te werpen; de huidige Xbox360 heeft voor zover ik weet geen HDMI chip op de video-uitgang zitten (zit er eigenlijk wel DVI op). Als er een HD-DVD add-on komt moet deze dus zelf over een video-uitgang beschikken. Aangezien de Xbox het rekenwerk doet en natuurlijk al over een CPU en GPU beschikt moet er dus een 2-weg link met de Xbox zijn.
Ik denk zo: HD-DVD afspelen -> beeld processing met CPU Xbox + opbouw beeld met GPU -> terug naar de HD-DVD speler (encrypted???) -> decryptie en DVI/HDMI uitgang voor weergave

Alle andere oplossingen die ik kan bedenken houden in dat de HD-DVD speler 'stand alone' functioneerd (en dus alles zelf doet) of dat het signaal in ieder geval als 720p/1080i zonder HDMI beveiliging uit de Xbox komt.
Een 2-weg proces lijkt mij echter ook lastig en vooral duur (extra interface, extra check op signaalweg) en je hebt een extra aansluiting nodig op je TV/beamer. Ik denk dan ook dat Microsoft baalt dat die HDMI chip niet gelijk in de Xbox gebouwd kon worden (er waren er waarschijnlijk te weinig).
Als Microsoft voor de onbeveiligde weg via de huidige Xbox uitgang kiest dan is:
1) er oorlog met de film-industrie
2) is de format oorlog al snel in het voordeel van HD-DVD beslist of het Blu-Ray kamp moet de beveiliging NOOIT activeren (de dreiging dat het gebeurd lijkt mij genoeg om voor HD-DVD te kiezen)

Er zijn al fotos van die XBox HD-dvd drive verschenen , die is tijdens de E3 bekend gemaakt. Op de foto's zijn de aansluitingen te zien op de achterkant, maar ik zie nergens een HDMI aansluiting. Drive kost $199
zet hier iets neer

Wijdeveld

Nu is een linkje handig, ik ben benieuwd hoe Microsoft het HDMI 'probleem' oplost.
HTPC / JVC DLA HD350 projector / Primare 30.1 / Meridian 507 / Von Schweikert VR1&VRS1

Randal

Citaat van: Wijdeveld op mei 12, 2006, 07:24:45

Ik snap je niet?
Ik verzamel en quote informatie, dat van belang is voor de race tussen de formaten..
Ik quote (net als bij de meeste beginposts in dit nieuwtjesdeel), alleen start ik niet iedere keer een nieuw topic en wilde ik het overzichtelijk bij elkaar houden.
Ik dacht dat dat wel informatief en handig was, maar kennelijk denk jij er anders over...  :-\

jowi

Citaat van: Wijdeveld op mei 12, 2006, 09:38:15
Nu is een linkje handig, ik ben benieuwd hoe Microsoft het HDMI 'probleem' oplost.
Waarschijnlijk is dat Microsoft er voor kiest om alleen originele XBOX games op HD-DVD af te spelen, en 3rd party film content domweg negeert, of gewoon downscaled volgens de eis van analoge output... :-\

reza

Ik snap het probleem ook niet zo Wijdeveld?
Ik vind het in ieder geval erg handig, bedankt Randal ;)
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Wijdeveld

Citaat van: reza op mei 12, 2006, 09:59:42
Ik snap het probleem ook niet zo Wijdeveld?
Ik vind het in ieder geval erg handig, bedankt Randal ;)
O.K. meeste stemmen gelden. Ik vind het overnemen van een integrale nieuwspost van andere sites de discussie waar het hier om gaat een beetje doen ondersneeuwen, maar geen troll bedoelt hoor. Als Jowi gelijk heeft dan snap ik het nut van de HD-DVD speler van Microsoft niet.

Shorty

MS had al maanden geleden aangekondigd dat er geen HDMI-uitgang op de x-box zou komen. En wat betreft BD: er wordt kennelijk nog steeds getest aan een betrouwbare werking van de copy-protection en 'handshaking'. Gelukkig maar: beter een probleemloos werkend apparaat dan een prul als de HD-DVD-speler van Toshiba.  :P

VrGr,

Bart J.

jowi

Citaat van: Wijdeveld op mei 12, 2006, 10:05:03
Als Jowi gelijk heeft dan snap ik het nut van de HD-DVD speler van Microsoft niet.
Denk aan games die hééél groot en uitgebreid kunnen worden door de grotere opslag... of games waarin HD materiaal als filmpjes in zit enzo. Die zouden zich niet aan de hollywood regels hoeven houden wellicht. Maar goed, als Microsoft de XBOX als mediaplayer wil profileren dan zul je er ook 3rd party HD films op moeten kunnen kijken... in de hoogst mogelijke resolutie. Nogmaals, ik weet het niet zeker hoor maar het zal me niets verbazen als het zo zou gaan werken.

Randal

Speciaal voor jouw Wijdeveld een quotje dat de discussie zal ondersneeuwen  ;)  ;D

CiteerXbox 360 HD DVD Drive Via USB and NO HDMI!
Microsoft published an article on xbox.com revealing some details about the talked about HD DVD drive for the Xbox 360.

We reported about an interview a couple days ago where a Microsoft manager hinted to a HDMI interface on the HD DVD drive.
The article on xbox.com says: "This new accessory will connect to the Xbox 360 console with a USB cable, enabling it to harness the power of the Xbox 360 console for the HD video outputs and digital surround sound. "
I read this as the HD DVD drive will have no HDMI interface. You only can connect your HDTV via the HD enabled component video output of the Xbox 360.
The other revealed aspect is that the HD DVD drive connects via USB to the Xbox 360. Apparently the price of the HD drive could be attractively low.
Bron:i4u.com