Wordt het Blu-ray of HD-DVD?

Gestart door Randal, maart 23, 2005, 14:45:33

Vorige topic - Volgende topic

Wat wordt volgens jou de opvolger van de DVD?

Blu-Ray
141 (48.5%)
HD-DVD
78 (26.8%)
Beide formaten naast elkaar...
72 (24.7%)

Totaal aantal stemmen: 273

Rob_Dingen

Hoi

Het lijkt me allemaal niet zo'n probleem voor degene die niet kan wachten koopt gewoon een speler in de us die heeft gewoon regio 1.

Rob

RuudG

CiteerHet lijkt me allemaal niet zo'n probleem voor degene die niet kan wachten koopt gewoon een speler in de us die heeft gewoon regio 1.
Als er inderdaad validatie via internet plaats gaat vinden, heb je weinig aan een regio 1 speler. Er zal dan op IP nummer gefilterd kunnen worden en dan val je alsnog door de mand.

jowi

Citaat van: RuudG op september  5, 2005, 13:06:16
Als er inderdaad validatie via internet plaats gaat vinden, heb je weinig aan een regio 1 speler. Er zal dan op IP nummer gefilterd kunnen worden en dan val je alsnog door de mand.
Ach daar hebben we proxy's voor utgevonden ;D

RuudG

Dus iedere keer dat jij een filmpje wil gaan kijken, vind je het acceptabel om lang te gaan zoeken naar een werkende proxy server? Bij het HD-WMV T2 debakel werden de meest gebruikte proxies snel geblokkeerd.

En we hebben het ook niet over een HTPC maar een standalone speler die rechtstreeks aan het internet hangt.  Ik kan me niet zo snel voorstellen hoe daar een een proxy voor te hangen.

jowi

Daar heb je helemaal gelijk in... dat werkt inderdaad niet lekker.

Maar ik ga er van uit dat als ik een speler koop voor deze regio, en de software voor deze regio koop, er niets aan de hand zal zijn. En mettertijd komen er ongetwijfeld regio hacks mocht dat nodig zijn.

Maar ik kan me aan de andere kant niet voorstellen dat er mechaniek komt waarbij je speler aan het internet MOET hangen.

Beveiliging is leuk en voor Hollywood erg belangrijk, maar ze moeten nu eenmaal een balans vinden waarbij de gewone man het ook nog zonder technische achtergrond af moet kunnen spelen.

Als ze 100% anti-copy en regio bescherming willen, dan moeten ze de verspreiding en dus de verkoop van media gewoon stoppen... En daar verdienen ze weer niets aan... maar ze zullen er alles aan doen om het voor de gemiddelde consument transparant te houden, en het ons techneuten zo moeilijk mogelijk te maken.

Het enige waar ik me persoonlijk zorgen over maak is dat de speler voor HD output een display nodig gaat moeten hebben met HDMI... dat wordt lastig met een Barco CRT... maar ook daar komen ongetwijfeld, al dan niet grijze, oplossingen voor.

Starred

Volgens The Inquirer zal Sony zich blauw betalen aan Blu-Ray-spelers voor de Playstation 3. Deze zouden namelijk op het moment van lancering, vermoedelijk in de eerste helft van 2006, meer dan honderd dollar per exemplaar kosten, wat een belangrijk onderdeel van de totale kosten van deze gameconsole zal worden. Microsoft zal met zijn dvd-station veel goedkoper bediend kunnen worden, aangezien een DVD+RW-brander zelfs voor de gewone consument al voor amper vijftig dollar beschikbaar is. Sommigen verwachten dan ook dat Microsoft later een Blu-Ray-versie of HD-DVD-versie van zijn Xbox zal uitbrengen als de kosten voor deze lezers lager liggen. Sony heeft echter nooit onder stoelen of banken gestoken dat de Playstation 3 een dure aangelegenheid zou worden en is dan ook bereid meteen voor de nieuwste technologie te kiezen. Een bijkomend voordeel hiervan is dat Sony de Blu-Ray-markt misschien wel een belangrijke stimulans kan geven.
Tweakers.net

MichielO

Bij de IFA te Berlijn werd ik toch wel verrast door het feit dat alle merken (afgezien van LG) Blu-Ray spelers hadden staan. Daarmee is toch wel duidelijk dat de cosumentenelectronica bedrijven inmiddels gekozen hebben voor Blu-Ray. Het probleem is echter dat de computerindustrie nog steeds achter HD-DVD staat, dus het wordt (als men helaas niet tot een overeenkomst en dus 1 gezamenlijke standaard komt) een strijd tussen beide industrien. En wie het dan wint??

Maar ik ben het ook eens met een aantal eerdere reacties dat het scenario van SACD/DVD-A ook zeer denkbaar is voor Blu-Ray/HD-DVD. De gewone consument zal de voordelen niet snel zien en/of het ervoor overhebben om iets nieuws te kopen. De overgang van VHS (tape) naar DVD (disc) was een duidelijke verbetering voor iedereen.

Gr,
Michiel

Robbo

Microsoft is dan misschien wel een groot supporter van HD-DVD, maar dat wil niet zeggen dat je dat automatisch gelijk mag stellen aan de 'computerindustrie'   ;)     

Feit is dat naast de meeste CE fabrikanten nu ook de meeste Filmmaatschappijen achter Blu-Ray staan.   Zeker nu Blu-Ray met de DVD/Blu-Ray dualdisc is gekomen, is een groot pluspunt van de HD_DVD komen te vervallen.

Starred

CiteerSony erwartet, dass in rund einem Jahr der Wettbewerb zwischen Blu ray Disc und HD-DVD entschieden sein wird - zugunsten der Blu ray Disc. Dies kündigte Sony Pictures Home Entertainment Chef Benjamin Feingold in einem Interview mit dem amerikanischen Branchen-Magazin "Home Media Retailing" an.

Sony setzt dabei vor allem auf die für 2006 geplante Playstation 3, die mit einem Blu ray Disc-Laufwerk ausgestattet werden soll. Sony erwartet vom PS3-Start einen großen Knall, da die Kombination von Spielekonsole und Blu-ray Disc-Player zur "Killer-Applikation" werde. Feingold sieht dies als entscheidend für den Wettbewerb der beiden Systeme an und hofft, dass die Dominanz der PS3 dafür sorgen wird, dass zwangsläufig bis Ende 2006 alle Hollywood-Studios die Blu-ray Disc unterstützen müssten. Zwar arbeitet Microsoft eng mit Toshiba zusammen, doch die bereits für Ende des Jahres angekündigte neue Xbox 360 wird zunächst ohne HD-DVD-Laufwerk in den Handel kommen. Dies könnte für Sony einen entscheidenden Vorteil bringen.

etienne

Steeds meer Filmaatschappijen scharen zich achter het Blue Ray kamp - er zal nog 1 keer een poging worden gedaan door beide kemphanen om tot elkander te komen inzake een joint venture, dwz. een gezamenlijk systeem, mocht dat mislukken, dan komen er in 2006/2007 twee verschillende systemen op de markt.
bron: Audiovision van oktober 2005.
Sony XR 65 A90J - Denon AVC X 8500HA 
Monitor Audio Gold 200 4G,  RX Center, RXFX Surround Back
REL T7 - DUNE HD - NEXTBOX - NAS QNAP TS 419 PII

marcovdb

Citaat van: etienne op september 10, 2005, 20:36:28
Steeds meer Filmaatschappijen scharen zich achter het Blue Ray kamp - er zal nog 1 keer een poging worden gedaan door beide kemphanen om tot elkander te komen inzake een joint venture, dwz. een gezamenlijk systeem, mocht dat mislukken, dan komen er in 2006/2007 twee verschillende systemen op de markt.
bron: Audiovision van oktober 2005.

2006/2007? ik dacht 2005/2006...of gaan we een nieuwe ronde in van uitstel?

RuudG

Citeer2006/2007? ik dacht 2005/2006...of gaan we een nieuwe ronde in van uitstel?
Blu-ray heeft nooit officieel een introductie datum aangekondigd. Ergens vaag in 2006 is meestal ongeveer de boodschap.

De HD-DVD groep daarintegen wel, bv. meerdere titels einde van dit jaar, maar dat lijkt/is ook al weer achterhaald. En Toshiba kondigde vorige week aan dat de introductie van een HD-DVD speler waarschijnlijk ook wordt uitgesteld.

Ik heb regelmatig het idee dat de HD-DVD groep veel aankondigt om de druk op het Blu-ray consortium op te voeren, teneinde er bij een compromis product meer uit te halen.

Ik ga er nog steeds vanuit dat er ergens in begin 2006 met veel tegenzin een vergelijk gesloten wordt. Maar ik heb wel eens last van wishfull thinking :)

etienne

In de 1e helft van 2006 worden er eerst spelers en dito software geleverd aan Japan en de USA.......pas veel later komt Europa aan de beurt, dat zal dus de 2e helft van 2006 zijn; iedereen hoopt nog steeds op een compromis tussen Blue Ray en HD DVD...... ???
Sony XR 65 A90J - Denon AVC X 8500HA 
Monitor Audio Gold 200 4G,  RX Center, RXFX Surround Back
REL T7 - DUNE HD - NEXTBOX - NAS QNAP TS 419 PII

Robbo

Gisteren op de IBC was het voornamelijk Blu-Ray wat de klok sloeg, HD-DVD was nauwelijks te bekennen.   Weliswaar is dit geen consumenten beurs, maar de toon is wel gezet lijkt me.

bmateijsen

Citaat van: Robbo op september 12, 2005, 09:16:44
Gisteren op de IBC was het voornamelijk Blu-Ray wat de klok sloeg, HD-DVD was nauwelijks te bekennen.   Weliswaar is dit geen consumenten beurs, maar de toon is wel gezet lijkt me.

Idem op de IFA.... HD-DVD 1 maal gezien bij NEC, de rest was Blu-Ray...

Starred

Tsja, Sony kan wel eens een dubbelslag gaan slaan met de gecombineerde intro van de Playstation3 en de nieuwe generatie 1080p projectoren. En ik ben er niet rauwig om  ;D

RuudG

Verslag van de Blu-ray presentaties op de IFA:

http://www.blu-ray.com/ifa2005/

Let ook op de alinea over HD-DVD :)

Randal

CiteerParamount Pictures heeft aangekondigd dat het zijn toekomstige films niet zal beperken tot één formaat, maar zowel op HD DVD als op Blu-ray-schijfjes zal uitbrengen. Het bedrijf is hiermee de eerste filmmaatschappij die beide standaarden zal ondersteunen. Waarschijnlijk zal de beslissing hiervoor onder andere gemotiveerd zijn door de wetenschap dat de kans op een uniforme standaard voor de dvd-opvolger nihil is. Tot voor kort had Paramount zijn steun voor het HD DVD-formaat uitgesproken, maar daar stapt het bedrijf nu dus gedeeltelijk van af. Andere HD DVD-fans zijn te vinden bij Warner Brothers en Universal, terwijl Sony, Disney en 20th Century Fox hun geld op Blu-ray zetten. Het is echter niet ondenkbaar dat andere maatschappijen het voorbeeld van Paramount gaan volgen, waarna het uiteindelijk de consument zal zijn die beslist welke standaard de markt verovert. Het feit dat Sony de Blu-ray-technologie in zijn Playstation 3-console zal implementeren, iets wat ook bij de beslissing van Paramount meespeelde volgens directeur Thomas Lesinsky, zal daar vermoedelijk een belangrijke invloed op hebben.
Bron: (New York times)- tweakers.net

Randal

CiteerDell en HP, beide lid van de Blu-ray Disc Association (BDA), hebben gereageerd op beweringen van Intel en Microsoft dat HD-DVD geschikter zou zijn dan Blu-ray als opvolger van de huidige dvd-standaard. Intel en Microsoft gaven vorige week te kennen zich bij de HD-DVD Promotion Group te hebben aangesloten. De bedrijven stelden toen dat het HD-DVD-formaat een aantal voordelen zou hebben ten opzichte van het Blu-ray-formaat; ze noemden onder meer een grotere opslagcapaciteit, het gemakkelijker kunnen kopiëren van diskcontent, betere backward-compatibiliteit met dvd's en betere geschiktheid voor 'slimline'-drivemodellen voor mobiele apparaten. Volgens Dell en HP zijn alle beweringen onwaar.

De bewering over de grotere opslagcapaciteit was gemakkelijk te weerleggen; hier wezen Dell en HP erop dat Intel en Microsoft een dual-layer-HD-DVD-schijfje met een capaciteit van 30GB vergeleken met de 25GB die op een single-layer-Blu-ray-schijfje zou passen, daarbij voor het gemak achterwege latend dat het HD-DVD-schijfje dubbelgelaagd was en het Blu-ray-schijfje niet. Aangaande de bewering over de kopieerbaarheid van content zeiden Dell en HP dat Intel en Microsoft hadden nagelaten te vermelden dat contentproviders de mogelijkheid om bestanden te kopiëren aan of uit kunnen zetten. Dit zou bij zowel het HD-DVD-formaat als bij het Blu-ray-formaat het geval zijn, zodat er geen verschil in kopieerbaarheid zou zijn.

Wat de backward-compatibiliteit betreft klopt het inderdaad dat ook een Blu-ray-speler gewone dvd-schijfjes af kan spelen; het is echter wel zo dat daar technisch gezien meer bij komt kijken omdat Blu-ray een nieuw ontwikkeld formaat is terwijl HD-DVD een extensie van reeds bestaande dvd-technologie is. In het algemeen zal dat ervoor zorgen dat HD-DVD-schijfjes en -drives goedkoper zijn, in ieder geval in het begin. Dat is een voordeel dat Intel en Microsoft ook hebben genoemd en waar Dell en HP geen verweer op hebben gegeven. Blijft over de geschiktheid van beide formaten voor mobiele apparaten. Wellicht heeft HD-DVD het hier ook wat gemakkelijker ten opzichte van Blu-ray omdat de data op Blu-ray-schijfjes dichter bij het schijfoppervlak moet liggen, wat voortvloeit uit de hogere datadichtheid van de schijfjes en tot gevolg heeft dat ook de lens dichter bij het schijfoppervlak moet zitten. Vooral in een bewegend apparaat vergroot dat het risico dat de lens de schijf raakt en de data beschadigt. De BDA adviseert fabrikanten om deze reden om de lens van een soort bumper te voorzien.
Bron: Tweakers.net

Starred

Mods, wordt het niet eens tijd om een aantal draadjes over dit onderwerp bij elkaar te gooien?
Er komen anders veel dubbelposts op het forum te staan

Randal

Citaat van: Starred op oktober  3, 2005, 12:09:43
Er komen anders veel dubbelposts op het forum te staan

Heb ik iets dubbel gepost dan?

Citaat van: Starred op oktober  3, 2005, 12:09:43
Mods, wordt het niet eens tijd om een aantal draadjes over dit onderwerp bij elkaar te gooien?

Iets voor je Avatar? => "One draadje only!"  ;)  ;D

Randal

CiteerHD-DVD de winnaar?

Met de recente bekendmaking van Microsoft en Intel dat zij Toshiba's HD-DVD standaard zullen gaan ondersteunen, lijkt de oorlog tussen HD-DVD en Blu-Ray in het voordeel van HD-DVD te keren. Met deze toezegging kunnen we vanuit gaan dat Microsoft op software gebied en Intel op chipgebied nieuwe computers zullen gaan voorzien van volledige HD-DVD ondersteuning en optimalisering. Daarmee wordt ook de aanschaf van nieuwe computers die als media-apparaat dienen gestimuleerd. Deze uitslag lijkt een kopie van de VHS-BETAMAX oorlog, waar Sony ook het onderspit moest delven, ondanks dat haar techniek eigenlijk beter was.

Microsoft beslissing om HD-DVD te ondersteunen ligt volgens Jordi Ribas, een zegsman, in de mogelijkheid om thuis legaal data te kopieren van schijf naar hard-disk, ongeacht in wat voor apparaat de hard-disk zit. Volgens hem biedt Blu-Ray niet de mogelijkheid om legale kopieen voor thuisgebruik te maken. Een andere reden die werd aangegeven is dat HD-DVD gebruikersvriendelijker zou zijn, omdat het ook de huidige DVD standaard ondersteund, een bewering die eigenlijk kant noch wal raakt, omdat deze ondersteuning bij de ontwikkeling van zowel Blu-Ray als HD-DVD een vereiste was.

Volgens Ted Schadler, analist by Forrester Research, is het opmerkelijk dat Microsoft en Intel zo sterk hun voorkeur duidelijk gemaakt hebben. Dit geeft volgens hem aan dat Microsoft niet wil dat Blu-Ray deze strijd wint en zullen diverse studio's toch de Blu-Ray standaard blijven steuen, vanwege de enorme tweedeling tussen de twee kampen.

Bewerking : Edgar Smit
Bron: dvd.nl (The Globe And Mail)

RuudG

CiteerMet de recente bekendmaking van Microsoft en Intel dat zij Toshiba's HD-DVD standaard zullen gaan ondersteunen, lijkt de oorlog tussen HD-DVD en Blu-Ray in het voordeel van HD-DVD te keren.
Deze uitspraak is te kort door de bocht en niet goed te onderbouwen.

CiteerDe bewering over de grotere opslagcapaciteit was gemakkelijk te weerleggen; hier wezen Dell en HP erop dat Intel en Microsoft een dual-layer-HD-DVD-schijfje met een capaciteit van 30GB vergeleken met de 25GB die op een single-layer-Blu-ray-schijfje zou passen, daarbij voor het gemak achterwege latend dat het HD-DVD-schijfje dubbelgelaagd was en het Blu-ray-schijfje niet.
Het probleem met deze weerlegging is dat het eigenlijk nog helemaal niet zeker schijnt te zijn of er grote schaal DL BR discs geproduceerd kunnen worden. In gecontroleerde omstandigheden zijn ze met vlag en wimpel geslaagd, maar dat is nog wat anders dan een commerciele productieeenheid. Dus is er bij enkele insiders wat twijfel of het echt gaat lukken met de DL's.

Starred

Randal

Citaat van: Starred op oktober  3, 2005, 21:37:50
Ja, zie bijv. http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=33318.msg488421#msg488421  ;)

Ja, dat krijg je ervan, als 'anderen' gaan reageren in nieuwe draadjes over hetzelfde onderwerp en dus niet verwijzen naar de oude draadjes. En dan vervolgens gaan klagen dat in de oude draadjes hetzelfde staat als in de nieuwe draadjes, terwijl ze dus zelf helpen alle draadjes in leven te houden....  ;)  :P